Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
chocolade

chocolade

11-03-2016 om 17:21

3 vwo, nu al havo?

Mijn zoon doet 3 vwo en het boeit hem niet zo, oftewel werkt niet hard. Nu zijn er redenen om volgend jaar te kiezen voor 4 havo.
Voor nu zijn de cijfers zo dat hij geen bespreekgeval is om over te gaan naar 4 vwo maar de school wil dat hij nu naar 3 havo gaat 'om succeservaringen op te doen'.
Ze gaan de cijfers dan niet aan passen naar havo-cijfers en op havo ben je met twee tekorten bevorderd en op het vwo is dat met drie tekorten. Nu naar havo maakt hem dus in theorie een bespreekgeval.
Mijn zoon heeft drie tekorten voor de vakken die hem echt niet boeien, drie keer een ruime vijf.
Hij wil zelf niet nu al naar de havo maar pas na de zomer.
Wat zouden jullie doen?

Angela67

Angela67

11-03-2016 om 17:25

tuurlijk pas na de zomer

ik vind het zo raar. De school wil toch het beste uit leerlingen halen? Ooit gehoord van puberjongens die je met de haren erbij moet slepen? Dit is nou typisch de verantwoordelijkheid helemaal bij zo'n jonge puber leggen die daar gewoon mee geholpen moet worden, op zijn niveau en met vertrouwen in zijn capaciteiten.
Bij de VO school van oudste is het juist andersom.
Als er in drie havo met de pet naar gegooid wordt en iemand denkt: ik ga lekker wel naar 3 Mavo, ze bekijken het maar, dan mág je alleen naar 3 Mavo als iedereen het erover eens is dat dat jouw niveau is. Dus als echt de verwachting is dat je qua capaciteiten Havo niet zult halen. En als men inschat dat je dat wel kunt, dan moet je dus blijven zitten in 3 havo .

Geen idee hoe 'hard' dit gespeeld wordt als het zich voordoet, maar het uitgangspunt vind ik wel interessant. Kijkt veel meer naar de mogelijkheden van de leerlingen dan naar een 'snelle' schooloplossing.

gr Angela

Zeker nu niet.

Succeservaringen? Als de 1en en 2en om zijn oren vliegen kan het de druk verlichten, hopeloos geval
Maar met 3x een 5 zou ik gewoon doorgaan tot de zomervakantie, hij staat zelfs op overgaan begrijp ik?
Het wordt om andere redenen Havo schrijf je, heeft het misschien te maken met het kiezen van het vakkenpakket voor H4 dat ze hem liever nu in H3 willen plaatsen?

Els

Els

11-03-2016 om 19:25

Ik snap het niet

Ik snap niet wat een reden kan zijn om naar (3) Havo te gaan terwijl de cijfers voldoende zijn om VWO te vervolgen.

Triva

Triva

11-03-2016 om 19:50

maar

Die drie vakken: moet hij die houden voor de profielkeuze? Zo niet: tandje er bij en hij is gewoon over en dan kan hij die vakken verder vergeten.

Moni

Moni

11-03-2016 om 19:56

Ik denk dat nu Havo gunstiger is voor de doorstroomcijfers

Dan is hij op papier van 2VWO (misschien combi VWO/Havo) overgegaan naar Havo.
Ik zou zeker niet naar 3 Havo gaan tijdens het schooljaar. Hij overleeft zo te lezen nog prima. Met drie vijven aan het eind van het schooljaar kan hij prima naar 4 Havo.
Die succeservaringen lijken me onzin. Dat past bij iemand die hard werkt en het toch net niet haalt. Niet bij iemand die weinig doet.

Als er geen omstandigheden zouden zijn dan zou ik hem zelfs gewoon naar 4 VWO laten gaan.

chocolade

chocolade

14-03-2016 om 12:15

even afwachten

Zoonlief geeft zelf aan dit jaar op vwo te willen afmaken en ook dat inzet van een 4 naar een 8 moet gaan.
Straks heeft hij een gesprek met de teamleider en ik ben benieuwd wat er uit komt.
De zorg van mij, en van mijn zoon ook, is dat bij een overgang nú naar de havo, de motivatie helemaal ver te zoeken is. En als de bedoeling is om de ontstane onvoldoendes weg te werken, dan heb je wel heel veel motivatie nodig......

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.