Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Hoe kinder-/familievriendelijk is mijn land?

Beste ouders,

ik ben een duitse studente. Zou je me heel even met mijn bachelorwerkstuk willen helpen? Ik vergelijk de institutionele factors van kind- en gezinspolitiek in Duitsland en Nederland met elkaar. Voor mijn werkstuk heb ik een vragenlijst opgesteld. Op die manier probeer ik de algemene stemming van beide landen vast te stellen wat ik heel goed kan verwerken in mijn conclusie. Dat duurt alleen 2 minuten!

Dank jullie wel

Groetjes,
Lisa

Link: https://www.umfrageonline.com/s/fff7a24

Gedaan!

Succes met je studie.

Lente

Lente

03-09-2016 om 10:37

Leuk onderwerp

.

studentlisa

studentlisa

03-09-2016 om 13:51 Topicstarter

Dank jullie!

Graag kunnen jullie de link verdergeven. Aan vrienden of familie met kinderen.

Egel

Egel

03-09-2016 om 15:11

leuk, maar

Beste Lisa,
Prima korte enquete, maar er staat wel iets in wat in Nederland niet van toepassing is:

==
Welk soort van opvang heb je voor je kind(eren) gekozen (voordat ze naar school gingen/gaan)?
*Kleuterschool
*Kinderdagverblijf
*Thuis (door dagmoeder, oma etc.)
==

Ten eerste, het belangrijkste: de kleuterschool is een onderdeel van school, het heet al sinds (ik dacht) 1985 geen 'kleuterschool' meer. Je gaat in Nederland in principe naar school vanaf 4 jaar en daarvóór kun je niet naar een school.
Je kunt inderdaad je kind naar het kinderdagverblijf/creche brengen - voor 1 tot 5 dagen per week. Kind kan ook naar de 'peuterspeelzaal' gaan, maar dat wordt meestal niet als opvang gezien voor werkende ouders. Dat is 3 uurtjes spelen op 2 of 3 ochtenden.
Het woord 'dagmoeder' is mij ook onbekend, ik denk dat je 'gastmoeder' bedoelt.
Daarnaast is het wel 'vrouwelijk' georiënteerd: gastmoeder, oma....het kan ook opa zijn. Of door één van de ouders zelf.
En misschien werkte één van de ouders niet, of allebei maar half, waardoor er géén opvang nodig was.

Ten tweede, je kunt wel makkelijk een combinatie hebben van deze dingen! Meestal als een kind bijvoorbeeld 2 of 3 dagen per week naar een kinderdagverblijf gaat, gaat het niet óók nog naar de peuterspeelzaal. Maar soms wel 1 dag per week nog een oppas of gastouder.
Je kunt niet meerdere opties aankruisen.

Wij thuis deden het zo toen mijn kinderen baby en peuter waren:
mijn man en ik waren ieder 3,5 dag van huis weg. Kinderen gingen 2 dagen naar het kinderdagverblijf/creche. En mijn moeder paste nog een halve dag per week op. De rest konden we zelf doen.

Dat is juist vaak zo'n groot verschil met sommige landen: van Duitsland weet ik het niet echt, maar van Frankrijk bijvoorbeeld, begrijp ik dat iets minder vaak de beide ouders werken ten opzichte van Nederland, maar als de moeder ook werkt, dan vaak full-time en dan gaat het kind full-time naar de chreche.
In Nederland wordt het vaak raar gevonden als je alle vijf de werkdagen je kind naar de crèche brengt. Of in ieder geval is het zo dat hier heel vaak minstens één ouder niet full-time werkt, soms ook allebei niet full-time. Nederland kampioen parttime werken.

Misschien wist je dit alles al wel. Hoe dan ook: succes met je verdere onderzoek!

Christel

Christel

03-09-2016 om 16:06

Gastouder

Een gastouder is ook een mogelijkheid.

studentlisa

studentlisa

04-09-2016 om 16:09 Topicstarter

Bedankt!!!

Bedankt voor je hulp! Veel informaties wist ik wel, maar dat kleuterschool niet past helemaal niet! Ik heb deze vraag nu veranderd. En je kunt wel meerdere opties aankruisen.

De gastouders heb ik nu met opgenoemd.

studentlisa

studentlisa

05-09-2016 om 14:39 Topicstarter

zoek naar een bepaalde wet

in Duitsland is er een wet met naam "Kinderbildungsgesetz" dat de opleiding (of onderwijs? ik wet niet welke term juist is) in een kinderopvang regelt. Is er iets vergelijkbare in Nederland? Ik vind alleen de wet kinderopvang waarin alleen spraak is van "goede en gezonde ontwikkeling van het kind in een veilige en gezonde omgeving." Maar niets over opleiding/onderwijs in het bijzonder.

Bedankt

Eisen aan gastouderschap

http://www.gast-ouder.nl/gastouder-worden/
Er zijn eisen. Bijvoorbeeld een Verklaring Omtrent Gedrag. Een eerstehulpdiploma en een diploma op het gebied van zorg en welzijn vergelijkbaar met niveau 2.

U heeft een diploma op minimaal MBO-2 Zorg en Welzijn of een diploma die voldoet aan de eisen van de overheid. Bekijk hier een diplomalijst voor gastouders. Het gastouderbureau kan u hier meer over toelichten.

Kinderopvang (0-4 jaar) zal vast eisen hebben net als de naschoolse (soms ook voorschoolse opvang (5-12) jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.