Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Nao

Nao

27-02-2017 om 21:51

mini-enquête voornamen

Beste,

Ik ben studente psychologie. Voor mijn masterthesis voer ik een onderzoek uit rond de betekenis van voornamen volgens de mens in de straat. Graag had ik 5 à 8 min. van jullie tijd gevraagd om mij te helpen met mijn onderzoek.
Momenteel bestaan er meerdere boeken waarbij u de origine en/of de werkelijke betekenis van uw naam kunt achterhalen. Maar was roept uw naam op bij de mens in de straat? Welke ideeën en gevoelens roept uw naam op bij uw medemens? Dit is waar deze studie rond draait. A.d.h.v. een vragenlijst wordt er nagegaan wat de eerste woorden zijn die in u opkomen bij het zien van een naam. Het doel van deze studie is het samenstellen van een voornamenboek.

Hoe werkt het?
U krijgt telkens tien namen getrokken uit een dataset van meer dan 2000 namen. Per naam dient u drie woorden te geven die in u opkomen bij het lezen van de voornaam. Vervolgens wordt er per voornaam gevraagd of u iemand kent met deze welbepaalde naam.

Link naar de vragenlijst:
https://kuleuvenpsychology.az1.qualtrics.com/SE/?SID=SV_4TJu64YnT36XBFX

Alvast bedankt!

oeps

Eerste naam: Inara. Er komt bij mij niets boven. Zal wel de oude dag zijn?
En hoe zit het aan het einde, moet je dan een email adres invullen om in te zenden? Of blijft het bij invoeren op de website?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2017 om 22:37

Geen email

AnneJ je hoeft je emailadres niet in te vullen.

Lente

Lente

27-02-2017 om 23:01

Leuke enquête

Niet makkelijk om associaties te hebben bij bepaalde namen, maar wel een goed opgezette vragenlijst zonder te persoonlijke gegevens.
En een originele vraag.

Het zijn telkens andere namen

Ik dacht al, Inara heb ik gemist en toen ik de enquête nogmaals opende waren alle namen anders. Ben benieuwd wat daar achter zit.

Heel leuk, en netjes uitgevoerd

Prima enquête.
Grappig om je eigen associaties op te voelen komen. Sommige erg voor de hand liggend (Remi - eenzaam), andere verbaasden mezelf (Mara - tegendraads?? ken geen Mara). Dat laatste wellicht vanwege de associatie met "maar...." bedenk ik nu? Grappig onderzoek zeg.

Eén opmerking

"de betekenis van voornamen volgens de mens in de straat", is iets anders dan de eerste associatie bij een naam.
Bijv: ik weet dat Clara komt van clarus - helder, maar mijn associatie is "koe". Soms valt het samen (associatie en betekenis), vaker niet. Maar ik neem aan dat jullie dit meenemen in het onderzoek.

Demelza

Demelza

28-02-2017 om 08:20

Grappig...

Hoogstbehaalde opleiding: peuterspeelzaal

Triva

Triva

28-02-2017 om 08:24

hmm

Hoeveel deelnemers heb je nodig om een beetje een betrouwbare uitkomst te krijgen uit een onderzoek met steeds 10 van de 2000 namen en drie associaties per naam?

Sorry maar dat moet een enorm aantal mensen zijn.

Triva

Triva

28-02-2017 om 08:36

oja

Je mag het meerdere keren invullen... hoe gek is het dan dat ze er achter komen dat sommige namen in een gezin vaker naast elkaar voorkomen?

Overigens kun je dat gewoon opzoeken: http://www.naamkunde.net/?page_id=295

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 08:53

Triva

Ik heb de vraag over hoeveel deelnemers eens aan mijn dochter gesteld. Zij had een minimum van 200 nodig.

Hoeveel mensen zullen de enquete overigens meermalen invullen. Ik vond een keer leuk genoeg.

Ik heb mijn naam in jouw link ingevuld en ook die van mijn dochters, maar in beide gevallen komt de naam van de zus(sen) niet voor. Van man ook niet. Niet van zijn broer en ook niet van zijn zus. Wel van zijn vader.

Triva

Triva

28-02-2017 om 09:00

serieus kaaskopje

Die 200 van je dochter betekent dat iedereen 1x een bepaalde naam gezien heeft en dat vinden jullie een betrouwbare uitslag om daar op verder te gaan. Dus als ik (bijvoorbeeld) heb aangegeven dat Charlotte mij aan ballet doet denken dan komt dat in het boekje als zijnde dé associatie die we in Nederland en België op straat hebben met die naam? Bizar.

