Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

‘Gymnasia selecteren tegen de wet in nog altijd leerlingen’

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/02/05/gymnasia-selecteren-tegen-de-wet-in-nog-altijd-leerlingen/

‘Gymnasia selecteren tegen de wet in nog altijd leerlingen’

Zo zie je maar..Ze vertrouwen dus niet op het schooladvies. Indien het schooladvies niet onderbouwd wordt door goede LVS cijfers, NIO of drempelonderzoek, hebben de Gymnasia wat mij betreft recht om leerlingen te weigeren. Hoe denken jullie hierover?

vlinder72

vlinder72

05-02-2015 om 10:59

Mieke

Niet mee eens. Ik vind dat ouders en kinderen zelf moeten kunnen bepalen of ze naar het gymnasium willen of niet. Een VWO advies is een VWO advies.

Het gymnasium bij ons in de buurt heeft helemaal geen strenge toegangseisen. Sterker nog de eisen voor het gymnasium zijn lager dan die voor het VWO. Voorheen mocht je er al naar toe met een dubbel havo/vwo advies. Nu moet je wel een VWO advies hebben maar dat komt omdat er geen dubbele adviezen meer gegeven worden.

Toch is dit een prima school. Kinderen stromen echt niet massaal af.

Ik ben het juist niet eens met dat onderbouwen met LVS cijfers. Daar is de cito nooit voor bedoeld geweest.

Niet vertrouwen

Wat scholen doen is op basis van lvs de keuze maken. Dat doen alle gymnasia. Sommige noemen dat aparte regels, maar zoals ik het lees is dat iedereen het van lvs laat afhangen, want advies van juf is daar ook op gebaseerd.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 12:21

Vlinder

'Sterker nog de eisen voor het gymnasium zijn lager dan die voor het VWO. Voorheen mocht je er al naar toe met een dubbel havo/vwo advies. Nu moet je wel een VWO advies hebben maar dat komt omdat er geen dubbele adviezen meer gegeven worden. '

Nu zijn die eisen dus NIET lager dan het VWO... Of vragen ze voor het VWO een VWO+ advies?

poldep

poldep

05-02-2015 om 12:23 Topicstarter

eens met Gymnasia

Ik ben het helemaal eens met het selectiebeleid van Gymnasia. Ze moeten toch recht hebben om aan de poort te selecteren. Zij weten wat een leerling aan kwaliteiten moet hebben om de opleiding succesvol af te kunnen ronden. Uiteindelijk heeft een kind er niks aan om van school af te moeten.

Ik heb overigens nooit geloofd in die zogenaamde loting. Gymnasia zullen altijd eerst de leerlingen selecteren die ze zeker willen hebben. Daarna wordt er pas geloot.

vlinder72

vlinder72

05-02-2015 om 12:32

Bavaux

Ik weet niet of de eisen nu nog steeds lager zijn. Ze zijn hier in de regio niet zo bezig met LVS. Tijdens de open dag op het gymnasium bleek dat lagere LVS cijfers maar wel een VWO advies in ieder geval geen enkel probleem. Gelukkig maar want mijn hele slimme zoon is niet zo netjes en raffelt nog wel eens iets af. Hij haalt niet uitsluitend I scores op zijn LVS. Eigenlijk doen ze het dus zoals de overheid het graag ziet. Een VWO advies betekent dat je kind naar het gymnasium mag. Mag je zelf bepalen of je kind daar wel of niet geschikt voor is.

Wel een vraag voor Poldep. Hoe bepaal je dan of een kind echt een gymnasium kind is? Kunnen ouders dat dan niet zelf inschatten?

poldep

poldep

05-02-2015 om 13:08 Topicstarter

vlinder72

Ik ga er vanuit dat veel ouders prima kunnen inschatten wat hun kind in huis heeft. Ik denk echter dat er ook een aantal ouders zijn die hun kind overschatten.

Waarom denk jij dat Gymnasia zelf willen blijven selecteren? Waar zijn ze bang voor indien ze dat niet blijven doen?

Marianne

Marianne

05-02-2015 om 13:23

Goede zaak

Basisschool had geen vertrouwen in kind van kennissen van me, niet het vereiste advies dus. Met de nodige bewijzen van kind's intelligentie in de hand durfde de school het wel aan. Gaat helemaal prima.

four

four

05-02-2015 om 13:30

dat mag ook

Marianne wat jij benoemt mag ook gewoon. Het gymnasium mag hoger plaatsen dan het advies. Omgekeerd geldt dat niet, afwijzen terwijl het advies wel VWO is mag niet langer, en dat lijkt me een goede zaak. De basisschool kent het kind, het gymnasium nog niet.

vlinder72

vlinder72

05-02-2015 om 13:38

Poldep

Ik heb geen idee waar sommige gymnasia zo bang voor zijn. Blijkbaar denken ze dat er dan kinderen op het gymnasium komen die daar niet horen.

