Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marien

Marien

04-07-2013 om 16:23

4 havo of 4 vwo

Dochter heeft 1 tekort en mag dus over naar 4 vwo. Maar ze staat eigenlijk alleen maar 6 jes en heeft laatste Toetsweek erg slecht gemaakt. Dat waren vnl leesteksten bij de talen en ze heeft bijv een 3,5 voor engels gehaald. Volgend jaar een cm profiel dus exacte vakken gaan eruit. maar wij vinden de basis zo zwak dat we neigen om haar naar havo 4 te laten gaan. Dochter denkt zelf ook dat dat beter is. Ze is alleen zo bang dat ze in een vervelende klas komt en geen aansluiting krijgt. Deze angst is terecht door haar pestverleden en ze heeft het met name vorig jaar erg zwaar gehad op sociaal vlak. Dit jaar heeft school haar in nieuwe klas gezet en ze is enorm opgebloeid. Ze baalt dat ze van vwo af gaat en dan haar contacten verliest. Alhoewel ze ook weet dat vriendinnen ander profiel hebben. Wat kunnen we van school verwachten in zake het plaatsen in 4 havo en sociale contacten. Kunnen we van school verwachten dat ze hun uiterste best doen om haar in een goede klas te zetten? Zal school met ons mee gaan in het havo verhaal of zullen ze ons overhalen op vwo te blijven. Er zijn kinderen met slechtere rapporten die wel door gaan. Wat is wijsheid?

bibi63

bibi63

04-07-2013 om 21:38

Poe

Een lastig verhaal. Ja, die sociale contacten en aansluiting, altijd een gedoe, heel belangrijk, maar en hoeverre cruciaal voor de uiteindelijke keuze van het niveau. Ik zou het ook niet weten. Maar ook belangrijk: wat zijn de toekomstige studieplannen van je dochter. Heeft ze al enig idee? Wil ze persé studeren of is HBO ook een prima optie? Als zij zich goed inzet op de HAVO, dan is HBO prima te doen. Gezien het feit dat ze kantjeboord VWO zou kunnen, zou HAVO goede resultaten moeten leveren en HBO een goede optie. Maar desalnietemin zijn sociale contacten/klasgenoten heel belangrijk. Ik heb mijn kind altijd voorgehouden, dat na de bs, je het maar moet doen met wie je in de klas zit, dat dat jaarlijks verandert, je na het VO wéér naar een andere school gaat, stages moet gaan lopen, baan moet gaan beginnen en dus elke keer weer andere mensen.
Lastig.
Bibi

Yura

Yura

04-07-2013 om 22:43

Bekend

Dit is een bekend probleem. Mijn zoon is ook met de hakken over de sloot over. Maar hier moeten ze gemiddeld een 6,5 staan. Hij heeft in mijn ogen een schitterend rapport, 1 vijf (een 5,44), 4 zessen en verder zevens, had ik zelf niet hoor in 3 vwo. De helft van zijn klas gaat gedwongen of vrijwillig naar havo 4. Degenen die het vrijwillig doen doen dat voornamelijk vanwege de 2e vreemde taal die op havo niet verplicht is, dat zijn dus voornamelijk beta's. Zoon blijft wel op vwo, maar ik maak me daar nu al nerveus over. Ik hoor ook overal om me heen: "degenen die met de hakken over de sloot over zijn gegaan in de 3e, stranden allemaal in de 4e", lekker bemoedigend. Lees ook in het draadje "einde schooljaar" bovenaan het verhaal van Mare. Vanwege het pesten zou ik haar denk ik liever op vwo houden. In hoeverre ben je in staat haar nog te helpen in de bovenbouw?

