Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Sophia

Sophia

01-05-2017 om 23:06

5 mei naar school

Zijn er hier meer ouders van kinderen die op 5 mei naar school moeten?

Het is onze eigen fout hoor. We hadden het kunnen zien op de jaarkalender (kom ik nu achter) en in een bijzin werd het ook nog genoemd in een nieuwsblaadje dat net voor de vakantie rond ging (kom ik ook nu achter).
Maar ik/wij hebben nog nooit gehad dat er op 5 mei geen vrij was op de ruim 15 jaar dat we te maken hebben met onderwijs. Ik heb/wij hebben er dus geen moment bij stil gestaan dat er wel eens geen vrij kon zijn. En we hebben het dus over het hoofd gezien. En een weekeinde weg geregeld.

Zo ontzettend balen dit, niet in de laatste plaats voor kind dat zich verheugd heeft op een lang weekeinde weg en opneen korte schoolwerk.
En stom, ik vind het zooo stom van ons dat we het niet gezien hebben.
En zooo stom van de school dat ze op 5 mei geen vrij geven.

Zooo, tot zoverre even mijn frustratie.

Sophia

Ik ben zelf wel vrij

Mijn universiteit zit dik op slot, dus dat vind ik raar, een open school!

Sophia

Sophia

01-05-2017 om 23:13

Verder

is het hele gezin vrij: ik zelf werk in de gezondheidszorg en heb een verplichte vrije dag, net als de drie oudere kinderen in ons gezin en echtgenoot die in het onderwijs werkt.

Sophia

Sfera Sleutelbeen

Sfera Sleutelbeen

01-05-2017 om 23:16

Niet gek gedacht

Van rijksoverheid.nl
Is Bevrijdingsdag (5 mei) een vrije dag?
Bevrijdingsdag (5 mei) is een officiële feestdag in Nederland, maar niet iedereen is dan vrij.

Ik ben werknemer
Werkt u in loondienst bij een bedrijf? Bij de meeste bedrijven is Bevrijdingsdag geen vrije dag. Het is wel zo dat in verschillende cao’s Bevrijdingsdag 1 keer in de 5 jaar een (doorbetaalde) vrije dag is. De eerstvolgende keer is dat in 2020.

Wilt u weten of u toch vrij bent? Vraag dit dan na bij uw werkgever. Of kijk in uw contract of cao wat hierover wordt gezegd.

Ik ben ambtenaar
Bent u ambtenaar? Dan bent u waarschijnlijk vrij op Bevrijdingsdag. Dit is in ieder geval zo voor Rijksambtenaren.

Ik ben scholier of student
Zit u op school of studeert u? Dan bent u zeer waarschijnlijk vrij op Bevrijdingsdag. Scholen zijn bijna altijd gesloten op Bevrijdingsdag. Wilt u zeker weten of de school dicht is? Vraag dit dan na op school.

Ik ben een ouder met schoolgaand kind
Heeft u een kind dat naar school gaat? Dan is uw kind zeer waarschijnlijk vrij op Bevrijdingsdag. Scholen zijn bijna altijd gesloten op Bevrijdingsdag. Wilt u zeker weten of de school dicht is? Vraag dit dan na op school.

Milcham

Milcham

01-05-2017 om 23:20

Goede Vrijdag

Hier moest VO op Goede Vrijdag naar school, basisschool in dezelfde gemeente was vrij. Daar had ik ook niet op gerekend.

Sophia

Sophia

01-05-2017 om 23:40

Sfera en Milcham

@ Sfera: Dat soort teksten hadden we ook gevonden. Het mag dus, maar het blijkt wel ongebruikelijk.

@ Milcham: of Goede Vrijdag wel of geen vrije dag is, is erg schoolgebonden. Vind ik ook niet gek omdat het daarbij toch wel specifiek te maken heeft met een geloofsovertuiging die niet landelijk is. Maar eventueel wel bij de school past (al hadden hier de confessionele scholen nog niet zo lang geleden geen vrij op Goede Vrijdag, maar de OBS wel) Daarom ben ik er bij Goede Vrijdag wel alert op om te kijken of er vrij is of juist niet

We lopen op de betreffende school al 14+ jaar en nog nooit hoefden de kinderen op 5 mei naar school. Zelfs niet als de rest van de week niet in een vakantie viel. De vo-scholen van de oudere kinderen hebben ook altijd vrij gehad. En ook dit jaar weer.