Ik betwijfel dat. Neem nu als voorbeeld het Barlaeus in Amsterdam. Dat is zo'n school waar ze blijkbaar alleen kinderen willen toelaten met perfecte scores. Van de kinderen die op het Barlaeus zitten stroomt 89,0% het onderbouw door zonder vertraging. Dat precentage is lager dan het landelijk gemiddelde. Bij het gymnasium bij ons in de buurt stroomt 92% door. Weinig verschil. Maar de ene school selecteert alsof het leven ervan af hangt en de andere school laat kinderen veel sneller toe. Toch maakt het niets uit.

Ik vraag mij dus oprecht af waar die zelfstandige gymnasia zo bang voor zijn. En of dat wel terecht is.

lisbeth

lisbeth

05-02-2015 om 14:00

bij ons

wordt er voor vwo+ (gymnasium en TTO)meer gevraagd dan voor gewoon VWO. En meer ligt dan vooral in hogere vaardigheidsscores.

Angela67

Angela67

05-02-2015 om 14:35

uitbreiden

Waarom breiden gymnasia hun capaciteit niet uit als er zoveel positieve vwo adviezen zijn? Kun je aan iemands neus zien of het 'een gymnasiumtype' is?
gr Angela

Flauwekul

Sinds jaar en dag is een gymnasium advies iets anders dan een vwo advies. Aan een gymnasium opleiding stelt de wet ook amdere eisen ( vwo + latijn en grieks).
Last but not least: het aangepaste inrichtingsbelsuit vo stelt nog steeds dat het bestuur vam de school beslist overtoelating. Daar is niks aan veranderd.

Aan een gymnasium diploma stelt de wet amdere (hogere) eisen dan aan een vwo diploma. Opnieuw: het is vwo + minimaal latijn of grieks.
Dat je met dat dioloma theoretisch niks meer kunt dan et een 'gewoon' vwo diploma, betekent niet dar het niet meer is. Er is meer geleerd.

Ik ken geen wet die gymnasia verbiedt hierop te selecteren.

Barvaux

Barvaux

05-02-2015 om 17:51

Miriam

Er is niet 'meer' geleerd vanaf VWO4... het zijn hetzelfde aantal vakken, alleen met een ander vak. Het verschil tussen NT atheneum en NT gymnasium is kleiner dan het verschil NT atheneum en CM atheneum.

Het is er

". Het verschil tussen NT atheneum en NT gymnasium is kleiner dan het verschil NT atheneum en CM atheneum."
Dat zal best, maar het verschil is er.
Bovendien: om een nt profiel te mogen doen, moet je ook geselecteer worden em aan aanvullende eisen (ten opzichte van CM) voldoen.
Daar gaat de vlieger "maar het is toch gewoon vwo" ook niet op.

lisbeth

lisbeth

05-02-2015 om 20:25

Maar

Begrijp ik nou dat iedr kind met een vwo advies zich mag aanmelden bij een gymnasium en dat die school dit kind dan moet accepteren? Dus dat een vwo+ eis niet meer mag?

Angela67

Angela67

05-02-2015 om 20:51

het dwingt gymnasia tot uitleg

De kunst is dus dat de gymnasia heel eerlijk en open zijn over wat zij denken dat passend is aan eigenschappen en kennisniveau van een kind. Zij menen dus dat zij kinderen eruit kunnen pikken op basis van een aantal criteria, de kinderen die daardoor wel op hun plek zullen zijn op het gymnasium in kwestie. Ik zou zeggen dat het goed is dat dit soort criteria smart gemaakt worden zodat degenen die denken dat ze het graag willen, ook goed nadenken of ze het willen. Het lijkt me ook slim dat gymnasia aan leerlingen die volgens hen niet voldoen, uitleggen waarom ze denken dat het onverstandig is dat deze leerlingen zich aanmelden. Laat ze daar maar helder in zijn. Je mag het kinderen tegenmaken , maar je mag ze niet weigeren.
Ik neem aan dat ze wel mogen loten? Daar wordt niets over gezegd. Ik neem ook aan dat ze op postcode kunnen selecteren zonder dat iemand het merkt, ze kunnen het opleidingsniveau van ouders googlen als een kind zich aanmeldt, etc. dus achter de schermen kunnen ze best die leerlingen aannemen die in de 'likely gymnasium zone' bevinden. Voor de rest moeten ze zich profileren op basisscholen met die criteria waaraan volgens het gymnasium een kind aan moet voldoen. Dus als ze maar voldoende leerkrachten overtuigen in het basisonderwijs dat niet iedere VWO-leerling geschikt is voor hun gymnasium, dan kunnen ze ook de aanmeldingen beïnvloeden.
Ze moeten alleen wat meer moeite doen dan vroeger.
gr Angela

lisbeth

lisbeth

05-02-2015 om 20:55

Dus stel

dochter heeft vwo advies van basisschool. In de povo staat dat er vwo+ gevraagd wordt vwo gymnasium. Zouden wij haar als zij dat zou willen dan toch kunnen aanmelden bij het gymnasium en zij moeten haar dan accepteren. Als ze niet loten tenminste!