Hangt ervan af

Het hangt ervan af of ze zwak eindigde voor vakken die ze meeneemt naar de bovenbouw of voor vakken die ze kan laten vallen. En bedenk ook dat op een categorale vwo-school ze 'gewoon' over zou zijn, echt niemand zou denken dat ze op de havo beter af is. Ik zou in haar geval gewoon naar 4 vwo gaan en vanaf het begin heel gestructureerd werken en op tijd de juiste hulp zoeken als ze iets niet snapt, zodat ze nergens mee gaat achterlopen. Als je ook maar een beetje achterloopt kan je niet goed meer profiteren van de uitleg in de les en zo wordt het probleem groter maar dat kan je vrij goed voorkomen. Grote kans dat het gewoon goed gaat volgend jaar. En zo niet, dan kijk je volgend jaar weer verder. Sterkte!

Afstromen beta's

Yura: 'Degenen die het vrijwillig doen doen dat voornamelijk vanwege de 2e vreemde taal die op havo niet verplicht is, dat zijn dus voornamelijk beta's.'
Rutte heeft afgelpen vrijdag net aangekondigd, dat hij in Italië mensen gaat zoeken om high-tech functies te vervullen. Reden dat het niet in Nederland kan: het onderwijs sluit niet aan. Ik ben benieuwd hoeveel talen de Italianen moeten kennen.
Diep triest, dat jongeren om deze reden VWO afzeggen en voor HAVO kiezen. Voor een beta is Nederlands en Engels echt wel voldoende, ook op VWO-niveau.

Tsjor

P

P

05-07-2013 om 10:22

Tsjor

Volgens mij gaat het hier niet om universitair geschoolden en je kunt prima een HBO opleiding volgen na de Havo en dat is dus precies wat mijn betazoon gaat doen, al mocht hij voor het tweede opeenvolgende jaar naar VWO op basis van zijn cijfers...

Annet

Annet

05-07-2013 om 10:30

Zijn er wel klassen in de vierde?

Op school van oudste zijn er vanaf de 4e geen klassen meer. Ze heeft wel een klas met dezelfde mentor maar die klas ziet ze alleen volledig bij die leraar. Verder wisselt de samenstelling elke les.

Je zou op school kunnen praten over het verschil tussen 4 vwo en 3 vwo. Mijn oudste heeft het alleen maar makkelijker gekregen omdat geschiedenis, aardrijkskunde en Duits eraf gingen. De andere talen werden voor haar makkelijker omdat ze moeite heeft met woordjes leren maar wel goed is in lezen, luisteren, schrijven. En die laatsten komen nu veel meer voor dan woordjes en grammaticakennis. Zij is wel een beta, die vakken zijn wat interessanter geworden.
School heeft vast wel een idee hoe dat zit met het profiel van jouw dochter. Of zoek een kind dat nu in de vierde zit met ongeveer dat profiel.
Ik zou de neiging hebben om zo lang mogelijk te kiezen voor een veilige prettige omgeving.

Geen probleem?

P., ook met een VWO kun je prima een HBO-opleiding volgen. Maar je kunt ook een universitaire opleiding volgen.

Waarop baseer je dat het veelgeroemde tekort aan hoogwaardig technisch personeel NIET gaat over universitair opgeleid personeel?

En hoe komt het dat je het geen probleem vindt dat beta-mensen vrijwillig afstromen van VWO naar HAVO vanwege de taleneis?

Dat je zoon het prima vindt is mooi, maar dat zal toch niet het enige zijn waar je naar kijkt?

