Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Digitale veiligheid kinderen

Voor mijn opleiding tot gastouder dien ik als keuzedeel een samenvatting te maken over een bepaald onderwerp en dit via social media te delen met anderen ouders/gastouders. Mijn onderwerp is: digitale veiligheid bij kinderen. 

Graag verneem ik, hoe jullie hier naar kijken en hoe jullie omgaan met de digitale veiligheid bij kinderen in deze opkomende digitaliserende samenleving.

Ik sta open voor verdere toevoegingen/ aanvullingen.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Digitale veiligheid bij kinderenKinderen kunnen veel plezier hebben van verschillende sociale media. Toch kunnen er online ook vervelende dingen gebeuren, zoals pesten. Het is goed om je als ouder daarvan bewust te zijn en met je kind hierover in gesprek te gaan (en te blijven). Misbruik door sociale media gebeurt op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het gebruik van nepaccounts of problemen met privacy. Volgens de richtlijnen van de Europese Unie hebben jongeren onder de 16 jaar officieel toestemming van hun ouders nodig om een sociale media-account te maken.Het internet is (in de meeste landen) een ongefilterde wereld waar je kunt doen wat je wilt. Het relatieve gebrek aan regels is één van de waardevolste eigenschappen van het internet: het zorgt voor vrijheid en openheid. Het nadeel is dat kinderen hierdoor blootgesteld kunnen worden aan content die niet voor hen geschikt is. In 2010 werd 39% van de kinderen tussen de 9 en 16 jaar weleens geconfronteerd met pornografie. Een groot gedeelte hiervan kreeg dit online te zien zonder dat ze ernaar op zoek waren.De meest onschuldige zoektermen op Google kunnen leiden naar websites met pornografische inhoud, racisme of religieus extremisme. Er zijn zelfs sites die anorexia stimuleren en mensen aansporen tot geweld of zelfmoord. Zulke beelden kunnen een grote impact op je kind hebben. Praat daarom met je kind over websites met schokkende of onjuiste informatie. Laat ze weten dat ze altijd bij je terechtkunnen met vragen of als ze iets hebben gezien dat ze als schokkend hebben ervaren. Kinderen denken vaak dat ze iets verkeerd hebben gedaan als ze op zulke websites terechtkomen, terwijl dit niet het geval is. Door goed te luisteren en niet direct te oordelen, zorg je ervoor dat je kinderen je sneller om hulp zullen vragen.De eerste stap naar internetveiligheid voor jou en je kinderen is bewustzijn. Je moet weten wat de mogelijke gevaren zijn. Een gewaarschuwd mens telt immers voor twee. Dit zijn de meest voorkomende gevaren voor kinderen op het internet:⦁ Cybercrime⦁ Gehackt worden⦁ Cyberpesten⦁ Te veel tijd online besteden⦁ Digitale voetafdruk van een kind⦁ Consequenties van het online delen van foto’sCybercrimeCybercrime is een van de snelst groeiende criminele sectoren en kinderen zijn, jammer genoeg, de snelst groeiende groep slachtoffers. Kinderen en tieners zijn vatbaarder voor manipulatie, waardoor ze sneller malware downloaden of verkeerd reageren op phishingaanvallen. Praten over de gevaren van cybercriminaliteit is daarom een must. Andere voorzorgsmaatregelen die je kunt nemen zijn het installeren van een goede virusscanner, het up-to-date houden van de computer en het installeren van een adblocker. Leg ook uit dat klikken op onbekende links of bijlagen in e-mails of berichten erg gevaarlijk kan zijn.

Gehackt wordenDe computers en online accounts (zoals e-mail of Facebook) van kinderen worden relatief vaak 'gehackt'. Meestal gebruiken kinderen gemakkelijke wachtwoorden en beveiligingsvragen of delen ze hun wachtwoorden met anderen. Bespreek de gevaren hiervan: als een ander de computer, telefoon of online account van je kind weet te hacken, zijn alle belangrijke gegevens mogelijk verloren. Help je kinderen met het beveiligen van hun apparaten en online accounts. Gebruik bijvoorbeeld altijd sterke en unieke wachtwoorden.

CyberpestenHoewel het internet ons met mensen over de hele wereld laat communiceren, kan het net zo gemakkelijk gebruikt worden om contact te leggen met iemand die je al kent. Een nare manier waarop dit gebeurt, is cyberpesten. Dit komt onder andere voor via privé-berichten, groepschats en social media. 9% van de Nederlandse jongeren tussen de 15 en 18 jaar gaf in 2016 aan online gepest te zijn. Hoewel cyberpesten relatief nieuw is, komt het veel voor. Omdat kinderen denken dat ze op het internet anoniem kunnen blijven, zeggen ze dingen die ze nooit recht in iemands gezicht zouden zeggen.Voor ouders kan cyberpesten moeilijk te ontdekken zijn, omdat kinderen en tieners hun social media-profielen en de berichten in hun apps vaak voor zichzelf houden. Slachtoffers vinden het bovendien vaak lastig om over cyberpesten te praten. Als ouder weet je daardoor niet wanneer je in moet springen. Probeer daarom altijd te letten op mogelijke signalen: wanneer je kinderen niet meer naar school willen, snel hun beeldscherm wegklikken of over het algemeen stiller zijn, kan er sprake zijn van cyberpesten. Bij direct navragen stuit je waarschijnlijk op weerstand. Het constant praten over veilig internetten en het online leven van je kind kan hierbij helpen. Voor meer tips en informatie over cyberpesten, verwijzen we je naar ons volledige artikel.

