Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Roel

Roel

01-03-2016 om 12:10

Korte enquête: koop jij een fiets online of in de winkel

Hallo,

Na diverse enquêtes ingevuld te hebben op dit forum is het tijd voor de mijn afstudeer enquête. Het gaat over het koopgedrag bij een nieuwe fiets. Koop je die online of offline in de winkel? De enquête is gemakkelijk binnen 5 minuten in te vullen en je maakt ook nog eens kans op een VVV bon van €50. Vragen of opmerkingen zijn natuurlijk ook altijd welkom.

Hier de enquête: http://goo.gl/forms/V6GaETTVjp

Bedankt voor het invullen!

Roel

angel3

angel3

01-03-2016 om 18:29

done

gedaan

Magalí

Magalí

02-03-2016 om 08:29

Kan hem niet invullen

Ik zou nooit een fiets in een webwinkel kopen, en heel veel vragen gaan juist over wat ik belangrijk vindt als ik wél een fiets in een webwinkel koop. Bij sommige kan ik dat nog zelf invullen, maar bij andere vragen mis ik de optie 'niet van toepassing'.

Hortensia

Hortensia

02-03-2016 om 08:47

gedaan

En verder eens met wat Magali zegt: ik ben webshopper, maar zoiets als een fiets (waar ik zéér afhankelijk van ben ) koop ik toch liever in het echt

Thursday Next

Thursday Next

02-03-2016 om 09:27

ik sluit me aan

in het koor van Magali en Hortensia, op een fiets bespaar ik niet en die koop ik echt bij een goede fietsenmaker.

Roel

Roel

02-03-2016 om 09:41

Bedankt voor jullie hulp tot nu toe!

Bedankt voor het invullen tot nu toe. Het schijnt dat zo'n 80% van de Nederlanders liever een fiets bij de fietsenmaker/winkel koopt. Waar ik dus nieuwsgierig naar ben, als de prijs veel lager is en je krijgt service aan huis. Veranderd dat de zaak?

Hortensia

Hortensia

02-03-2016 om 10:05

Roel

Het is het overwegen waard. Maar tot nu toe heeft de fietsenmaker gewonnen, zeker toen die vorig jaar mijn oude fiets tegen haast schandalig mooie voorwaarden in kon ruilen voor een splinternieuwe

Hortensia

Hortensia

02-03-2016 om 10:07

bijna vergeten

En het proefrijden ter plekke is ook prettig. Zo kon ik de fietsenmaker vertellen dat fiets A het best reed, maar dat ik wel graag het zadel van fiets B erop wilde

Online wordt dat wat lastiger.

Geldt overigens ook voor schoenen, verder doe ik zoveel mogelijk online

Half a twin

Half a twin

02-03-2016 om 14:14

proefrijden en pasvorm van het zadel, heel belangrijk.

Na mijn tweede bevalling kon ik niet meer fietsen op de fiets waar ik al 6 jaar op fietste en al 6000 km op had afgelegd. Ik terug naar de winkel, die inmiddels een andere eigenaar had. Hij zette een ander zadel op mijn fiets dat ik een week mocht proberen, na een week nog een en toen het derde proefzadel voor een week op mijn fiets ging, dacht ik:JA DEZE IS HET!!
Derde zadel betaald en ik fietste weer veel en zonder pijn. Kom daar maar eens om in een web-shop.
Nee fietsen en schoenen koop ik nooit online!

Pug

Pug

02-03-2016 om 14:46

verschilt

De ene keer doe ik dit, de andere keer dat.

De laatste keer voelde ik wel wat pijn toen mijn fietsenwinkel-fiets online 100 euro goedkoper bleek. Het zadel op de juiste hoogte zetten daar komen we thuis zelf ook nog wel uit. Dat hoeft geen 100 euro te kosten. En twee keer een gratis nakijkbeurt omdat ik hem daar gekocht heb: ik denk eigenlijk niet dat ik een online gekochte merkfiets al twee keer betaald moet laten nakijken in de eerste twee jaar. Dus ik heb betaald voor het praatje van de verkoper.

Wat ik wel handig zou vinden aan een bezorgde fiets is dat iemand hem in elkaar zet. Wij krijgen altijd een platte doos.

