Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
20-11-2015 om 09:57
Hallo,
Wij zijn bezig met een onderzoek voor school over het toetsen van peuters en kleuters. Hiervoor hebben wij een vragenlijst opgesteld voor ouders, zouden jullie hier aan mee willen werken. U kunt meewerken door op de onderstaande link te klikken.
http://www.survio.com/survey/d/V6U9A5T0A2Q3A0Y3N
Alvast bedankt.
Groetjes Kar en Kel
20-11-2015 om 11:58
rare vraag
mijn mening (voor en na het invullen):
spelenderwijs kun je misschien wel slimme dingen met 'toetsen' doen. Juist omdat je per individueel kind e.e.a. kunt afnemen. Klassikaal zijn de kinderen nog niet in staat om iets dergelijks te maken. Maar toetsen heb je daar niet voor nodig: mijn idee is, noem het geen toetsen, noem het observaties van bezigheden, reacties op andere kinderen, omgang met volwassenen, interesse in taal/rekenen of niet.
Het woord toets en het afnemen ervan impliceert dat er een grens of een criterium is wanneer iets goed of slecht is. En dat is er niet, anders dan zaken die je met het blote oog, als goede leerkracht/leider/leidster ook zonder toetsen moet zien!
Het is absoluut onbetrouwbaar om toetsresultaten te gebruiken om ontwikkeling te sturen. Met toetsen en het waarderen en uitwerken daarvan grijp je in en beïnvloed je de ontwikkeling dus je moet daar erg zorgvuldig mee omgaan. Goed observeren en een kind geven wat het nodig heeft, dát moet het doel zijn. Laat leerkrachten en leiders/leidsters zélf nadenken en praten over hun vak en hun kinderen, dwing hen niet in toets-systemen met vragen die eenheidsworst opleveren.
20-11-2015 om 13:13
ingevuld, en wat ik van vroeg toetsen vind:
Ingevuld! Weinig werk.
Zoals ook hierboven is geschreven: het ligt eraan hoe je toetst. Als het meer een observatie is of in de vorm van een spelletje: in principe prima. En nog belangrijker: als het alleen wordt gebruikt voor de maanden / het jaar erop maar dat het kinderdagverblijf/ de school begrijpt dat dit weinig tot geen voorspellende waarde heeft - immers, de ontwikkeling van kinderen gaat vaak grillig.
Kleuters krijgen in Nederland bijna altijd Citotoetsen en mijn kinderen maakten die prima en de school deed er sowieso niet te gestresst over als sommige kinderen die minder goed maakten. Maar je kunt niet van de intelligentie van leidsters / kleutermeesters of -juffen op aan. Er zijn veel vooroordelen en daarbij willen scholen graag lijstje maken en overal voorspellende waarde aan hechten, waar er niet tot weinig voorspellende waarde is.
Tot slot, de manier waarop de toets/het spelletje afgenomen wordt, kan erg uitmaken. En de interpretatie natuurlijk. Soms letten leerkrachten niet op en hebben kinderen bijvoorbeeld per ongeluk telkens het omgekeerde geantwoord omdat ze dachten dat dat moest. Leerkracht denkt dat het zwakbegaafd is maar kind kan nog wel professor worden
Succes!
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.