Anders

Anders

05-02-2015 om 21:13

Aanmelden mag

Of het kind geplaatst wordt is punt twee.
Miriam schreef al: het bevoegd gezag beslist uiteindelijk.
In art. 3 inrichtingsbesluit staat op grond van advies. Er staat nergens wat er gebeurt als een school ondanks een VWO-advies niet plaatst.
Op deze site vind je wel hoe een school een toegelaten leerling in een klas kan plaatsen: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eindtoets-op-de-basisschool/overgang-van-basisschool-naar-middelbare-school-het-schooladvies-leidend

School mag HAVO kind dus in MAVO/HAVO kind plaatsen. Voor VWO zal dat niet anders zijn en gymnasia zijn altijd overboekt, dus dan kan men om die reden een aantal kinderen niet plaatsen. Er staat nergens hoe in dat geval de plaatsingsprocedure er uit moet zien. Er staat echter wel dat de plaatsing niet mag gebeuren op basis van het LVS (interessant, want ik heb dit in de wet niet terug kunnen vinden). Echter de middelbare school krijgt vaak die gegevens wel.... En bewijs dan maar eens dat school op grond van LVS leerling niet heeft geplaatst als er meer aanmeldingen zijn dan plaatsen.

Overigens vind ik een procedure die zo zwaar op CITO-scores leunt als de Maastrichtse uitermate dubieus gezien de intentie van de wet.

esther

esther

05-02-2015 om 21:52

school kan geen VWO+ advies geven

Scholen moeten naar ouders hetzelfde advies communiceren dat ze in BRON registreren. In BRON kan geen VWO-plus advies gezet worden.

Anders

Anders

05-02-2015 om 22:09

En toch kennen ze dat in woonplaats Lisbeth

In de wet staat wel dat extra toelatingseisen mogen voor opleidingen die wat extra's bieden: muziekhavo, sportmavo, TT-VWO.
Misschien is dat gynasium daar standaard opgeplust zodat het in die categorie valt...VWO+...
Overigens ter teleurstelling van Lisbeth. Beide scholen die gymnasium bieden in haar woonplaats, bieden ook atheneum en zoals ik hierboven al schreef: wet bepaalt dat er niet op HAVO geplaatst mag worden met VWO-advies, maar school bepaalt in welke VWO-klas: HAVO-VWO, VWO of gynasium.

Waar staat dat?

#20 "Scholen moeten naar ouders hetzelfde advies communiceren dat ze in BRON registreren. In BRON kan geen VWO-plus advies gezet worden."

Interessant. Waar staat dat?

Overigens is dit toch geen voldoende verklaring. De redenatie dat gymnasium ook maar vwo is en dus met een vwo advies toegankelijk zou moeten zijn, gaat omgekeerd ook op. Een gymnasiumadvies (of vwo+) is ook een vwo advies en wijkt dus niet af van wat er in BRON staat.

lisbeth

lisbeth

06-02-2015 om 09:00

dat heb ik ook ooit gelezen

dat alle adviezen hetzelfde moeten zijn. In mijn zoektocht bij dat adviezen gedoe toen. Volgens mij op de site van ministerie van onderwijs maar ik kan het zo snel niet terugvinden. Er stond toen dat het advies van de basisschool naar alle betrokkenen hetzelfde moet zijn. Er mag dus geen verschil zijn wat in Bron staat en wat ouders krijgen.

Er is geen verschil

Als die regel al bestaat dan doelt dat erop dat je niet tegen de een havo mag zeggen en tegen de ander vwo.

Je mag wel tegen de een gymnasium zeggen en tegen de ander vwo. Het is allebei vwo.

lisbeth

lisbeth

06-02-2015 om 09:15

dat zou ik dus niet weten.

Maar in het hypetetische geval dus dat ik mijn dochter zou willen aanmelden op het gym is er dus geen school die me kan tegenhouden en moeten ze dus goede redenen hebben om haar af te wijzen. Ik vraag me af wat die redenen zouden moeten zijn. Ze mogen kinderen namelijk niet meer zo maar afwijzen op basis van scores. zo begrijp ik het namelijk.
Daarbij moeten ze een kind plaatsen op minimaal het advies niveau en Gymnasium is VWO dus moeten ze een kind met vwo plaatsen op het gym als het kind dat graag wil

Nee

Scholen hebben geen acceptatieplicht. Leerlingen hebben geen recht op toegang tot een school. Je kan geweigerd worden met een onbevredigende smoes.