Magalí

Magalí

02-03-2016 om 14:48

Roel

Nee, ik koop een fiets bij de fietsenmaker, ik wil graag verschillende fietsen proberen!

angel3

angel3

02-03-2016 om 14:51

echt wel

Ik heb al 3 fietsen online gekocht en altijd worden ze in elkaar gezet of misschien moesten we bij 1 zelf de trappers erop zetten. Het scheelt inderdaad DIK 100 euro voor een fiets. Sja meneer de fietsenmaker.....sorry. In de winkel hebben ze bar weinig modellen staan en als je dan wil bestellen duurt het weer een x aantal dagen/weken. Online is gewoon zo gepiept. En wat accessoires betreft: bestellen en niet tevreden dan stuur je toch terug?
Tja ik ben een echte online winkelaar hoor. Ik doe overal inspiratie op, in boekjes, in fysieke winkels, via social media en uiteindelijk shop ik flink rond online en heb je gewoon goede deal. Want hoezo service voor een fiets? als er iets mee is is er garantie en als er iets kapot is ga je naar de fietsenmaker. Een fietsenwinkel gaat ook niet gratis je fiets maken omdat je hem daar hebt gekocht dus dat boeit me allemaal niet zo.
Ik heb zelfs mijn halve inrichting online gekocht want in de winkel kun je gewoon niet echt zien en ervaren hoe het in je eigen huis uitpakt. Gewoon 5 verschillende stoelen laten leveren en hop 4 weer retour. Da s pas service waar je in een fysieke winkel niet mee aan hoeft te komen om dat te willen.

buurtfietsenmaker

Wij gaan voor alle fietsen, vroeger ook de kinderfietsen en steppen, vaak ook tweedehands en weer ingeruild, naar de buurtfietsenmaker.
Als er iets is hoeven de kinderen er maar heen te rijden of te lopen en het wordt geregeld. Dan betaal ik later wel en er is veel gratis service.
Online bestellen van een fiets zou best kunnen maar service aan huis klinkt toch weer naar 'voorrijkosten' en andere gedwongen winkelnering materiaal kosten.
Fietsenmakers vinden het niet zo leuk om fietsen van discounts bij te houden. Een goede relatie met mijn fietsenmaker is een belangrijk comfort.

Magalí

Magalí

02-03-2016 om 15:06

Dat online winkelen...

Ik vind het juist altijd zo'n gedoe, als er van alles teruggestuurd moet worden. Het enige wat ik online bestel, zijn dingen die ik hier in de buurt écht niet kan krijgen. En zoveel is dat niet.

Verder vind ik het ook belangrijk om de kleine zelfstandige te steunen. Er zijn al zoveel fysieke winkels weg!

En over de keus bij de fietsenmaker: hier in het dorp zijn er drie. Eén heeft een enorme winkel, met zeer ruim opgestelde fietsen maar daardoor te weinig keus. De andere twee hebben kleinere winkels, compleet volgepropt met fietsen en dus veel keus. Natuurlijk moeten zij ook wel speciaal fietsen voor klanten bestellen, want dan heb je een rode fiets met een bepaald framehoogte geprobeerd en je wil liever een blauwe fiets. Maar van de blauwe is de framehoogte weer niet goed...

Maar dan heb je in ieder geval de fiets al kunnen proberen!

Half a twin

Half a twin

02-03-2016 om 16:12

kleine zelfstandige steunen is ook mijn motto

Helaas heb ik in mijn eentje mijn favoriete kledingwinkel niet kunnen redden, evenals de schoenenwinkel met passende schoenen voor mijn moeilijke voeten. Ook die fijne winkel met huishoudelijke artikelen is ter ziele.
Moet dus steeds vaker naar de webshop maar wat een gedoe is dat zeg!
Sturen ze een jas maat 146 in een zak waar 164 op staat en moet ik maar zien dat ik die jas terug gestuurd krijg en mijn geld terug. Die jas kon niet teruggestuurd, want de inhoud en verzendbon kwamen niet met elkaar overeen! Dat ik dat niet had gedaan maar dat zij een fout hadden gemaakt wilde maar niet landen bij die call-center medewerkers. Webwinkelen mlet soms maar echt niet van harte!
STEUN DE KLEINE ZELFSTANDIGE!!!!

Henriette123

Henriette123

02-03-2016 om 16:18

Experience center

Voordat wij een fiets gingen kopen zijn we op aanraden van onze fietsenmaker naar in dit geval een gazelle experience center geweest. Je kan daar alle modellen van dat merk uitgebreid testen op een soort verlaten industrieterrein.
Je kon daar niet kopen ,maar wel uitgebreid vragen stellen.
Uiteindelijk een iets ander type gekocht dan we aanvankelijk op het oog hadden, puur omdat we dat type lekkerder vonden fietsen.

Ik heb al drie fietsen online gekocht. Of vier. Onze plaatselijke fietsvakman heeft alleen stikdure fietsen en als ik eens een lekke band heeft is hij vroeg dicht of met vakantie. De andere fietsenmaker in de buurt repareert met liefde niet bij hem gekochte fietsen.

Schoenen koop ik trouwens ook online, als ze niet passen stuur ik ze terug. Hoeft meestal niet, maar als het eens moet is het nooit lastig want ik kijk voor ik bestel naar de voorwaarden (gratis, inleverpunt dichtbij).

