Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Boudewijn
07-02-2017 om 12:02
Waar baseer jij jouw schoolkeuze op?
Beste ouders,
Ik studeer een master in cultuurstudies aan de universiteit van Tilburg. Voor een onderzoek zijn we benieuwd naar de factoren die voor belangrijk zijn in de schoolkeuze van hun kinderen.
Hieruit komt de vraag aan of jullie het interessant vinden om hieraan mee te helpen door middel van de enquete die hieronder staat. Op deze manier kunnen we een hoop leren over de manier waarop ouders een keuze maken voor een school! Met name ook de verschillen tussen culturen vinden we hierbij interessant.
Bij deze de enquete:
https://goo.gl/forms/5tCYIxuQk1UDqTHo2
Doe je mee, dan alvast erg bedankt. Ik zal zelf regelmatig komen kijken om eventuele vragen te beantwoorden.
Jesse_1
07-02-2017 om 12:13
Wat voor school
Hallo Boudewijn,
Misschien handig om aan te geven of het om basisonderwijs gaat of VO.
Of dat het voor jou niet uitmaakt, maar dan krijg je wel heel diverse antwoorden denk ik.
Boudewijn
07-02-2017 om 12:31
@Jesse_1
Hoi Jesse,
Bedankt voor je reactie. Voor dit onderzoek is het echter niet noodzakelijk te specificeren tussen basis- of voortgezet onderwijs .
Groeten Boudewijn
Lente
07-02-2017 om 13:15
Natuurlijk maakt dat wel verschil, voor de invuller
Voor een basissschool heb ik echt andere afwegingen dan voor een middelbare school.
Als ik niet één van beiden in mijn hoofd houd, dan raken de verschillende afwegingen door elkaar.
Wat je had kunnen doen is te vragen of de invuller de laatste keer dat een school gekozen is, voor ogen wil houden.
Dat zie je ook vaak bij enquêtes als je meer kinderen hebt, dan wordt bijvoorbeeld het oudste of jongste kind gevraagd.
Theepot
07-02-2017 om 13:19
Gestopt
Na een hele reeks vragen over de etnische achtergrond, gaan de schoolgerelateerde vragen toch echt over de basisschool.
Vragen over of mijn kind alleen naar school kan en of ik de citoresultaten belangrijk vind.........
Er zit echt een groot verschil tussen keuzss voor basisschool en voortgezet onderwijs.
Boudewijn
07-02-2017 om 13:28
@Lente & Theepot
Bedankt voor de reacties!
Indien het voor het invullen uitmaakt kan je er inderdaad vanuit gaan dat het gaat over het basisonderwijs. Voor het onderzoek maakt dit echter niet echt uit. Het gaat voor dit onderzoek met name tussen de correlatie tussen etnische achtergrond en de factoren die schoolkeuze beïnvloeden.
guera
07-02-2017 om 13:35
wel apart
want ook daar zou weleens een andere uitkomst uit kunnen komen als je het splitst in vo of basisonderwijs.
Voor mij is de pedagogische visie op het kind en de ontwikkeling van kinderen doorslaggevend. Dat vind ik nergens terug.
Ik ben ook gestopt ook omdat ik bij sommige dingen het echt niet wist en dat kon ik niet invullen. Ik hou niet van aannames. Ik WEET echt niet of mijn kind minder aandacht zou krijgen op een zwarte school. Dat zou ik dan dus moeten gaan onderzoeken als ik een dergelijke school zou overwegen. Ik kan daar echt niks zinnigs en nuttigs over zeggen.
Boudewijn
07-02-2017 om 13:40
@guera
Beste guera, ook Ik begrijp dat dat lastig is, het gaat echter om meningen en een 'gevoel' wat een ouder bij een dergelijke school kan hebben.
Toch bedankt voor het (gedeeltelijk) invullen.
Leen13
07-02-2017 om 13:53
Algemeen
Reputatie: is de assumptie dat een school een 'goede' reputatie heeft? Volgens wie? Volgens de inspectie? Volgens andere ouders?
Wat zegt dat eigenlijk?
Mijn dochter heb ik weleens op een zwakke school geplaatst omdat er net een verbetertraject was, kleine klasjes en extra personeel.
Een goede reputatie als ordelijke expliciete school trok zoveel sociaal zwakke kinderen op de school van mijn kinderen dat het er voor mijn dochter niet meer uit te houden was van de drukte. Je kon nog geen normaal gesprek houden met de leerkracht die vanaf het eerste moment kinderen stond te corrigeren of met de tafel naar het raam te zetten of messen af te pakken.
Beide scholen waren van eenzelfde stichting met christelijk onderwijs met aandacht voor andere religies en leerkrachten die er soms al 30 jaar werkten en weinig wisseling van het personeel.
Wel een 'zwarte' school. Wat is dan de reputatie? Goed? Het is blijkbaar persoonlijk en gevarieerd.
Aantal leerlingen in de klas: bedoel je dat het goed is dat er weinig leerlingen in de klas zitten?
Buurt: natuurlijk kun je diverse contacten hebben in je eigen buurt, maar de meer hechte contacten heb je op het werk of met andere ouders op school, uit je verleden waar je niet altijd in eenzelfde buurt hebt gewoond. De buurt is maar deels bepalend voor de contacten.
mijk
07-02-2017 om 13:54
Ik kreeg dit ook niet helder
en het maakt wel heel veel verschil. Ik was van plan om hem met vo in mijn achterhoofd te bespreken want ik zit midden in keuzeVo voor jongste en po keuze is 10 jaar geleden maar de vragen waren toch basisschool gericht vond ik. Veilige inrichting speelplaats.
