Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

NA Luijt

NA Luijt

08-01-2016 om 14:24

Onderzoek TU Delft Kindervervoer

Beste Ouders,

Wij (tweedejaars Industrieel Ontwerpen, TU Delft) onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw product voor ons project. Hieronder staat een zogeheten 'storytelling', waarin het concept omschreven wordt in een verhaal onder de naam 'Cocoon'. Volgend aan dit verhaal staan een aantal vragen.

Graag vragen wij een paar minuten van uw tijd om dit te lezen en uw mening en/of eventuele input te geven. Alvast bedankt!

''Vivian zit thuis met haar drie maanden oude zoontje Tommie. Ze wordt gebeld door haar vriendin Jeske of ze even langskomt voor een kopje koffie. Jeske woont aan de andere kant van Amsterdam en dus moet Vivian de tram pakken om bij haar te komen.

Wanneer Vivian klaar is voor vertrek pakt ze de Cocoon en bevestigt ze deze aan haar bovenlichaam. Vervolgens plaatst ze Tommie in de Cocoon en vertrekt. Omdat Tommie in de Cocoon zit kan Vivian hem gemakkelijk meedragen en voelt ze Tommie constant dichtbij haar.

De tram arriveert en tijdens het instappen botst een medepassagier tegen Vivian aan. Tommie schrikt van de plotselinge nabijheid van de passagier, maar omdaat hij in de Cocoon zit is hij beschermd tegen dit soort situaties. De tram is zodanig vol dat Vivian geen zitplaats kan vinden, maar dankzij de compactheid van de Cocoon is zij flexibel en kan ze gemakkelijk blijven staan.
De tram stopt en Vivian stapt uit. Op weg naar Jeske’s huis loopt ze even bij de bakker naar binnen om een taartje te halen voor bij de koffie.

Eenmaal in Jeske’s huis aangekomen begroet Vivian haar vriendin en doet ze de Cocoon af. Ze zet de Cocoon met Tommie erin op de stoel naast haar en begint aan haar koffie met taart terwijl ze met Jeske kletst.''

1. Wat is je eerste reactie?
2. Wat vind je wel/niet leuk? Waarom?
3. Welke voordelen herken je?
4. Welke betekenis zou dit product voor je hebben?
5. Welke relevantie zou dit product voor jou persoonlijk hebben?
6. Wat mis je in het product?
7. Heb je eventuele verbeteringen/ideeën voor het product?
8. Vind je het verhaal op zichzelf duidelijk genoeg?

Hanne.

Hanne.

08-01-2016 om 14:40

Reactie

1. Waarom zo''n technische omschrijving ze gebruikt gewoon een draagzak
2. Niet de technische beschrijving (ze bevestigt de cocoon) en het 'geneuzel' (tommie schrikt, ze gaat naar de bakker'. En dat ze de cocon los op ee'n stoel zet
3. Makkelijk gebruik
4. Geen. Geloof niet dat een 6 jarige er in past
5. Geen (verschil met vorige vraag???)
6. Geen idee. Weet nog niet goed wat voor product het is. Het lijkt me een soort draagzak plus
7. Nee dus
8. Ma. .. hangt van het doel af. Het verhasl snap ik maar ik heb geen duidelijk beeld bij het product.

Fransien

Fransien

08-01-2016 om 15:00

Reactie

1. dit lijkt een draagzak met het nodige aan stevigheid aan de buitenkant, anders krijg je wel gedoe als er iemand tegen je baby/peuter aanbotst.
2. dit is echt geen wervende beschrijving voor een ervaren moeder, ik ben juist geinteresseerd in of het een buikdrager of een rugdrager is, hoe het gewicht over nek/schouders/rug verdeeld wordt, of het inderdaad een buikdrager met een harde buitenkant is, en van welk materiaal het gemaakt is.
verder zou geen enkele moeder van een 3-maanden oude baby die baby naast zich OP een stoel zetten met het risico van vallen, die zin kun je schrappen
3. geen gedoe met een buggy/kinderwagen, da's een groot voordeel in het openbaar vervoer
4. geen, mijn jongste is 5 en die is sinds vorig jaar uit de rugdrager
5. geen verschil met de vorige vraag, en ik heb niet zoveel emoties bij gebruiksvoorwerpen, ik koop ze niet uit idealistische overwegingen maar omdat ik ze nodig heb of goed kan gebruiken en ze mijn leven makkelijker maken
6. een goede omschrijving zodat ik niet hoef te gokken wat het is, plaatje kan ook
7. let heel goed op het draaggemak en de instelbaarheid van de banden, ik heb kinderen van 3-25 kg gedragen en dan is gewichtsverdeling van levens/rug-belang
8. ik vind het verhaal onduidelijk en veel te wazig

Nastia

Nastia

08-01-2016 om 15:12

Antwoorden

1. Wat is je eerste reactie? > Lang verhaal, klinkt als 'n draagzak.
2. Wat vind je wel/niet leuk? Waarom?> Veel geneuzel, alles is perfect... Valt me tegen dat ze geen bakfiets heeft. Er is trouwens geen een product waarmee het echt comfortabel is om met 7+ kilo kind aan je lijf in 'n tram te staan. En 'n kind op 'n stoel zetten? Ben benieuwd hoe jullie dat voor je zien.
3. Welke voordelen herken je? > Je hebt je handen vrij en gaat makkelijker mee in een tram/bakker dan 'n kinderwagen.
4. Welke betekenis zou dit product voor je hebben? > Geen. Kinderen zijn 45+ kilo, die ga ik niet meer dragen.
5. Welke relevantie zou dit product voor jou persoonlijk hebben? Zie 4.
6. Wat mis je in het product? > Het product wordt zo beperkt omschreven dat ik niet eens weet wat het is, behalve een draagsysteem voor 'n baby.
7. Heb je eventuele verbeteringen/ideeën voor het product? > Zie 6.
8. Vind je het verhaal op zichzelf duidelijk genoeg? > Duidelijk genoeg voor wat?

bieb63

bieb63

08-01-2016 om 16:20

pfffffff

Dit WIL je toch niet? Kom op zeg.

