Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Help mee met een onderzoek over de gezondheid van kinderen voor Radboud Universiteit Nijmegen

Beste ouders & verzorgers,

Vanuit de Radboud Universiteit Nijmegen doen ik en mijn collega’s onderzoek vanuit het MyMovez project naar de gezondheid van kinderen tussen de 9 en 15 jaar. Dit onderzoeksproject is heel goed ontvangen op internationaal wetenschapsniveau. Daarom mogen wij nu nog meer onderzoek doen. Dit doen wij met behulp van een vragenlijst. Benieuwd naar eerdere onderzoeksresultaten? Die kun je lezen op http://mymovez.socsci.ru.nl/nl. Op deze website worden ook komende onderzoeksresultaten gepubliceerd.

Ben jij een ouder van een kind van 9 tot 15 jaar, dan wil ik je bij deze vragen of je voor mij deze vragenlijst wilt invullen. Je zou mij (en de rest van het team) er ontzettend mee helpen. De vragen gaan o.a. over televisiekijken, internetgebruik, voeding, sporten en de communicatie binnen het gezin en het invullen duurt hooguit 20 minuten.

De vragenlijst is te bereiken door op onderstaande link te klikken. Hier is ook meer informatie te vinden, mocht het nog niet helemaal duidelijk zijn. Aan het einde van de vragenlijst krijg je de vraag om in te vullen van welke student je deze link hebt gekregen. Hier kan je uiteraard gewoon 'Pleunie de Wild' invullen!

De link naar de vragenlijst:
https://psychru.qualtrics.com/SE/?SID=SV_6nDGNJ5jAo5zhid

De antwoorden zullen vertrouwelijk en anoniem behandeld worden. Dit houdt in dat niemand ooit te weten zal komen wat je hebt ingevuld. Ik wil benadrukken dat alle gegevens die verzameld worden alleen worden gebruikt voor wetenschappelijke doeleinden.

Alvast ontzettend bedankt voor je hulp!

Met vriendelijke groet,
Pleunie de Wild en de rest van het MyMovez team
Radboud Universiteit Nijmegen

Brigit

Brigit

19-04-2016 om 20:07

Moeilijk

En hoe moeilijk is het nou om zo'n oproep in de juiste rubriek te zetten?

Moni

Moni

19-04-2016 om 22:12

De oproep staat toch goed?

Ik snap je bericht niet Brigit

Angela67

Angela67

19-04-2016 om 22:19

nu wel goede rubriek

maar eerder niet
vandaar
gr Angela

Ingevuld, maar...

Ingevuld, maar hij was soms wel erg lastig. Ik had braaf ingevuld dat zoon nooit op social media zit en krijg me een lading vragen over hoe vaak ik hem daarin begrens, hoe vaak ik zeg dat hij geen vreemden mag bevrienden, hoe vaak dit, hoe vaak dat. Tsja, veilig internetgebruik krijgt hij wel mee, maar op al die vragen moet ik eigenlijk 'nooit' antwoorden. Dat plaatst me geloof ik in het vakje van ouders die hun kind maar hun gang laten gaan, terwijl de waarheid is gewoon dat zoon er nog niet naar taalt. Hoe vaak ik zeg dat hij op z'n eigen kamer niet op social media mag? Nou, nooit, want hij gebruikt de laptop altijd in de woonkamer. Een extra optie 'mijn kind gebruikt nog geen social media' zou de resultaten denk ik duidelijker hebben gemaakt.

Idem over tv-kijken: zoon kijkt elke avond twee programma's en vraagt zelden (nooit?) om meer. Ik stel dus eigenlijk geen limiet, maar als ik dat zeg krijgen we als uitslag dat kinderen tegenwoordig niet begrensd worden in hun tv-gebruik. Ik heb maar iets ingevuld als 'beetje mee eens' of zo, maar ook dat vertroebelt de boel natuurlijk nogal.

PS Het is 'hij wil'. Echt waar.

De norm is dus

Begrenzen en waarschuwen. Nou, dat is goed om te weten.

Hanne.

Hanne.

19-04-2016 om 23:24

Moeilikl

Ik vond vooral de vragen over het eten erg moeilijk. Als mijn kind een glas water neemt dat doet ie dat. Geen idee hoe vaak dat is. Vooral omdat hij het grootste deel van de dag buiten mijn zicht (hij school ik werk ) is.

