Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Help mee met mijn onderzoek naar zorg: draagvlak voor participatiesamenleving (of niet?!)

Even voorstellen: ik ben Rubin, 21 jaar en bachelorstudent aan de universiteit Utrecht. Ook ik ben druk bezig met het schrijven van mijn scriptie. De eerste participanten zijn binnen, maar ik heb er nog een hoop nodig.

Mijn bacheloronderzoek gaat over het draagvlak voor de participatiesamenleving in Nederland. Het gaat bij mijn onderzoek vooral over de eigen verantwoordelijkheid die vanuit de overheid wordt verwacht van de burgers met betrekking tot de zorg van hulpbehoevende ouderen. Er wordt in de enquete onder andere gevraagd naar waar je de verantwoordelijkheid voor de zorg van hulpbehoevende ouderen legt, maar ook bijvoorbeeld naar hoe je hierin de rolverdeling van mannen en vrouwen ziet.

Het invullen van de enquete kan in ieder geval tot 1 juni en kost u slechts tien minuten. Enige voorwaarde voor het meedoen is dat u 30 jaar of ouder bent. De enquete is in te vullen via de volgende link:

http://onderzoekzorg.limequery.com/index.php/184781?lang=nl

Gaat dit onderwerp u nou erg aan? Of wilt u mij nog meer helpen om af te studeren? Deel dan de bovenstaande link ook met uw partner en/of een aantal familieleden of vrienden (die 30 jaar of ouder zijn). Een grotere respons maakt mijn conclusie namelijk sterker.

Alvast bedankt voor het invullen of delen en als je vragen of opmerkingen hebt dan hoor ik het heel graag!

Met vriendelijke groet,

Rubin ten Broeke

Moni

Moni

18-05-2016 om 14:15

Goede enquete

En qua onderwerp weer eens iets anders...

rubin94

rubin94

18-05-2016 om 14:45 Topicstarter

Bedankt

Hoi Moni, hartelijk bedankt voor het invullen! Als u hem nog kan aanraden en delen met andere mensen in uw omgeving (bijvoorbeeld via mail of Facebook) dan helpt u mij daar ontzettend mee.

Groetjes Rubin

Magalí

Magalí

18-05-2016 om 15:03

Ingevuld

Succes met je onderzoek!

Ja bijzonder

Als ik de tekst goed lees is een aparte vraag of je weleens langer dan 3 maanden gezorgd hebt voor een totaal vreemde. Dat daar iemand 'ja' op zal zeggen lijkt mij zelf nogal onwaarschijnlijk, al zal dat conform de overheidspolitiek wenselijk zijn.

rubin94

rubin94

18-05-2016 om 15:26 Topicstarter

Mantelzorg

Bedankt voor het invullen Magali en Anne. En over die vraag Anne: dat was een vraag om te kijken of iemand voldeed aan de definitie van mantelzorg. Om mantelzorger te zijn moet iemand of langer dan 8 uur per week iemand uit de directe omgeving hebben verzorgd, of langer dan 3 maanden hebben verzorgd (althans, volgens de definitie die ik uit een wetenschappelijk artikel heb gehaald). Het gaat hier dan dus niet om een wildvreemde, maar om iemand uit de directe omgeving. Anders zouden inderdaad weinig mensen aan de definitie voldoen .

Definitie mantelzorger

"Houdt bij het begrip van de mantelzorger de volgende definitie aan;

Mantelzorg is zorg die u niet in het kader van een hulpverlenend beroep geeft of hebt gegeven aan een hulpbehoevende uit uw directe omgeving."

Ik lees hier toch echt uit dat het niet de zorg aan ouders, vrienden, bekende buren, bewoners van je instelling, kan zijn.

In elk geval heb ik die bij het invullen allemaal achterwege gelaten.

Pirata

Pirata

18-05-2016 om 20:00

heu

Ik kom niet door de beveiligingsvraag heen... die simpele rekensom heb ik echt wel goed :-p

Magalí

Magalí

18-05-2016 om 20:11

AnneJ

Ik lees het juist als 'zorg die u hebt gegeven aan een hulpbehoevende uit uw directe omgeving, maar niet in het kader van een hulpverlenend beroep'.

Zoals jij het leest had er 'mantelzorg is zorg die u niet in het kader van een hulpverlenend beroep geeft of hebt gegeven aan een hulpbehoevende die niet uit uw directe omgeving komt' moeten staan.

rubin94

rubin94

18-05-2016 om 20:29 Topicstarter

Mantelzorg

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken. Ik begrijp de onduidelijkheid. Is het beter als ik het aanpas naar:

''Houdt bij het begrip van de mantelzorger de volgende definitie aan;

Mantelzorg is zorg die u niet in het kader van een hulpverlenend beroep geeft of hebt gegeven. Deze zorg heeft u gegeven aan een hulpbehoevende uit uw directe omgeving en deze hulp heeft u langer dan 3 maanden en/of meer dan 8 uur per week aangeboden.''

Met deze definitie wil ik namelijk zeggen dat het geven van thuiszorg (een hulpverlenend beroep) geen mantelzorg is. Ook niet als deze zorg aan een bekende wordt gegeven.

rubin94

rubin94

18-05-2016 om 20:31 Topicstarter

Beveiligingsvraag

Pirata, dat is vreemd. Ik heb die melding nog niet eerder van iemand gehad. Werkt het verversen van de pagina of het opnieuw opstarten van je internetbrowser ook niet?

Magalí

Magalí

18-05-2016 om 20:33

rubin94

Die aanpassing is in ieder geval duidelijk en niet multi-interpretabel.

Definitie

Inderdaad is de definitie nu duidelijk.

