Brr.. Koud! Check onze hacks om je kind lekker warm én gezond te houden
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Maeva

Maeva

26-04-2015 om 10:57

Enquête Unassisted Childbirth

Heb jij ooit serieus overwogen om zonder verloskundige te bevallen, een unassisted childbirth (UC), dan zijn we op zoek naar jouw input!

Voor ons afstudeeronderzoek aan de Verloskunde Academie Rotterdam willen wij in kaart brengen wat de motivaties zijn van vrouwen om zonder verloskundig zorgverlener te bevallen, en daarnaast hoe cliëntgericht de zorg was die deze vrouwen ontvingen.

Doelgroep zijn alle vrouwen die binnen de afgelopen 5 jaar in Nederland (!) bevallen zijn of die nu zwanger zijn en die serieus UC overwegen , ongeacht of zij ook uiteindelijk daadwerkelijk UC zijn bevallen of niet. Hoe meer vrouwen hun overwegingen meedelen aan ons, hoe beter ons onderzoek. Zijn er dus nog vrouwen waarvoor deze enquête van toepassing is, stuur de link dan vooral door!

Let op: de enquête richt zich dus alleen op vrouwen die ooit serieus de overweging hebben gemaakt UC te bevallen of die UC bevallen zijn. Heb je dit nooit overwogen of gewild dan is deze enquête niet voor jou bedoelt

https://nl.surveymonkey.com/s/ZX6NJCZ

Amelie

Amelie

26-04-2015 om 22:52

Nooit overwogen

Deze mogelijkheid is nooit bij me opgekomen. Ik heb me nooit gerealiseerd dat dat ook een optie is en weet ook niet of het een goede optie is. Ben wel benieuwd of er veel mensen zijn die daar daadwerkelijk bewust voor kiezen.

Yeti

Yeti

27-04-2015 om 09:34

brr

Zelfs in de binnenlanden van Afrika wordt er nog hulp ingeroepen bij een bevalling, al is het in de vorm van de lokale medicijnvrouw met ervaring. En terecht, je ligt er nou niet bepaald handig bij als er 'daar beneden' iets misgaat. Zo lenig ben ik in ieder geval niet

Keuze

Ik zou er zelf niet voor kiezen, maar bij een ongecompliceerde zwangerschap en dito te verwachten bevalling moet het wel kunnen. Al die vrouwen of meisjes (die al dan niet weten dat ze zwanger zijn) die op toiletten bevallen hebben het op instinct gedaan. Als je het zelf helemaal ziet zitten, een dosis gezond verstand bezit, je heel goed voorbereidt en een back up plan hebt, zoals een verloskundige die op de hoogte is en oproepbaar is, dan lijkt het mij wel verantwoord.

skik

Katniss

Katniss

27-04-2015 om 16:19

Jeugdzorg

Volgens mij komt jeugdzorg wel even buurten als ze er lucht van krijgen dat iemand zonder hulp wil bevallen. Ik vraag me ook af waarom iemand dat zou willen. Met de meeste verloskundigen kun je afspreken dat zij aanwezig zijn maar zich terughoudend opstellen als alles voorspoedig gaat.

Caesar

Caesar

27-04-2015 om 16:26

Het J-woord

Het J-woord is gevallen. AnneJ kom d'r maar in

Katniss

Katniss

27-04-2015 om 17:22

Haha

Dat was expres We hebben het er al eens over gehad volgens mij.

Juno

Juno

27-04-2015 om 17:49

Niet overwogen

Niet overwogen, wel over gehad wat man moest doen als de verloskundige niet op tijd zou zijn. Een bevalling kan opeens zo snel gaan dat ze te laat is maar vaak gaat het dan wel goed.
Ik zou niet weten waarom je zonder iemand die weet hoe het gaat zou willen bevallen. Voor mijn gevoel past dat in het straatje van bewust niet inenten.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

27-04-2015 om 18:38

zelf niet, maar...

Maar manlief heeft het wel eens meegemaakt. Moeder beviel van nummer zes en vond al die rompslomp overdreven. Het verliep inderdaad vlotjes, maar toen mochten ze het kind niet aangeven bij de burgerlijke stand, omdat er niemand was die kon getuigen dat het kind geboren was. Daar moest mijn man bij helpen, want hij kende de familie en wist van de zwangerschap.

Egel

Egel

27-04-2015 om 19:08

doktersvrouw, maar...

Grappig verhaal, doktersvrouw. Maar was haar man dan ook niet bij de bevalling? Mijn man heeft één kind, uit zijn eerste huwelijk, waarbij de vroedvrouw te laat kwam. Ging allemaal voorspoedig. Maar er was geen probleem met aangeven bij de burgerlijke stand. En ik ken nog zo'n geval.

