Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Tussendoortjes

Voor een schoolproject moet ik onderzoek doen naar de markt van kindertussendoortjes. Graag zou ik van ouders hier willen horen wat zij hun kinderen als tussendoortje geven of mee naar school geven en waarom. Kiest het kind zelf voor dit eten of komt de keuze vanuit u? Is het kind ook betrokken in het winkelen en bepaald het daar al welke tussendoortjes er gekocht worden en wat zijn deze tussendoortjes dan vooral?
Alvast hartelijk dank!

Beertje37

Beertje37

31-08-2016 om 19:58

Fruit!

Appel, peer, perzik, mango, etc. Het kind mag zelf aangeven welk fruit ze wil.

Li

Li

31-08-2016 om 20:04

Wortels en noten

dus

Pirata

Pirata

31-08-2016 om 20:15

Een appel en een koekje

Voor een 9-jarige. Soms druiven ipv appel. Ook een suikervrij kauwgumpje voor na de lunch.
Het liefst zou hij grote gevulde koeken meekrijgen, omdat hij fruit liever thuis eet. Hij heeft wel inbreng maar niet onbeperkt.
Welke school doe je?

Nur

Nur

31-08-2016 om 20:49

Koekjes

Voornamelijk koekjes of koek. Ik geef meestal een biscuitje mee of een plak koek (kruidkoek, ontbijtkoek). Daarnaast soms nog wat fruit maar ze zijn moeilijk wat fruit betreft (als er een bruin plekje op zit is het al niet meer lekker) dus dat doen we meestal thuis. Behalve mijn oudste dochter want die neemt altijd een appel mee.

Nur

Nur

31-08-2016 om 20:51

Ze mogen zelf beslissen maar het mag niet te groot en te duur zijn. Veel van die individueel verkochte koeken zijn best duur en gevulde koeken of zo ga ik niet meegeven als tussendoortje. Maar als ze liever een sultana oid willen dan mag het wel weer.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

31-08-2016 om 20:54

Koek

Ik geef altijd twee koekjes voor tussendoor mee. Gewoon uit de koektrommel.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

31-08-2016 om 21:26

Vooral fruit

Favoriet hier toch wel fruit: vooral kiwi, aardbei, mango, druiven, nectarine en mandarijntjes. Bakje vol, klein vorkje mee. Gaat prima. Is keus van kind zelf. Is gek op fruit. (Gelukkig, want veel soorten groente gaan er minder makkelijk in)

Heel incidenteel een plak ontbijtkoek, rijstewafel met kaas, snack-a-jack of mueslireep. Dat is afhankelijk van wat er in huis is. En dat doen we eigenlijk alleen bij heel veel haast of als er alleen nog bananen op de fruitschaal liggen. (Die lust ze dan weer niet)

Mams

Mams

31-08-2016 om 22:30

Hier ook fruit

Vier keer per week fruit. Ze mogen kiezen uit het fruit dat we in huis hebben, maar ik beslis wel dat er fruit meegaat. 1x per week iets anders, bv een pakje ontbijtcrackers, gedroogd fruit of noten, een plak ontbijkoek ofzo.

vlinder72

vlinder72

31-08-2016 om 22:56

fruit of

Basisschool kinderen krijgen drie dagen fruit mee (banaan, appel, peer, druiven). Twee dagen koek (biscuitjes, 1 liga, 1 evergreen, plak ontbijtkoek)

Middelbare scholieren grijpen zelf iets uit de kast (evergreen, sultana, liga, mueslireep, ontbijtkoek, biscuitjes).

Tussendoortjes.

Fruit, koekjes, blokjes kaas, worst, ontbijtkoek of sultana.Hij mocht zelf iets opnoemen als ik boodschappen ging doen of ik mikte iets in een bakje wat er nog lag.

Vita

Vita

01-09-2016 om 00:30

tussendoortjes?

Het begrip "tussendoortje" vind ik bizar. Toen ik jong was bestond dat niet als "instituut".

Als je honger hebt, eet je wat. Bij voorkeur tijdens de maaltijden. Is de tijd tussen de maaltijden te lang, krijg je honger tussen de maaltijden door, dan eet je "tussendoor" iets. Maar daarmee is dat wat je eet, nog geen "tussendoortje" geworden, maar gewoon een boterham, stuk fruit, bakje muesli, of wat dan ook.

Snoep en koek zijn snoep en koek. Dat eet je omdat het lekker is. Bij voorkeur niet te veel.