Overigens zijn het zelfs méér dan 2000 namen dus we hebben al méér dan 200 mensen nodig die de lijst 1x invullen om alle namen gehad te hebben.

Triva

Triva

28-02-2017 om 09:03

o en

Natuurlijk kan dat kloppen, ik ken twee gezinnen hier in de buurt met een jongen en een meisje met dezelfde namen en die vind ik ook mooi bij elkaar passen maar nee die kwamen niet samen bovendrijven. Dat is nu eenmaal zo. Je vindt 10 (bij de naam achmed kreeg ik maar 6 meisjesnaam geloof ik) namen die het meest samen voorkomen en het zijn maar 1500 namen in die database. Mijn eigen naam stond er niet eens in.

Als je bijv een naam als Bas invult krijg je 10jongensnamen die ook maar uit 1 lettergreep bestaan. Geen namen als Diederik. Klinkt best logisch toch?

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 09:40

Triva

Ik zei niet dat mijn dochter dezelfde enquête moest houden toch? Zij moest er minimaal 200 hebben voor háár onderwerp.

Ik vond het wel komisch dat zelfs de naam van man en zijn broer niet aan elkaar gekoppeld worden. Als er twee ouderwetse namen zijn die vaak in een adem genoemd worden... Jouw naam staat er inderdaad niet bij, die van mijn vriendin ook niet. Ze komen ook niet op het idee dat een Fries/Groningse naam aan kan sluiten bij een Spaanse (of Zweedse, Engelse, etc.). Het is dus een zeer incomplete database, waardoor het onderzoek van Nao zeker nog aanvullende waarde heeft. Als ik Nao was, zou ik denk ik contact zoeken met Netwerk Naamkunde met de vraag of ze interesse hebben in de resultaten van deze enquête. Als dat toegestaan is tenminste.

Triva

Triva

28-02-2017 om 10:37

totale verwarring

' Ze komen ook niet op het idee dat een Fries/Groningse naam aan kan sluiten bij een Spaanse (of Zweedse, Engelse, etc.). Het is dus een zeer incomplete database, waardoor het onderzoek van Nao zeker nog aanvullende waarde heeft'

Het is GEEN database, ze hebben gewoon gemeten welke 10 jongens- en welke 10 meisjesnamen het MEEST voorkomen in combinatie met een bepaalde naam. De kans dat in die top 10 een spaanse naam staat naast een hele Nederlands is dan dus ook superklein. Zoals ik al zei: naast korte jongensnamen staan dus andere korte jongensnamen.

Triva

Triva

28-02-2017 om 10:38

oja

en vaak werken ze dan met 'doopnamen' dus aangegeven bij de gemeente. Dat zag ik ook door het grote aantal ouderwets lange jongensnamen bij oudere jongensnamen. Johannes etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

28-02-2017 om 11:43

Doopnaam

Doopnaam van man ingevuld en daar ook geen verband met de doopnaam van broer. Nou ja... Maria wordt bij de meisjesnamen genoemd en dat staat als derde naam in de doopnamen van zijn zus. Zoals dat bij veel katholieken gebeurt/gebeurde. Mijn oudste dochter heeft dat ook als derde naam, omdat mijn man katholiek is van huis uit.

Wat betreft een database:
Een database is een digitaal archief. Met behulp van een database kunnen gegevens gestructureerd worden opgeslagen, zodat de informatie snel kan worden geraadpleegd.

Leuk onderzoek

Dit vond ik nu echt eens een leuk onderzoek! Ik had alleen van die namen die soms echt niets opriepen (Gust... klinkt enorm vlaams, ik kende het echt niet in deze vorm).

Vreemde namen

Grappig onderzoek, alleen van de meeste namen ben ik nog nooit iemand tegengekomen die zo heet, dat maakt associatie wat lastig. Ik hoopte op wat allerdaagsere namen.
En ken ik een Bruce persoonlijk als ik naar muziek van Bruce Springsteen luister?
De lijst met 'hoogst afgeronde opleiding' vond ik wat wonderlijk: je kan een promovendus zijn, maar dat is toch geen opleiding? Mijn hoogst afgeronde opleiding is 'promovendus', dat klopt niet. En peuterspeelzaal: kan je kleutertje ook meedoen met dit onderzoek? Want het is idd wel te hopen dat de meeste mensen meer opleiding afronden dan dit!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.