Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

JV

JV

16-02-2016 om 15:04

Onderzoeksproject: mobiele app 2 houses

Mijn naam is Jef Verbruggen en ik ben student aan de Karel de Grote Hogeschool waar ik Internationaal ondernemen studeer. Tijdens mijn afstudeerproject zou ik graag onderzoeken wat een scheiding voor zowel de ouders als voor de kinderen met zich mee brengt. Ik zou hierbij dieper ingaan op het praktische gedeelte waarbij bij het verhuizen van de kinderen van het ene naar het andere huis vaak spullen worden vergeten.

Zijn er onder jullie mensen die gebruik maken van de mobiele- en webapplicatie "2 houses?" Indien wel, wat zijn jullie opmerkingen bij deze applicatie? Werkt deze volgens jullie goed, of vinden jullie dat er verbeteringen mogelijk zijn?

Voor de ouders die deze app niet gebruiken schets ik even kort wat deze inhoudt. De 2 houses applicatie biedt de mogelijkheid een agenda te gebruiken waarin duidelijk wordt weergeven wanneer welke kinderen bij welke ouder zijn en wat hun activiteiten zijn. Daarnaast biedt de applicatie ook de mogelijkheid een overzicht te bewaren van de gedeelde financiën van de kinderen.

Zou zo'n applicatie handig zijn of is dit eerder overbodig? Of werken jullie liever met een papieren agenda of een reeds bestaande agenda (google calendar, outlook, iOS agenda,...)

Jullie vragen jullie waarschijnlijk af waarom ik deze vragen allemaal stel... Enkele weken geleden kwam ik op het idee een applicatie te creëren waarbij gescheiden ouders de agenda van de kinderen gemeenschappelijk kunnen beheren. Hieronder een opsomming van wat mijn applicatie allemaal zou kunnen:
- Agenda waarin je aanduidt bij wie welk kind verblijft en wanneer.
- Toevoegen van activiteiten (schooltaken/testen, hobby's, verjaardagsfeestjes,...) van elk kind.
- Het koppelen van materialen aan elke activiteit. (vb. Voetbal op woensdagnamiddag voor Axel: Voetbalschoenen, trainingspak, voetbalkousen,...)
- Reminders/pushmeldingen op smartphones van (beide) ouder(s) en kind (als hij/zij er één heeft). Deze melding wordt de avond voordat het kind verhuist van het ene naar het andere huis getoond op de smartphone met een oplijsting van zowel de activiteiten dat het kind heeft in de periode in het andere huis, alsook de materialen die hiervoor nodig zijn.
- Eventuele checklist voor wat mee te nemen voor elke gebeurtenis.

Persoonlijk denk ik dat deze meldingen zeer handig kunnen zijn. Even een kort voorbeeld. Axel verhuist wekelijks op zondag avond van het ene huis naar het andere. Elke 2 weken heeft hij gitaarles op dinsdag avond, telkens in de week dat hij bij zijn mama is. Zijn mama moet voor het werk 3 dagen naar het buitenland waardoor hij 3 dagen langer bij zijn vader verblijft. Als deze wijziging ingegeven is in de applicatie, krijgen ze een melding voor het vertrek naar zijn vader met de gewoonlijke oplijsting van gebeurtenissen in die week + de materialen hiervoor nodig, maar ook de gebeurtenissen en materialen voor de 3 dagen dat hij extra bij zijn vader is. Zo worden ze gewaarschuwd dat zijn gitaar zeker niet vergeten mag worden.

Ik zou het zeer fijn vinden als jullie hier even jullie feedback over kunnen geven, zo kan ik samen met jullie mijn idee afstellen op jullie praktische problemen. Alle feedback is welkom, zowel negatief als positief!

Alvast bedankt.

Jef Verbruggen

Zoiets bestaat toch al?

kan met een gmailaccount prima dat door beide ouders wordt beheerd. Ik ben niet gescheiden, maar maak er met mijn man ook gebruik van.

Wat zou jouw app dan extra hebben?

V@@s

V@@s

16-02-2016 om 17:27

tja

De mensen die genoeg georganiseerd zijn om zo'n app bij te houden hebben hem niet nodig.

JV

JV

16-02-2016 om 17:48

@Urslau

Mijn app zou je eenmalig bij het aanmaken van een bepaalde activiteit vragen welke materialen hieraan gelinked zijn. Hij zou dan automatisch wanneer je wisselt tussen de twee huizen een waarschuwing geven welke activiteiten er plaatsvinden als je in het andere huis bent, met de bijbehorende materialen. Dit om te voorkomen dat bepaalde spullen vergeten worden. Kan dan ook een optie zijn om een soort checklist toe te voegen waarop je alle materialen moet afvinken. Zoals bv. voetbalschoenen, voetbalkousen, trainingspak,...

mets

mets

16-02-2016 om 19:47

nee

IK zou de app zijn als wij gescheiden zouden zijn. Ikzelf ben heel georganiseerd en als ik ben werken en man moet voor bepaalde dingen zorgen dan app hem dat in een lijstje. Erg ja, ik weet het . Ik denk dat dat in een scheiding hetzelfde zou gaan: vergeet de gitaar en zijn voetbalkleding niet mee te geven.
Man vergeet nu ook op kalender te kijken, daar schreef ik eerst alles op. Zo'n app zou hij ook vergeten.

Paddington

Paddington

17-02-2016 om 10:36

Lastig

Mensen die behoefte hebben aan zo'n applicatie hebben waarschijnlijk al een mogelijkheid gevonden om dat soort zaken bij te houden.

Daarnaast denk ik dat er heel veel mensen zijn die helemaal geen behoefte hebben. Als ik kijk naar mijn situatie, dan zie ik het mij niet gebruiken. Mijn dochter is verantwoordelijk genoeg om zelf haar zaken bij te houden. Als er een feestje van vriendinnen/school/sport is dan weet ze precies bij welke ouder ze dan is en ze regelt het zelf.

Daarnaast voel ik niet de behoeft om nog een agenda bij te houden. Ik heb een agenda van mijn werk en van mij privé. Als ik er dan nog een bij moet houden, wordt het erg veel gedoe.

Kortom ik zie geen toegevoegde waarde

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.