Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

21 juni avond OCO over Passend Onderwijs in Pakhuis de Zwijger

http://www.onderwijsconsument.nl/hoe-staat-passend-onderwijs-amsterdam-ervoor/

Aanmelden.

"Programma
Intro door OCO
Welke vragen krijgt OCO over passend onderwijs?

Presentatie van de Onderwijsinspectie
Waar let de inspectie op, wat is het toezichtkader voor passend onderwijs, wat zijn de bevindingen tot nu toe?

Ervaringen ondersteuningsplanraden
Wat zijn de ervaringen van de ondersteuningsplanraden (OPR) met de invoering van passend onderwijs in Amsterdam?

Pitches van ouders
Welke ideeën voor beter passend onderwijs hebben ouders? Ouders pitchen hun plan

Paneldiscussie
Panel met OCO, onderwijsinspectie, ondersteuningsplanraden, directies van de Amsterdamse Samenwerkingsverbanden (VO en PO), en de landelijke ouderorganisatie Ouders & Onderwijs"

mirreke

mirreke

19-06-2016 om 10:16

hmm, dat zou inmiddels in elke regio moeten

ben echt niet blij met die transities. Elke regio moet telkens weer het wiel opnieuw uitvinden.

Enfin, ik zou zo'n bijeenkomst ook wel in onze regio willen.

Over Ouders & Onderwijs zijn inmiddels toch behoorlijk wat vragen gerezen trouwens. Ouders & Onderwijs zou representatief voor alle ouders moeten zijn. Een paar jaar geleden ingesteld omdat het ministerie geen trek meer had om met allerlei verschillende ouderorganisaties te moeten overleggen (alle subsidies zijn ook opgeheven) (gek he, voor ons ouders vindt men dat geen moeite, gemeentes mogen ook rustig telkens weer met allerlei organisaties in overleg en onderhandelen, maar een ouders zijn blijkbaar lastig en één organisatie vindt het ministerie wel genoeg) ...

Het artikel vind je in de correspondent: De belangrijkste vertegenwoordiger van jouw kind houdt kritische ouders buiten de deur.

Ik wil het op verzoek wel weer hier neerzetten, maar het is zoals altijd met de artikelen van de correspondent weer een fijn lang artikel.

mirreke

mirreke

19-06-2016 om 10:57

Ook ouders online

wordt in het artikel genoemd als een groepering die zich niet door Ouders & Onderwijs vertegenwoordigd voelt...

Li

Li

19-06-2016 om 11:22

Dankjewel AnneJ

Ik ga me opgeven!

Wat achtergrond

De wet passend onderwijs is oorspronkelijk bedacht om het aantal thuiszitters terug te dringen.
Dat lukt niet echt dus komen er nieuwe initiatieven.

http://www.vosabb.nl/marc-dullaert-thuiszitterspact/
Marc Dullaert gaat ‘thuiszitterspact’ aanjagen

Meer informatie vind je in de brief die over de verzuimcijfers gaat.
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2016/02/03/kamerbrief-over-cijfers-leerplicht-en-aanpak-thuiszitters

Let op: Die verzuimcijfers zeggen helemaal niks over de oplossingen die bedacht worden en of en hoe die als passend ervaren worden.
Behalve dan dat ene cijfer: vrijstelling op grond van art 5, a de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school onderscheidenlijk een instelling te worden toegelaten;

De steeds vaker gekozen oplossing binnen passend onderwijs is het kind ongeschikt verklaren voor onderwijs.

Interessante informatie daar bij https://www.passendonderwijs.nl/wp-content/uploads/2016/02/Handreiking-Onderwijs-zorg-en-de-Leerplichtwet.pdf
De koepelorganisatie van leerplichtambtenaren doet een boekje over over het wat en hoe van de niet geschikte leerling.

Op dezelfde pagina waar deze bewering wordt gedaan "Als in deze situaties een beroep op vrijstelling wordt gedaan moet een onafhankelijk arts het plan van aanpak beoordelen." prijkt ook de wettekst die juist laat zien dat de beoordelaar helemaal geen arts hoeft te zijn en dat deze bovendien juist niet onafhankelijk is: de persoon in kwestie is aangewezen door de gemeente. Diezelfde gemeente die partij is in de huisvesting van scholen en de bekostiging van jeugdgezondheidszorg.