Tsjor

Koolmees

Koolmees

05-07-2013 om 11:41

Vwo 4

Vwo 4 is een lastig jaar, maar toch ook weer niet (naar de ervaring van mijn dochter).
Het lastige zit 'm erin, dat je echt discipline moet opbrengen om bij te blijven bij de vakken. Die PTA's zijn heel belangrijk. Veel kinderen onderschatten dat en schrikken zich na de eerste PTA's rot van hun cijfers. Maar dan heb je gelukkig nog herkansingen.
Het is dus een kwestie van plannen, en werken. Niet alles tot het laatst bewaren, want dan loop je vast.
Maar het positieve is, dat je de vakken waar je echt in faalt, gelukkig hebt kunnen laten vallen. Dat scheelt veel saaie lessen en maakt dat je je energie op de belangrijke vakken kunt richten.
Wat ook helpt, is dat je weer een jaartje ouder bent. De leraren nemen je serieuzer. Meer klasgenoten zijn serieuzer in de les. Het is makkelijker om hulp te vragen.
Als je dochter echt graag naar vwo 4 wilt, kun jij daar natuurlijk verwachtingen tegenover zetten. Dat ze een strakke planning maakt, waar jij de supervisie over hebt, en waar jij haar aan mag herinneren. Dat ze in de vakantie iets gaat doen aan haar leesvaardigheid. (boeken lezen? proeftoetsen maken? films kijken? En dan zoeken naar thema's, verwijswoorden, alineaverbanden. Is dit oorzaak of reden? Waaruit kun je opmaken dat dit het thema is?)
Nou ja, eigenlijk alles waarvan jij denkt dat het haar volgend jaar kan helpen. Misschien hebben de leraren ook nog wel goede ideeen. Nog snel even die moeilijke hoofdstukken uit haar lesboeken kopieren voordat ze die moet inleveren en het dan in de vakantie nog een keertje doornemen?

Snap je wat ik bedoel? Dat zij duidelijk maakt dat ze écht wil.
Als ze daar niet bereid toe is, dan denk ik dat het geen haalbare kaart is, dan zou ik geloof ik voor afstromen kiezen.

P

P

05-07-2013 om 11:47

Tsjor

Als je de andere draadjes had gelezen over dit onderwerp (twee dagen geleden nog) had je geweten dat ik het WEL een probleem vind maar dat ik mij er bij moet neerleggen. Natuurlijk kun je na het VWO ook HBO doen (waarom zou ik dat niet weten) maar dit gaat sneller en ja, de overheid snijdt zichzelf in de vingers maar wat wil je als er nog steeds mensen zijn die vinden dat je geen VWO leerling bent als je hoge cijfers haalt op betavakken maar het niet redt met zoveel talen (zie dat draadje).

Ik krijg uit de media niet het idee dat het om universitair personeel gaat inderdaad, volgens mij hebben we die ook wel hier. De grote vraag is hier naar MBO'ers en HBO'ers in de techniek.

Asml

Ik heb inderdaad niet alle draadjes gelezen van de afgelopen dagen. 'Je erbij neerleggen' is de beste optie, je kunt niet anders. Maar als ik dan vandaag in de krant lees dat Rutte in Italie op zoek gaat naar geschoolde krachten voor de technische vakken, dan wordt het me even zwart voor de ogen.

Een van de bedrijven die regelmatig genoemd worden als een werkgever met veel vacatures en niet genoeg geschoold personeel is ASML. Google eens op ASML en vacatures, dat gaat echt over bachelor en master. In de exacte vakken. Ja, die krijg je hier niet, want die stromen vrijwillig af naar HAVO en soms uit frustratie nog lager. Vanwege de talen, nb.

Tsjor

Nou tsjor

Je doet nu net of er geen beta is die het VWO doorloopt. Dat lijkt mij toch wel enigszins overtrokken. Ja er stromen vast beta's af. Maar dan wel vooral degenen die geen zin hebben moeite te doen voor die extra taal (want met wel moeite doen lukt het de meesten best, of wou je beweren dat alle beta's dyslexie hebben?). En laten dat nou toch al niet de types zijn die ze zoeken voor die high tech functie's....

Maylise

Maylise

05-07-2013 om 21:42

Precies

Het lijkt me ook wat overdreven om te zeggen dat al die arme Beta kinderen nu zullen afstromen want ze kunnen geen drie talen aan. Wie twee talen kan doen, kan er ook best drie doen als het moet.

Nu hoeft van mij persoonlijk die tweede vreemde taal helemaal niet verplicht te zijn. Als ik het voor het zeggen had zouden leerlingen ook best een ander vak mogen kiezen ipv die tweede vreemde taal.

Echter om nu te zeggen dat het hierdoor zo moeilijk en onmogelijk wordt voor meer beta aangelegde kinderen lijkt me ook overdreven.

