Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2014 om 12:17

13 in de oorlog, schooltv in groep 8

Mijn dochter van 11 kijkt in groep 8 op donderdagochtend naar de schooltv-serie "13 in de oorlog" En komt daarvan ook steevast overstuur thuis.
Dochter wil niet dat ik me nog op het schoolplein vertoon en gaat nu zelf tegen de juf zeggen dat ze niet meer mee wil kijken.

Ik heb zelf de serie ook even bekeken en vind het nogal pittig. Kennen jullie de serie en vinden jullie het geschikt voor jonge kinderen?

Dalarna

Dalarna

27-02-2014 om 12:21

Ik wel

Ik vind het wel geschikt maar dat zegt natuurlijk niets. Ik heb het, toen mijn jongste 10 was wel in het gezin bekeken, dat is wel anders dan in de les natuurlijk. Het is vanaf 9 jaar volgens de Kijkwijzer.

Er was nog een draadje over: http://www.ouders.nl/forum/5-basisschoolkind-4-12/13-in-de-oorlog-in-de-klas

Dalarna

Dalarna

27-02-2014 om 12:23

Andere draad

Er is wel consensus dat het in groep 8 dus wel normaal is in die andere draad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2014 om 12:26

watje

Weet je, onze dochter is nogal een watje. Dit soort beelden raakt haar echt. Ze heeft ook klasgenoten die het gewoon wel spannend vinden. Ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
Ik ben zelf ook niet zo'n held, ik zal ook nooit naar auswitz gaan ofzo voor een dagje uit.

Ik ben benieuwd wat de juf ervan vindt dat dochter niet meer wil kijken.

candycrush

candycrush

27-02-2014 om 12:33

zelf kiezen

Hoi

Ik ben zelf leerkracht en weet dat het een heftig onderwerp is in groep 8 waar je heel voorzichtig mee om moet gaan.
Ik vind het 13 in de oorlog wel geschikt voor groep 8, maar de aflevering over Auschwitz is echt wel heeeel heftig.
Ik zou luisteren naar uw kind en het met de juf bespreken. Dit moet je wel serieus nemen namelijk. Want dit onderwerp is voor een volwassene al niet te bevatten, laat staan voor een kind van 11.
De juf kan dit met de groep bespreken, en de kinderen zelf laten kiezen. En jij kan als ouder met haar praten wat haar zo raakt. Vaak zijn kinderen bang dat er weer oorlog komt. Wat ik dan zeg is dat ik voor 99,9 % zekerheid kan zeggen dat er voorlopig geen oorlog komt. Ik geef ze dan een reeel beeld van hoe de zaken er nu voor staan: Europese Unie, samenwerking met buurlanden, open grenzen, gedeelde economie enz.

Overigens ben ik wel onlangs in auschwitz geweest en het was zeer indrukwekkend. En op een dag neem ik mijn kinderen mee, echter, er wordt wat dat betreft een leeftijd van 14 jaar aanbevolen. En daar kan ik helemaal inkomen.

Hoe ver gaat een beschermde opvoeding?

Het is erg fijn om in Nederland te wonen en op te groeien, en dat wij de keuze hebben waar we onze kinderen aan blootstellen.
Heel veel kinderen worden geconfronteerd met het feit dat ze 0-13 zijn en in een oorlogssituatie opgroeien of deze ontvluchten.
Persoonlijk vind ik groep 8, 12 jaar, zeker een goede leeftijd om de wereld wat transparanter te maken, om op die leeftijd kinderen te laten inzien wat oorlog betekend en dat het zeker een voorrecht is om in een veilig land op te groeien.

Vera*

Vera*

27-02-2014 om 12:49

Candycrush

Door wie wordt een leeftijd van 14 jaar aanbevolen voor een bezoek aan Auschwitz?
Wij zijn met onze kinderen (toen net 12 en 10) in Auschwitz (en Birkenau) geweest. Ja, het is is indrukwekkend maar vooral dat je je er eigenlijk er niets bij voor kunt stellen dat het echt gebeurd is.
Bij de Polen zelf wordt van jongs af aan al veel bewustwording en identiteit erin gepompt. Toen wij er waren, waren er twee (Poolse) schoolklassen met kinderen die zeker niet ouder waren dan dochter toen was.

Moeder

Moeder

27-02-2014 om 13:07

Waarom kijk je zoiets in de klas?

Ik ben zelf van mening dat je televisieseries en films thuis kijkt. Hier wordt er ook veel te vaak schermpje gekeken op school. Zonde van de onderwijstijd.
Tegelijkertijd zeuren sommige meesters en juffen hier dat het lastig is om alle stof behandeld te krijgen (ow wat zijn we zielig). En die hebben dus een wekelijks (!) filmuurtje.
Ook iedere ochtend jeugdjournaal. Is op zich leerzaam, maar ik twijfel erbij.