Slecht verhaal

1. Wat is je eerste reactie?
Waarom heet dat ding cocoon?
2. Wat vind je wel/niet leuk? Waarom?
Ik vind de naam niet leuk. Het is bovendien een slecht verhaal. Hoezo 'en dus de tram'? Waarom niet de fiets? Waarom zou Tommie van de nabijheid van een passagier schrikken? En blijven staan vanwege de compactheid van het design? Heeft vivian wat aan haar benen? Ik probeer me voor te stellen wat voor een ding je moet ontwerpen zodat je wel om zou vallen. Wie zou er zo stom zijn? Hebben jullie wel eens een baby gedragen? En een rugzak?
3. Welke voordelen herken je? Die van mijn eigen armen. Of een draagzak.
4. Welke betekenis zou dit product voor je hebben? idem
5. Welke relevantie zou dit product voor jou persoonlijk hebben? nul.
6. Wat mis je in het product? iets niuews
7. Heb je eventuele verbeteringen/ideeën voor het product?google draagzak. doe het ook in combinatie met buitensport.
8. Vind je het verhaal op zichzelf duidelijk genoeg? Ik vind het een slecht verhaal met een ongeloofwaardig product dat niets nieuws lijkt te hebben.

MamavanSenH

MamavanSenH

08-01-2016 om 17:06

Antwoorden

1. Wat is je eerste reactie?
Ik zie een draagzak voor me waarin de baby ligt in de zogenaamde bananenhouding of kommahouding en die houding word afgeraden.
2. Wat vind je wel/niet leuk? Waarom?
Als de baby inderdaad erin ligt, dan dat. Omdat dat dus geen veilige houding is.
3. Welke voordelen herken je?
Handig met het OV, geen kinderwagen die je in en uit de tram moet sjouwen en waarvoor je in de drukke tram een plekje moet vinden.
4. Welke betekenis zou dit product voor je hebben?
Dit specifieke product niet. We hebben een stuk of 20 draagdoeken in huis in alle soorten en maten en dat is meer dan genoeg.
5. Welke relevantie zou dit product voor jou persoonlijk hebben?
Niks
6. Wat mis je in het product?
Geen idee, ik krijg te weinig beschrijving om dat te weten.
7. Heb je eventuele verbeteringen/ideeën voor het product?
Zorg voor een houding waarin de baby rechtop zit.
8. Vind je het verhaal op zichzelf duidelijk genoeg?
Nee, ik mis een hoop informatie. Wat is het precies, waar is het van gemaakt, hoe draag je het, in welke houding zit de baby erin. Dat word allemaal niet duidelijk.

Jamie

Jamie

08-01-2016 om 18:44

Waarom hebben jullie 20 draagdoeken mama?

Reacties

* Waarom komt Jeske niet naar Vivian?
* Gelukkig neemt Vivian de tram en is ze niet zo dom om met Tommie in de Cocoon op de fiets te stappen.
* Vivian zal wel rugpijn hebben van die tocht en ze moet straks nog helemaal terug.
* Als het een draagsysteem is dat ook als los zitje gebruikt kan worden komt de MaxiCosipaniek weer om de hoek kijken: zo'n multifunctioneel systeem waar je kind zo'n beetje de dag op allerlei manieren in kan vertoeven zodat het te weinig (afwisselende) beweging krijgt zodat zijn ontwikkeling geremd wordt.

skik

MamavanSenH

MamavanSenH

08-01-2016 om 20:20

Jamie

Dat moet je aan mijn wederhelft vragen

Egel

Egel

08-01-2016 om 21:00

Een baby van 3 maanden?

"Ze zet de Cocoon met Tommie erin op de stoel naast haar en begint aan.."
Een baby van 3 maanden moet liggen! Of gedragen worden. Die zit niet!
En eens met Skik, je wil niet zo'n systeem dat je overal moet gebruiken. Je moet die baby weer pakken, even laten liggen ergens, even op schoot, verschillende houdingen.
Hebben jullie wel verstand van baby's?
Ik vind het ook vaak wel vrij slechts als ik dat om me heen zie: kind gaat mee in een baby-autostoeltje (vaan maxi-cosi genoemd maar kan ook een ander merk zijn natuurlijk), klikt het dan op wieltjes als een kinderwagen (maar kind kan nog steeds nauwelijks bewegen), gaat lang winkelen of zo, hop, kind weer in de auto.

NA Luijt

NA Luijt

11-01-2016 om 12:30

Aanpassing huidig verhaal

Als eerste bedankt voor de huidige reacties, waar wij heel blij mee zijn!

Wij zijn het met alle reacties eens en hebben het huidige verhaal aangepast met een duidelijkere uitleg vanuit onze kant (het is voor ons ook de eerste keer dat wij iets in deze richting moeten doen).

Wij zagen inderdaad in dat wij een te gebrekkige uitleg gaven waardoor het een flutverhaaltje wordt wat ook zelf uw 3-7 jarige kinderen kunnen schrijven.

Wij gaan het daarom nog een keer (en hopelijk duidelijker en beter) proberen in een nieuwe discussie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.