Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 11:52

21 plus en afwezigheid bij lessen

Na jaren heb ik toch weer eens een onderwijsvraag.

Mijn dochter zit op mbo4, het laatste jaar. Of ik het er mee eens ben is een ander verhaal, maar ze is bewust afwezig bij een aantal lessen omdat ze dat niet meer van toegevoegde waarde vindt. Daarvan heeft ze deels de leraar op de hoogte gesteld, bij een blijft ze gewoon weg.

Nu zit de school haar achter de vodden. Onder andere door ons te informeren dat ze verzuimt, maar nu net werd ze ook gebeld om dit door te nemen met haar. Ze gaf aan dat ze ook met leraren afspraken heeft gemaakt. Als Nederlands klaar was, hoefde ze niet langer naar de les te komen bijvoorbeeld.

Blijkbaar gaat de school de gemeente nu op de hoogte stellen van haar verzuim. Ze is niet meer leerplichtig, heeft geen kwalificatieplicht meer volgens mij, omdat ze boven de 18 is... wat heeft de gemeente ermee te maken?

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 11:56

Oh ja

Dat de school óns informeert vind ik ook bijzonder. Ze is meerderjarig en had al wel een eigen gezin kunnen hebben. Hoe graag ik mij ook met mijn dochter bemoei (té naar haar zin) ik ben niet meer het aanspreekpunt voor mijn dochter op dit vlak. Toch?

lennest

lennest

10-02-2014 om 12:54

klopt!

Volgens mij klopt je verhaal Kaaskopje, ze is 21 jaar en dus volwassen. Vreemd dat school jou gaat bellen en dreigt met de gemeente, in principe heb je geen wettelijke zeggenschap meer over je kind, al is je gevoel wel anders! Lastig hoor.
School kan hooguit regels opleggen van aanwezigheid, in de zin van: als je niet 50% van de tijd aanwezig bent geweest, mag je geen proefwerk maken of maximaal 1 herkansing of zoiets. De LPA heeft ook geen zeggenschap, ze is immers niet leerplichtig.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

10-02-2014 om 13:19

het is een beetje

de tendens om ouders ook na de middelbare school te betrekken bij het onderwijs. Maar op je 21 ste vind ik dat eigenlijk vrij belachelijk. Ik snap ook niet hoe dat zit met de gemeente. Maar in ieder geval hebben scholen altijd regels; minimale hoeveelheid uren-aanwezigheidseisen. Voldoet ze daar niet aan, dan is het pech. En nu afwezig zijn en straks een keer misschien niet aanwezig kunnen zijn doordat ze echt ziek is, kan dan funest zijn.
Maarja.
Ze is 21!!! Kom op. En nivo 4... genoeg in het hersenpannetje om daar zelf over na te denken.
Als ik jou was, kaaskopje, zou ik de school ook volgende keer vertellen dat je er niet van gediend bent, dat je dochter volwassen is, en dat ze het met haar kunnen opnemen.

Nee nee

Inderdaad geen lpa meer maar wel problemen met duo!

Een studiefinanciering krijgen betekent voldoen aan twee eisen: diploma halen en aanwezig zijn.

Na de 18de dus inderdaad geen lpa, maar wel stopzetting van studiefinanciering en duse en schuld. Als je je diploma niet haalt heb je ook een schuld.

Dat school dit met jou opneemt is inderdaad bijzonder, lezend e geboortedatum blijkbaar niet goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-02-2014 om 22:51

Okee

Ik heb haar gewaarschuwd wat betreft de studiefinanciering. Ik hoop dat dat niet meteen consequenties heeft.

Fiorucci

Fiorucci

15-02-2014 om 18:21

jawel

Ook boven de 18 is er sprake van kwalificatieplicht.

Geen kwalificatieplicht

Nietus. De kwalificatieplicht geldt tot 18 jaar.
Er is wel een toezichtstraject voor jongeren. Dat verschilt per gemeente tot hoe ver dat gaat. Er zijn er die tot 23 jaar door gaan. Er zijn zelfs plannen geweest om te blijven zeuren tot 27 jaar.
Het gezeur van boven de 18 hangt samen met gemeentelijk beleid voor uitkeringen. Wie een uitkering wil, zal wel zijn best gedaan moeten hebben op school.