Nog afgezien van dat er genoeg kinderen zijn die helemaal niet zo uitgesproken alfa of beta zijn of die misschien wel een voorkeur hebben maar over het gehele spectrum de stof beheersen.

Maylise

Maylise

05-07-2013 om 21:46

Overigens meer on topic

Ik zou eigenlijk kind gewoon op het VWO laten. Ze staat toch voldoende? Nee, niet geweldig misschien maar wel gewoon voldoende. Daarnaast is VWO4 niet perse moeilijker dan VWO3.
Dochter Marien laat de zwakste vakken vallen en dus heeft ze sowieso meer tijd voor de andere vakken.
VWO4 gaat dieper in op de stof maar je hebt wel minder vakken.
Ik vind die basis helemaal niet zo zwak. Ze staat gewoon voldoende en ze beheerst dus de stof; al is het dan niet riant. Als ze gewoon vanaf dag 1 volgend schooljaar aan de slag gaat dan moet het te doen zijn.

Jippox en maylise

Ik ben niet degene die naar Italië gaat om her personeel daar te halen.
En P. is degene die benoemt dat er zoveel leerlingen vrijwillig afstromen. Vanwege de twee talen ja.

Ik begrijp dat 'moeite doen voor' niet zo heel goed. Het klinkt dan alsof het gewoon maar luierikken zijn. Vinden jullie dat ook?
Zelf ben ik een echte alpha, VWO gedaan en gehaald. Maar je had mij niet moeten verplichten om naast wiskunde (net geslaagd met een 4) ook nog twee andere exacte vakken te kiezen. Ik snap ook niet wat het probleem is van het leren van een vreemde taal. Maar ik weet wel dat het voor sommigen net zo moeilijk is als voor mij het leren van natuurkunde of scheikunde. Terwijl zij niet kunnen begrijpen wat daar nu weer zo moeilijk aan is.

De werkgevers vragen vooral om juist die mensen die de exacte vakken met gemak aankunnen. Als je de kranten etc. mag geloven. En zij klagen dat die in Nederland niet te vinden zijn.

Stel je nu eens voor: Nederlands, Engels en wiskunde verplicht en verder geen verplichtingen. Zou daarmee het probleem van die werkgevers misschien opgelost kunnen worden? zou het zo simpel zijn? Ik vind het zeker de moeite waard om te proberen.

Want die talen, ach. Ik scoorde voor alle talen met gemak een 8-9, behalve voor Duits, een 3. Ook direct laten vallen, want dat werd niet beter, ook niet met drie keer zoveel moeite dan voor een andere taal. Maar later las ik wel studieboeken in het Duits, zonder problemen.

Tsjor

Tsjor

Je gaat wel erg uit van ergens niet de aanleg voor te hebben. Het helpt al om een ander uitgangspunt te nemen, namelijk dat er dingen zijn die jou meer moeite kosten dan een ander. Bij jou de exacte vakken bijvoorbeeld. Je kan jezelf een 'echte alfa' noemen, maar mensen die zeggen dat ze geen aanleg hebben voor wiskunde, beseffen vaak niet dat je wiskunde wiskunde leert door met een open mind veel tijd en energie erin te steken en je vooral niet te laten misleiden door het idee dat je er een bepaalde 'knobbel' voor nodig zou hebben. In andere landen doen bijvoorbeeld vrouwen het eindeloos veel beter op exacte vakken dan in Nederland, waar ze massaal denken 'alfa's' te zijn. Hebben vrouwen in pakweg Polen een andere 'aanleg' denk je?

Maylise

Maylise

06-07-2013 om 11:41

Tsjor

Het niet kunnen van een vak is maar relatief natuurlijk. Wie twee talen kan leren kan ook met wat moeite wel een derde leren beheersen. Als dat niet lukt dan is er iets aan de hand. Dat kan luiheid zijn. Dat kan ook een verkeerde lesmethode zijn, een leraar die de stof niet goed over weet te brengen en daarnaast zeer belangrijk een mentale blok van de leerling die zich al heeft voorgenomen het niet te kunnen. Jij omschrijft jezelf als echte alfa dus dan zet je bij voorbaat jezelf al op achterstand. Je denkt dat je het niet gaat kunnen en dan kan je het ook niet.

