Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Wat is het belangrijkste bij een kinderdagverblijf?

Ik ben student aan een hogeschool en ik doe onderzoek naar de wat ouders belangrijk vinden bij het kiezen voor een kinderdagverblijf van hun kind. Denk hierbij aan grootte, bereikbaarheid, wat voor pedagogisch beleid, of ze duurzaam omgaan, veel buitenspelen, wel/geen technologie (iPads), of er BSO of VSO is en wat al niet meer.

Ik wil graag jullie mening weten hierover en erachter komen wat doorslaggevend is, wat jullie het belangrijkste voor je kind vinden !

Groeten,
Elske

Tine

Tine

27-03-2015 om 07:31

Eerst zelf vooronderzoek doen

Voor dit soort vragen is er een aparte rubriek.

MamavanSenH

MamavanSenH

27-03-2015 om 20:24

Geen kinderdagverblijf

Ik weet niet of het op alle kinderdagverblijven zo is (zal vast wel niet, er zijn er een hoop in Nederland) maar op de paar wij hier zijn langsgeweest ter oriëntatie op kinderopvang vielen me een paar dingen op.

- Te grote groepen voor baby's. Ja, ook veel leidsters dan op zo'n groep, maar ik vind baby's hoogstens met 2 of 3 tegelijk ivm prikkelverwerking wat baby's nog niet (goed) kunnen. Dus alle kinderdagverblijven met meer baby's dan dat in 1 ruimte vielen voor ons af. Dat was dan ook meteen alle kinderdagverblijven in de omgeving.

- De standaard tijden. Hier op de kdv's waren er schema's die gevolgd werden. Bijvoorbeeld bij de dreumesen en peuters 10:00 fruit, daarna naar buiten, 12:00 lunch (bij de één warm eten, bij de ander brood), 13:00 tot 15:00 rusten, 15:30 tussendoortje en dan weer even naar buiten. Ik begrijp wel dat het in grote groepen moeilijk is om het ritme van elk kind te volgen, maar ik denk ook dat het voor sommige kinderen zeer verwarrend kan zijn om te eten wat ze niet gewend zijn of wanneer ze dat niet gewend zijn (bijv warm om 12 uur). En bij onze dochter kun je hoog en laag springen wat je wil maar die gaat echt niet slapen op een tijd dat ze dat niet gewend is. Daar is ze koppig genoeg voor . Op geen van de kdv's waar wij waren was in de dagindeling ruimte voor afwijkende slaaptijden.

- Op 2 na alle kdv's (ik geloof dat we er bij 6 of 7 zijn geweest maar is alweer even geleden) wilden niet meewerken aan onze wasbare luiers. We moesten onze dochter dan die dagen maar in wegwerpluier naar het kdv brengen. Ik zou het prettig vinden als een kdv open zou staan wat betreft gewoontes en rituelen van ouders die niet perse met de stroom meelopen en het op z'n minst zouden proberen voordat ze roepen dat ze het niet gaan doen.

- Time out en belonen. Alle kdv's waar wij kwamen volgden het Triple P beleid en daar staan wij niet achter.

- Dragen van baby's. Ik vind lichamelijke nabijheid voor baby's heel belangrijk, zeker op zo'n plek waar ze veel gaan zijn en met mensen die vertrouwelijk voor ze moeten worden wanneer mama er niet is. Op slechts één van de kdv's waar wij hebben gekeken werden de baby's allemaal als ze onrustig waren gedragen indien de ouders daar akkoord mee gingen, maar helaas dan wel in niet-ergonomische draagzakken. Ik zou het in het geval van een jonge baby op een kdv (stel dat onze zoon nu naar een kdv zou moeten) erg prettig vinden als de leidsters de optie dragen tot hun beschikking zouden hebben bij krampjes, reflux, huiluurtjes, overprikkeling, niet kunnen slapen, etc. En dan natuurlijk graag ergonomisch.

Dit even snel de punten die ons opvielen en waarom wij niet voor een kdv hebben gekozen. Ik begrijp ook dat bovenstaande punten moeilijk te realiseren zijn. Misschien dat daarom een kdv sowieso niet bij ons past. Maar als er een kdv zou zijn die alle bovenstaande punten zou hanteren, dan zouden we het zeker opnieuw overwegen.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-03-2015 om 20:34

Het allerbelangrijkste?

Stabiele groepen en aandacht voor het kind.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.