Onderzoeks-oproepen en enquêtes
ShannaLynn1989
14-11-2024 om 14:27
Zorgbelasting van alleenstaande moeders in de midlife
Beste medemoeder,
Ik hoop dat het goed met u gaat. Mijn naam is Shanna Lynn van Capelle, en ik ben masterstudent Levenslooppsychologie aan de Open Universiteit. Ik plaats deze oproep om uw hulp te vragen bij een belangrijk onderzoek dat gericht is op de ervaringen van alleenstaande moeders in de leeftijd van 40 tot 60 jaar. Dit onderzoek gaat over de zorgbelasting die u ervaart en hoe dit uw welzijn beïnvloedt. We hopen met de resultaten bij te dragen aan het verbeteren van de ondersteuning voor alleenstaande moeders in de midlife.
Waarom dit onderzoek belangrijk is voor u
Uit recent onderzoek weten we dat alleenstaande moeders meer stress ervaren dan moeders met een partner. Dit komt niet alleen door de zorg voor uw kinderen, maar ook omdat u deze verantwoordelijkheid vaak alleen draagt. Veel alleenstaande moeders combineren meerdere rollen, zoals het opvoeden van kinderen, werken en soms ook het zorgen voor ouder wordende ouders. Dit noemen we de 'sandwich-generatie'. Het onderzoek laat zien dat deze groep vaker te maken krijgt met hoge zorgbelasting en dat dit kan leiden tot stress en een verminderd gevoel van controle.
Ondanks dat we weten dat alleenstaande moeders tegen extra uitdagingen aanlopen, is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de specifieke zorgbelasting die u ervaart. Uw ervaringen zijn daarom essentieel om beter inzicht te krijgen in hoe deze uitdagingen u belasten en welke vormen van steun u het meest zouden helpen.
Wat betekent deelname voor u?