Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Max

Max

04-05-2017 om 11:47

Onderzoek - Verbeteren van de verkeersveiligheid van kinderen

Beste ouders,

Ik zal mij eerst even voorstellen. Mijn naam is Max van Manen, ik ben 22 jaar en ik studeer Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft. Voor mijn Bachelor scriptie ga ik op zoek naar een manier om basisschoolkinderen veilig(er) naar school te laten gaan (bewegend: met de fiets, lopend, skatend etc.) met als doel dat zij minder betrokken raken bij verkeersongevallen om letsel bij basisschoolkinderen te voorkomen. Dit is in opdracht van de Edwin van der Sar Foundation, welke zich inzet voor revalidatie en preventie van hersenletsel.

Hierbij vraag ik u om het onderstaande te lezen:

Stel, de basisschool biedt u als ouder een device aan welke je meekrijgt in bruikleen. Dit apparaatje kun je vastmaken op een fiets (de uwe of van het kind). Dit product begeleidt het kind in het verkeer en vertelt hem/haar aan de hand van instructies op welke punten in de route hij of zij op moet letten. Dit met als doel om het kind in de praktijk vaardigheden bij te brengen over het verkeer en uiteindelijk zelfstandig naar school te laten gaan. U kunt dit zien als zijnde een navigatiesysteem voor kinderen welke hen veilig begeleid naar de gewenste locatie.

Wat ik graag van u wil weten is:

Zou u als ouder een dergelijk apparaat met uw kind willen gebruiken als hulpmiddel?
En waarom zou u dat wel/niet gebruiken? Welke afwegingen maakt u?

Ik hoop dat u mij verder kunt helpen en als u vragen heeft, schroom niet om deze te stellen! En daarnaast zijn alle andere ideeën met betrekking tot het verbeteren van de verkeersveiligheid welkom.

Met vriendelijke groet,

Max

Ontwerpen

De beste manier is natuurlijk om de fietsroute autovrij te maken. Ook zonder kruisingen van autoweg en fietspad. Dat zou je kunnen ontwerpen.
Ik zou zo'n apparaatje niet handig vinden. Net als je kind op moet letten komt er een stemmetje uit en wordt het afgeleid.

Autofreak

Autofreak

04-05-2017 om 13:38

ook niet

in het verkeer is het rondom schooltijd al vrij druk. Een extra apparaat helpt niet om het veiliger te maken. Het leidt, zoals Anje J zegt, eerder af.

Om kinderen te helpen veiliger te worden in het verkeer is de rol van de ouders en school beter. Op school verkeersles. Het best werkt dat in eerst een veilige omgeving vlakbij school en daarna naar drukkere punten. De verkeerslessen van de anwb helpen daar ook bij. Oudste heeft hier lessen gehad en die waren zeker zinvol. Voor de kinderen leuk om in een auto te zitten, maar wat gebeurd er als de gordel niet vast zit of als je vanuit de auto iets niet goed overziet? Bewustwording is erg belangrijk!

Mijntje

Mijntje

04-05-2017 om 14:04

samen fietsen

Nee, ik zou zeker geen apparaat mee geven en dan verwachten dat dat veilig is. Mijn zoon weet precies de gevaarlijke punten van zijn fietsroute. Die weet ik ook, daar hebben we geen apparaat voor nodig om dit te vertellen Samen fietsen en verschillende verkeerssituaties tegenkomen, daar leer je veilig fietsen van. Gewoon heel veel doen.

Hanne.

Hanne.

04-05-2017 om 16:28

ik ben zelf dat apparaat

Ik zou dat apparaat niet aanschaffen omdat ik zelf dat apparaat ben.

Zolang mijn kind nog niet veilig genoeg fietst om alleen op pad te gaan ben ik (of een andere volwassene) er bij. En ik ben dan de gene die tekst en uitleg geeft bij waar er waarom (en waarop) opgelet moet worden.

Ben er heilig van overtuigd dat ik dat beter kan dan een apparaat. Het apparaat kan alleen detecteren of je bij een kruising komt. Niet of er daadwerkelijk verkeer is, of kind dat al gezien heeft (of niet!) en het apparaat kan zeker niet ingrijpen als een kind toch niet remt.

Daarbij werk ik adaptief. Kind krijgt alleen aanwijzingen indien nodig. En als het goed is steeds minder. Een apparaat waarschuwt altijd bij de onveilige kruising. Met als potentieel nadeel dat kinderen gaan vertrouwen op een apparaat dat wel zegt wanneer ze moeten opletten ipv dat standaard en altijd te doen.

Max

Max

04-05-2017 om 16:47

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties en inzichten. Ik kan me vinden in jullie opmerkingen en zal ook op zoek gaan naar een andere richting. Misschien zien jullie mij binnenkort nog verschijnen met een andere vraag!

V@@s

V@@s

04-05-2017 om 16:54

belangrijk is vooral

verkeerservaring opdoen. Dus lopend of fietsend naar school, en niet in de auto. Iets dat helpt dat te stimuleren is dus goed.

Lente

Lente

04-05-2017 om 19:55

Ander idee: simulator voor kinderen

Wat mij interessanr lijkt is een fietssimulator waarin kinderen situaties oefenen op de foets in het
verkeer. Dan wel herkenbare situaties waarin veel mis kan gaan. En dan moet kind ook exht op een fiets zitten.
Zoiets had ik graag ingezet als ouder van een a.s. brugklasser. Want op die leeftijd fietst een ouder niet meer mee.
En het kind denkt zelf dat hij al veel ervaring heeft.

wimb

wimb

04-05-2017 om 21:32

Pedibus

In Zwitserland hebben ze de Pedibus De kinderen worden in een groep door enkele ouders begeleid Allemaal een geel hesje voor de zichtbaarheid
https://www.maif.fr/associationsetcollectivites/etablissements-enseignement/guides-fonctionnement/pedibus.html
wimb

vlinder72

vlinder72

04-05-2017 om 21:43

Wimb

Dat vinden Nederlandse middelbare scholieren geen goed plan.

Lagere school kinderen fietsen over het algemeen met hun ouders mee. Ik weet niet wat de pedibus in dat geval toevoegt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.