Overigens geldt dit net zo goed andersom. Ik was er aan het begin van de middelbare school van overtuigd dat wiskunde een vak is wat je of begrijpt of niet begrijpt en dat je hier verder niks aan kan doen. Later kwam ik er achter dat wiskunde geen magie is en dat het iets is wat je gewoon kan oefenen en leren. Natuurlijk helpt inzicht maar dat inzicht komt ook door gewoon veel te oefenen. Net zoals bij andere vakken. Wiskunde valt gewoon te leren.

Zoals gezegd van mij hoeft een tweede vreemde taal niet verplicht te zijn maar dat het massaal afstromen tot gevolg heeft zal wel meevallen. De meeste VWO leerlingen met een exact profiel zijn namelijk best in staat die tweede taal te doen. Ze vinden het misschien niet leuk, ze moeten er misschien harder voor werken maar het zal heus wel lukken.

P

P

06-07-2013 om 12:06

Tsjor

"En P. is degene die benoemt dat er zoveel leerlingen vrijwillig afstromen. Vanwege de twee talen ja. "

Waar zeg ik dat precies?

Mijn excuses

P., dat was Yura, mijn excuses.

Maylise, je zegt: 'Jij omschrijft jezelf als echte alfa dus dan zet je bij voorbaat jezelf al op achterstand.' Nou nee, ik ben niet begonnen op de middelbare school met me zo te omschrijven. Maar gaandeweg en tot slot ben ik wel tot die conclusie gekomen. Mijn buurvrouw haalde moeiteloos negens en tienen voor natuurkunde, ik een 3.

Wat betreft die luiheid, ik schreef al dat ik in factor 3 zo hard werkte voor dat vak. Dat je dan toch nog als eerste 'luiheid' noemt, daar kan ik me met terugwerkende kracht alsnog boos over maken. Drie uur studeren voor Duits leverde een 3 op. Later heb ik moeiteloos (nou ja, niet helemaal) vakliteratuur in het Duits gelezen. Met andere woorden: ik heb ook niets gemist door dat vak snel te laten vallen. Zo waardevol is die taleneis helemaal niet.

Tsjor

Maylise

Maylise

07-07-2013 om 02:48

Tsjor

Luiheid noemde ik als eerste omdat jij hier oorspronkelijk over begon. Luiheid kan een reden zijn. Ik was zelf op school in elk geval zeker liever lui dan moe en hield er niet van om veel extra moeite te hoeven doen voor school; zeker niet voor vakken die me niet interesseren. Dat zie ik ook wel terug hier thuis bij de kinderen. Maar het is zeker niet de enige reden of een reden voor iedereen.

In jouw geval met Duits zijn er dus blijkbare andere oorzaken. Aangezien je later wel Duits kon lezen en mensen niet geboren worden met een speciale anti-Duits blokkade kan het bijvoorbeeld te maken hebben gehad met de leraar, de lesmethode of iets anders.

Als een leerling heel slecht scoort op een enkel vak dan lijkt me dat je gaat kijken waarom het nu speciaal bij dit vak er problemen zijn. Aanleg zal ongetwijfeld een rol spelen maar het is meestal niet de bepalende factor.

Het is geen zaak van ik ben slecht in vak x en dus kan ik het niet. Dat is onzin. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom iemand niet goed is in vak x maar dat betekend niet dat je hier niks aan kunt doen en dat je niet alsnog de basis van vak x kan leren beheersen.

Overtuiging over aanleg

Tsjor, dat je je op de middelbare school pas als een echte alfa bent gaan zien verklaart juist veel. "Nou nee, ik ben niet begonnen op de middelbare school met me zo te omschrijven. Maar gaandeweg en tot slot ben ik wel tot die conclusie gekomen. Mijn buurvrouw haalde moeiteloos negens en tienen voor natuurkunde, ik een 3."