En hoewel ik goed weet dat 5 mei geen collectieve vrije dag is, had ik de indruk dat juist onderwijs en andere publieke sectoren wel altijd vrij hadden. Maar dat is dus een misvatting.

Sophia

HIer zelfde verhaal

Op schoolrooster van jongste zoon stond dat ze gewoon school hadden op 5 mei.
Ik vond dat zo apart dat ik toch maar navraag deed. Blijken ze toch vrij te zijn.
Hij zit cluster 2 onderwijs. Met goede vrijdag mocht hij ook naar school en dag na Pinksteren zijn ze weer vrij.

Oudste is "gewoon" twee weken vrij.

Sukke

Sukke

02-05-2017 om 00:38

Gezondheidszorg

Ik werk ook in de gezondheidszorg maar moet toch echt gewoon werken. In 2020 zijn we weer vrij, maar moet er vast waargenomen worden. Op Goede Vrijdag rouleren we met de praktijken en krijgt de rest een middag vrij.

@nnemoon

@nnemoon

02-05-2017 om 07:17

zoon vrij / ouders niet.

Onze zoon zit op de basisschool en heeft twee weken mei vakantie. Hij is dus met bevrijdingsdag vrij. Man werkt bij een bedrijf waar ze nooit vrij zijn met bevrijdingsdag, ook niet om de vijf jaar. Ik werk in het ziekenhuis. Daar is het een officiele vrije dag maar bij toebeurt moet je toch werken. Ik mag dit jaar van 8.30 tot 17.00 uur aan het werk. Man heeft lekker een dagje vrij genomen.

Dus gewoon werken vind ik niet raar maar naar school gaan vind ik heel bijzonder. Volgens mij hebben hier alle scholen twee weken meivakantie.

Ik zou in ieder geval lekker het weekendje weggaan wat je in gedachten had.

Sophia

Sophia

02-05-2017 om 07:55

Ja in de gezondheidszorg wordt er wel gewerkt

Want er zal op z'n minst zondagsdienst gedraaid moeten worden.
Ik werk in een ziekenhuis, maar niet in zo'n tak van sport en mijn collega's en ik zijn gewoon verplicht vrij. Kost me wel zelf uren, maar het is wel verplicht.
Net als vroeger de dag na Hemelvaart. Toen had het ziekenhuis op die vrijdag zondagsdienst, maar de huisartsen er omheen niet. Maar ook dat was verplicht vrij van de eigen uren. Nu is het een gewone werkdag en kan ik meer kiezen om die dag vrij te willen of niet (en dan moet het in de roosters passen natuurlijk).

Sophia

Sophia

Sophia

02-05-2017 om 07:57

Dat weekeinde weg

daar doen we natuurlijk ons best voor. Maar als school het niet accepteert, durven we geen melding bij de lpa te riskeren.

Sophia

Sophia

Sophia

02-05-2017 om 07:59

Dus

het kan zijn dat het weekeinde pas op vrijdagmiddag begint ipv op donderdagavond. Zou heel jammer zijn, maar goed.

Sophia

Hier ook!

Ik moest ook twee keer kijken, maar mijn jongste moet ook op 5 mei naar school. Ik wilde werken (overheid) maar het gebouw is dicht ... dus werk maar thuis. Manlief werkt gewoon (semi-overheid) en oudste is vrij.

Schylger Famke

Schylger Famke

02-05-2017 om 10:03

Ik vind trouwens

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/schoolvakanties/vraag-en-antwoord zonder voorbehoud dat de scholen zijn gesloten op Bevrijdingsdag (als antwoord op de vraag op welke feestdagen je kind vrij van school is).

Paperclip

Paperclip

02-05-2017 om 10:07

Sophia

Ik zou het gewoon melden aan school. Dat het heel stom is, maar dat je het over het hoofd hebt gezien. En dat je een lang weekend weg geboekt hebt. Dus of je kind vrij mag. En als dat niet mag, dan meld je dus dat kind vrijdag afwezig is. Een melding is geen ramp, toch? Als je al 14 jaar meeloopt op school kennen ze je vast intussen een beetje en weten ze vast ook dat je dit niet om de haverklap doet, dus met die melding zal wel loslopen. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je de enige bent die het niet helder op het netvlies heeft dat de kinderen naar school moeten die dag. Krijgen ze het er nog druk mee, met al die meldingen .

hier ook

Vorige jaren waren er steeds 2 weken meivakantie en daar viel 5 mei dan in, maar dit jaar heeft de basisschool van dochter de meivakantie in 2 stukken geknipt, en hadden ze alleen vorige week vrij. En moet ze dus vrijdag naar school. Ik vind het ook raar.