Juno

Juno

27-04-2015 om 20:04

Moeder

De moeder mag zelf aangifte doen. Of iemand die in het huis woont en in het geval van een ziekenhuishuisbevalling of een bevalling in een instelling mag de directeur of een gemachtigde aangifte doen. Meestal is de moeder onvoldoende hersteld om zelf aangifte doen maar het kan en mag dus wel.

Maeva

Maeva

27-04-2015 om 21:15

Wat een boel animo, wat leuk!

@Amelie, het gros van de vrouwen die hiervoor kiest had dat ook niet als initiële insteek voor de bevalling. Er zijn wel vrouwen die altijd al alleen hebben gewild, maar die zijn in de minderheid. Vaker komt de wens voor UC voort uit bijvoorbeeld een conflict met de zorgverlener of een verschil van mening over risico's en complicaties. We hebben op dit moment al heel behoorlijke respons, de overweging leeft dus zeker bij vrouwen en ik denk dat dit iets is wat veel verloskundigen en gynaecologen over het hoofd zien. (Je nickname is overigens hetzelfde als de naam van mijn oudste dochter goeie naam )

Deze vrouwen gaan ook niet over 1 nacht ijs. Gemiddeld genomen zijn ze hoog opgeleid en lezen ze zich flink in, in de materie over zwangerschap en bevallen.

Jeugdzorg komt alleen kijken als er melding wordt gedaan. En meldingen over dit onderwerp worden door amk/jeugdzorg niet in behandeling genomen. Wettelijk gezien heeft een vrouw (en man ook...) recht op zelfbeschikking over eigen lichaam. Feit dat zij een kind draagt doet daar niets aan af. Net zoals met elke andere medische behandeling/ingreep mag je dit dus gewoon weigeren. Daarmee doe je niets verkeerds of onwettigs. Er zijn mensen die van mening zijn dat je het ongeboren kind bloot stelt aan gevaar, daar kun je stevig over discussiëren. Ik begrijp beide kanten van de discussie. Bovendien zijn er veel vrouwen die keuzes maken die vooral op hen zelf betrekking hebben en niet zozeer op het kind. Zoals het risico op een bloeding bijvoorbeeld, dat is geen risico voor het kind. De vrouwen die deze keuzes maken zijn wilsbekwame vrouwen die een geïnformeerde keuze maken (informed choice), daar kun je niet zomaar overheen, ook jeugdzorg niet.

En idd, tegenwoordig geldt dat iedere aanwezige bij de bevalling aangifte mag doen van de geboorte. Het verschilt per gemeente of er wel of geen geboortebewijs van een verloskundige of arts nodig is, meestal is dat niet meer het geval

@juno, er is wel enige overlap tussen die groepen naar mijn idee. Hoewel zeker niet 100%, leuk voor een volgend onderzoek

Zelf doen

Die gedachte is indertijd wel in ons opgekomen. Inderdaad vanwege een conflict met de ziekenhuisafdeling. Vanwege voortijdig gebroken vliezen, gerelateerd aan 'infectie' wat inmiddels blijkt onzin te zijn moest ik in het ziekenhuis bevallen. Mij leek het veiliger om in zo'n geval juist thuis te bevallen in je eigen microbiologische omgeving. Gelukkig kon ik met wat heisa voorkomen dat ik ook nog voortijdig al opgenomen werd. Dus ik heb me gemeld toen het moment daar was. Er was overigens ook verschil van mening over tussen de vroedvrouwen en de gynaecologen in het ziekenhuis op dat moment. Toen viel wel voor het eerst het woord 'kindermishandeling'. Wist ik veel.
Man zag het wel zitten, die had op de boerderij al heel wat dieren 'verlost'.

Opleiding

Ik had overigens in mijn opleidingstijd en later bij vriendinnen heel wat bevallingen meegemaakt, ik had me uitgebreid ingelezen en al een ongecompliceerde thuisbevalling achter de rug.

Wel jeugdzorg Maeva

"Jeugdzorg komt alleen kijken als er melding wordt gedaan. En meldingen over dit onderwerp worden door amk/jeugdzorg niet in behandeling genomen. Wettelijk gezien heeft een vrouw (en man ook...) recht op zelfbeschikking over eigen lichaam"

Die zelfbeschikking heb je niet. Misschien wel volgens de wet maar door de maatregelen tegen 'kindermishandeling' worden al je rechten als burger en als ouder ondergeschikt gemaakt. Het is niet handig om daar niet eerlijk over te zijn. Als je het anders wil dan de dokter loop je het risico op een zorgmelding bij het AMK. En dan delf je het onderspit.

http://www.ouders.nl/forum/algemeen-ouderschap/discussie-thuisbevalling?page=4

De eerder gevoerde discussie hierover op OOL.

