Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
H.

H.

07-03-2016 om 10:01

5- en 6gym in 1 jaar?

Hoi allemaal,

Mijn zoon zit in 4 gymnasium en verveelt zich. Daarom bedacht hij dat hij jaar 5 en 6 misschien kon combineren, omdat je in 6vwo 'toch alleen maar examens maakt'. Kan dit eigenlijk wel? En is dit haalbaar?

Ik hoor graag van jullie.

angel3

angel3

07-03-2016 om 10:10

ligt ad school denk ik

Bij de VO school van zoon kan dit deels. Echt het volledige examen EN 5 VWO doen lijkt em niet maar je kan hier wel in 5 VWO van enkele vakken al het examen doen. De ruimte die dan vrij komt wordt dan ingevuld met andere vakken of projecten.
Kan hij geen klas overslaan?

Miepmiep

Miepmiep

07-03-2016 om 10:12

Ja dat kan

Mits school bereid is het te faciliteren of je bereid bent uit te wijken naar staatsexamens

mirreke

mirreke

07-03-2016 om 10:22

Ik denk dat het wel mag en kan, maar

het is vaak een gedoe om de school mee te krijgen. Laat je zoon dit overleggen met school. Ga zelf mee naar school met hem, en bespreek het.

Mijn zoon doet dit voor 1 vak, de 4e en 5e havo in een keer.

Daarvoor heeft mijn dochter dit voor zowel de havo als later het vwo ook gedaan, ook voor 1 vak.

Vergeet niet, het is puur praktisch best veel werk, want je moet je pta's die normaal gesproken over twee jaar verspreid zijn, allemaal in 1 jaar doen (dat zijn de onderdelen van het schoolexamen). Daar zitten ook veel presentaties bij. En je moet daarnaast de stof van twee jaar in 1 jaar doen (gewoon de leerstof die nodig is voor het examen, hoewel daar natuurlijk ook veel herhaling bij zit). Als je zoon zich verveelt zal dat voor hem wellicht geen probleem zijn.

Daarnaast moet hij ook zijn profielwerkstuk in 1 jaar maken.

Omdat het een uitzonderingssituatie is, gaat er ook wel eens wat mis. Zo is mijn zoon te laat geïnformeerd over een luistertoets, en heeft hij daardoor een pta gemist zodat hij alleen nog een herkansing heeft. (geen probleem verder, dat zal hij makkelijk halen, maar het is wel weer vervelend).

Ik denk dat het grootste 'probleem' de planning zal zijn, en de vraag of de school deze moeite wil doen. Maar in principe mag het gewoon wel.

Hendrik

Hendrik

07-03-2016 om 10:34

Bedankt, maar

wanneer moeten we dit aanvragen? Nu al, of pas op het einde van het schooljaar? En hebben jullie ergens een officieel document of zo? Mijn zoon had het namelijk al met de coördinator besproken, maar die zei dat dat niet kon. Hij is overigens wel heel erg welwillend en laat onze zoon al vrij, dus dat moet geen probleem zijn.

Het kan

Het kan maar je hebt niks aan een officieel document daarover.
Het kan de wet staat het toe, maar de school hoeft niet mee te werken. "Het kan niet" van de mentor betekent feitelijk "het kan niet bij ons op school".

Het komt voor dat scholen onderling over dit soort zaken afspraken maken. Juist om het elkaar onmogelijk te maken om op dit soort punten te beconcurreren.

Wij hebben destijds gekozen voor een particuliere school om 2 jaar in een te kunnen doen. Mijn zoon deed een dubbelprofiel + Latijn. Dat is goed gelukt.
Ik denk dat veel meer leerlingen dat kunnen.

Ik zou de vraag aan school anders stellen. Niet "kan het" maar "willen juli meewerken om"....
Een ontkenning op die laatste vraag geeft sneller duidelijkheid en vermijdt ingewikkelde discussies over wat wel en niet mag van de wetgever.

Marie

Marie

07-03-2016 om 11:02

kan

Paar jaar geleden heeft dochter van kennis dat gedaan. Ze kreeg daarvoor veel persoonlijke begeleiding van de mentor. Het was voor school ook nieuw, maar de leraren gingen er ook voor. En het is dus gelukt.

Adviseer je wel om daar nu alvast mee te beginnen. Het vraagt nogal wat organisatie van de school en docenten.

Dees

Dees

07-03-2016 om 11:07

meer profielen.

Ik zou adviseren om bijvoorbeeld 2 profielen te doen ipv jaar 5 en 6 in een keer te doen. Ik denk dat het beter had gekund als je zoon hierover was begonnen in leerjaar 3 zodat hij 4 en 5 in een keer kon doen.

mirreke

mirreke

07-03-2016 om 11:13

Een officieel document?

Ik denk dat je daarmee bedoelt, de wet. Het mag van de wet. Er mag namelijk heel veel van de wet, veel meer dan scholen weten of de ouders voorhouden. Dit mag ook van de wet. Wat je kunt doen is het ministerie van onderwijs bellen en vragen waar het precies staat. Dan kun je dat noemen.

Ten tweede: het klopt wat bovenstaande reacties zeggen: het kan, maar de vraag is of de school het wel wíl... Het kan zijn dat een school bijvoorbeeld opziet tegen de moeite die het kost.

Aan de andere kant, als ze willen meewerken, kan het dus wel en kan er veel. Zo is mijn zoon bijv. pas enkele weken geleden tot de gedachte gekomen om voor 1 vak nu alvast (dus dit jaar nog) examen te doen. Dan moet er in korte tijd nog veel worden geregeld (examen aanvragen bv.), pta's inhalen, maar het is allemaal gelukt.

Wat ik zou doen is: nu beginnen met het regelen ervan. Ga niet in de aanval, maar ga in overleg.
In je vraagstelling/overlegmodus ga je er alvast van uit dat het kan (want dat is zo) en dan ga je in overleg hoe en wat. Wat moet er alvast geregeld worden, hoe doen we dat, wie moet dat doen.

Nogmaals, je gaat het nu al regelen, want voor een school is het een uitzondering. Docenten hebben het druk, dus dit is extra.

Triva

Triva

07-03-2016 om 11:17

Dees

Vergis je niet in dat dubbelprofiel, dat kan gewoon in de 7 vakken bij havo en de 8 bij vwo en is helemaal niet extra of zwaar. Gewoon bijv biologie kiezen als je N&T hebt en je hebt al een dubbelprofiel.

Overigens zou ik ook het pakket verzwaren dus 10 vakken nemen ipv twee jaar in 1. Verder is het een vergissing dat je alleen maar examen doet in het zesde jaar. Je krijgt heus nog wel veel nieuwe stof.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.