De elders wel gewekte suggestie dat ouders zelf steeds makkelijker de weg vinden naar vrijstelling wegens ongeschiktheid kan daarmee in de prullenbak. Het is wel de bedoeling dat de ouders tekenen, maar zich er verzetten tegen een onderwijsongeschiktheidsverklaring getekend door school, leerplichtambtenaar en jeugdarts of jeugdpsycholoog, lijkt me lastig.

Ik geef het maar even mee.

Voor sommige zal pasend onderwijs betekenen dat hun kind langzaam maar zeker uit het onderwijs gewerkt wordt. Let op uw zaak.

Deze informatie is interessant bij een discussieavond als die van OCO omdat het tegenwicht biedt aan de suggestie dat iedereen goed bezig is en dat er zo leuk van die creatieve ideeën worden verzameld.
Passend onderwijs, het bestaat al even, zou vanzelfsprekend moeten leiden tot meer kinderen die kunnen deelnemen aan onderwijs. Dat het omgekeerde aan de hand is zegt iets over de bereidheid van het onderwijsveld om werkelijk te kantelen en werkelijk oplossingen te vinden.

Nou ja: in algemeenheden zal men zich positief uitdrukken, maar zodra een individuele school aan de bak moet met dat ene kind komt het smoelenboek uit de kast.
De uitdaging is om dat verschijnsel te veranderen.

Leen13

Leen13

19-06-2016 om 12:32 Topicstarter

De Correspondent

https://decorrespondent.nl/4389/Het-ministerie-van-Onderwijs-maakt-ouders-monddood-aldus-de-jurist-die-voor-hun-kroost-opkomt/303723189-1ded14fe

"Want ook dat laatste is een probleem. Slump wijst erop dat het Onderwijsministerie subsidies aan verschillende ouderverenigingen heeft stopgezet. Lees hier meer over dit besluit. In ruil daarvoor wordt nu structureel één miljoen euro vrijgemaakt voor de stichting Ouders en Onderwijs. Bekijk hier de website van Ouders en Onderwijs.

Waar deze nieuwe stichting precies haar geld aan uitgeeft, is niet duidelijk. Slump mag het financiële jaarverslag niet inzien. Dat zou de concurrentiepositie van deze stichting in gevaar brengen. Slump grijnst: ‘Dat zeiden ze echt.’ Wel is het opmerkelijk dat er nu 1 miljoen euro gaat naar een stichting waar ouders geen lid van kunnen worden, ten koste van de verenigingen die de ouders direct vertegenwoordigen.

SP-Tweede Kamerlid Tjitske Siderius heeft de zaak opgepakt. In een brief Bekijk hier de vragen van SP-Kamerlid Tjitske Siderius en de antwoorden van staatssecretaris Sander Dekker (VVD, Onderwijs). aan de staatssecretaris van Onderwijs vraagt ze om opheldering over de gang van zaken bij Ouders en Onderwijs.

‘De antwoorden roepen een heleboel nieuwe vragen op. Ik ben benieuwd waar we uitkomen,' zegt Slump. ‘Ik blijf het volgen. En ik zal me erover blijven uitspreken.’"

Li

Li

19-06-2016 om 23:40

Tja

Mijn zoon proberen ze al een tijdje richting speciaal onderwijs te werken. Cijfers best OK, geen storend gedrag, maar ik wil passend onderwijs (basisondersteuning) en daar hebben ze geen zin in. Hij is eigenlijk toch wel héél gestoord hoor! Waarom dan, kunnen ze niet zeggen. Ze kunnen wel een toelaatbaarheidsverklaring regelen, al moeten ze de zaken dan natuurlijk wel wat heftiger voorstellen dan ze zijn, dat snap ik toch wel? Nou nee, dat snap ik niet. En ik vertrouwde deze school!

Ik denk dat er harde noten gekraakt gaan worden als ik zo naar het programma kijk. Ik ben er helemaal voor. Laat de Inspectie maar eens gaan doen waar ze voor bedoeld zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.