Volgens mij is het minst ongezonde moment om zoetigheid te eten, meteen na de maaltijd, als toetje dus. Niet voor niets is er het toetje na de maaltijd, dat meestal zoet is.
Kind mag hier dus snoep of koekje eten na de maaltijd, als toetje, met een glas melk of water er bij.
Ik neem graag een kop koffie meteen na de maaltijd, met vaak iets zoets er bij.

Als ik snoep of koek tussendoor eet, ga ik me daar slap van voelen. Als ik tussendoor wil eten, eet ik liefst iets substantieels, bijvoorbeeld een boterham of een bakje yoghurt met muesli.

Op school eten de kinderen om een uur of half elf's ochtends fruit met water, thee of melk. Het is niet de bedoeling dat de kinderen iets anders meenemen.

Ook bij het overblijven is het niet de bedoeling dat er koek of snoep wordt meegenomen, maar een enkel koekje of snoepje voor er bij komt wel eens voor.

Of de naschoolse opvang krijgen de kinderen boterhammen met beleg aangeboden na school.

Als kind uit school thuis komt en zin heeft, mag het een boterham of zo. Wordt er 's middags na school nog iets intensiefs gedaan (muziekles, repetitie, zwemles, of zo), dan zorg ik wel dat ik wat te eten en drinken mee neem. Meestal is dat water met een paar boterhammen, krentebol of iets anders van de bakker of zo, afhankelijk van hoe het uitkomt en wat er in huis is. Bij voorkeur iets waar nog iets van nuttige voedingsstoffen in zit en dat niet geheel uit snelle koolhydraten en loze calorieën bestaat. Maar het is ook wel eens een muffin of zo. En zoveel mogelijk iets van kwaliteit (smaak en ingrediënten), dus geen koek met margarine (transvet) maar wel met roomboter. Maar meestal boterhammen met appelstroop, ook omdat dat het gemakkelijkst is, brood is namelijk altijd in huis.

vlinder72

vlinder72

01-09-2016 om 06:43

vita

Het begrip "tussendoortje" vind ik bizar. Toen ik jong was bestond dat niet als "instituut".

Misschien heette het vroeger geen tussendoortje (dat is maar een naam) maar ook vroeger aten mensen iets tussendoor. Mijn ouder, mijn schoonouders, mijn opa en oma, mijn andere oma, ooms en tantes iedereen at en eet koekjes bij de koffie. Zowel 's avonds als overdag. Uit een trommel. Als kind (en ik ben nu dik in de 40) mochten wij bij opa en oma de trommel gewoon leegeten. Snoep hadden ze ook. Als ik tumtum zie moet ik altijd aan mijn oma denken.

mijn ouders hadden ook liga in de voorraadkast staan. Mijn schoonmoed er is nu bijna 80 jaar. Koffie zonder koek of chocolade is niet mogelijk. Wij vinden het juist af en toe niet nodig maar zij eet het altijd zo. Haar ouders deden dat ook zo.

Het overdreven alles moet gezond zijn, is juist iets van nu.

Pug

Pug

01-09-2016 om 08:53

verschilt

Mee naar school: aardbei en appel

In de vakantie nemen ze een boterham als ze honger hebben, iedere dag andere tijden. Per dag mogen ze 1 waterijsje en 2 snoepjes. En ze krijgen 1x per dag een bakje fruit, op het moment dat ik er aan denk en zin heb het te maken.

Ze gaan niet mee boodschappen doen, dus hebben weinig inspraak.

Jasmijn

Jasmijn

01-09-2016 om 09:04

'tussendoortje'

Toen ik op de lagere school zat (ik ben nu 47) dus 40 jaar geleden, hadden we 'speelkwartier' en de meeste kinderen hadden geen eten mee naar school. Was gewoon niet zo, kwam niet eens in ons op. Een paar kinderen wel trouwens, die hadden een appeltje mee, of zo'n tupperware beker met drinken, maar de meesten niets. We ontbijtten thuis en gingen om 12.00 uur weer naar huis voor het middageten (gewoon boterhammen) en dus geen tussendoortje, of 10-uurtje.
Toen mijn kinderen naar de basisschool gingen moest er altijd wat mee inderdaad, pakje drinken en een kapitein koek, gaf ik altijd mee, als je iets vergeten was om mee te nemen kreeg het kind iets van de juf anders was het zielig.

Vroeger hier wel.

Wij hadden schoolmelk. Wij hadden ook altijd Liga in huis en Maria kaakjes, kan mij alleen niet herinneren of ik die meekreeg naar school. Zeker wel als we uit school kwamen. Zoals bij Vlinder, bij thee en koffie hoorde de koekjestrommel.

