Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Brigitte van Wanrooij
08-06-2017 om 15:10
Introductie nachtoppas
Goedemiddag,
Mijn naam is Brigitte van Wanrooij, ik ben 32 jaar oud en woon in Den Haag. Ik ben moeder van twee prachtige kids, Esmee van bijna 8 en Fedde van bijna 3.
In 2004 heb ik mijn diploma SPW 3 behaald met als doel in de kinderopvang aan de slag te gaan. Door wijzigingen in de wetgeving, een terugloop van aanmeldingen in de kinderopvang en het uitsluitend kunnen aangaan van een 0-uren contract ben ik destijds niet in de kinderopvang aan de slag gegaan. In plaats daarvan ben ik begonnen aan de PABO. Helaas door omstandigheden ben ik daar na 6 maanden mee gestopt.
Uiteindelijk ben ik als secretaresse (advocatuur) aan de slag gegaan en in die branche ben ik nu inmiddels al meer dan 11 jaar werkzaam. Ik ben een echte ondersteuner pur sang. Mijn passie voor kinderen is eigenlijk altijd wel gebleven. Recent is bij mij de gedachte ontstaan of die twee zaken te combineren zouden zijn. Hoe zou ik het werken met kinderen nou kunnen combineren met ondersteunend werk? Al snel kwam ik bij het ondersteunen van ouders; dat wil zeggen het oppassen op een baby en/of jonge kind(eren). Maar eerlijk is eerlijk, er zijn al zoveel mensen die die dienst aanbieden. Een volgende vraag die dan opkomt is: hoe kan ik mij daarin onderscheiden? Het antwoord op die vraag denk ik gevonden te hebben. Namelijk door het aanbieden van een nachtelijke oppas.
Mijns inziens zijn er genoeg ouders die door allerlei omstandigheden niet meer toekomen aan voldoende nachtrust met alle gevolgen van dien. Uit eigen ervaring weet ik dat het ook heel bezwaarlijk kan zijn om steeds mensen uit je omgeving te vragen een nachtje op te passen. Zeker wanneer de oorzaak van de slapeloze nachten bijvoorbeeld is gelegen in het feit dat de baby veel huilt.
Ik zou deze ouders graag uit de brand willen helpen door deze dienst aan te bieden. In eerste instantie is het idee om bij het gezin thuis te overnachten en daarbij al het nachtelijke werk uit handen te nemen, zodat de ouders eens een volledige nacht rust kunnen hebben. Ik kan me echter ook goed voorstellen dat er ouders zijn die graag een nacht elders overnachten om even écht uit te kunnen rusten en daarbij ook nog aandacht voor elkaar te hebben. Aangezien ik zelf moeder ben van 2 kids en ook nog 32 uur in de week werk, zou ik hierbij in eerste instantie denken aan de vrijdagen en de zaterdagen.
Op dit moment ben ik nog niet veel verder dan het idee dat in mijn hoofd zit. Ik heb dit idee echter wel met een aantal mensen gedeeld en hier veel positieve reacties op ontvangen. Om die reden heb ik besloten de markt te gaan verkennen en te gaan onderzoeken of er animo zou zijn voor deze dienst.
Dit forum lijkt me daar zeker een geschikte plek voor. Hierbij dan ook mijn vragen:
1. Zou u bereid zijn een dergelijke dienst af te nemen?
2. Vanwege allerlei organisatorische en wettelijke zaken kan ik mij niet registreren als gastouder? Wel zou ik mij als ZZP-er kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zou dit voor u dan een probleem zijn?
3. Wat zou u een redelijk uurtarief vinden voor een dergelijke dienst?
Uiteraard is mijn doel niet om ouders een oppas aan te bieden, zodat zij even gezellig een avondje weg kunnen, maar ligt mijn focus echt bij ouders die (door welke omstandigheden dan ook) dit écht even nodig hebben.
Bij voorbaat dank ik u hartelijk voor de tijd die u hebt willen besteden aan mijn verhaal en ik hoop van harte dat u bereid bent mij verder te helpen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties.
Met vriendelijke groet,
Brigitte van Wanrooij
Dorien
08-06-2017 om 15:21
Kinderhotel
Op zich is je idee niet helemaal nieuw, bij ons in de regio heb je het kinderhotel, dat is een kinderdagverblijf waar kinderen ook kunnen blijven slapen. Vooral stewardessen en ouders met zakenreizen maken hier wel regelmatig gebruik van.
Mijn dochter (21) is al jaren een veelgevraagde oppas op verschillende kindjes waarbij ze ook regelmatig de kinderen van school haalt, kookt en in bed legt, blijven slapen wordt eigenlijk nooit gevraagd.
Maar als je een goed netwerk hebt wellicht vinden mensen dit wel prettig om eens gebruik van te kunnen maken. Ik zelf zou je niet in mijn huis willen laten slapen, dat zou ik een onprettig gevoel vinden en trouwens, ik zou dan toch nog alles horen en niet lekker door kunnen slapen. En uit logeren, dat zou ik dan toch liever bij een bekende doen, of zo'n kinderhotel, dus bij een 'echte' instantie met gediplomeerd personeel.
Suze
08-06-2017 om 18:51
Tja
1. Nee, mijn kinderen zijn te oud. En toen ze jonger waren hadden wij die behoefte niet. Geen huilbaby's.
2. Oeps, niet als gastouder? Handel ie dan niet in strijd met de wet? Als het wel toegestaan is (aangezien het bij de mensen thuis is, zie ik wat dat betreft geen bezwaar)is het denk ik nuttig dat je uit zoekt hoe het verzekeringtechnisch werkt, zodat je potentiele klanten kunt geruststellen. Ik zou zorgen dat je wel een sluitend verhaal hebt i.g.v. vragen of sowieso.