Ik zou er ook voor zijn om 5 mei gewoon een vaste vrije dag te maken, in plaats van dit onduidelijke gedoe waarbij een deel van de mensen vrij is en een deel niet en waarbij dan ook nog eens geldt dat het eens in de 5 jaar wel een algemene vrije dag is.

Groeten,

Temet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

02-05-2017 om 10:45

Gewoon gaan

Heb je het er al over gehad? Anders kun je ook gewoon gaan, en als je dan vrijdag wordt gebeld door school heel verbaasd reageren. Ik zou het zelf wel melden. 'We hebben al geboekt, ik was stomverbaasd dat jullie les hebben, maar Pietje is er niet.' En dan afwachten wat de consequenties zijn, en daartegen in bezwaar gaan, etc. Het slaat natuurlijk helemaal nergens op, 98% van de scholen is dicht.

Idd. Gewoon gaan.

Ik heb net toen ik dit draadje las verschrikt gecheckt of mijn kinderen wel vrij zijn, we hadden nl ook iets gepland voor vrijdag. Scholen zijn ALTIJD vrij op 5 mei. Zou me niks verbazen als een heleboel kinderen op jullie school niet komen opdagen, gewoon omdat hun ouders er blind vanuit gaan dat t een vrije dag is...ik zou zeker niet je volkomen te goeder trouw geboekte lange weekend met een dag inkorten. Ben je helemaal belazerd!!

Ingrid

Hanne.

Hanne.

02-05-2017 om 11:24

CAO

Zowel in de CAO primair onderwijs als in de CAO voortgezet onderwijs staat dat 5 mei een feestdag is. Feestdagen zijn volgens die zelfde CAO geen werkdagen (en als je toch op een feestdag moet werken krijg je 100% toeslag.

Lijkt mee een duur grapje/vergissing van de school.

https://www.vo-raad.nl/system/downloads/attachments/000/000/067/original/VOR_CAO_2016_WEB.pdf?1469437862

http://www.conexus.nu/media/1318/CAO-PO-2016-2017.pdf

Teuntje

Teuntje

02-05-2017 om 11:25

Gewoon vragen

De directeur mag gewoon vrij geven zolang het niet boven de 10 dagen per jaar uitkomt. Dan heb je niets te maken met de lpa want kind is dan geoorloofd afwezig. Ben je wel afhankelijk van de goodwill van school natuurlijk, maar dat kun je na 14 jaar vast wel aardig inschatten. Denk je dat de school niet wil meewerken of zeggen ze nee dan kun je een evt. boete incalculeren bij de prijs van het weekend, dat valt dan ietsje duurder uit. En dat gebeurt alleen als er daadwerkelijk comtrole komt.

Teuntje

Teuntje

02-05-2017 om 11:27

Hanne

Ja, daarom ben ik ook verplicht vrij op 5 mei. De baas heeft geen zin om de mensen die die dag komen werken een feestdagtoeslag te moeten betalen.

Teuntje

Teuntje

02-05-2017 om 11:37

O en Sophia

Zouden de lpa's geen verplicht vrij hebben die dag? Weinig kans op controle dan... ))

Sophia

Sophia

02-05-2017 om 21:35

Ben ik weer

Het lastige is dat er verschillende webpagina's zijn van de Rijksoverheid met informatie die niet helemaal eensluidend is. De bottomline is wel dat vrij op 5 mei het meest voor de hand ligt, maar uiteindelijk mogen schoolbesturen toestemming geven om de school open te houden.
Dat dat een duur grapje is, hadden wij ook al geconstateerd.

Maar goed, school heeft hiervoor gekozen, dus dat is niet te veranderen. Ze hebben aangegeven een eventuele ziekmelding te accepteren zonder het als ongeoorloofd verzuim door te geven aan de Lpa. Vind ik op zich apart want dat heeft iets onwaars. In mijn ogen hadden ze beter kunnen zeggen een verlofaanvraag te honoreren, maar dat deden ze niet.

Ik blijf het raar vinden dat onduidelijke en halfslachtige rondom 5 mei. Laat het gewoon een dag zijn waarop iedereen vrij is (behoudens de plekken waar het werk door moet gaan, zoals in bepaalde takken van de gezondheidszorg ed. Ik deel de mening van Temet en alle anderen die dit ook al zeiden. Dan is het gewoon duidelijk.

Sophia

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.