Onderzoeks-oproepen en enquêtes
ShannaLynn1989
14-11-2024 om 14:27
Zorgbelasting van alleenstaande moeders in de midlife
Beste medemoeder,
Ik hoop dat het goed met u gaat. Mijn naam is Shanna Lynn van Capelle, en ik ben masterstudent Levenslooppsychologie aan de Open Universiteit. Ik plaats deze oproep om uw hulp te vragen bij een belangrijk onderzoek dat gericht is op de ervaringen van alleenstaande moeders in de leeftijd van 40 tot 60 jaar. Dit onderzoek gaat over de zorgbelasting die u ervaart en hoe dit uw welzijn beïnvloedt. We hopen met de resultaten bij te dragen aan het verbeteren van de ondersteuning voor alleenstaande moeders in de midlife.
Waarom dit onderzoek belangrijk is voor u
Uit recent onderzoek weten we dat alleenstaande moeders meer stress ervaren dan moeders met een partner. Dit komt niet alleen door de zorg voor uw kinderen, maar ook omdat u deze verantwoordelijkheid vaak alleen draagt. Veel alleenstaande moeders combineren meerdere rollen, zoals het opvoeden van kinderen, werken en soms ook het zorgen voor ouder wordende ouders. Dit noemen we de 'sandwich-generatie'. Het onderzoek laat zien dat deze groep vaker te maken krijgt met hoge zorgbelasting en dat dit kan leiden tot stress en een verminderd gevoel van controle.
Ondanks dat we weten dat alleenstaande moeders tegen extra uitdagingen aanlopen, is er nog maar weinig onderzoek gedaan naar de specifieke zorgbelasting die u ervaart. Uw ervaringen zijn daarom essentieel om beter inzicht te krijgen in hoe deze uitdagingen u belasten en welke vormen van steun u het meest zouden helpen.
Wat betekent deelname voor u?
We vragen u om deel te nemen aan een online vragenlijst, die ongeveer 20 minuten van uw tijd vraagt. Daarnaast willen we graag dat u gedurende 7 dagen een korte vragenlijst invult, waarin u bijhoudt hoeveel tijd u dagelijks besteedt aan zorg- en huishoudelijke taken. Deze registratie kost slechts enkele minuten per dag. Tot slot ontvangt u na 4 weken nog een korte vervolgvragenlijst. Met uw deelname helpt u niet alleen uzelf, maar ook andere alleenstaande moeders die baat zouden kunnen hebben bij betere ondersteuningssystemen.
Win een VVV-bon ter waarde van €150!
Als dank voor uw deelname verloten wij onder de eerste 150 deelnemers een VVV-bon ter waarde van €150. U doet automatisch mee aan de verloting door een schermafbeelding van het afsluitscherm van de tweede vragenlijst te maken en deze per e-mail toe te sturen naar [email protected]. Op deze manier maakt u kans op een extra waardering voor uw tijd en inzet.
Waarom uw deelname waardevol is
Uw deelname geeft ons waardevolle informatie over de zorgbelasting die alleenstaande moeders ervaren en hoe dit uw welzijn beïnvloedt. We willen met deze kennis bijdragen aan betere ondersteuning en gerichte interventies voor moeders zoals u, zodat u beter om kunt gaan met de zorglasten en tegelijkertijd uw gevoel van controle en welzijn kan vergroten.
Door deel te nemen helpt u niet alleen bij het verbeteren van de levenskwaliteit van vele alleenstaande moeders, maar draagt u ook bij aan belangrijk wetenschappelijk onderzoek naar de midlife-fase, een fase in het leven die vaak over het hoofd wordt gezien, maar waarin veel van ons zich in een cruciale positie bevinden tussen werk, zorg voor kinderen en mantelzorg voor ouders.
Hoe kunt u deelnemen?
U kunt zich aanmelden voor dit onderzoek via de volgende link:
[Link: https://o4u.ou.nl/welbevinden-midlifealleenstaande-moeders]
Na aanmelding ontvangt u meer informatie en kunt u direct beginnen met de vragenlijst. Uw deelname is uiteraard volledig anoniem en de antwoorden worden vertrouwelijk behandeld.
Mocht u vragen hebben over het onderzoek of de deelname, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen via [email protected].
Ik hoop van harte dat u deelneemt en wil u alvast heel hartelijk bedanken voor uw tijd en bijdrage aan dit belangrijke onderzoek.
Met vriendelijke groet,
Shanna Lynn van Capelle
Masterstudent Levenslooppsychologie
Open Universiteit