Maar in het geval van jouw dochter begrijp ik het niet. Ten eerste: had zij niet al haar mbo 2 gehaald? Zo ja, dan moeten ze helemaal niet zeuren. Ten tweede: ze zit in het laatste jaar. Ze is dus kennelijk bijna klaar. Haar diploma ligt in het verschiet. Er is geen enkel risico dat ze zonder diploma de school verlaat. De school zou er goed aan doen de energie op die leerlingen te richten die wel gered moeten worden van een neerwaardse spiraal richting goot.

Maar dan nu iets heel anders: Er zijn nogal wat opleidingen (mbo en hbo) waarbinnen de studiepunten met aanwezigheid gehaald worden. Je krijgt voldoende punten voor het onderdeel omdat je het zoveel uur heeft bezig gehouden (aanwezigheidslijst) én omdat je een werkstuk met goed gevolg hebt afgeleverd. Als een van de twee niet oke is, dan krijg je je punten niet.

Hoe dat zit moet heel precies omschreven staan. Dat moet ze goed controleren. Wat een docent van welk vak ook zegt of belooft of goedpraat, het is haar eigen verantwoordelijkheid dat zij zich aan de regels houdt.

Ik zou als ik jou was de school erop wijzen dat je dochter volwassen is en dat zij de opleiding doet. Jij niet

bibi63

bibi63

16-02-2014 om 00:14

Raar, maar

Is het zo dat jullie de opleiding betalen? In dat geval vind ik het dan weer niet zo heel gek dat school jullie informeert over verzuim en evt consequenties. Ver is dreigen met lpa ed. Natuurlijk heel vreemd.
Bibi

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2014 om 07:28

bibi

School weet volgens mij niet wie de opleiding betaald, als het collegegeld maar voldaan wordt, de rest doet er niet toe.

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2014 om 07:29

Miriam

Dan voor de info. Alhier krijg je geen uitkering als je niet voldoet aan de kwalificatieplicht, tot 23 jaar. Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat dit gold tot 23 jaar.

Fiorucci

Fiorucci

18-02-2014 om 07:31

kaaskopje

Niet aanwezig zijn kost je punten. Mijn zoon moet aanwezig zijn bij praktijklessen, en deze inhalen, anders mag hij niet door naar het volgende jaar. Dat kunnen de consequenties zijn dus. Maar als je dochter in het laatste jaar zit weet ze waarschijnlijk precies wat ze kan overslaan en wat niet..

Maar nogmaals

Het heeft toch consequenties voor de stufi of ben ik nu gek?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-03-2014 om 01:16

Sorry sorry

Ik ben blijkbaar helemaal vergeten om hier nog te kijken. Schande!

Mijn dochter heeft inderdaad gezegd dat ze die lessen niet meer nodig heeft voor het eindresultaat. Ik heb haar er niet meer over gehoord, dus ik zal komend weekend eens vragen of ze er nog over benaderd is.

Monique D*

Monique D*

15-03-2014 om 14:06

Laat dochter dit bespreken met de coördinator van de school

Jouw dochter zei dat ze de lessen niet meer hoeft te volgen voor het eindresultaat. Maar de school doet moeilijk en neemt contact met jou op.

Kan jouw dochter niet naar de coördinator gaan en dit bespreken? Is het niet bekend bij de coördinator dat zij geen lessen meer hoeft te volgen? Dan kan die coördinator ervoor zorgen dat dit bij de directie (diegene die jou contact met jou opneemt) en dan moet het goed komen met haar diploma.
Dit lijkt wel op miscommunicatie.

En ze is inderdaad volwassen, waarschijnlijk hebben ze niet goed naar haar geboortedatum gekeken!

Kaaskopje

Kaaskopje

16-03-2014 om 19:56

Ze gaat

het morgen weer even aanzwengelen. Ze zei: als ik daardoor problemen krijg, kunnen ze meteen alle leerlingen van mijn klas erop aanspreken. Iedereen blijft bij bepaalde lessen weg als die niet meer van toegevoegde waarde zijn voor het diploma.

Ze had het op haar stage besproken en daar vonden ze het ook niet bepaald correct dat ze ons erbij hebben betrokken. Die tijd is geweest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.