Er is een groot verschil tussen mensen op het gebied van overtuiging van de aard van intelligentie. Aan de ene kant zijn er mensen die intelligentie zien als een eigenschap waarvan iemand per domein (wiskundig, talen, enz.) een bepaalde hoeveelheid met de geboorte meekrijgt. Aan de andere kant van het spectrum vind je mensen die denken dat wat je bij de geboorte meekrijgt hooguit een startpunt is, en dat intelligentie groeit in de loop der jaren, onder invloed van oefening en ervaring. Zolang een leerling goed presteert op de basisschool, maakt het niet zoveel uit of hij/zij denkt dat intelligentie vast is of ontwikkelbaar. Maar bij tegenslagen, onvoldoendes, onbegrijpelijke formules of juist niet in te voelen grammaticale constructies (ervaringen waar iedereen tegenaan loopt op de middelbare school), blijken leerligen met een vaste intelligentie-opvatting sterk in het nadeel te zijn. Zij ervaren deze problemen als hun plafond: tot hier reikte mijn aanleg, dit is niet het gebied waar mijn talenten liggen. Leerlingen met een groei-opvatting ervaren dergelijke problemen heel anders, zij zien die als een ontwikkelingskans.

Voor de groep met de vaste opvatting is inspanning moeten leveren een teken van onvermogen. Ze denken dat mensen met aanleg voor het betreffende vak er geen inspanning voor hoeven leveren ("Mijn buurvrouw haalde moeiteloos negens en tienen voor natuurkunde, ik een 3"). Voor de groep met de opvatting dat intelligentie ontwikkelbaar is, is inspanning leveren geen teken van bewijs van onvermogen maar een teken dat er een leerproces plaatsvindt. Omdat ze deze opvatting en daarmee een positieve beleving hebben, kan dat leerproces zich ook optimaal voltrekken.

