Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

KimSpa

KimSpa

11-01-2016 om 13:42

Leesmotivatie kinderen groep 3

Hallo ouders,

Ik zal mij eerst even voorstellen.
Ik ben Kim Spanjaard, 23 jaar en studente aan de Pabo in Emmen (DR)
Momenteel ben ik bezig met mijn afstudeeronderzoek en richt mij hier op de leesmotivatie bij kinderen in groep 3. De groep waar het aanvankelijk leesproces start. Ik ben erg benieuwd naar verhalen, ervaringen en meningen over het lezen in groep 3. Vindt uw kind het lezen op school en/of thuis leuk? Leest uw kind thuis uit zichzelf of heeft u daar een afspraak over? Leest u uw kind voor? Het zijn allemaal gegevens waar ik nieuwsgierig naar ben.
Ik zie graag uw reacties en verhalen tegemoet.

Vriendelijke groet Kim Spanjaard

verkeerde rubriek

Beste Kim, voor dit soort onderzoeksvragen is een speciale rubriek 'oproepen voor onderzoek' en daar hoort dit thuis. Mail even met forumbeheer om te vragen dit te verplaatsen.

Overigens zijn die oproepen gewoonlijk verzoeken om mee te doen aan een duidelijke enquete met afgebakende vragen en een duidelijk omschreven doelgroep. Dat mis ik in jouw oproep.

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

11-01-2016 om 17:02

goede rubriek

Omdat de vraag (inmiddels) wel in de goede rubriek staat zal ik een poging wagen en antwoord geven op de 3 concrete vragen die je stelt.

Vindt uw kind het lezen op school en/of thuis leuk?
Op school niet thuis wel.

Leest uw kind thuis uit zichzelf of heeft u daar een afspraak over?
Uit zichzelf.

Leest u uw kind voor?
Ja.

Mijn vraag is of je hier nu wijzer van wordt, of dat je hier niet veel verder mee kan. Ik gok het laatste. Misschien toch terug naar de tekentafel voor een duidelijkere vraagstelling.

antwoorden

mijn kinderen zijn alle 3 geheel verschillend wat lezen betreft....

Mijn oudste heeft een gruwelijke hekel aan lezen. Zowel op school als thuis. heeft ook nooit willen lezen. Maar hij heeft autisme en waarschijnlijk ook dyslexie, dus niet zo'n gemiddeld kind.

Mijn middelste vindt lezen heel erg leuk. Heeft zichzelf leren lezen in groep 2 en heeft heel groep 3 dus niet zoveel hoeven te doen. Ze leest thuis uit zichzelf.

Mijn jongste zit nu in groep 3, ze leest op school met plezier, thuis moeten wij het stimuleren. Ze gaat ook niet heel erg snel, dus dan is het ook niet zo leuk om te lezen.

Alle 3 de kinderen lezen wij voor....

Limi

Limi

11-01-2016 om 17:12

hier

kind leest op school

thuis nauwelijks (wel in spelletjes, niet in boeken)

heeft nog nooit interesse in voorlezen gehad

doet overigens de zonlijn

Leeservaringen

Vindt uw kind het lezen op school en/of thuis leuk?
Ik gaf de kinderen al snel eigen boeken mee voor school omdat ze de aviboekjes saai vonden.
Beide kinderen werden vanaf voor de geboorte voorgelezen, inclusief plastic boekjes in bad. We gingen op die leeftijd ook naar de bieb en lazen ook anderstalige boekjes.
Leest uw kind thuis uit zichzelf of heeft u daar een afspraak over?
Oudste ging al snel zelf lezen. Voor hij in de vierde zat las hij zelf Harry Potter boeken. Hij ging in de vierde zo vroeg mogelijk naar school dan kon hij nog een half uurtje in zijn Harry Potter boek op school lezen.
Dochter bleef nog lang om en om lezen, ik een stukje, zij een stukje.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

11-01-2016 om 17:35

Motivatie staat los van vaardigheid

Ik heb twee kinderen. Een kon al lezen voordat ze naar groep 3 ging en was in groep 4 avi uit. De ander leerde lezen in groep 3 en was avi uit in groep 5. Beide vlotte lezers dus. Toch vond eerstgenoemde lezen verschrikkelijk en toen ze avi uit was verzuchtte ze dat ze nu lekker nooit meer hoefde te lezen. De ander heeft altijd veel gelezen, meerdere boeken per week.
Voorlezen vonden ze beide niet meer leuk toen ze eenmaal zelf konden lezen. Aangezien ik het zelf ook niet geweldig vond (wel vanaf de babytijd gedaan), vond ik dat geen probleem.