Te veel onlineVeel ouders worstelen met het feit dat hun kinderen veel tijd online doorbrengen. Ze zitten op sociale media, zoals TikTok en YouTube, of gamen de hele dag door. Hoewel kort gamen goed kan zijn voor een kind, heeft meer dan 3 uur per dag gamen een negatieve invloed op bijvoorbeeld schoolprestaties en slaap. Als ouder kan het lastig zijn om hier goed mee om te gaan. Gelukkig zijn er online verschillende tips die je kunt gebruiken om een gameverslaving tegen te gaan.Digitale voetafdruk van een kindVoordat een kind goed en wel in staat is om een mening te vormen over zijn eigen digitale voetafdruk, is er online al heel wat over hem te vinden. Niet alleen door de apps en devices die het kind zelf heeft gebruikt, maar ook door wat derden online over hem gedeeld hebben. Ouders zijn zo trots als een pauw en genieten van de enthousiaste reacties die ze krijgen van vrienden en familie op gedeelde foto’s van hun kroost. Ze vinden bevestiging in de likes en complimenten.Zo bouwen kinderen een online geschiedenis op en kunnen, als ze ouder zijn, de beelden terugkijken en herinneringen opdoen. Precies waar deze sociale platformen voor bedoeld zijn. Het is echter ook belangrijk dat ouders nadenken over de mogelijke consequenties van het online delen van foto’s van hun kind.Consequenties van het online delen van foto’sZodra je een foto online plaatst, geef je de regie uit handen. Ook al deel je foto’s op een afgeschermd account of in een privé groep, anderen kunnen de foto’s opslaan, bewerken en naar eigen inzicht verder verspreiden.Geen ouder kan met zekerheid stellen dat hun kind later akkoord gaat met de foto’s die ze hebben geplaatst. Hoe goed de intentie ook is, als ouder ontneem je je kind het recht om zelf te beschikken over zijn of haar online privacy.De mogelijkheid om de foto’s of een account te verwijderen als je kind daar later om vraagt, is een veelgehoord argument, dat niet helemaal opgaat vanwege eerder genoemde reden. Je hebt geen invloed op wat anderen met de foto’s doen.Organisaties zoals Facebook werken actief aan gezichtsherkenning. De 10-years challenge, waarbij mensen worden opgeroepen om een selfie van nu en een van 10 jaar geleden te delen, heeft Facebook een schat aan gezichtsherkenningsinformatie opgeleverd. Het is niet ondenkbaar dat algoritmen in de nabije toekomst een match kunnen maken tussen een persoon in zijn kinderjaren en dezelfde persoon als volwassene .Pedofielennetwerken verzamelen beelden van kinderen. Het gaat om onschuldige foto’s en video’s waarop kinderen bepaalde houdingen aannemen, die deze doelgroep blijkbaar aantrekkelijk vindt. De beelden worden onderling uitgewisseld en van codes voorzien. Youtuber Matt Whatson luidde hierover de noodklok met zijn video “Youtube is Facilitating the Exploitation of Children, and it's Being Monetized (2019)” Kort daarna heeft YouTube het onmogelijk gemaakt om nog reacties te plaatsen onder video’s met kinderen.

Samenvatting? Probeer eens een 'elevatorpitch' en dan daar tussen gaan zitten.

Het gaat er ook om dat je een leesbaar beeld neerzet. En dat ook zo neutraal mogelijk pitcht, feitelijk en concreet. Met kop en staart. 

Als gastouder zou ik trouwens op het standpunt staan dat je in huis geen accounts accepteert die niet bij de leeftijd passen en dat jij dat besluit in jou huis om het overzicht te kunnen houden. Je bent bereid tot overleg, maar jij beslist. Wat ouders en kind thuis doen moeten zijn weten.

Drie woorden: veel te lang.

Dit gaat echt niemand lezen. 

GastouderNatasja

GastouderNatasja

04-04-2021 om 21:08 Topicstarter

AnneJ schreef op 04-04-2021 om 16:45:

Samenvatting? Probeer eens een 'elevatorpitch' en dan daar tussen gaan zitten.

Het gaat er ook om dat je een leesbaar beeld neerzet. En dat ook zo neutraal mogelijk pitcht, feitelijk en concreet. Met kop en staart.

Als gastouder zou ik trouwens op het standpunt staan dat je in huis geen accounts accepteert die niet bij de leeftijd passen en dat jij dat besluit in jou huis om het overzicht te kunnen houden. Je bent bereid tot overleg, maar jij beslist. Wat ouders en kind thuis doen moeten zijn weten.

dankjewel voor je feedback! Hier kan ik zeker wat mee! 

