Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Mary

Mary

27-12-2015 om 14:09

Overgewicht kinderen

Beste ouders,

Momenteel is er vaak sprake van overgewicht onder de schoolgaande kinderen. Wat is volgens u een oorzaak hiervan? En denkt u dat ouders van kinderen met overgewicht door professionals gecoacht moeten worden?
Ik vraag dit doordat ik momenteel een onderzoek over dit onderwerp aan het doen ben voor school.
Ik heb zelfs samen met mijn klasgenoten een enquête hierover gemaakt en we zullen het leuk vinden als u dit ook invult (als u hiervoor tijd heeft) https://www.enquetesmaken.com/s/7f6d942 .
Ik zal ook de resultaten van m'n onderzoek hier in de forum zetten, doordat het misschien handig zal zijn bij het opvoeden van uw kinderen.

Mvg,

Marylin de Kort
Studente Hogeschool Leiden

V@@s

V@@s

27-12-2015 om 14:17

doordat

Ingevuld. Verder nog een opmerking over je oproep: je gebruikt 'doordat' waar 'omdat' beter zou passen.

Tja

Ik denk dat de beperking toch is dat het zo op het individuele vlak toegesneden is. Ik zou van een pedagoog ook verwachten dat die op de hoogte is van de maatschappelijke factoren die tot overgewicht leiden en dat je overgewicht om diverse redenen ook niet altijd kunt voorkomen.
Maar dat je een goede poging kunt wagen. Helaas vaak aan de achterkant als het leed al geschied is en dan is het echt taaie materie waar niemand een gegarandeerde interventie voor heeft.
Modderen is dan het hoogst haalbare zo goed mogelijk op maat en met deskundige medische hulp.
Maar ook dat matig overgewicht juist gezonder kan zijn en men langer leeft. Ook dat je dun kunt zijn en ongezond.

Ik heb het geprobeerd maar ik ga toch niet invullen dat ik een 'permissieve' ouder bent. Ik stuur mijn kinderen anders aan maar dat wil niet zeggen dat ik ze maar in hun sop laat gaar koken.

Helaas.
Het opvoedingsbeeld ligt er nogal dik bovenop dus.

Niet toevallig

Het is niet toevallig dat ik hier tegenaan loop. Ik heb 2 kinderen met autisme waar je veel aan de voorkant biedt aan instructie en 'begrenzen' een hete aardappel is en verwarring oplevert. Als kinderen in paniek raken en 'grenzen' overtreden is dat een signaal van onmacht niet van gebrek aan opvoeding. Ook deze kinderen leren met vallen en opstaan en het kan er wat extremer uitkomen. Dan kijk je wat er fout gaat en waar een kind meer begeleiding en instructie en een veiliger omgeving nodig heeft.
Hier wordt de volgende generatie opgeleid van mensen die gezinnen met kinderen met autisme niet kunnen begeleiden.

Moni

Moni

27-12-2015 om 15:32

sommige vragen wat beperkt

De schermtijd wordt gevraagd voor een kind van 4-12 jaar. Dat scheelt nogal. Ik heb maar ergens in het midden ingevuld.
Ik zou hier eerder specifiek vragen naar een bepaalde leeftijd.

Bij de lunch heb ik gekozen voor salade. Maar dat is voor de één alleen maar rauwkost en voor de ander een goedgevulde maaltijdsalade met evenveel calorieën als 2-3 boterhammen met beleg.

Marjoleine64

Marjoleine64

27-12-2015 om 15:37

Wat heeft U gisteren als diner gegeten

haha, dat was mijn kerstdiner... ik heb maar een 'typische' avondmaaltijd ingevuld. En bovendien wordt er nergens gevraagd naar hoeveelheden, behalve bij het brood.

Arendje

Arendje

27-12-2015 om 15:47

mijn ontbijt

mijn ontbijt stond er niet bij. Ik heb dus maar melk met cruesli ingevuld, al klopt dat niet.

Hanne.

Hanne.

27-12-2015 om 19:32

Afgehaakt

Ik ben afgehaakt. Als ik bij het ontbijt niet aan kan geven dat ik pap heb gegeten en bij het avondeten niet dat ik rauwkost eet wordt het lastig.

Vind ook de porties lastig wat is 1 stuk vlees? Is dat een stuk van 100 gram? Of 50? Of... (ik heb gisteren gegourmet dat waren heel veel stukje maar dat bedoelen jullie vast niet).

Etcetera etcetera. Wat mij betreft mag de enquête terug naar de tekentafel.

Juline

Juline

27-12-2015 om 20:12

Wel ingevuld

Maar er staan veel spelfouten in. Tip voor de volgende keer: laat de enquête door meerdere mensen lezen voordat deze online gaat.

Diversiteit

http://www.nutella.com/nl/nl/het-ontbijt-in-egypte
Er wordt ook weinig rekening gehouden met diversiteit. Sommige groepen in de Nederlandse samenleving eten warm als ontbijt en/of lunch.
En die proberen te bekeren tot een broodje kaas met een appel? Of, eerst iets hartigs, dan iets zoets?
Wie weet waar dat wereldwijd toe geleidt heeft dus. Juist obesitas en een toename van hart- en vaatziekten.