Primavera

Primavera

07-07-2013 om 11:03

Eindexameneisen stroken niet

Welnee, het is geen kwestie van niet willen, lui zijn of jezelf wijsmaken dat je een bètà of alfa bent. Het is het VO zelf die je die overtuiging geeft door de vakken op een standaard manier aan te bieden en er eisen aan te stellen die je vervolgens helemaal niet in je beroep nodig hebt. Juist de vaste opvatting wat de zogenaamde VWO-leerling allemaal moet kunnen is het grote struikelblok.
Als talen je moeilijk afgaan kan een student met veel hangen en wurgen en onnoemelijk veel tijd net een zesje daarin scoren. Maar die inspanning moeten verdubbelen om dat allemaal ook voor een andere vreemde taal te moeten doen zorgt gewoon dat het teveel is. Net zoals je aan iemand die niet echt exact aangelegd is prima kunt vragen om zich voor wiskunde in te spannen, maar dat het voor twee wiskundes teveel wordt. Per slot van rekening heeft niet iedereen of eigenlijk maar heel weinig mensen het nodig om integraal berekeningen te kunnen maken voor hun beroep.
Ik zie het bij mijn oudste. Wiskunde kost haar veel meer moeite dan de andere vakken. Voor wiskunde, ieder proefwerk weer, moet ze echt alle opgaven uit het boek maken, alle verdiepingsstof en alles wat ze eerder gehad heeft nog een keer overlezen. Ze heeft er geen gevoel voor en snapt ook niet automatisch hoe je via redenatie van de ene formule of wet bij de andere komt. Ze leert alle regeltjes moeizaam uit haar hoofd en vervolgens alle regels hoe ze die regeltjes dan moet toepassen ook weer. Dat kan ze prima, ze is intelligent genoeg, maar het kost wel tijd.
Haar jongere broers daarintegen hebben 'gevoel' voor wiskunde. Ze zien één regel, snappen waarom dat zo is of vogelen dat uit, leiden daarvan de andere regels af en weten automatisch wanneer ze wat toe moeten passen. Daar hebben ze geen oefeningen voor nodig. De paar die de leerkracht opgeeft zijn voor hen al overbodig, terwijl ze voor mijn dochter veel te weinig zijn om de stof te kunnen bevatten.
Voor de talen is het mechanisme niet anders. Hoeveel ik me ooit inzette de vreemde talen waren mijn enige struikelblokken. En toch heb ik later gemerkt dat ik best nog een andere vreemde taal kon leren en dat ik best duitse vakteksten begrijp en zelfs nog een universitait tentamen over middeleeuws Frans met groot succes heb mogen afleggen.
Dat is echter geen bevestiging dat ik het dus best kon, maar alleen dat de eindexameneisen op talen mijlenver vandaan liggen van wat ik werkelijk nodig had. Ik kan nog steeds niet foutloos één duitse zin schrijven, die naamvallen blijven lastig met alle 100-uitzonderingen erop. Maar dat hoef ik ook helemaal niet, ik hoef alleen maar teksten te begrijpen en dat gaat uitstekend. Engels werd voor mij ontzettend zwaar door die idiote steriele woordenlijsten die je moest leren van 1000 woordjes met betekenis, synoniemen en voorbeeldszinnen. Er is er nooit eentje blijven hangen. Down-top leerstrategiën zijn niet reuze geschikt voor me.
In Italië is er juist een omgekeerde ontwikkeling gaande wat betreft de talen. Vroeger moest je voor wetenschappelijk onderwijs op het VO verplicht examen hebben gedaan in italiaans, één vreemde moderne taal en latijn (ook voor betà's). Wilde je geen latijn, dan moest je een technische opleiding gaan doen. Tegenwoordig zijn er ook lyceums zonder latijn met dus alleen italiaans en (meestal) engels als vreemde taal, omdat ze er achter kwamen dat de verplichting van latijn toch een fiks aantal bèta's afschrikt.
Overigens hebben ze hier ook tekort aan mensen voor high-tech functies, maar doordat de crises die hier een stuk harder aankomt is er geen geld meer voor om die aan te nemen en neemt de gebruikelijke IQ-vlucht ongekende proporties aan naar landen waar men beter betaald en meer zekerheden geeft.
Het wrange is dat de meeste van die italiannse mensen het engels op een stuk lager peil zullen hebben dat veel nederlandse eindexamencandidaten en nederlands hebben ze helemaal niet geleerd. Maar zelfs Rutte weet dat dat niet nodig is voor de functies die ze in Nederland moeten vervullen en dat ze snel genoeg de talen op het gewenste niveau zullen hebben om hun beroep uit te laten oefenen, alhoewel ze geheid allemaal straal zullen zakken als je ze een centraal dictee nederlands zult laten doen.

mirreke

mirreke

07-07-2013 om 13:49

Eens met primavera

Aanvulling daarop:
Zeker wat betreft de talen ben ik verbijsterd over hoe die worden aangeboden. Mijn dochter moest voor Engels telkens weer ellenlange lijsten met zinnen aanleren, die ze maar op een manier mocht vertalen, en voor de toetsen uit haar hoofd moest leren. Onbegrijpelijk. Alsof je daar iets van leert, alsof je daar iets aan hebt voor 'later', en het belangrijkste, alsof je daardoor begeesterd raakt van een taal, een vak.

Pure en demotiverende waanzin.

Voor de duidelijkheid, ik heb zelf Engels gestudeerd, ben 1e graads bevoegd, en al jarenlang vertaler.

mirjam op haar ipad

Maylise

Maylise

07-07-2013 om 14:17

Mirreke

Mijn kinderen moeten op hun school (in Frankrijk) voor de Engelse les hele dialogen die in het boek uit het hoofd leren. Gewoon letterlijk de hele dialoog en dit dan tijdens de les opzeggen. Het is wel makkelijk punten scoren als je een beetje uit je hoofd kan leren maar of je er ook Engels van leert is weer een heel ander verhaal. Volkomen onzinnig.

Tihama

Tihama

07-07-2013 om 22:15

Om het nog erger te maken

We hebben het natuurlijk om te beginnen over pubers. Een elementair kenmerk van een puber is dat hij/zij niet enorm gemotiveerd is om energie te steken in het behalen van resultaten voor iets waarvan nog vaag en onzeker is of dat in de verre toekomst ooit nuttig gaat wezen.

