Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Kleurgebruik in woning

Hallo,
Ik ben student opvoeder - begeleider en voor mijn eindwerk zoek ik literatuur over hoe kleuren invloed kunnen hebben op het gedrag.Vooral bij mensen met autisme en gedrags- en emotionele stoornissen. Heeft er iemand tips?

Boek


https://www.youtube.com/watch?v=1B9pYVcvC4s
Ik denk dat dat boek nog geschreven moet worden.
Er zijn bits en pieces. Bij mensen met autisme komt het nogal individueel. Je kunt er niet per se vanuit gaan dat iemand met autisme rustig wordt van de kleur 'blauw' bijvoorbeeld.
De algemene regel is om de inrichting sober te houden en overzichtelijk om overprikkeling te voorkomen. Maar in de praktijk kan dat een hele andere invloed hebben. Ik heug me van de autismeklas van mijn zoon dat ze het zo saai vonden en het gevoel in een andere werkelijkheid te zijn dat de leiding er toe over ging om er toch maar, in overleg van de klas, dingen op te hangen aan de muur.
In de boeken van Oliver Sacks kom je soms van die inzichten tegen.
In dit voorbeeld, in het filmpje, komt iemand met synesthesie (zintuigelijke gewaarwordingen die behoren bij andere zintuigen dan je zou verwachten, het gezamenlijk meebewegen daarvan) tot de conclusie dat een muziekstuk in een bepaalde sleutel 'blauw' is. Gelukkig komt die persoon iemand anders tegen die ook kleuren ziet bij een muziekstuk. Alleen is datzelfde muziekstuk dan 'geel'.
Mijn kinderen vonden beige wel een rustige aangename kleur als achtergrond. Behalve als een bepaalde lamp die kleur heeft omdat ze de vorm (gewoon een ronde wat gegoten vorm) als bedreigend ervaarden.
Het aparte bij autisme is juist dat ze zo individueel af kunnen wijken van de norm. Blauw staat bekend als een rustgevende kleur, maar iemand met autisme kan dat heel anders ervaren.
En een tint verschil kan al uitmaken of je iets als van eenzelfde kleur ervaart.
Mijn dochter had een oefening in de praktijk van haar psychiater om op zoek te gaan naar alles wat geel was. Ze kwam maar tot een handvol dingen, terwijl er meer dan twintig waren. Maar omdat die kleur geel anders was kon ze ze niet bij elkaar optellen zonder de uitleg dat alle kleuren geel meetellen en een aanwijzing wanneer een kleur geel overgaat in geelgroen bijvoorbeeld en of dat dan ook nog meetelt.
Hoe mensen met autisme met kleur omgaan is kortom heel individueel, dat is de gezamenlijke noemer denk ik.

https://aspergers101.com/asd-sensitivity-color/
Het kan zin hebben om op zoek te gaan naar artikelen zoals deze waar een moeder, interieurontwerper, zich verdiept met behulp van de theorie rondom autisme.

"You can’t really get the information by asking, ‘Is this too bright for you?’ ‘Does this make you dizzy?’ You have to watch for cues,” she said."

"At the time of Devin’s diagnosis, Paron-Wildes was a very young interior designer, only recently graduated from the University of Minnesota. “I thought, ‘There’s got to be some great research’” about designing spaces for children with autism, but she was wrong. “There was nothing,” she recalled. “Everything was done in the ’70s, when kids were institutionalized.”

Betekenis

Desgevraagd, leuk onderwerp!, heeft mijn dochter bij blauw wel de associatie van rust maar vooral ook van verdriet.
Bij rood heeft ze geen idee van passie(of sexualiteit) maar woede.
Geel kan ze niet goed zien, dat is al snel te fel en te overprikkelend. Een mat geeloranje vind ze weer wel aangenaam.
Matte tinten hebben sowieso haar voorkeur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.