Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Mandy

Mandy

01-06-2016 om 09:47

Oatwell granen

Hallo ouders !

Wij zijn studenten aan de Universiteit van Wageningen. Op het moment doen wij onderzoek naar de voedselverrijking van koeken, voor kinderen tussen de 4 en 12 jaar oud, met een product genaamd Oatwell. Het doel van dit onderzoek is om te kijken of er animo is voor dit product binnen de Nederlandse voedsel markt.

Oatwell is een voedingsvezel en bevat veel zogenoemde beta- glucanen. Deze beta- glucanen verlagen vooral het risico op hart- en vaatziekten omdat het helpt het cholesterolgehalte te verlagen, het zorgt voor een betere controle van de bloed glucose en voor een langzamere afgifte van suikers. Daarnaast geeft Oatwell eerder het gevoel verzadigd te zijn.

Deze enquête bevat vragen over de verrijking van voedingsmiddelen, het eten van koeken door uw kinderen en de verwachtingen van het product Oatwell. De resultaten worden uitsluitend gebruikt voor dit onderzoek en zullen geheel anoniem verwerkt worden. Wij willen u vriendelijk verzoeken de vragen naar waarheid in te vullen, er zijn geen onjuiste antwoorden! De enquête zal ongeveer 10 tot 15 minuten duren.

Onder de deelnemers worden twee pakketten met kinderkoekjes t.w.v. 10 Euro verloot. Indien u hier aan wilt deelnemen, vult u dan uw e-mailadres in bij de laatste vraag.

Heel erg bedankt alvast!

dit is de link naar de vragenlijst:
https://wur.az1.qualtrics.com/jfe/form/SV_9GkqH1M2A4OYj1H

reactie

Ik loop vast op vraag 10: hoe vaak eten uw kinderen koeken. Ik kan kiezen uit: dagelijks, wekelijks, maandelijks en nooit. Maar mijn antwoord is: niet dagelijks en niet wekelijks maar iets daar tussenin. Dat kan ik niet kwijt, dus ben ik maar gestopt...

Zo hoort dat niet

Beste Mandy,

Voor studenten en anderen die om respondenten verlegen zitten bestaat de aparte rubriek 'oproepen voor onderzoek', en daar hoort dit draadje in thuis. Wat je geweten zou hebben als je iets beter had gekeken. Ik ga dit even melden aan forumbeheer.

Mijn persoonlijke - en niet per se gevraagde - mening is overigens dat het mooi zou zijn als al die 'healthwashing' eens zou stoppen. Eten is eten, koekjes zijn koekjes, medicijnen zijn medicijnen, en laten we dat vooral niet door elkaar gaan halen.

Behalve misschien in de gezondheidszorg, voor het toedienen van noodzakelijke voedingsstoffen aan patiënten met een slechte eetlust. Maar daar zit de winst en dus de markt niet ...

groeten,

Temet

lieverdje

lieverdje

01-06-2016 om 10:59

ik sluit me aan bij voorgangers

De enquete is niet goed opgezet; ook hier eten de kinderen vaker dan wekelijks maar minder dan dagelijks een koekje. Ik heb nog even verder gekeken dan Jippox en daar kon ik weer niet invullen wat ik had gewild. Het moment waarop de koek gegeten wordt is hier als tussendoortje uit school, dus in de middag om een uur of 3-4. Dat is m.i. voor heel veel mensen een tussendoortjesmoment en die staat er niet eens bij als optie.

Verder ben ik net als Temet geen voorstander van dit soort producten, om dezelfde redenen.

Caesar

Caesar

01-06-2016 om 13:41

Koek

En ik struikel over vraag 12. Jammer.
Matige enquete weer....

Tine Winkel

Tine Winkel

01-06-2016 om 16:30

en ik

ben nog iets verder gekomen, maar loop vast op vragen over op welk moment en hoeveel verreikte (?!, echt!) koeken mijn kinderen mogen eten. Ik wil invullen dat ze die niet hoeven eten, dus niet bij ontbijt, tussendoortjes, lunch of avondeten (koek eten op de maaltijdmomenten? heel bijzonder).