GastouderNatasja

GastouderNatasja

04-04-2021 om 21:08 Topicstarter

QuercusRobur schreef op 04-04-2021 om 20:27:

Drie woorden: veel te lang.

Dit gaat echt niemand lezen.

Eigenlijk helemaal mee eens! Helaas kan ik het hier niet meer aanpassen. Dankjewel 

waarom vraag je dan feedback als je het niet meer kunt aanpassen? Heb je het al ingeleverd?

En daarbij: wie zegt dat iets te lang is, kan dat alleen zeggen als bekend is wat de eisen precies zijn. 

Dus wat is de opdracht, hoe is de opmaak (het is nu een stuk tekst) en heb je het al ingeleverd?

gr Angela

GastouderNatasja

GastouderNatasja

04-04-2021 om 21:17 Topicstarter

Angela1967 schreef op 04-04-2021 om 21:11:

waarom vraag je dan feedback als je het niet meer kunt aanpassen? Heb je het al ingeleverd?

En daarbij: wie zegt dat iets te lang is, kan dat alleen zeggen als bekend is wat de eisen precies zijn.

Dus wat is de opdracht, hoe is de opmaak (het is nu een stuk tekst) en heb je het al ingeleverd?

gr Angela

ik kan het niet aanpassen op het forum. Het ziet er natuurlijk anders uit op een forum dan in een bestand. Het is eigenlijk 1 a4 vol, dat leest ook wat makkelijker weg. 

Het gaat er om dat het genoeg informatie bevat waar andere ouders/ gastouders wat aan kunnen hebben. 

aha ok ik snap het iets beter. Als ik het in Word plak is het twee pagina's achterelkaar door. Dus of het te lang is of niet, dat hangt echt af van de opdracht vind ik. 

Als je tips moet geven dan is het inderdaad te lang. 

Als het een aantal belangrijke aspecten moet geven voor gastouders dan is de vraag bijvoorbeeld welke leeftijd? Je zou het op die manier kunnen structureren. 

ik zou niet inzetten op ouders als doelgroep. Ik zou inzetten op gastouders als leespubliek.  Dat is veel makkelijker structureren en kiezen wat je gaat schrijven. Ik zit als ouder niet echt te wachten op digitale opvoeding van een gastouder naar mij als ouder. Ik vind het belangrijk om te weten wat jouw voorwaarden/werkwijze is. Dus als je voor 'alle' ouders iets geschikts moet schrijven dan is het echt moeilijk. En niet nodig.

Dus a. voor gastouders b. per leeftijdscategorie gestructureerd 

En dan kijken hoe diepgaand je moet schrijven. Ik zou ook kiezen voor handige links opnemen voor gastouders die dan zich verder kunnen verdiepen als nodig. Dan hoef je ook niet te pretenderen dat je volledig bent maar geef je handleiding hoe je op te stellen als gastouder én dat mensen zich verder kunnen verdiepen.

gr Angela

GastouderNatasja

GastouderNatasja

05-04-2021 om 18:27 Topicstarter

Angela1967 schreef op 04-04-2021 om 21:41:

aha ok ik snap het iets beter. Als ik het in Word plak is het twee pagina's achterelkaar door. Dus of het te lang is of niet, dat hangt echt af van de opdracht vind ik.

Als je tips moet geven dan is het inderdaad te lang.

Als het een aantal belangrijke aspecten moet geven voor gastouders dan is de vraag bijvoorbeeld welke leeftijd? Je zou het op die manier kunnen structureren.

ik zou niet inzetten op ouders als doelgroep. Ik zou inzetten op gastouders als leespubliek. Dat is veel makkelijker structureren en kiezen wat je gaat schrijven. Ik zit als ouder niet echt te wachten op digitale opvoeding van een gastouder naar mij als ouder. Ik vind het belangrijk om te weten wat jouw voorwaarden/werkwijze is. Dus als je voor 'alle' ouders iets geschikts moet schrijven dan is het echt moeilijk. En niet nodig.

Dus a. voor gastouders b. per leeftijdscategorie gestructureerd

En dan kijken hoe diepgaand je moet schrijven. Ik zou ook kiezen voor handige links opnemen voor gastouders die dan zich verder kunnen verdiepen als nodig. Dan hoef je ook niet te pretenderen dat je volledig bent maar geef je handleiding hoe je op te stellen als gastouder én dat mensen zich verder kunnen verdiepen.

gr Angela

Dat begrijp ik heel goed. Dat heb ik ook als ouder zijnde. Wat ik dan wel als ouder zou willen weten is hoe een gastouder daar zelf instaat met de gastkinderen. mogen de kinderen een eigen telefoon mee, spelletjes spelen op de computer van eventueel de gastouder.  het is lastig iets kort toe te lichten over zo´n groot onderwerp als digitale veiligheid. Er zijn natuurlijk vele gevaren daarin. ik ga hier zeker mee aan de slag! dank!  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.