Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Manouk

Manouk

18-11-2015 om 18:56

Kinderboeken

Wij, Jamilla en Manouk, doen dit jaar havo-examen aan de RSG Wolfsbos te Hoogeveen. We werken momenteel in het kader van ons examen aan een profielwerkstuk over rolpatronen bij mannen en vrouwen in kinderboeken.
We onderzoeken de vraag of de vrouwen die in kinderboeken staan beschreven zich bezighouden met typische vrouwelijke zaken en op een typisch vrouwelijke manier communiceren en of de mannen in kinderboeken zich bezighouden met typisch mannelijke zaken en op een mannelijke manier communiceren. Mochten we deze vraag met “ja” kunnen beantwoorden, dan is de volgende vraag of kinderen hierdoor beïnvloed worden in hun denken over de rol van de man en die van de vrouw.
We zouden het zeer op prijs stellen als u onderstaande enquête over bovenstaand onderwerp zou willen invullen. Met de uiteindelijke onderzoeksgegevens kunnen we duidelijke conclusies trekken.
Bij voorbaat hartelijk dank voor uw medewerking.

ENQUÊTE
1 Bent u een man of een vrouw?
A Man
B Vrouw

2 Hoe vaak leest u voor uit kinderboeken aan kinderen onder de 7 jaar?
A Dagelijks
B Enkele keren per week
C Enkele keren per maand
D Zelden tot nooit

3 Is er in de kinderboeken waaruit u voorleest aan kinderen onder de 7 jaar volgens u sprake van vaste rolpatronen (de vrouw zorgt voor de kinderen, doet het huishouden, spreekt met emotie enz. en de man werkt buitenshuis, speelt op een stoere manier met kinderen en communiceert zakelijk/streng enz.)?

A Er is volgens mij erg vaak sprake van vaste rolpatronen in kinderboeken
B Er is volgens mij vrij vaak sprake van vaste rolpatronen in kinderboeken
C Er is volgens mij soms sprake van vaste rolpatronen in kinderboeken
D Er is volgens mij nooit sprake van vaste rolpatronen in kinderboeken (u bent klaar met het invullen van deze enquête)

4 Wat vindt u van het feit dat er vaste rolpatronen worden beschreven in kinderboeken?

A Ik vind het zeer kwalijk
B Ik vind het een beetje kwalijk
C Ik vind het geen probleem
D Ik heb er geen mening over

5 Komen de rolpatronen volgens u vaker voor in moderne kinderboeken dan in traditionele kinderboeken?

A Rolpatronen komen meer voor in moderne kinderboeken dan in traditionele kinderboeken
B Rolpatronen komen meer voor in traditionele kinderboeken dan in moderne kinderboeken
C Rolpatronen komen evenveel voor in traditionele kinderboeken als in moderne kinderboeken
D Ik weet niet in welke kinderboeken (moderne of traditionele) de rolpatronen meer voorkomen

6 Hoe reageert/reageren uw kind(eren)/leerlingen op de vaste rolpatronen in de kinderboeken die u voorleest?

A Ze benoemen de verschillen met de echte wereld op het gebied van rolpatronen
B Ze benoemen de overeenkomsten met de echte wereld op het gebied van rolpatronen
C Ze reageren niet op de vaste rolpatronen die in de kinderboeken staan

7 Spreekt u na het voorlezen wel eens met uw kind(eren)/leerlingen over de vaste rolpatronen die in kinderboeken staan en de verschillen met de echte wereld?

A Ja, heel vaak
B Ja, soms
C Nee, nooit

8 Wordt/worden uw kind(eren)/leerlingen volgens u beïnvloed door de vaste rolpatronen in kinderboeken?

A Ja, in sterke mate
B Ja, een beetje
C Nee, totaal niet
D Ik heb geen idee

V@@s

V@@s

18-11-2015 om 19:01

te veel moeite?

Was het teveel moeite om even een online enquête aan te maken zodat wij die gemakkelijk kunnen invullen?

Manouk

Manouk

20-11-2015 om 16:41

En hoe moet dat via deze site?

V@@s

V@@s

20-11-2015 om 16:50

Zie de vele voorbeelden van je collega's

Mogelijkheden genoeg om ergens een gratis enquête te maken en hier een linkje te plaatsen.

Mijntje

Mijntje

20-11-2015 om 17:29

link

Je kan op dit forum een link plaatsen naar jullie enquete.

Van de Forumbeheerder

Van de Forumbeheerder

20-11-2015 om 17:51

enquête

enquête: Kinderboeken.

KORTE ENQUETE
b.v.d.

http://enquetemaken.nu/r/2a4bv

(ik vond de enquête in een nieuw draadje dus ik heb de tekst in dit draadje gezet).

Angela67

Angela67

20-11-2015 om 18:53

helaas

ik kan niet ' nvt' invullen want niet alles is te beanwtoorden. Als ik geen kinderen voorlees moet ik toch iets invullen.
gr Angela

V@@s

V@@s

20-11-2015 om 18:54

ingevuld

Leuk onderwerp trouwens, ben benieuwd wat jullie conclusie wordt. Moet hierbij altijd denken een Jip en Janneke, of de oude pinkeltjes boeken. Als zijn die laatste inmiddels wel gemoderniseerd volgens mij.

Manouk

Manouk

21-11-2015 om 07:33

De enquete is ook meer bedoeld voor ouders met kinderen.

Dankjewel VAAS, inderdaad een interessant onderwerp waar Jip en Janneke ook zeer vaak in terug komen.

Bedankt voor het invullen!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.