Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

18jarige dochter wil niet naar mbo

hallo allemaal, misschien dat mede ouders mij hier een beetje kunnen helpen. Onze dochter van bijna 18jr. is dit jaar gestopt met een opleiding mbo 2. Na wat testen e.d. op de school is uitgekomen dat ze ook een mbo -3 nivo aan zal kunnen. Nu is hele tijd op zoek geweest wat ze wilde, maar ze wist het gewoon niet. Wilde ze spw-3 doen. Maar iemand die ik sprak op een school zei: studenten met ass/ pdd-nos ( mijn dochter heeft pdd-nos) komen meestal in de knoop met de stage praktijk. Nu wil ze echt het aller aller liefst gewoon doorleren. Ze heeft een vmbo-b. diploma en ze wil gewoon b.v. mavo - havo- hbo doen. Het is zo'n wirwar voor mij dat ik niet weet waar ik terecht moet. Heeft iemand ervaring hier meer?

V@@s

V@@s

14-06-2017 om 14:57

naar de vavo

en daar mavo doen en vervolgens opstromen als ze dat niveau heeft. Het stelt in elk geval haar keuze nog even uit.

Li

Li

14-06-2017 om 16:40

ASS

zet ook niet alles, mijn ASS-er is erg zorgzaam en zou ik graag voor een baby laten zorgen. Voor een klas vol pubers dan weer niet . Het hangt er dus maar net van af hoe zij in elkaar zit.

Triva

Triva

14-06-2017 om 16:56

nounou

Uit een test kwam dat mbo3 moet kunnen maar nemen ze haar ook aan? Verder zou ik haar enthousiasme wat temperen en haar eerst adviseren mbo3 te gaan doen ipv weer een niveau waar je geen startkwalificatie haalt (mavo). Na mbo3 kan mbo4 en dan ook hbo maar als hbo niet lukt heeft ze iig al twee beroepsdiploma's itt nul met mavo en havo.

DUO

En informeer je ook goed bij DUO. MBO is een prestatiebeurs, maar als je dat niet haalt heb je kosten. En ik weet eerlijk gezegd ook niet of de jaren MBO afgaan van de jaren dat je recht hebt op een beurs als je dan naar het HBO gaat.

Triva

Triva

14-06-2017 om 20:45

annej

De regels voor mbo1 en 2 verschillen van 3 en 4.

Kosten Triva

https://duo.nl/particulier/scholier/financiering-voor-scholieren/bedragen.jsp

Als je mbo 3 of 4 doet krijg je een prestatiebeurs. De kosten oa. 1100,- lesgeld te betalen aan DUO, los van schoolgeld en boeken/materialen.
Als je dan 3 of 4 jaar op school gezeten hebt, begin je dan opnieuw te tellen in het leenstelsel in het HBO?
Mijn dochter is voor 1 februari gestopt met MBO-4. Dan is de prestatiebeurs nog een gift, maar nog wel even de rest van het schoolgeld betalen.

Hopelijk gaat mijn dochter terug naar de HAVO, dan krijg je een maandelijkse vergoeding boven de 18. Dat is een gift.

Dus het is goedkoper om HAVO te doen dan MBO.

Maar goed, je kiest niet alleen op financien, of studieduur, maar het zijn wel overwegingen.

Stage is een kwetsbaarheid

Stage en werk zijn relatief vaker een kwetsbaarheid bij kinderen met autisme. Maar het hoeft niet. Zoon, met Asperger, doet al jaren niets anders, op het HBO dan projecten waarin hij in contact komt met diverse instellingen, studenten en medewerkers.
Dochter heeft een goede stage, van 2 dagen dan, voor een aantal weken gedaan. Het gaat haar niet de hele week lukken, maar als we de tijd kunnen beperken, anders raakt ze overprikkeld, dan kan het wel.
Met wat aanpassingen kunnen ze worden waar hun talenten en hun belangstelling ligt. Ook in de SPW. Het vereist wel wat meer puzzelen om tot een goede match te komen. Maar daar kun je als ouder ook in meedenken.