3. Moeilijk. Hangt ook ervan af of je de hele nacht bezig bent of redelijk veel kunt slapen. Heb zelf nooit een slapende oppas in huis gehad. Geen idee wat gebruikelijk is voor zoiets. Hoor dat scholieren voor slapen 4-5,euro per uur krijgen (dat ze slapen!), iets minder dan het gebruikelijke uurtarief. .
Het lijkt mij wel relaxed als je eenmaal iemand vertrouwt dat het kind daar slaapt en de ouders zelf lekker rustig in hun eigen bed. Ze worden anders toch wakker van gehuil
Zon
08-06-2017 om 20:31
als pgb-er?
Ik vraag me af of er veel behoefte is aan een nachtelijke oppas en daarnaast zal het slecht betaald worden. Ik denk dat er wel behoefte is aan dit soort oppassen als pgb'er. Of als logeeradres. Maar dan heb ik het over behoorlijk beperkte kinderen en als dienst om de ouders te ontlasten. Dit betaalt dan een stuk beter. Maar je moet uiteraard wel affiniteit hebben met de doelgroep en bereid zijn om verpleegkundige trainingen te volgen.
tante Sidonia
08-06-2017 om 20:44
ik niet hoor
Zon, hoezo een verpleegkundige training? Dat is alleen nodig als er in de nacht verpleegkundige handelingen gedaan moeten worden en dat is heel exceptioneel. Dat soort kindjes komen vaak al snel in een kinderverpleeghuis terecht.Ook om te logeren Af en toe een nachtje doorslapen voor de ouders zou heerlijk zijn, maar ik denk dat degene die dat doen als PGBer werken.
Ik heb wel een huilbaby gehad. Ik zou nooit een oppas in huis gehaald hebben om te komen slapen. nee, ik zou dan evengoed geen rust hebben gehad. Ik zou ook geen vreemde in mijn huis moeten hebben. Liever een huilende baby.
Zon
08-06-2017 om 20:51
nou sidonia
Dit soort kindjes heeft vaak epilepsie en dan wil je wel iemand in huis die weet hoe te handelen. Ook komen zaken als sondevoeding, klysma's, speciale diëten, etc regelmatig voor. Ik heb het dan ook over behoorlijk beperkte kinderen, in lichamelijke en verstandelijke zin.
Ik ken dit soort kinderen en deze ouders verzamelen vaak een heel team pgb'ers om zich heen, ook regelmatig voor de nacht. Anders is het gewoon niet vol te houden, dus daar zou ik de behoefte zoeken.
Als ik een huilbaby zou hebben, zou ik geen vreemde in huis halen maar kind een nachtje naar oma brengen.
Wilgenroosje
08-06-2017 om 21:06
Ik weet het niet
Ik vind je idee heel sympathiek, maar ik vraag me af of het haalbaar is.
Voor kinderen die echt een medisch probleem hebben zou ik liever geen vreemde in huis halen die op dat gebied niet geschoold is. Dan liever vrienden of familie die het kind door en door kennen en die gewend zijn overdag ook weleens in te springen.
Een huilbaby zou voor mij ook geen reden zijn om een onbekende op te laten passen. Om echt rust te hebben moet je dan zelf de deur uit en ik zou niet van mijn uitje kunnen genieten als ik mijn huilbaby in onbekende handen achterliet.
Niet geregistreerde opvang geeft geen recht op kinderopvangtoeslag. Voor ouders die 's nachts werken is het dus ook niet aantrekkelijk.
Antje
09-06-2017 om 06:12
Niet nieuw
Google op nachtnanny en je ziet dat je idee niet nieuw is. Je kunt je gewoon bij een bureau aansluiten.
bieb63
09-06-2017 om 15:22
wat ik mij afvraag (serieus)
Je werkt zelf 32 uur en hebt zelf 2 kinderen. Hoe wil je dat rijmen met je eigen gezinsleven? Ik neem aan dat je een man hebt (want hoe zou dat anders moeten met je eigen kinderen als je vrijdag en zaterdag nacht er niet bent...).
Het idee lijk sympathiek. Maar ik begrijp echt niet als je naast je 32-urige werkweek, je eigen man en kinderen, je eigen beetje vrije tijd, enz., je je ook in het weekend wil vastleggen. Wanneer heb je dan tijd voor je gezin en voor jezelf (en evt. nog anderen als ouders en vrienden)?
Maar mss mis ik iets?
Wilgenkatje
10-06-2017 om 09:40
Ik zie het niet voor me
Toen ik een kleintje had dat s nachts veel nachtrust verstoorde, had ik beslist geen ruimte voor een logerende oppas die de overlast zou kunnen beperken. Sowieso geen slaapkamer voor zo iemand. En ik zou meteen wakker worden als mijn kindje ging huilen en luisteren wat de oppas ging doen. Volgens mij is deze setting alleen mogelijk in een heel royaal opgezette woning.
Wat jouw weekinvulling betreft : het lijkt me lastig prettig te blijven functioneren als je in het weekend vanwege je oppaswerk slecht slaapt. Voor de meeste volwassenen is het weekend het moment om een beetje bij te tanken. Als je echt zorgondersteunend bezig wilt zijn, lijkt het me praktischer hierin een baan te zoeken.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.