Ook al kan menigeen die tweede vreemde taal ook halen door er gewoon voor te werken: waarom zou je als er een gemakkelijkere route lonkt?

Iets anders dat mij hogelijk verbaast, is dat er een versimplificeerde wiskundevariant aangeboden wordt aan degenen die hier veel moeite mee hebben. Je hoeft dus maar 1 wiskunde te doen en dan ook nog een makkelijke soort.
Maar je moet wel 2 vreemde talen en die moeten dan even moeilijk als voor de alfa's.

En intussen is er een tekort aan goede technici. Wat mis ik nu toch?

Tihama

Andere definitie

Tihama:"En intussen is er een tekort aan goede technici. Wat mis ik nu toch?"
Een andere definitie van goede technici. Of 'hoogwaardige' technici, zoals Rutte ze noemt.
Dat zijn mbo-ers met 10 jaar werkervaring.
Hoogwaardig is niet per se hoog opgeleid.
Groet,
Miriam Lavell

Marien

Marien

08-07-2013 om 10:47

Beslissing

We hebben een beslissing genomen in overleg met afdelingsleider, mentor en dochter. Ze gaat naar 4 havo. Mentor heeft docenten ook om hun mening gevraagd en zij gaven aan dat ze in dochter een zwakke vwo leerling zien, maar een sterke havo leerling. Ze zou het kunnen op het vwo, maar dan moet ze heel hard werken volgens mentor. Wij vinden dat ze nu al veel te hard werkt en geen vrije tijd meer heeft, dus nog harder zit er niet in. Daarom gaat ze naar de havo. Over haar vriendinnen zat ze erg in, maar ze mocht een mail sturen naar de persoon die de klassen indeelt en zeggen bij wie ze graag wil. Dus al met al een zeer opgeluchte dochter! Wij vinden het prima zo.

Miriam

Die ook. Maar een hoogopgeleide technicus die niet zo daverend in de talen is, kan net zo'n hoogwaardig technicus zijn als de doorgegroeide, bijgecursuste MBO-er. Op een andere manier hoogwaardig en anders inzetbaar wellicht. Toch jammer dat de maatschappij die kans op een aantal van die technici dan mist door de talendwang.

Totalitaire trekjes

Genista:"Toch jammer dat de maatschappij die kans op een aantal van die technici dan mist door de talendwang."
De harde werkelijkheid is natuurlijk dat de maatschappij die mensen helemaal niet mist. Je gaat niet dood van havo of vwo niet af mogen maken door onlogische drempels. Je belandt op het mbo en op de werkvloer en ontwikkelt je daar dan alsnog tot een uitstekend technicus. Want inderdaad, die talen heb je niet nodig.
Maar je bent wel wat goedkoper.
Kortom: de regeldrift is een win win voor overheid en bedrijfsleven. Minder studenten in het hoger onderwijs (goedkoper), meer extra capabelen op de werkvloer en dat voor weinig.
Dat er uit 'het volk', maar ook uit het onderwijs tamelijk lauw op dit soort regeldrift gereageerd wordt, komt omdat de woorden en zinnen en kwalificaties die gebruikt worden, bijna altijd begrepen worden alsof het streven is naar een steeds meer en steeds hoger opgeleide bevolking.
Zie ook de verbazing van Tihama en Tsjor. Alsof er iets botst.
Begrijp me niet verkeerd: ik ben het niet eens met de gang van zaken. Het is tot op het absurde af, zie nu ook de situatie in Almere met die Internationale school.
Die moet dicht omdat de schoolpopulatie vooral bestaat uit gewone Nederlandse kinderen. Die mogen geen internationaal onderwijs volgen (waarbinnen dat gedoe met die talen veel minder speelt). Onze overheid belemmert via de band actief de speurtocht naar alternatieven.
Dat is normaal gesproken een bezigheid van totalitaire regimes.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.