Deze serie vind ik zelf geschikt voor die leeftijd.
Je hebt nu eenmaal kinderen die daar super gevoelig voor zijn. En sorry Jasam, maar dat heeft helemaal niks met een over beschermde opvoeding te maken. Men houdt hier wel rekening met kinderen die weet ik veel wat hebben (autisme, adhd, allergieën, halal eten enz), dus vind ik ook dat je hier rekening mee kunt houden.

Ik heb twee kinderen die toch min of meer hetzelfde opgevoed zijn. En een lag weken wakker van '8e groepers huilen niet'. De andere heeft geen traan gelaten, ook niet tijdens de film.
Ik was al blij dat ze deze film niet in de klas gingen kijken, we zijn samen gegaan, en dat vond ik een inschattingsfout van me.

Ze hebben ook een keer huis Anubis film gekeken toen oudste in groep 4 zat, elke week een stukje, daar heeft ze erg veel last van gehad, dat vond ze erg eng.
Vond de juf onzin, want de leeftijd was AL. Dus moest ze hem kijken! Wat een gezeur heb ik daar van gehad zeg! Iedere nacht een overstuur kind naast mijn bed!
Ik heb haar ziekgemeld bij de laatste aflevering...

guera

guera

27-02-2014 om 14:18

hier gr 6

Hier een combigroep 6/7/8 en zoon heeft hem dus al gezien in groep 6. Hij vond het erg indrukwekkend en kwam er echt wel mee thuis maar was niet overstuur. Wel heftig als je kind zo gevoelig daarvoor is. Die van mij heeft dat ook met 'enge' films terwijl de halve klas Scary Movie en dat soort dingen kijkt thuis. Daar kan hij dan weer niet tegen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2014 om 15:44

Geen probleem

Dochter mag van de leerkracht tijdens de uitzending een boek over hetzelfde onderwerp lezen. Fijn voor haar.
Ik vind het ook belangrijk dat ze zelf leert hoe ze haar grenzen kan aangeven.

netjes opgelost

Netjes opgelost. Ik vind het trouwens leuk dat jouw dochter aan de ene kant een 'watje' is, maar aan de andere kant wel zo stoer dat zij niet wil dat jij dit voor haar oplost en het gewoon zelf met de juf bespreekt.

Zoon kwam hier met een bleek smoeltje uit school toen ze daar klassikaal de film "Spijt" hadden gekeken (over pesten, en het slachtoffer pleegt uiteindelijk zelfmoord geloof ik). Leeftijdsaanduiding 9, wat de klas door de bank genomen ook is (maar zoon niet, die heeft een klas overgeslagen). Zoon is ook het soort kind dat nogal snel onder de indruk is. Gelukkig trok zijn stemming al redelijk snel bij en heeft hij er niet over gedroomd, noch is hij er daarna vaak op teruggekomen. Was dat wel zo geweest, dan zou ik het wel aan de leerkracht hebben voorgelegd met het verzoek om daar in het vervolg rekening mee te houden.

Groeten,

Temet

Dendy Pearson

Dendy Pearson

27-02-2014 om 16:28

"Spijt"

Ja, daar ben ik ook bang voor. Dat ze aan het eind van groep 8 om de tijd te doden die film ook nog gaan kijken. Ik geloof dat dochter dat ook heel erg gaat vinden.

Tango

Tango

27-02-2014 om 17:30

Spijt?

Vind ik helemaal niet geschikt voor kinderen van 9 jaar. Dochter hier heeft hem net gekeken in de brugklas. Dat vind ik prima. Maar zoon van 9 zou hem echt nog niet mogen zien.
13 in de oorlog ken ik niet, maar prima zoals het nu is opgelost voor je dochter. Hier gebeurde dat op school ook weleens, dat kinderen een serie te heftig vonden o.i.d. In overleg werd dan ook een oplossing gezocht.

elsje78

elsje78

28-02-2014 om 22:04

Spijt

Nou die keken wij met onze VO school vorig jaar verplicht, maar ik vond m heftig hoor. Ik vind het ook zeker niks voor 9 jarigen, en ik denk ook niet voor groep 8 leerlingen. Eigenlijk vond ik hem achteraf ook te heftig voor de brugklassers, maar met de kijkwijzer 9 is dat lastig inschatten vooraf.