Dat er inmiddels vele winkels in onze winkelstraat zijn verdwenen vind ik niet erg. Ik houd niet van winkelen. Gelukkig pakken ze het bij ons slim aan, er is een uitsterfbeleid gevoerd op het achterste deel van de winkelstraat, de overgebleven bedrijven zijn naar het middendeel verplaatst. In de tijd dat er panden leegstonden mochten er startende winkels, bedrijfjes of maatschappelijke organisaties voor niks zitten dus het stond niet leeg. En nu zijn de winkels gesloopt en bouwen ze er mooie huizen.

skik

angel3

angel3

02-03-2016 om 22:07

Magali

Ik vind juist dat er enorm veel niet te krijgen is in de winkel in de straat. Hoe vaak ik wel niet een boek zoek dat dan weer besteld moet worden. Of dat je maat spijkerbroek weer niet voorradig is of dat intertoys amper lego heeft staan. Ik koop echt superveel online want ik vind echt dat ik vaak misgrijp.

Magalí

Magalí

03-03-2016 om 10:03

Angel3

Zoek jij dan heel speciale dingen ofzo? Ik kan werkelijk alles gewoon krijgen hier. Soms is er iets niet in mijn maat, maar een stadje verder bij dezelfde winkel is het er wel. Gewoon in de provincie, twee niet al te grote steden op fietsafstand en ik kan er alles krijgen.

angel3

angel3

03-03-2016 om 11:27

nee hoor

Maar ik vind een stadje verderop gaan kijken dus eigenlijk alweer irritant . Misschien hou ik niet van winkelen.
Maar als je bv kijkt naar een collectie lego. Dan staat hier in het stadje misschien iets van 5 doosjes van een aanvaardbaar bedrag. Terwijl er online wel bij wijze van wel 20 doosjes staan.
Of bepaalde boeken: hier staan alleen bestsellers en om maar van reisgidsen niet te spreken. Daarvan is er van enkele landen of steden 1 exemplaar van 1 merk en niet eens Londen bijvoorbeeld. Of een playstationspel dat bij de lokale intertoys toch echt een tientje duurder kan zijn dan online. Ik vind naar de grote stad gaan voor zoiets dan teveel moeite. Ik heb enkele grote shopmomenten in een stad per jaar maar voor iets tussendoor vind ik dat teveel gedoe (kost veel tijd).
En het is maar wat je alles vindt natuurlijk . Als je niet weet wat er nog meer is dan is wat er in de winkel hangt alles. En dat is meestal helemaal prima genoeg. Maar soms niet.

Fransien

Fransien

03-03-2016 om 20:23

alleen bij de fietsenmaker

Ik heb vrij veel eisen aan hoe de fiets moet fietsen, het uiterlijk zal me (tot op zekere hoogte) worst wezen, en ik ben vrij klein. Meestal heb ik er zeker 15 proefritjes op zitten voordat ik er eentje heb die echt lekker fietst en ik ga geen 15 fietsen bestellen waar ik er dan 14 van terug moet zien te sturen.
Online een fiets kopen zul je mij dus niet zien doen.

Magalí

Magalí

03-03-2016 om 22:18

Angel3

Goh, hier is een enorme boekwinkel waar vrijwel alles te krijgen is, van legodozen staan er schappen vol mee bij de speelgoedwinkels. Zou goed kunnen dat je liever online bestelt als je niet graag winkelt. Ik vind het zelf meer gedoe om thuis te moeten blijven voor pakjes, of pakjes ophalen of terugsturen (kan niet in ons dorp, dus moet daar ook voor naar de stad).

Overigens weet ik prima dat er meer te koop is dan wat er in de winkels ligt hoor, haha! Maar meestal heb ik dat niet nodig.

Triva

Triva

04-03-2016 om 04:11

magali

Heb je wel een legowinkel en boekwinkel maar kun je nergens een pakketje sturen via een bruna of ah?

Magalí

Magalí

04-03-2016 om 08:08

Triva

Die winkels en afhaalpunten zitten allemaal in de twee stadjes in de buurt, niet in het dorp waar ik woon. Dus ik kan beter gaan winkelen in één van die stadjes en meteen het goede hebben dan iets bestellen, naar zo'n stadje gaan om het af te halen en 9 van de 10 keer weer terug moeten om het terug te sturen. Thuis af laten leveren doe ik niet graag, dan kan ik niet weg en zit maar te wachten.

Imogen

Imogen

04-03-2016 om 18:01

ik weet precies welke fiets ik wil en in welke maat, omdat ik al jaren op hetzelfde type rijd. Dus als deze versleten is, bestel ik een nieuwe zo goedkoop mogelijk. Als dat online is, vind ik het best. Is dat bij een winkel, omdat die net een aanbieding heeft, dan is dat ook goed. Het zou de derde 'dezelfde' worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.