Naar de rechter

Ik heb even doorgeklikt naar het artikel in het AD. Daar wordt hoog van de toren geblazen over een gang naar de rechter etc. Een van de gymnasiumdirecteuren verzacht het verhaal wat en zegt : "Het Erasmiaans in Rotterdam stelt op de site ook schooladviezen te kunnen negeren, maar rector Paul Scharff belooft dat zijn gymnasium zich aan de wet zal houden."

Zo is dat. En de wet is helder. Die zegt clip en klaar dat het bevoegd gezag over toelating beslist. Bovendien krijgt de school per definitie gelijk. Het belang van de school weegt nu eenmaal zwaarder (art 23 GW) dan dat van ouders en leerlingen (komen in de wet niet voor).

Maar bovendien: wat er ook gebeurd is aan wet en regelgeving, nergens staat dat het het democratische voornemen is om zelfstandige gymnasia hun (zo je wilt elitaire) identiteit te ontnemen.

Slechte informatie

Wat verder doorklikkend begrijp ik dat de landelijke ouderraad (voorheen 5010) dit verhaaltje in de wereld helpt.
Op de website en in Trouw wordt de suggestie gewekt alsof vo scholen het te doen zouden moeten hebben met de enkele informtie/conclusie van het advies.

Alsof een papiertje met het bericht VWO genoeg zou moeten zijn voor een toelatingsbeslissing. Alsof de toelating helemaal niet beoordeeld mag worden.

Ik vrees dat deze organisatie zich door wensdromen laat leiden. De wet is helder en bescheijft bovendien tegenwoordig ook nog eens akelig precies welke gegevens er allemaal nodig zijn ter beoordeling

http://wetten.overheid.nl/BWBR0031619/geldigheidsdatum_06-02-2015
Art 4
2. Ten behoeve van de overstap naar het voortgezet onderwijs of het voortgezet speciaal onderwijs worden de resultaten van de daartoe afgenomen toetsen, de wens van de ouders en van de leerling en het advies van de school in verband met elkaar beschreven.

Schrik niet, er staat nog veel meer in. Lees het maar en beoordeel zelf of wat een vo school daarmee zal doen.

Last but not least: door het enkele feit dat de wet de basisschool dwingt nav de uitkomst van de eindtoets het advies te heroverwegen, staat vast dat basisscholen zich ook wel eens kunnen vergissen.
De vo scholen zullen zich op het standpunt stellen dat zij heus vertrouwd kunnen worden met d beoordeling daarvan.

Voor alle duidelijkheid: ik ben niet blij met dat getoets en de machtspositie van vo scholen.
Ik vind wel dat ouders meer hebben aan juiste informatie dan aan wensdromen.

poldep

poldep

06-02-2015 om 11:38 Topicstarter

selectie aan de poort

Het Erasmiaans Gymnasium schrijft het volgende op zijn website:

"Criteria t.a.v. de toelating:
a. Het basisschooladvies: het Erasmiaans Gymnasium vraagt VWO–advies.
b. Dit is het eerste jaar dat op het moment van toelating de eindtoets basisonderwijs niet beschikbaar is omdat deze pas veel later in het schooljaar wordt afgenomen. Het advies van de basisschool, in ons geval VWO, is bindend voor de toelating. Alle Rotterdamse scholen hebben afgesproken om de toetsen uit het Leerlingvolgsysteem te gebruiken waarbij het dan gaat om de zogenaamde Middentoetsen in de groepen 6, 7 en 8"

Verder hebben leerlingen met een taalachterstand, die meedoen aan extra taallessen voorrang bij aanmelding.

Naar mijn mening bekijken ze echt elk dossier zorgvuldig en is er dus nog steeds strenge selectie aan de poort.

poldep

poldep

06-02-2015 om 11:51 Topicstarter

Overigens

Overigens zitten wij hier thuis nu midden in het proces van aanmelding. Dochter heeft een VWO advies. VWO+ bestaat hier niet in de BOVO procedure. We hebben een kopie meegekregen van het OKR van de basisschool. Onderaan is te zien welke documenten ze hebben geupload t.b.v. het VO. Elke leerling heeft een unieke code die je bij inschrijving moet geven aan de middelbare school. Zo kan de school dus inloggen en het OKR bekijken van je kind.

In het OKR stond een complete uitdraai van het GEHELE LVS. 8 jaar dus, zelfs de AVI toetsen stonden erbij met gescoorde tijd en al. Verder een uitdraai van de NIO en een uitdraai van het drempelonderzoek. En tenslotte nog een profiel van onze dochter waarin stond wat voor kind het was.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.