Juno

Juno

01-09-2016 om 12:55

Vroegah

Op de kleuterschool kreeg ik wat mee. Een sinaasappel met inkepingen zodat ik makkelijk zelf de schil er af kon halen, een appel of een stuk komkommer. Op de lagere school had ik alleen pauzehap als we hutspot aten, dan kreeg ik een stuk wortel. Na schooltijd kreeg ik overigens niets.
Mijn eigen kinderen krijgen van alles mee maar geen speciale pauzekoeken. Dat vind ik persoonlijk echt onzin. Het is maar net wat we in huis hebben en het varieert enorm. Ik heb wel regelmatig iets van biscuit wat ze kunnen meenemen. Fruit is niet zo geliefd omdat het of geplet wordt, of in een bakje zit wat ruimte in de tas inneemt of omdat het niet koel is, dat eten ze om de schooltijden heen.
Bij de boodschappen koop ik van alles en roep dan dat het voor de pauzehap is en dus niet om zo op te eten en ze kiezen wat ze willen. Bij het maken van het boodschappenlijstje hebben ze inspraak. Jongste wilde van de week chocolatchipkoekjes maar dan gezond dus zonder de chocola. Waarop ik zei dat het dan ook zonder koek zou zijn en heb druiven voor hem gekocht.
Op de basisschool ging het min of meer hetzelfde maar dan deden wij het in een bakje voor ze. Van verplicht fruit mee krijg ik de kriebels.

Dees

Dees

01-09-2016 om 12:59

Hier

Vroeger kregen wij fruit mee naar school voor in de pauze, pas toen we klaagden dan kinderen op school liga of van die andere koekjes mee kregen kregen we ook weleens een liga mee.

Kleine man moet nog beginnen maar die krijgt voor de ochtenpauze fruit mee en een beker limo, en voor de lunch krijgt hij boterhammen en melk mee.

Dit krijgt hij thuis en op de opvang ook altijd.

Taruh

Taruh

01-09-2016 om 13:00

Fruit

altijd fruit, koek en snoep eten we gewoon heel weinig, fruit vinden we lekkerder.

Appels, bananen, druiven, kiwi, peer, mandarijnen, paprika's, komkommer, stervrucht, mango, tomaten.

Heel soms, 1 of 2x per jaar een snoepje of koekje.

Koek en snoep is eigenlijk nooit in huis, ja ook onverwachte visite komt er karig van af.

Ze gaat mee boodschappen doen en als ik dan vraag wil je dit: dan is het antwoord meestal; JOOOAAAAAHHHHH LEKKURRRR!!!!

Frambozen eten we veel, maar die halen thuis meestal al niet, dan zijn ze gewoon op. Die bakjes zijn ook zo klein.

Dees

Dees

01-09-2016 om 13:06

ja frambozen!

Ja erg he die frambozenbakjes, duur en klein. Net zoals bij bramen ook zo klein. Gelukkig plukken we die uit eigen tuin, ik twijfel nog of ik ook een frambozenstruikje wil neerzetten.

Regels van school

Koekjes, snoep, chips, ranja, frisdrank, etc zijn op school niet toegestaan. Liefst ook geen pakjes drinken, maar een beker. In de beker mag melk, water, thee of chocolademelk. In de loop der jaren is er van alles meegegaan naar school voor de ochtendpauze. Van brood tot ontbijtkoek (dat mag dan weer wel), van liga tot sultana's. Ik heb ook wel eens een tijdje havermoutmuffins gebakken om mee te nemen naar school. Tegenwoordig zijn mueslirepen favoriet.

Voor de lunch altijd boterhammen. Ik deed er dan vaak een paar druifjes, paar rozijntjes oid bij voor de lekker. Gaf ik fruit mee dan kwam het vaak weer mee terug, want 'er zit een bruin randje aan...'. Dus dat doen we thuis.

Leeftijd?

Poeh wat een vage opdracht zeg. Het lijkt me nogal uitmaken of je het hebt over een kind van drie of van 18.
Ik ben benieuwd of je überhaupt wel iets kunt concluderen uit de antwoorden die hier gegeven worden.

fabienneboosman

fabienneboosman

06-09-2016 om 10:33 Topicstarter

Bedankt!

Heel erg bedankt allemaal voor deze reacties! Het heeft mij en mijn project groep een hoop geholpen om inzicht te krijgen in wat kinderen op het moment meekrijgen naar school of thuis eten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.