Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
even zo

even zo

16-05-2017 om 21:21

18/19 jarige MBO opleiding via LOI oid

Hoi,

Ik probeer m'n vraag even kort te stellen.

Dochter (18), met VMBO-TL diploma is vorig jaar gestart met een reguliere MBO4 opleiding. Ze zit nu aan het eind van het tweede jaar. Helaas is het 1 grote puinhoop met deze opleiding. Dochter is zwaar gedemotiveerd, gestressed enz. (en zeer begrijpelijk, het is echt erg hoe het daar aan toe gaat). Ze wil dus stoppen hiermee. Ze heeft enige 'mazzel': omdat het het einde van het tweede jaar is, en de leerlingen op niveau 2 nu eindexamen doen, mag/kan zij hier aan meedoen. Voordeel uiteraard is, dat ze dan i.i.g. een diploma heeft, al is het op niveau 2. Beter dan niets.
Maar hoe verder: zij is helemaal klaar met 'school' op deze wijze. Zij wil graag een MBO opleiding doen via het LOI. Geen ruis, geen (school)gedoe, gewoon haar studie doen. We zijn ons aan het orienteren.
Maar....... uiteraard hangt hier en prijskaart aan. Uiteraard de (hoge) kosten van de studie (waar dus geen stufi via DUO tegenover staat), verder ook geen toeslag meer voor haar zorgverzekering en geen studenten OV (voor zover ik weet). Kortom, op deze wij studeren (wat wellicht voor haar een veel betere optie is dan het reguliere MBO) kost behoorlijk wat geld, waar geen financieringen via DUO tegenover staan.

Weet iemand of ze inderdaad op deze wijze nergens meer recht op heeft (ook niet op studenten OV en toeslag zorgverz.)? En weet iemand of ze via DUO toch iets van een (studenten)lening kan krijgen?

Lente

Lente

16-05-2017 om 23:59

tuurlijk wel toeslag zorgverzekering

Ik neem aan dat ze weinig inkomen heeft. En dan krijgt iedereen zorgtoeslag vanaf 18 jaar. Dat heeft geen relatie met studeren.

Walnoot

Walnoot

17-05-2017 om 07:46

Even iets anders

Heb je ook al naar de mogelijkheid gekeken voor een BBL opleiding? 1 dag naar school en (vaak) 3 tot 4 dagen werken? Die 1 dag school lijkt mij meer dan te doen.

Triva

Triva

17-05-2017 om 07:56

en waarom

heeft ze een ov nodig als ze toch thuis gaat studeren?

Ik zou idd ook naar BBL kijken, zeker als ze dat mbo2 diploma heeft, zij heeft dan een startkwalificatie.

braam

braam

17-05-2017 om 08:51

kosten

De kosten van die schriftelijke opleidingen vallen vaak wel mee. Bij NHA heb je volledige mbo-4 opleidingen voor 1000-1500 euro. En je bent meestal sneller klaar. Doktersassistente kun je (versneld) in anderhalf jaar doen, bedrijfsadministratie oid in 2 jaar. Je kunt er ook makkelijker een baan(tje) bij hebben dan bij een reguliere opleiding. Ze moet wel echt veel zelfdiscipline hebben.

Ik zou ook letten op stage- en werkmogelijkheden in de buurt. Ik heb zelf op een ander niveau een afstandsopleiding gedaan en vooral stage was daar een probleem, omdat werkgevers al afspraken hadden met lokale scholen. Dat zal wel van de studierichting en regio afhangen, maar wel iets om rekening mee te houden.

Yura

Yura

17-05-2017 om 11:54

Particulier

Je zou ook naar een particulier MBO kunnen kijken, zoals eurocollege etc. Dat is per jaar wel heel duur, maar omdat het gewoon een fulltime opleiding is, hebben ze wel recht op basisbeurs (of hoe dat ook mag heten) en OV, dus misschien kom je dan goedkoper uit dan via LOI oid. Ik ken iemand die daar uitstekende ervaringen mee heeft.

bieb63

bieb63

17-05-2017 om 15:14

dank voor jullie reacties!!

Dat van die zorgtoeslag wist ik niet. Ik dacht dat dat een studenten'ding' was (inderdaad weinig inkomen natuurlijk), maar ik dacht dat als je niet meer studeert (of niet via de reguliere weg), het gezinsinkomen zou meetellen. Maar dat klopt dus niet? Dat is alvast een meevaller!