Triva

Triva

14-06-2017 om 21:37

jaja

Maar jouw dochter zit op havoniveau, hier gaat het om iemand met een vmbo basis start. Voor mavo en havo via vavo heb je vier jaar nodig en dan nog geen beroep geleerd en alsof je geen stages hebt op het hbo?

mirreke

mirreke

15-06-2017 om 21:03

Nou

autisme wordt ook gezien als een ontwikkelingsachterstand die dus ingelopen kan worden.

Ik zou dochter met pdd-nos eerst mavo en dan havo laten doen als dat lukt en als ze dat wil. Het is veiliger en overzichtelijker. Een groot stuk aan stress en dergelijke komt ook omdat de wereld na school zoveel onoverzichtelijker is. En als je kind geen mbo wil, heeft pushen echt geen zin en kan contraproductief werken, met angst tot gevolg en wie weet wel nooit meer een stage durven. Als je haar echter de tijd geeft, kan ze een stuk groeien en overspoelt dat sociale aspect aan bv. stages haar niet zo.

Ik weet niets van vavo's en zo. Maar er is vast wel ergens iets van studie-advies te vinden waar je goed advies kunt krijgen. Heeft de mbo van je dochter geen decaan? Ga daar eens praten.

Verder: mijn stiefdochter bleek asperger te hebben. Daar kwam ze achter nadat ze al 2 mbo opleidingen af had. Ze werkt nu onder andere met zware autisten. Het kan dus wel. Wat vooral belangrijk is, is goede begeleiding. Biedt die school dat? En hoe zit dat op een vavo?

Daar zou ik eens achteraan gaan. Een kind met pdd-nos zonder begeleiding laten zwemmen op een mbo-school is geen goed plan. Met begeleiding kan het best lukken. Maar het plan van je dochter klinkt goed. Gestaag en nog een veilige wereld. Waarom niet?

Overigens, mijn stiefdochter is nu 28. Wij hebben haar nooit gepusht om maar mbo-diploma's te halen. Ik geloof daar niet zo in. Jongeren hebben ook tijd nodig om uit te rijpen, om hun richting te zoeken.

mirreke

mirreke

15-06-2017 om 21:20

Ik lees nu net...

een artikel van in1school, van een jaar geleden, over zorgleerlingen (dus bv. jongeren met autisme) op het mbo en daar word je niet vrolijk van:

Hier de link:
https://in1school.nl/in-de-praktijk/ervaringen/item/ondersteuning-op-het-mbo-mission-impossible

En hier een citaat:

"Passend onderwijs niet mogelijk

Renske ontdekte dat niet alleen Lisa’s school, maar veel meer mbo’s zich niet goed verdiepen in hun leerlingen. Vooral als het gaat om leerlingen met een zorgvraag. De leerlingengroep is erg heterogeen, docenten zijn vaak onvoldoende gekwalificeerd, het bestuur stelt vaak managementtaken en geld boven passie voor onderwijs, er is onvoldoende expertise ten aanzien van leerlingen met een beperking en klassen zijn groot. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om leerlingen zoals Lisa passend onderwijs te bieden.
Kansloos

Een ouder als Renske, die opkomt voor de rechten van haar kind en de plichten van een school en de problematiek van het mbo probeert aan te kaarten, is nagenoeg kansloos. De positie van ouders binnen het mbo is zwak. Er is geen instantie waar ouders een probleem of klacht makkelijk kunnen neerleggen. De inspectie doet niets met het mbo, een ouderraad is er niet en de klachtencommissie is onderdeel van de school. Ook de ombudsman van het ROC raadde in de periode dat Lisa nog op het mbo zat af om een klacht in te dienen, aangezien de kans zou bestaan dat Lisa daar last mee zou krijgen."

Nee, dus als het even niet hoeft zou ik met een kind met autisme niet naar een mbo gaan. Wil ze zich inzetten voor mavo? Dan zou ik daar als ouder ook voor gaan...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.