Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Uni

Uni

17-06-2017 om 12:11

Vraag aan ouders over aankomende studerende kinderen

Mag ik kort de mening van ouders van (aanstaand) studerende kinderen?

Zoon- of dochterlief geslaagd? Gefeliciteerd trotse ouders!
Voor velen breekt nu het moment van studeren aan. Aan de studie- en universiteitskeuze is uiteraard veel voorwerk vooraf gegaan.
Websites bekijken, schoolbezoeken, brochures aanvragen, open dagen bezoeken...genoeg aanbod voor zoon en dochter.

a. Zijn jullie met je kind meegegaan naar open dagen van Universiteiten?
b. Is duidelijk wat studies inhouden en wat het toekomstperspectief voor jullie kind is?
c. En hoe zit het bijvoorbeeld met huisvesting en financiën, heb je daar antwoord op gekregen?
d. Zou een bezoek aan de Universiteit uitkomst bieden zodat je, samen met andere ouders, de kans krijgt om al je vragen te stellen?

Dank vast voor jullie reactie!

Nb. Ik heb het in mijn stuk over ouders, maar dat geldt uiteraard ook voor de alleenstaande ouder, pleegouder, verzorger etc.

Krisje

Krisje

17-06-2017 om 15:24

Waarom wil je dit weten? Is het een onderzoek of zo?

Ja zijn geslaagd

Ik ben mee geweest naar open dagen en heb geen behoefte aan eigen informatie. Onze dochter informeert zelf hoe en wat en wij denken daarna mee. Zoon blijft thuis wonen en heeft ook voldoende informatie over de opleiding opgezocht. de informatiedagen in Belgie zijn beter dan hier,daar krijg je meer info overhuisvesting ed. Hier is het globaler,oppervlakkiger.

Uni

Uni

20-06-2017 om 12:09 Topicstarter

@Krisje

Beste Krisje,

Ik ben werkzaam voor een universiteit en wij zouden graag willen onderzoeken hoe we de ouders beter bij ons programma kunnen betrekken. Wij organiseren open dagen en proefstudeerdagen. Hier zijn de ouders van harte welkom. Maar wij kunnen ons voorstellen dat er nog een hoop vragen blijven liggen. Zou er dan bijvoorbeeld behoefte zijn aan een soort ouderavond aan de universiteit?
En op welk moment? Wellicht is het ook fijn om al een informatieve avond te krijgen als je kind in de 4de of 5de klas zit.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

20-06-2017 om 13:47

antwoorden

a. ja, ik ben meegewerkt naar open dagen van universiteiten
b. ja, ik heb een behoorlijk goed beeld van de uiteindelijk gekozen studie en de perspectieven (heb d website ook bestudeerd)
c. huisvesting en financien: daar hadden we geen vragen over, we zijn dan ook niet bij de universiteit op zoek gegaan naar antwoorden. We weten zelf wel hoe huisvesting in die stad werkt. En over de financiën wisten we ook al ruim voldoende.
d. voor ons was de open dag prima en nuttig. Er waren ook veel ouders. Ik heb geen behoefte aan meer/andere informatie dan de info die daar werd geboden.
Voor ons volstaan de website + de gewone open dagen dus.

enid

enid

20-06-2017 om 18:41

Op de open dagen in Maastricht university waren er ook aparte delen voor ouders, dat vonden wij erg informatief. Dochter is eerst zelf gegaan, gekozen voor Maastricht en wij zijn de 2e ronde open dag gaan kijken. Gewoon om te kijken waar ze terecht kwam, sfeer opsnuiven. Was erg leuk en veel andere ouders aanwezig. Ook een blok waar je als ouder al je vragen kwijt kon.

Huisvesting zelf geregeld. Meteen ingeschreven bij woningstichting nadat ze zich bij uni aangemeld had. Ruim op tijd dus en vandaar ook 1e keus uit kamers.

Li

Li

21-06-2017 om 10:23

ouders en kinderen soms apart werkt goed. Want dan durf je als ouder nog eens iets te vragen zonder dat er iemand naast je "Máa-háaaaam!!!" zit te sissen.

Marjoleine64

Marjoleine64

21-06-2017 om 10:52

Ja, ik ben meegeweest naar open dagen, in 5VWO een paar en in de 6e opnieuw (andere). En ja, het werd ons daar voldoende duidelijk wat de studies inhouden, en mijn zoons hebben ook op basis daarvan een goede beslissing kunnen nemen. De oudste is erg tevreden na zijn eerste jaar nu, de jongste heeft heel weloverwogen en met goede argumenten zijn keuze bepaald (en die is heel anders dan we bij de eerste open dagen verwachtten).
Huisvesting en financiën, ach daar kan je via internet heel veel info over vinden. En anders hier wel op het forum
Ik heb geen behoefte aan nog meer mogelijkheden voor bezoek om samen met andere ouders vragen te kunnen stellen. Als wij vragen zouden willen stellen dan liefst zonder anderen erbij, dat gaat dan nl. over privé situaties die niet standaard zijn.

maan.

maan.

06-07-2017 om 09:18

Voiraf wel goede info

Vooraf gaven de diverse opleidingen waar wij gingem kijken veel info, positief dat je kon inschrijven voor blokken. Bij HBO was dat toch wat vrijblijvender en daardoor chaotischer.

Ook fijn dat in rotterdam een infoblok was met iemand van duo. Als je totaal niet bekend bent met studeren is dat wel erg fijn.

Nadeel, als kind eenmaal heeft gekozen dan houdt de informatiestroom wel aardig op. Dochter en medestudenten liepen eerste jaar diverse keren tegen dingen op maar of wisten niet waar ze terecht konden of ze konden gewoon nergens terecht.. zoek t maar uit.

Nog een universiteitnadeel (beetje ot), meestal een week tevoren pas nieuw blokrooster bekend, erg kort dag, erg lastig bij het maken van afspraken of met een bijbaan. Volgend jaar tweede jaar, het is nog niet bekend op welke dag ze geen les heeft, dat wordt waarschijnlijk pas eind augustus bekend gemaakt, terwijl leidinggevende nu al bezig is met de werkplanning na de zomervakantie..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.