Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Denise

Denise

08-09-2015 om 22:20

Fastfood voor kinderen

Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar ouders van kinderen in de leeftijdscategorie van 6 tot met 10 jaar. Voor mijn opleiding moet ik een onderzoek doen naar fastfood consumptie bij kinderen. Hiervoor moet ik de nodige informatie verzamelen. Ik zou het erg leuk en fijn vinden als jullie mij zouden willen helpen.

Wat weet u zelf al van fastfood?

Zijn er nog dingen die u graag zou willen weten over fastfood?

Als uw kind veel fastfood consumeert, zou u het dan prettig vinden om dit te gaan veranderen?

denkt u dat fastfood schadelijk kan zijn voor uw kind? en waarom?

alvast heel erg bedankt!

bieb63

bieb63

08-09-2015 om 22:50

Open deur

Wat weet u zelf al van fastfood?
Dat het te veel calorien bevat, en vooral ook veel te zout is. Maar dat weet iedereen. Iets voor af en toe, mocht je het lekker vinden, niet voor dagelijks.

Zijn er nog dingen die u graag zou willen weten over fastfood?
Niet echt. Dat weten we wel.

Als uw kind veel fastfood consumeert, zou u het dan prettig vinden om dit te gaan veranderen?
Allicht. Maar in de betreffende leeftijdscategorie (6 tot 10 jaar) heb je dat als ouder zelf nog wel enigszins in de hand mag ik aannemen.

denkt u dat fastfood schadelijk kan zijn voor uw kind? en waarom?
Tja, dat is duidelijk.

Belangrijkere vraag: wat verstaan wij (en jij als vraagsteller) onder fastfood? De hamburger bij de Mac, de kaassouflé, de kant en klare lasgne van de super of valt ook de maaltijdsalade hier onder? Want ook dat laatste kan je onder fastfood verstaan (makkelijke en snelle maaltijd die niet persé ongezond hoeft te zijn).

Idd

Eerst zul je een duidelijke definitie van fastfood moeten geven (operationaliseren).
Verder, ervan uitgaande dat je het over patat, frikandellen en kroketten hebt, zo'n beetje dezelfde antwoorden als bieb63: het is vet, zout, levert grotendeels loze calorieën en is dus een geweldige traktatie op een kinderfeestje. Verder wordt hier niet gefastvoederd.

Pirata

Pirata

09-09-2015 om 09:43

Laatst een onderzoek

Onlangs was er een onderzoek waaruit bleek dat je in "gewone" restaurants heel wat meer zout en calorieen binnenkrijgt dan bij MacD. Bij MacD kun je de voedingswaarde zo nazoeken. Zelfs met een zoutbeperkt dieet kan ik mezelf daar af en toe een ( gewone) hamburger toestaan.
Of je het lekker vindt is een kwestie van smaak. Ik eet ook graag verse friet (vraag ik zoutloos). Ik zie niet in wat daar mis mee is. Ik eet dergelijke zaken incidenteel en als lunch, nooit als tussendoortje. De kinderen mogen dan ook en ze zijn mager en kerngezond.

bieb63

bieb63

09-09-2015 om 13:37

Pirata

Dat zal soms best zo kunnen zijn, maar zeker niet altijd en daarbij eet je normaliter niet met grote regelmaat in een restaurant. Omgekeerd is een kroketje natuurlijk wel zo gehaald en goedkoop. Verder ook nog van belang of dat broodje kroket als lunch is (ter vervanging van een boterham met kaas o.i.d.) of dat het extra als tussendoor is.
Maar hoe dan ook: wat is fastfood? In feite betekent dat gewoon voedsel dat snel en makkelijk is en dat is niet altijd per definitie ongezond.
Hoe dan ook, Denise zal voor haar onderzoek (welke opleiding?, welk niveau?) allereerst duidelijk moeten maken wat zij onder fastfood verstaat.

Amare

Amare

10-09-2015 om 19:09

nou Pirata

'Onlangs was er een onderzoek waaruit bleek dat je in "gewone" restaurants heel wat meer zout en calorieen binnenkrijgt dan bij MacD.'

Dat hangt er maar net vanaf wat je besteld. Bovendien, in een restaurant eet je meestal een diner (meerdere gangen) waarna je de rest van de avond vol zit. Bij de Mac eten is voor veel mensen een tussendoortje, een extraatje, waarna er alsnog voor het avondeten wordt gekookt of een lading snacks bij de tv worden weg gegeten. Ikzelf heb altijd weer snel honger na de Mac.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.