Alleen van producten die we niet in huis hebben denk ik zeker te kun 'n en zeggen dat het niet gegeten is. Maar eigenlijk weet ik dat ook niet want geen idee wat er op de bso/bij vriendjes wordt gegeten.

Half a twin

Half a twin

20-04-2016 om 11:20

Gestopt

Kinderen gebruiken wel iedere dag internet, vaak voor school. Soms via PC vaker via tablet of mobiel. Ze spelen soms een spelletje, oefenen spelling via internet, hebben boeken op de electronische leeromgeving van school. Ik kan echt niet zeggen hoelang ze met welk scherm zitten. Soms zelfs op twe schermen tegelijk, mobiel voor Magister omte kijken wat ze moeten maken en de pc voor de electronische leeromgeving.
Wat ik zeker weet is dat ze een half uur tv kijken. Wij kijken als gezin het journaal van 20.00 uur.

Half a twin

Half a twin

20-04-2016 om 11:52

toch nog afgemaakt.

Heb geen idee hoe jullie de antwoorden gaan verwerken. Kind houd zich keurig aan de socialmedia regels die wij hebben gesteld. Moet dan toch aangeven wat ik zou doen als ze dat niet zou doen.

Nastia

Nastia

21-04-2016 om 15:47

Plan..

Bij de Likert-vragen staat zowel links als rechts "Helemaal mee oneens". Dat is het punt waarop ik ben afgehaakt.

mijk

mijk

21-04-2016 om 16:24

Ik had last met vragen over eten

mijn kind bepaalt met enige regelmaat alles over de boodschappen. Ze koken namelijk allebei een dag in de week en dan maken ze dus ook een boodschappenlijstje. Gisteren was kind waar ik hem over heb ingevuld om 8 uur de deur uit en om 6 uur weer thuis dus ik heb natuurlijk geen flauw idee wat daar allemaal ingegaan is. Ik vond de vragen over eten eerder passen bij kinderen van 3 dan bij kinderen richting pubertijd!

Mijk

Marjoleine64

Marjoleine64

21-04-2016 om 17:08

Voor de grap even gekeken

want mijn jongste zoon is al 16 en ik kan dus helemaal niet meedoen. Maar bij de eerste vragen zou ik al moeten afhaken. Ze kijken (al jaren) geen TV, maar wel allerlei films op hun laptop boven. Youtube, series etc. Is dat TV? En hoelang ze kijken, ik heb werkelijk geen idee, maar dat kan ik nergens invullen. Een optie 'weet ik niet' zou hier (en bij heel veel andere vragen) wel handig zijn.

Moni

Moni

21-04-2016 om 20:05

Eens met de voorgangers

Natuurlijk informeer ik mijn kind niet meer over reclame en hoe echt de beweringen zijn. Hij is 13 jaar. Dan kun je daar echt wel mee stoppen.
Ja, kind zit vaak op de ipad. Dan leest hij!
Kind kent alle mediaregels. Het zou erg zijn als ik die nog zo vaak zou herhalen. Dat zou zeer irritant zijn voor hem.

De vragenlijst past niet bij pubers vanaf 11-12 jaar. Die zitten al in een hele andere wereld en hun ouders ook.

Pleuniedewild

Pleuniedewild

24-04-2016 om 16:50 Topicstarter

Reactie vanuit MyMovez

Beste ouders en verzorgers,

Excuses dat ik deze oproep in eerste instantie in de verkeerde categorie had geplaatst. Ik ben nieuw op dit forum en ik had niet goed gezien dat er een speciale sectie was voor oproepen.

Namens mij en mijn team wil ik graag iedereen bedanken die de enquete al heeft ingevuld. Heel erg fijn! We zijn nog steeds op zoek naar meer respondenten, dus als jij wilt meehelpen met dit onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen, heel graag! Invullen kan via https://psychru.qualtrics.com/SE/?SID=SV_6nDGNJ5jAo5zhid.

Ik wil iedereen ook ten zeerste bedanken voor alle feedback. We nemen deze feedback zeer serieus en zullen dit meenemen in de evaluatie van dit onderzoek.

Met vriendelijke groet,
Pleunie de Wild en de rest van het MyMovez team
Radboud Universiteit Nijmegen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.