Fiorucci

Fiorucci

01-03-2014 om 13:13

Moeder

De tweede wereldoorlog is een onderwerp tijdens geschiedenislessen, dus ik zie best de toegevoegde waarde van deze serie.

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 13:18

Precies fio

Het is niet zomaar een filmpje kijken! Hier is heel goed over nagedacht en ideaal om kinderen wat over de oorlog te leren.

Monique D*

Monique D*

01-03-2014 om 16:43

Film is te heftig voor jaar

Maar als het te heftig is dan is het goed dat ze een boek over hetzelfde onderwerp kan lezen.

Men gaat er maar van uit dat kinderen, als ze tot een bepaalde leeftijdsklasse of tot een groep van school horen dat ze er maar tegen moeten kunnen, want dat is educatief. En dat is niet altijd zo, dat kan je zien aan de dochter van Dendy die er helemaal overstuur van wordt. Straks krijgt ze er nog nachtmerries ervan! En wat is de toegevoegde waarde daarvan?
Het gaat erom dat je weet dat zoiets gebeurd is, maar daarom hoef je niet alle details in de film te zien (waar ik zelf ook beroerd van wordt, bijvoorbeeld van joden die geëxecuteerd worden of te zien hoe ze in die hokken werden vergast of hoe de lijken werden opgeruimd en in de oven gegooid).

Groeten van Monique die ook een watje van een dochter heeft die niet tegen horror kan en in spookhuizen durft.. zij heeft nog (in groep 8) een uitje naar het grote spookhuis in Amsterdam: The Dungeons afgezegd. Zij kreeg al nachtmerries vóórdat dat uitje plaatsvond! Zij was maar een watje, want zij kon daar niet tegen. En moeders vond dit goed.
Inmiddels is zij 17, maar kan nog steeds niet tegen horrorfilms.. en zij zou er gewoon tegen moeten kunnen, want de meeste horrorfilms zijn al toegankelijk vanaf 16 jaar!

Ik ben blij dat er een goede oplossing is gevonden voor de dochter van Dendy!

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 18:42

Monique

Heb je de serie gezien? Het is voor vanaf 9 jaar dus je verwacht toch hopelijk niet echt dat ze lijken laten zien?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-03-2014 om 19:50

Dalarna

Dochters juf vond het ook een pittige serie. In navolging van dochter hebben meer kinderen uit haar klas gezegt dat ze liever erover lezen.
Er waren ook 2 kinderen in haar klas die het reuze grappig vonden allemaal.

Kinderen zijn allemaal anders. En ik vind het goed dat een leerkracht grenzen van kinderen respecteert.

Dalarna

Dalarna

01-03-2014 om 22:59

Dendy

Daar heb ik het niet over gehad (over grenzen respecteren) maar ik vind het vreemd dat een juf blijkbaar de serie niet van tevoren heeft gezien.

Fiorucci

Fiorucci

02-03-2014 om 08:52

Dendy

Ik zeg nergens dat ik vind dat gewoon elke kind de serie moet kijken, ik reageerde op moeder die het onzin vindt dat er op school tv gekeken wordt. Je kunt deze lesstof heel klinisch benaderen, puur de feiten. Maar hoe het werkelijk is om iets dergelijks mee te maken, de impact te tonen op een samenleving, op een kind, is deze serie heel geschikt. Of een boek, als je de serie niet wilt zien inderdaad.

Dalarna

Dalarna

02-03-2014 om 10:50

Kijk....

Het probleem is dat ik weet dat mijn kinderen heel serieus naar zo'n serie kijken en daar ontzettend veel van leren, meer dan wat je uit een boek kunt krijgen gewoon omdat deze serie heel goed is opgezet, er is over nagedacht.

Als je zoiets in een klas kijkt is de sfeer gewoon anders. Er moeten kinderen stoer doen over wat ze zien, want dat is hun manier om er mee om te gaan, en er zijn kinderen die het veel enger vinden om zoiets te kijken in een niet veilige omgeving zoals lekker thuis op de bank met mensen die je kunt vertrouwen en die geen grapjes maken als je het eng, vervelend vindt of misschien er wel om moet huilen.

Ik vind dus eigenlijk dat je zo'n serie thuis moet kijken maar omdat ik gewoon weet dat heel veel gezinnen dat echt niet gaan doen vind ik het goed dat het op school wordt uitgezonden, zodat die kinderen het toch mee krijgen.

Een leerkracht moet er wel van tevoren over nadenken hoe ze een veilige situatie schept in de klas waarbij iedereen moet kunnen zeggen wat die denkt en kinderen de mogelijkheid moet geven met een boek over de serie (is dat er?) in een andere ruimte te kunnen zitten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.