Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

19.05 Citotoets bij Kassa op Nederland 1

Kassa: heeft online CITOtoets oefenen zin, bedrijven getoetst.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/bedrijven-maken-misbruik-van-stress-voor-citotoets/speel/1/
"Advies
Als ouder zou Claassen Squla adviseren, omdat zij een breder pakket aan oefeningen hebben. De vraagstellingen zijn beter op het kind gericht en het is heel speels op het gebied van rekenen en taal. Squla richt zich niet geheel op de Citotoets of om hogere scores te halen, dat zie je aan spelomgeving en het leerstof. Je kan als ouders ook meekijken en de voortgang van je kind bijhouden. Wees er op allert, dat kinderen stress kunnen krijgen van ouders die constant over hun ouders aan het meekijken zijn."

Evelien

Evelien

26-01-2014 om 09:30

Hangt van doel af

Ik heb ook positieve verhalen gehoord over Squla.

Maar het hangt er maar net van af wat je doel is.

Als je kind slim is en het gewoon goed doet op de school toetsen, maar alleen niet op de Cito-toetsen, of bepaalde onderdelen dan wil je dus alleen Cito-toetsen oefenen, zodat het leert omgaan met de Cito-vraagstelling, -antwoorden en Cito manier van denken.

Triest

Dat Cito zo belangrijk is geworden dat kinderen Cito moeten oefenen omdat ze de vraagstelling niet begrijpen...

Het is nog erger MarSy

Er zijn scholen die wekelijks leeruurtjes opgeven om speciaal voor de Cito te oefenen, omdat ze dan hoger scoren als school in de landelijke gemiddelden.

Cito is compleet zijn eigen doelstelling voorbij gestreeft.

Het is één grote hype geworden, wat heel wat geld in het laadje van de ontwerpers brengt, heel wat stress bij ouders en leerlingen, nog maar niet te spreken over de van scholen die zich daarvoor lenen dat dit systeem in ere wordt gehouden.

En men ziet het belachelijke van de kleutertoets niet eens in!

Angela67

Angela67

26-01-2014 om 13:27

jasam

jasam, ik moet eerlijk zeggen dat het de middelbare scholen zijn die duwen op die cito's en ervoor zorgen dat basisscholen daarop gaan focussen.
Bij onze basisschool deden ze nog zo dom (of zo blasé) dat ze cito's niet belangrijk vonden terwijl hier in Utrecht alles draait om cito-scores vanaf lage groepen.
Dan heb ik liever cito trainingen oftewel meer aandacht dan minder. . .
Puur principieel gezien en in idealistische discussies vind ik het ook belachelijk maar nog erger vind ik basisscholen die denken dat zij bepalen hoe middelbare scholen kinderen beoordelen . . .
Want het is niet zo dat deze basisschool actie onderneemt en het cito-gebeuren in Utrecht aan de kaak stelt om zo hun beeld van de zaak onder de aandacht te brengen en een inhoudelijke discussie met de middelbare scholen aan te gaan. Dat doen ze niet, ze bereiden gewoon hun eigen leerlingen niet goed voor....
gr Angela

wizzer

wizzer

26-01-2014 om 14:46

en nog erger

Onlangs is de normering verzwaard van de cito-toetsen in het leerlingvolgsysteem omdat er beter gescoord werd. Dus scholen moeten nog meer cito-oefenen voor goede scores. Waarna normering weer zwaarder wordt. En zo ben je straks alleen nog maar cito aan het oefenen.

Evelien

Evelien

26-01-2014 om 19:11

Hoe krijgen we verandering?

Ik ben ook erg tegen de waarde die aan Cito-toetsen wordt gehecht (met alle consequenties, oefenen etc., van dien). Vreselijk, zo druk als je als ouder ermee bent om je kind op het goede middelbare schoolniveau te krijgen als het Citovolgsysteem (of eindcito, als dat maatgevend is) niet helemaal standaard past bij zijn/haar intelligentie/capaciteiten.

Maar hoe krijgen we de middelbare scholen zover dat ze niet meer zo zwaar eraan tillen, maar kijken naar de capaciteiten/intelligentie van een kind, rekening houdend met al zijn mogelijkheden, en speelsigheid, laatbloeiend etc.?

Dalarna

Dalarna

27-01-2014 om 12:05

Evelien

Als je hier wat langer meeleest erger je je juist aan die verschrikkelijke subjectieve adviezen die gegeven worden aan kinderen waarbij de middelbare school vooral uit gaat van het schooladvies ipv de cito.

Mijn oudste haalde ook een veel hogere citouitslag als het schooladvies dus ik ben niet zomaar tegen de citotoets. In zijn geval werd hij niet zomaar aangenomen op een andere middelbare school omdat het advies belangrijker was. De leerkracht zou daarvoor weer met die school moeten gaan praten.

Vera*

Vera*

27-01-2014 om 12:18

Leerkrachten

Leerkrachten draaien het zo als dat zij het willen. Wij hebben heel nadrukkelijk verbeterrecht gehad in het okr van onze dochter. Eerst was er geen overleg met de basisschool nodig. Voordat wij de definitieve versie kregen was de uitslag van de cito er.
In de definitieve versie stond dat de cito maar een statische opname was en dat contact met de basisschool gewenst was.
De uitslag was een stuk hoger dan dat (ook door ons) gedacht was.....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.