BBL hebben we zeker aan gedacht, maar dan moet je wel eerst een werkgever hebben én in de richting van het vakgebied wat je wil gaan doen. Dus dat lijkt me nog niet zo eenvoudig... Maar blijft natuurlijk een optie.

Die OV is niet zo noodzakelijk natuurlijk bij een online/thuis opleiding, maar is dat nu ook niet..... Ze zit nu op 15 minuten fietsafstand op school. Al woon je naast je school, dan krijg je hem ook. Maar ze maakt er wel veel gebruik van om dingen te ondernemen en/of uit te gaan. Niet noodzakelijk, maar wel fijn natuurlijk. Zonder studenten OV, zou dat veel geld kosten en/of haar beperken in de dingen die ze nu wel doet. Dus zou sowieso jammer zijn. Maar goed, dat is dan niet anders.
Daarbij zal ze bij een online/thuis studie (bijv. LOI), en afhankelijk van wélke je doet, ook contactmomenten/praktijk dingen hebben bij het LOI. Zeker voor de keuze waar zij aan denkt. Zij denkt sowieso aan een complete MBO opleiding (die heb je daar ook), en daar hoort dan ook veel stage bij, dus ook dan zou ze hem wellicht nodig hebben.

Particuliere MBO kende ik niet, ga ik ook naar kijken. Alhoewel ik denk dat je dan alsnog gewoon ft naar school moet en dat wil ze niet.

Dank voor het meedenken i.i.g.!

Bieb

Ook het OV is bij niveau 3 en 4 een prestatiebeurs. Ze heeft nu 10 jaar de tijd om alsnog minimaal niv 3 te halen anders moet ze haar OV ook terugbetalen. Is ongeveer 200 euro per maand.
Samen met de 80 euro studiefinanciëring is de schuld dus zo'n 300 euro per maand, vanaf haar 18e.

OV krijg je niet zomaar dus. Ik vind het duur om te gebruiken voor "leuke dingen". En als je een "doordeweek" abonnement hebt reis je in het weekend met korting, maar niet gratis. Dus uitgaan in het weekend met studenten OV is niet goedkoper dan een dalurenabonnement.

Yura

Yura

18-05-2017 om 14:04

Bieb

Is Rotterdam haalbaar voor je dochter? Volgens mij heb je daar in ieder geval Eurocollege en Tio. Wel ga je daar meer dan fulltime naar school. Degene die ik ken heeft Eurocollege gedaan. Volgens mij waren zijn dagen van 9.30 tot 17.00 uur. Je doet dus ook je huiswerk op school en je hebt maar 2 weken ofzo zomervakantie, omdat je dan je stages doet. Je bent dus ook veel sneller klaar dan op een reguliere mbo.
De klassen zijn maar klein 10-15 personen ofzo, het is een heel andere sfeer dan op een standaard mbo, veel persoonlijker. Ik ken iemand met een kind op ROC Mondriaan, die continu naar de leerplichtambtenaar moest omdat kind niet ziek gemeld was. Na de eerste keer dat dat gebeurd was, is ze telkens de naam van degene die ze aan de lijn had gaan noteren met het exacte tijdstip dat ze gebeld had (kind was veel ziek door een aandoening). Dan kon ze dat telkens overleggen aan de lpa als ze weer op het matje moest komen. Totale tijdverspilling, zowel van de ouder als van de lpa, maar ja je hebt er maar mee te dealen helaas.

bieb63

bieb63

18-05-2017 om 16:20

Wil

Klopt dat wat je zegt? Ze is gestart op niveau 4 vorig schooljaar, maar is nu een paar weken geleden dus off. (dus ook geregisteerd bij DUO) overgestapt naar niveau 2. In principe wilde ze dus gewoon stoppen en na de vakantie wat anders gaan doen, maar doordat niveau 2 nu eindexamen doet, kan zij daar nu instappen en alsnog met een diploma (welliswaar niveau 2) van school.
Maar betekent dit dat zij de maanden dat ze stufi en OV heeft gehad (van jan tot nu) terug zou moeten betalen omdat ze van niveau is gewijzigd? Zou het niet redelijker zijn als haar niveau met t.w.k. vanaf start MBO naar niveau 2 wordt gewijzigd.
Weet je zeker dat ze nu dus al een schuld heeft? Zucht.....
En Yura: nee dat gaat hem echt niet worden zo'n eurocollege.