Juno

Juno

27-12-2015 om 23:21

Hollandse hap

De enquête gaat erg uit van de Hollandse hap met heel gewaagd een beetje rijst. Er zullen vast mensen zijn die zo eten, maar mijn gezin niet. Je kan dan nog beter vragen wat de hoeveelheden zijn die gegeten worden en de voedingsmiddelen iets ruimer opstellen. Er is ook een verschil of je suikervrije fruitspread op je havermoutpannenkoek doet of nutella op een witte boterham. Ik mis al die keuzemogelijkheden. Er wordt zwaar ingezet op opvoeding maar ooit gedacht aan ziekte of medicatie? Waarschijnlijk nog niet mee te maken gehad, wees blij. Wat betreft spat de naïviteit van het scherm. Ik heb één kind met overgewicht ondanks vijf uur sporten per week, de andere twee moeten moeite doen om niet dunner te worden. Ik moet er niet aan denken dat iemand gaat bepalen wat mijn kind op school mag eten. Geen snoep en chocola of fris, dat vind ik prima en verder is het toch echt aan mij. Soms heeft mijn kind wat extra's nodig en soms niet. Verder zet een schijfje komkommer zo weinig zoden aan de dijk dat je het net zo goed kan weglaten.
Buitenstaanders zouden eens wat meer moeten vertrouwen op de kundigheid van de ouders.

Juno

Juno

27-12-2015 om 23:22

O ja

Ik had op je link geklikt en toen was de eerste vraag voor wie ik het invulde. Nou, dat wist ik niet dus heb maar wat aangeklikt. Wat een flauwekulvraag. Ik lees zelden wie de TO is.

Jamie

Jamie

28-12-2015 om 08:17

hmm

Hebben jullie dit samen met voedingskundigen opgesteld of gewoon alleen maar spw studenten? Ik neem aan het laatste? Hoe durven jullie na vier maanden spw zo op het terrein van een ander te komen?

Denken jullie werkelijk dat jullie met zo weinig bagage mogen oordelen over de opvoeding mbv zo'n slechte enquete? Natuurlijk is dit maar een oefening maar de resultaten blijven voor eeuwig in jullie hoofd. Allerlei vreemde gedachtenkronkels over bepaalde 'slechte' voedingsgewoonten die bij een bepaalde opvoedingsstijl horen? Terwijl dit gewoon een ontzettend slecht opgestelde enquete is?

Renée

Renée

30-12-2015 om 15:54

schattig

Nou Marilyn, je bent wel schattig "Ik zal ook de resultaten van m'n onderzoek hier in (sic!) de (sic!) forum zetten, doordat (sic!) het misschien handig zal zijn bij het opvoeden van uw kinderen."

(sic!) betekent dat ik je letterlijk citeer en dat het woord waar dat achter staat niet goed is.

Denk je nou werkelijk dat jullie enquete, die ook nog vol spelfouten zit, tot een opvoedadvies kan leiden? Jij bent een jaar of 18 a 19? Heb je enig idee wat de doelgroep van dit forum is?

Ik snap dat jullie voor je studie een enquete moeten maken, maar vergeet naderhand alsjeblieft de "uitkomsten" van het onderzoek. Zie dit onderzoek als een oefeningetje in enquetes maken en respondenten vinden, want meer is het niet.

Succes verder met je studie.

Moni

Moni

30-12-2015 om 20:03

Rustig aan Renée

Waarom zo agressief?
Natuurlijk is de enquête niet op het niveau van echte onderzoekers. Dat is toch niet erg. Het is bedoeld om te oefenen.
Deze jongeren zijn wel zo beleefd om netjes de vragenlijst te introduceren en ook nog aanbieden iets terug te willen doen. Zelf vind ik dat prettiger dan het verloten van een cadeaubon. Dat vind ik weer onzin naar volwassenen.
Nergens voor nodig om ze af te branden of 'schattig' te noemen.

bieb63

bieb63

30-12-2015 om 22:11

helemaal eens met Moni

Natuurlijk is dit geen professionele enquête, maar door jongeren die moeten! leren gemaakt. Je kan best wijzen op fouten, onzorgvuldigheden enz (leerzaam! dat is ook de bedoeling).
Waarom voelen hier posters zich aangesproken? Dan snap ik dan weer niet.... (wie is hier volwassen...?)

hmm

Heeft jullie docent dit goed gekeurd? Kan mij bijna niet voorstellen, dus terug naar de docent en opnieuw!

Nieuwe generatie pedagogen

http://www.ouders.nl/columns/gevaarlijke-ontwikkelingen

Je wilt graag dat de nieuwe generatie pedagogen opgeleid wordt met meer inzicht in diversiteit en begrip voor het hele gezin en ook voor de ouders.
Dat gaat niet lukken als je ze op pad stuurt met een format van het Voedingscentrum en de schijf van vijf en dan gaat controleren of ouders zich daar aan houden.

"Een treffende ervaring in dit verband, deed ik op tijdens een lezing voor aankomend pedagogen in Tilburg. Ik vroeg de studenten wat ze ervan vonden om alles wat ze geleerd hebben aan protocollen eens weg te denken, en zich voor te stellen hoe het zou zijn om onbevangen naar verhalen van ouders te luisteren die bij hen kwamen met een probleem. Dat was nieuw voor ze. Want als je handelt in het belang van het kind dan doet het belang van de ouders er toch niet meer toe?"

Kinderen hebben belang bij hun ouders en bovendien is afvallen een lastiger verhaal dan beantwoorden aan de schijf van vijf en bewegen, bewegen en bewegen, en anders spoor je niet. Als ouder.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.