Ze hoeven geen verreikte koeken te eten. Koeken zijn voor het lekker en dat hoeft niet perse gezond te zijn. Ik vind dit echt onzinproducten, ik wil ze niet kopen. Als ik wil dat mijn kinderen gezonde tussendoortjes pakken, dan zorg ik voor lekker fruit op de schaal, dan talen ze gelukkig niet naar koekjes.

Maar foutjes dus in de enquete, als je niet 'nooit' mag/kunt invullen loop je vast - waardoor je dus als onderzoeker geen volledig beeld krijgt van de antwoorden die mensen zouden willen geven.

Hanne.

Hanne.

01-06-2016 om 18:00

ik haak ook af

ik haak ook af. Ik wil helemaal niet dat mijn kinderen die koeken eten. Op geen enkel moment van de dag. Maar daar voorziet de enquête niet in helaas

Puck

Puck

02-06-2016 om 17:31

niet ingevuld

Ik ben beslist geen voorstander voor al die functional foods met toevoegingen en gezondheidsclaimen. Wanneer een gezond persoon een uitgebalanceerd menu eet dan is het helemaal nergens voor nodig. Iets anders wordt het voor mensen die niet gezond zijn, maar die moeten door een arts beoordeeld worden en niet op eigen houtje gaan experimenteren met verrijkte voedingsproducten. Als t aan mij lag waren al die functional foods morgen uit de schappen verdwenen, gewoon een commercieel dingetje om mensen het idee te geven dat ze goed en gezond bezig zijn.

bieb63

bieb63

03-06-2016 om 15:52

eens met voorgangers. Toch nog wel een 'tegengeluid'..

Ik ben het er op zich mee eens dat koek, koek is en voor het lekkere.
Anderzijds vind ik dan weer wel dat er niets mis mee is, dat als je een 'koek' neemt als tussendoortje (uiteraard kan dat natuurlijk ook gewoon een boterham zijn of een stuk fruit....), maar ook een 'koek' voor het lekkere (bij de thee bijv.) er niets mis mee is als die 'koek' 'beter' is dan bijv. een sprits of stroopwafel. Dus bijv. minder suiker, volkoren meel en dergelijke. Lijkt mij uiteindelijk toch beter, of in ieder geval minder slecht, voor je lijf.

Jawel, bieb, maar

Ik vind dat er een verschil is tussen minder ongezonde tussendoortjes (koek met minder suiker) en tussendoortjes die allerlei gezondheidsvoordelen zouden hebben (koek met toegevoegde vitamines). Aan dat laatste heb ik geen behoefte.

Bieb

Het maakt dus geen fluit uit hè? Mensen die zich druk maken over volkoren eten al volkorenbrood. Voor de vezels zullen die volkorenkoekjes het verschil niet maken (anders gezegd: als je voor je vezels afhankelijk bent van volkorenkoekjes heb je een groter probleem dan alleen de soort koekjes). En koekjes met minder suiker hebben meestal meer vet. Of suikervarianten natuurlijk, waarvan mensen denken dat ze minder slecht zijn dan suiker (agavesiroop, honing, noemt u maar op).

Het maakt voor de gezondheid uiteindelijk geen ene fluit uit of je koekjes eet met volkorenmeel of witte bloem. Tenzij die volkorenkoekjes niet lekker zijn natuurlijk, dan blijf je er wel af. Kortom: de beste koekjes voor je gezondheid zijn vieze koekjes

Uiteindelijk is er maar 1 reden voor de volkoren, suikerarm, toegevoegde vitamines en al die onzin: healthwashing. Als je denkt dat het gezond is, of in elk geval minder slecht, dan voel je je ook minder schuldig als je een koekje neemt. Of twee. Dat is goed voor de zaken.
O ja, en hoe meer beweerdelijk gezonde toeters en bellen, hoe hoger je de winstmarge ongestraft kan opschroeven natuurlijk. Nog beter voor de zaken.

Neem gewoon een stroopwafel.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.