braam

braam

18-05-2017 om 16:23

particulier mbo

Ik heb even gekeken bij eurocollege: dat kost rond de 15.000 per jaar incl boeken. De opleiding die ik zag duurde 2 jaar, dus dat is 30.000 euro. Dat kan alleen goedkoper uitkomen als studiefinanciering en ov-kaart zo'n 28.000 euro waard zijn, of 14.000 per jaar, meer dan dan 1000 per maand. Er zijn misschien andere goede redenen om voor zoiets te kiezen als je het kunt betalen, maar je moet wel heel veel studiefinanciering krijgen wil dit goedkoper uitkomen dan LOI/NHA en dergelijke.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 17:04

Bieb

Het niveau wordt niet gewijzigd naar niveau 2, maar er is gelukkig nog wel 10 jaar de tijd om een niveau 3 opleiding af te ronden. Zoals Wil40 al aangeeft dus.

https://apps.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(26202),Question4332=obj(4332):obj(4335),Question4342=obj(4342):obj(4357),Question4371=obj(4371):obj(4385)

Ik kan op de site van DUO niet zo snel iets vinden over de terugbetaling, maar er staat me vaag bij dat die terugbetaling wel meteen het jaar nadat je gestopt bent met de opleiding begint. Dus dat ze geen 10 jaar wachten met laten terugbetalen. Dat krijg je bij behalen van een diploma dan weer terug. Ik weet dit niet helemaal zeker, maar laat je dochter anders even met DUO bellen. Dan staat ze in januari niet voor een verrassing.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

18-05-2017 om 17:06

Link

Zie dat de link niet werkt. Is ook wel erg groot. Staat bij DUO, mbo, veelgestelde vragen.

bieb63

bieb63

18-05-2017 om 22:02

braam

Dat particulier MBO gaat 'm dus echt niet worden natuurlijk. LOI/NCOI is daar een fractie van.

10 jaar.

Je dochter heeft 10 jaar de tijd om alsnog niv.3 te behalen. Juist omdat je niet direct terug hoeft te betalen waarschuw ik voor studentenreisproduct behouden voor "de leuk".

Idd, vanaf Januari.

karin

karin

19-05-2017 om 09:10

bieb

Is het echt niet mogelijk voor je dochter om deze opleiding af te maken? Het is zo zonde dat ze nu volgend jaar weer opnieuw moet beginnen aan een nieuwe opleiding, terwijl ze anders met een jaartje misschien naar het HBO zou kunnen als ze dit wil tenminste.

Dochter hier zit ook aan het einde van haar tweede jaar MBO 4 en ook hier is het een grote puinhoop!
Maar dochter heeft nu stage en in het laaste schooljaar ook nog 7 maanden stage en zij zet door om hiena naar het HBO te kunnen.

Is de opleiding die je dochter volgt een 3 of 4 jarige opleiding?
Ik vond inderdaad op internet dat thuisstudies geen studiefinanciering krijgen en dus ook geen ov kaart.
Zorgtoeslag staat er los van.

bieb63

bieb63

19-05-2017 om 11:07

Karin

Nee helaas, gaat het 'm niet meer worden. Dochter is té gestressed, té gefrustreerd enz. Ja, het beeld van haar en ons toen ze ermee startte was geheel anders. Daarbij heeft het ook met de aard van m'nn dochter te maken.

Yura

Yura

19-05-2017 om 15:15

Balen

Waardeloos dit zeg. Ja dat is wel erg veel geld zeg van Eurocollege. Zou alsnog havo gaan doen misschien een optie zijn? Even los van stufi terug betalen etc, want daar heb ik geen verstand van.
Of zou ze de school misschien af kunnen maken zonder fysiek naar school te gaan? Ik ken iemand die op die manier haar vmbo-kader diploma heeft gehaald. Die was zo strontvervelend dat de school haar zat was en ze haar niet meer hoefden te zien, ze mocht alleen nog examens doen. Die heeft het thuis geleerd en gewoon geslaagd. Ik ken ook iemand die het laatste half jaar van vwo niet meer hoefde te komen ivm oervervelend gedrag en gewoon slaagde, maar dat is 30 jaar geleden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.