Amelie

Amelie

11-01-2016 om 22:43

Mijn reactie

Ik alle drie mijn kinderen veel voor.
Nu de vragen met betrekking op het lezen in groep drie.
-Oudste vond lezen in groep drie leuk maar wilde thuis niet graag zelf lezen. Aangezien ze goed op niveau kon lezen hoefde dit van mij ook niet. Hier hadden we dus geen afspraak over. Er waren leuke boekjes in huis, als ze zelf (met mij) wilde lezen mocht dat, had ze hier geen zin in, ook prima. Pas vanaf groep vijf is ze heel veel zelf gaan lezen.
-Middelste kon al goed lezen in groep drie en deed dit ook graag. Ook met haar had ik geen afspraken hierover. Wel las zij meer zelf en las ze zelf met mij, op structurele basis omdat ze dit leuk vond. Overigens leest zij nu (groep 6), juist helemaal niet graag zelf meer. Voorgelezen worden vindt ze erg leuk maar zelf een boek lezen doet ze echt niet.
- Jongste, nu groep 4, heeft wat meer moeite met lezen en vindt het ook niet leuk. In groep drie moesten wij extra met hem lezen. Rijtjes woorden en tekst, op tijd. Dit vond hij vreselijker. Daar ben ik dus mee gestopt maar heb toen wel met hem afgesproken dat we veel zouden oefenen. Gewoon uit leuke boeken, dagelijks tien minuten. Dagelijks lukte niet altijd maar we lazen wel veel. Dit probeer ik nog steeds te doen maar is wel lastig vind ik. Ik heb een baan en drie kinderen die alle drie hun sportclubjes hebben, schoolwerk moeten doen, muziek moeten oefenen, voorgelezen willen worden, een spelletje met je willen doen en die bij voorkeur ook weer gedoucht en op tijd in bed liggen. Aangezien het zelf lezen niet echt noodzakelijk is en ook verre van favoriet merk ik dat dat er toch snel bij inschiet.

KimSpa

KimSpa

11-01-2016 om 22:53

Fijn al die mooie reacties

Wat een leuke en uitgebreide reacties! Harstikke fijn.
Eventjes aan Temet & Hanne: het is juist niet mijn bedoeling op een enquete met afgebakende vragen en een doelgroep te stellen. Ik ben juist zo nieuwsgierig naar deze mooie persoonlijke verhalen. De concrete vragen geef ik als voorbeeld om ouders tot een verhaal te brengen. Mijn doelgroep zijn vooral de kinderen uit groep 3 maar gelukkig weten ouders zich die tijd ook nog goed voor de geest te halen wanneer kinderen inmiddels al wat ouder zijn. Leuk ook dat ouders over hun eigen leesmotivatie vertellen. Iedereen die gereageerd heeft tot nu, vriendelijk bedankt!

KimSpa

KimSpa

11-01-2016 om 22:56

Aan Limi

Wat fantastisch dat uw kind de zonlijn doet ondanks dat uw kind het lezen eigenlijk niet zo heel leuk lijkt te vinden. Dit is voor mij toch bijzonder omdat ik tijdens observaties in verschillende groepen een samenhang zie tussen interesse/motivatie en het leesniveau. Knap hoor!

bieb63

bieb63

11-01-2016 om 22:57

Kort en bondig...

Ja, voorlezen vond mijn kind geweldig en heb ik veel gedaan.
Zelf lezen: heeft ze nooit zin in gehad. En nog steeds niet (17).
Overigens ben ik zelf een enorme lezer, dus ' goede voorbeeld' plus veel voorlezen, heeft en had geen invloed.

Thursday Next

Thursday Next

11-01-2016 om 23:26

hier

Inmiddels een kind ik klas 3 en een in groep 6.
Wij lazen ze t/m groep 5 voor, daarna werd het langzaam minder.
Beiden konden al goed lezen toen ze in groep 3 zaten. Ze mochten gelukkig wel boeken op hun niveau halen uit de schoolbibliotheek of meenemen van huis. Oudste las toen boeken als pippi langkous, stoute hendrik, lena Lijstje, Fleur Humeur. Jongste ook en die las ook de kleine-huis boeken (en nog steeds). Vooral jongste is nu nog dol op lezen. Oudste ook wel maar toch een stuk minder.Ze hebben beide wel een heel verschillende smaak van boeken.

Thursday Next

Thursday Next

11-01-2016 om 23:28

oh ja

oudste heeft maar een maand of 5 in groep 3 gezeten waarvan ook nog een paar maanden in deeltijd (de rest in groep 2).

Hanne.

Hanne.

12-01-2016 om 08:11

@kim

Ik snap opzich best dat je geen enquête wil maar ik vraag me oprecht af wat je met de antwoorden die je hier krijgt kan.

Ondanks mijn antwoorden (kind vindt lezen thuis leuk, leest spontaan en wordt voorgelezen) is het lezen nl wel een 'dingetje'. Kind is nl 5 en bijna avi uit en het vinden van geschikte boeken is een drama. Idem voor lezen op school. Zodanig dat we er op school gesprekken over hebben hoe het kind in de klas op de goede plek te krijgen want inmiddels wergert kind op school te lezen...

Zelfde antwoorden maar een heel ander beeld.

Voor mijn andere kinderen gold ook dat ze groep 3 lezen op school niet leuk vonden. Thuis wel. Althans zolang het de Donald duck is. Plezier in lezen kwam pas in groep 6. Regels hebben we nooit gehad. Stimuleren en voorlezen deden (en doen) we wel.