Vond ik sowieso een rare vraag. Veiligheid van gebouw zie ik toch (zelfs hier in groningen) wel als een gegeven.
Groet mijk
Boudewijn
07-02-2017 om 14:59
@Mijk
Beste Mijk,
Bedankt voor je reactie, veiligheid van het gebouw hoort een gegeven te zijn, maar zoals je misschien kan begrijpen is niet niet altijd hetzelfde voor mensen met een andere afkomst!
Boudewijn
07-02-2017 om 15:04
@AnneJ
Beste Anne, bedankt voor je reactie.
Je stelt een aantal goede vragen. De reputatie van de school heeft het meeste betrekking op hoe er in sociale kringen, media of de omgeving over de school wordt gesproken. Reputatie in de meeste brede zin.
Ik vind het interessant om te lezen dat het plaatsen van je kind op een 'zwakke' school juist beter is dan op een school met een goede reputatie. In dat geval was er waarschijnlijk sprake van extra aandacht en ruimte voor de kinderen omdat de school een verbeteringsfase doorliep. De reputatie is inderdaad persoonlijk en gevarieerd.
Het aantal leerlingen in de klas kan in beide gevallen gunstig zijn, zo kan een te kleine klas bijvoorbeeld ook sociale interactie limiteren. Een te grote klas is natuurlijk ook niet goed omdat er te weinig aandacht kan zijn voor ieder individueel kind.
Het gaat in al deze gevallen dus nog steeds om een persoonlijke visie, we zijn met name geïnteresseerd naar de meningen en die hoeven niet gegrond te zijn in onderzoek. Meningen zijn juist verschillend tussen ouders.
Egel
08-02-2017 om 20:06
religieuze gezindheid
heb ik: heel belangrijk.
Zo lijkt het net of ik wil dat mijn kind bij andere Christenen/ Joden/moslims / ... op school moet. Maar ik zocht welbewust een school zonder geloof. De ouders/kinderen mochten verder wel divers zijn.
"Allochtonen moeten de Nederlandse normen en waarden respecteren"
eeeehhh....DE Nederlanse normen en waarden? Welke? Zijn Nederlanders een groep? Zijn allochtonen een groep?
Sorry, dit vind ik een erg oppervlakkige vraag.
Over taal spreken: geen enkel probleem natuurlijk als mensen hun eigen taal spreken en deze leren aan hun kinderen! Volstrekt natuurlijk en uit onderzoeken blijkt ook dat dat veel beter is. Ik heb het ook aangeraden aan mijn Marokkaanse schoonmaakster op mijn werk waarmee ik bevriend ben. Zij had van de juf van haar zoon gehoord, dat ze zoveel mogelijk Nederlands met hem moest spreken. Een extra slecht advies, omdat ze pas 3 jaar in Nederland woont (daarvoor jaren in Spanje, en daarvoor in Marokko). Iets anders is dat het wel goed is als ze zo goed mogelijk Nederlands leert en aan hem laat zien hoe ook zij haar best doet. Maar dat doet ze wel. Ik heb haar uitgelegd dat veel juffen dat nog altijd denken maar dat het echt niet waar is. je moet ook je emoties en gevoel kunnen uiten (en liedjes kunnen zingen, etc) en het is ook belangrijk dat je kind goed wordt in een taal. En Nederlandse kan daar dan bij, voortbordurend op de taal die hij van jongs af aan al kent.
Op het schoolplein, echt geheel temidden van andere ouders waaronder Nederlanders, zou het wel mooi zijn als 'allochtonen' ook Nederlands praten (tenzij je afgezonderd staat en alleen met je kind bent).
Ik heb me meerdere keren buitengesloten gevoeld wanneer dat niet gebeurde.
Ik heb de enquete wel afgemaakt. Mijn kinderen zaten in de kleutertijd op een 'zwarte' school (minstens 80% van Marokkaanse afkomst) en zowel ik als mijn man (=hun vader) hebben een geheel Nederlandse achtergrond. Wij wilden ze naar 'de openbare school in de buurt' sturen, ook toen bleek dat minstens 90% van de leerlingen 'allochtoon' waren.
Daarna op een school die in ongeveer alles het omgekeerde ervan was. Weinig allochtonen, een grote school, ver weg, achtergrond ouders veelal hoogopgeleid, etc.
Dat deden wij omdat het verschil tussen met name onze oudste en haar klasgenoten té groot was. Zij had een grote taalvoorsprong en speelde zeer fantasierijk. Zij werd met verbazing waargenomen door haar klasgenoten en het spelen kwam niet goed van de grond. Ik denk dat de allochtonen met een wat andere achtergrond (wat hoger op de sociale ladder als ik dat zo mag zeggen) hun kinderen naar andere scholen stuurde.
Na de eerste dag op de nieuwe school kwam ze stralend thuis en na de tweede dag dankte ze ons zowat op haar blote knietjes. Ze wist niet dat school zo ontzettend leuk kon zijn.
Het was pijnlijk voor ons, want we moesten wat idealen opgeven. Haar geluk was ontroerend. En daar schaamden we ons ook wel om, dat het zo'n groot verschil was.
Bij de eerste school waren de docenten bij de kleuters trouwens wel goed en de kinderen waren ook heel tevreden over de juffen (over een deel van de latere leerkrachten was ik veel minder zeker en ik hoorde geen goede verhalen uit hogere klassen, dat speelde een extra rol bij de overstap).
Een verhaal als hierboven (overgestapt) kon ik niet kwijt. Hoe dan ook succes met het onderzoek.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.