Toch nog even wat te miepen van mijn kant.
Hoe zit het dan als je professioneel onbetaald vrijwillig naasten verzorgd? Gewoon omdat je het kunt? Overigens is de grens tussen professionele zorg en 'zorg' een grijs gebied. Is ogen druppelen professioneel of niet?
En hoe zit het als je naasten verzorgd, al dan niet professioneel, maar daarvoor betaald wordt uit een PGB?
Telt dat dan mee als mantelzorg?

Pirata

Pirata

18-05-2016 om 21:36

3+5

Dat is 8 toch? Ik ga nu ernstig twijfelen aan mijn rekenkunsten.
Misschien toch een andere device proberen, maar dan morgen.

rubin94

rubin94

19-05-2016 om 11:08 Topicstarter

Mantelzorg

De definitie van mantelzorg is inderdaad op dat punt moeilijk. Maar voor mijn enquete moest ik een definitie kiezen, en bij deze definitie ga ik ervan uit dat de zorverlener bij mantelzorg niet-betaald werk verricht. De mantelzorger kan echter wel zoals u ook zegt, zorg inkopen waarbij de mantelzorger betaald krijgt uit het PGB. Dit valt echter wel binnen de definitie: het valt nog niet onder een hulpverlenend beroep, ondanks dat er wel een vergoeding voor ontvangen wordt.

Professionele zorg is echter wel iets anders dan mantelzorg; mantelzorg wordt verleend door de emotionele band die de mantelzorger met de hulpvrager heeft. Veel definities voor mantelzorg stellen zelfs dat mantelzorg 'niet vrijwillig is, maar dat het de mantelzorger overkomt'.

Als je 'onbetaald professioneel naasten verzorgd' dan zou ik zelf zeggen dat dit onder mantelzorg valt, omdat deze zorg in de meeste gevallen voortvloeit uit de emotionele band die iemand met de hulpvragende heeft (en niet omdat het bijvoorbeeld een 'opdracht' is vanuit een professionele instantie).

Over de grens tussen de professionele zorg en zorg heb ik zelf voor mijn scriptie weinig opgezocht. Mijn moeder werkt echter in de thuiszorg en ik heb het idee dat het verschil hem hier vooral zit in wat de zorgdrager 'mag' doen; ik kan me voorstellen dat iemand die voor het vak geleerd heeft meer dingen mag doen (zoals medicijnen geven, wonden verzorgen) dan iemand die dat niet heeft gedaan (een 'gewone' verzorger).

rubin94

rubin94

19-05-2016 om 11:09 Topicstarter

3 + 5

Pirata, ik heb het nog eens nagerekend op de rekenmachine, en het klopt dat de uitkomst 8 is . Misschien ligt het inderdaad aan het apparaat waarop u de enquete probeert in te vullen.

Sinbads vrouw

Sinbads vrouw

19-05-2016 om 11:15

Gebruikelijke zorg en mantelzorg

Misschien dat dit e.e.a. Duidelijker maakt?

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/sociaal/169195-mantelzorg-in-de-huishouding-wat-is-gebruikelijke-zorg.html

Li

Li

19-05-2016 om 11:17

prima onderzoek

Goed opgezet, dat zien we hier wel eens anders!

Definitie

Bedankt voor het exposé Rubin en je link Sindbad's vrouw.

Half a twin

Half a twin

19-05-2016 om 12:01

vanaf tablet werkt beveiligingsvraag niet

Zie titel

rubin94

rubin94

19-05-2016 om 12:52 Topicstarter

Tablet

Dat is vervelend, ik zal in de gaten houden of meer mensen daar last van hebben en kijken wat ik eraan kan doen. Heeft u de beschikking over een smartphone of computer? Op de meeste smartphones werkt de vragenlijst wel en op alle computers (wat ik tot nu toe heb gehoord) werkt de enquete ook.

Magalí

Magalí

19-05-2016 om 15:24

Tablet

Op mijn androidtablet werkte de beveiligingscode prima in ieder geval.

Henriette123

Henriette123

19-05-2016 om 18:08

iPad ook

Op mijn iPad werkte de code ook.

40er

40er

19-05-2016 om 18:26

tablet

Werkt hier ook niet.
Android

rubin94

rubin94

20-05-2016 om 13:00 Topicstarter

Tablet en bedankt voor respons

Dat is vervelend, ik heb nog gezocht op het Limesurveyforum (de site voor de enquete) voor oplossingen, maar ik ben bang dat er geen manier is waarop ik zelf iets kan aanpassen waardoor de beveiligingscode op bepaalde tablets wel gaat werken. De enige oplossing is dus invullen op de computer (of smartphone).

Iedereen die de enquete al heeft ingevuld: heel erg bedankt! Jullie helpen me ontzettend met al jullie ingevulde enquetes en feedback op dit forum! Ik ben al een flink eind op weg met mijn aantal participanten, maar ik ben er nog niet. Dus voor iedereen die hem nog niet heeft ingevuld: vul hem nog even in, kost slechts een paar minuten en levert mij een betere conclusie op.

Tenslotte zou het super zijn als jullie de link nog met een aantal andere mensen zouden kunnen delen zodat ik zoveel mogelijk mensen bereik met mijn vragenlijst. Een fijn weekend alvast iedereen!

Groetjes Rubin

Ook

ingevuld.

Succes!

rubin94

rubin94

23-05-2016 om 13:00 Topicstarter

Fenix

Super, heel erg bedankt!

rubin94

rubin94

27-05-2016 om 13:54 Topicstarter

Laatste respondenten voor mijn onderzoek gezocht

Beste forumgebruikers, voor mijn onderzoek ben ik nog op zoek naar de laatste respondenten. Invullen kan nog maar tot en met aankomende maandag en is binnen tien minuten gebeurd. Iedereen die hem al ingevuld heeft: nogmaals heel erg bedankt!

Groetjes Rubin

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.