BO

BO

12-01-2016 om 08:20

Hier

Mijn oudste begon al wat te lezen in groep 2 en het ging vrij vlot in groep 3 maar veel zelf een boek lezen was er niet bij. Wel voorlezen, dat heb ik ook lang gedaan. Jongste bleef zitten in groep 2 en toen heb ik hem zelf op weg geholpen met aviboekjes. Half groep 3 was zijn voorsprong weg en eind groep 3 liep hij al achter. In okt groep 4 haalde hij E3 en lezen was nooit een pretje maar we deden het wel. Voorlezen met hem wel minder. Half groep 6 bleek hij dyslexie te hebben.

Mijn oudste leest heel langzaam, nu nog steeds (17) en dat is lastig, hij doet lang over een boek en had last bij luistertoetsen omdat hij niet snel genoeg was met lezen tussendoor van de antwoorden.

boekenwurmen

Mijn kinderen lazen alle vier al voor ze naar school gingen (dus voor hun 4e verjaardag). In groep 3 namen ze meestal zelf boeken mee van huis omdat wat er in de klas aanwezig was niet echt aansloot. Zo lazen ze ook op school met plezier.
We hebben altijd veel voorgelezen en doen dat nog steeds elke avond voor de 2 jongsten.
Thuis lezen ze uit zichzelf graag en veel. Wij sjouwen ons met vakanties altijd compleet een breuk omdat er zoveel boeken mee moeten. Mijn oudste wordt binnenkort 15 en heeft op zijn verlanglijstje uitsluitend boeken staan.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

12-01-2016 om 10:21

Hier

Een dochter inmiddels groep 5. Altijd veel interesse gehad in letters en lezen en is nu een waar leesmonster, we kunnen de boeken niet aanslepen. Ze las zowel thuis als op school en lazen veel voor (en doen dat nog). Zoon, bijna 6, zit in gr 3, heeft groep 1 maar kort gedaan. Al vanaf 3 interesse in letters, met 4 hakkend en plakkend lezen en leest nu zowel thuis als op school. Thuis niet altijd uit zichzelf Maar het is deel van het bedritueel en daar geniet hij erg van. Op school is hij geneigd de makkelijkere boekjes te pakken dan dat hij in feite aan kan. Ook hem lezen we veel voor.

Sneeuwitje

Moni

Moni

13-01-2016 om 11:11

Het is wel even geleden

Hier twee kinderen die we altijd voorgelezen hebben.
Beiden begonnen in groep 2 met een beetje lezen.
De oudste werd in groep 3 echt enthousiast over zelf lezen, avi 1 hebben we nog met haar geoefend maar toen ze daar doorheen was ging ze als een trein. Begin groep 4 was ze avi-uit. Ze is altijd met plezier blijven lezen.
Jongste wilde eind groep 2 leren lezen maar wel met zo min mogelijk moeite. Af en toe wat letters en korte woordjes. Verpakkingen waren favoriet en later de koppen in de krant.
Ook hij ging als een trein in groep 3 en was begin groep 4 avi-uit. Maar lezen deed hij nauwelijks en doet hij nog steeds weinig.

Goudvis

Goudvis

13-01-2016 om 11:45

en hier

Hier 2 zonen, inmiddels groep 3 al lang ontgroeid. Terug in de tijd dan maar.
Oudste: grote hekel aan lezen. Gemiddeld intelligent overigens. Ik heb jarenlang aan lichte dyslexie gedacht maar nu hij 13 is ben ik toch behoorlijk blij met zijn prestaties voor Nederlands. Oefening loont. Lezen thuis moest ik afdwingen. Hij las alleen Spongebob-boekjes. En elke avond lazen we samen enkele bladzijden. Verder oefende hij taal met Ambrasoft.
Jongste: helaas ook een hekel aan lezen. Vermoedelijk trouwens bovengemiddeld intelligent, maar met waarschijnlijke dyslexie. Die nog niet officieel is vastgesteld. Ook hij las in die tijd dagelijks samen met mij. Verder keek hij alleen naar de Donald Duck-plaatjes. Nu in groep 5 leest hij wel de tekstballonnetjes trouwens. Hij moet nu nog dagelijks thuis lezen van mij, maar niet meer hardop.
Bij deze wil ik mijn waardering uitspreken voor de makers van de Donald Duck. Het enige leesvoer waar hier om gevochten wordt.

BO

BO

13-01-2016 om 12:34

eens met goudvis

Ik kon de vlag wel uitsteken toen er voor het eerst geruzied werd hier om de DD! Daarbij begrijp ik dan weer niet wat jij tegen Spongebobboekjes had. Elk woord is er in mijn ogen één en elk zélfgekozen woord telt dubbel ten opzichte van elk verplicht woord.

Goudvis

Goudvis

13-01-2016 om 13:13

Spongebob

Nee hoor, ik had niks tegen Spongebob-boekjes. Ik heb ze zelfs op MP gekocht zo blij was ik dat er tenminste iets op leesgebied gewaardeerd werd. Voor mezelf heb ik wel liever de DD.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.