Doktersvrouw

Doktersvrouw

29-04-2015 om 19:53

Egel

Het zal ook van de gemeente en de individuele ambtenaar afhangen. De man was er wel bij, maar dat werd niet voldoende gevonden: een medische professional moest een briefje invullen, anders bestond de nieuwe wereldburger niet. Nou, dan is mijn man de beroerdste niet.

Ik ken trouwens ook iemand die in de onderduik was geboren. Die had jaren later nog moeite om een paspoort te krijgen. In die tijd waren ze natuurlijk nog niet zo van de BSN nummers. Een kind werd in persoon aangemeld bij een school en dat was het; verder had je niets nodig. Pas toen ze volwassen was bleek dat ze nergens ingeschreven stond.

Maeva

Maeva

29-04-2015 om 21:59

jeugdzorg

@Anne.
Dat is niet mijn ervaring de amk meldingen waar ik het over heb gaan puur over meldingen terwijl de vrouw nog zwanger is, en niet over het weigeren van behandeling als het kind al geboren is. In dat geval kunnen ouders idd uit ouderlijke macht gezet worden etcetera. Maar in het eerste geval geldt echt dat het recht op autonomie van de vrouw zwaarder weegt dan het recht van het kind.
Zo mag er gewoonweg echt geen keizersnede uitgevoerd worden als de vrouw hier geen toestemming voor geeft, ook niet als de arts 100% zeker is dat dit levensreddend voor het kind is. Datzelfde geldt voor thuisbevallingen of bijvoorbeeld het weigeren van bepaalde interventies, de toerekeningsvatbare vrouw kan nooit gedwongen worden een behandeling te ondergaan die zij niet wil.

nogmaals, na de geboorte is het iets anders, als ouders weigeren het kind bij te voeden met flesvoeding dan kun je in principe amk inschakelen en tijdelijk uit de ouderlijke macht laten zetten. Dit geldt echter niet voor ingrepen in de vrouw tijdens haar zwangerschaps. Het amk geeft zelf aan dat ze meldingen over dit onderwerp tijdens de zwangerschap niet in behandeling nemen. Daarnaast raden zowel de knov als de nvog af om een amk melding te doen hierover. Jeugdzorg hoort hier dus niet betrokken bij te zijn.

Wat een individuele hulpverlener van jeugdzorg wel of niet onderneemt, maar vanuit het overkoepelend gedeelte zou het niet zo moeten zijn dat wensen in een bevalplan leiden tot melding.

Benieuwd Maeva

Ik ben benieuwd of dat ook naar voren komt in je onderzoek.
In het geval van de wiskundige in de tuchtzaak stonden buiten politie en ambulance klaar. En minimaal is er dreiging van melding.
Toch ben ik blij om te horen dat de beroepsorganisaties melding afwijzen. Hopelijk blijft dat zo.

Dreigende AMK melding

http://moedersinactie.blogspot.nl/2014/04/oproepjes-geboortebeweging-amk-melding.html

"Hieronder volgen 2 vragen van de GeboorteBeweging, het betreft:
- (dreigende) AMK-melding bij afwijken van de richtlijn
- (on)mogelijkheid om met een medische indicatie poliklinisch te bevallen

1: De afgelopen maanden zijn er bij de GeboorteBeweging meerdere meldingen van vrouwen geweest die te maken kregen met een AMK-melding, of dreiging hiervan door een gynaecoloog omdat zij besloten af te wijken van de standaard richtlijnen, bijvoorbeeld door met een medische indicatie thuis te willen bevallen."

http://www.geboortebeweging.nl/nieuws-a-media/verslag-knov-vk-brief/
"Ook vond iedereen dat er in situaties buiten de richtlijnen geen sprake kan zijn van dwang, bijvoorbeeld in de vorm van een AMK-melding of het bellen van de politie."
"Het bestuur heeft zich bij herhaling uitgesproken dat zij zich realiseert dat deze boodschap nadrukkelijker en duidelijker gecommuniceerd moet worden naar de leden en naar de ketenpartners (met name de NVOG)."

Hopelijk houdt iedereen zich er wel aan en is er mogelijk slechts sprake van incidenten.

Maeva

Maeva

12-05-2015 om 22:55

Enquête gesloten

Dank voor jullie interesse, respons en medewerking! De enquête is inmiddels gesloten. We hebben een boven verwachting aantal resultaten kunnen verzamelen en gaan nu aan de slag met het verwerken van de resultaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.