Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Marinus

Marinus

11-05-2017 om 13:43

stelling rekenonderwijs

Hallo mensen,
Ik ben student aan een lerarenopleiding en momenteel bezig met mijn minor rekenen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties van jullie op de volgende 2 stellingen over cijferend rekenen (het onder elkaar zetten van getallen):

Stelling 1: Cijferend rekenen is overbodig, want overal kan de rekenmachine voor worden gebruikt.
Stelling 2: De staartdeling (manier van cijferend rekenen) moet niet meer worden aangeleerd.

Alvast heel erg bedankt!

Li

Li

11-05-2017 om 13:51

Ha, een onderwerp naar mijn hart!

Ik vind cijferend rekenen juist erg belangrijk. Schattend rekenen is leuk hoor, maar je gaat in het gewone leven pas rekenen als je iets precies moet weten. De staartdeling is wat mij betreft de enige manier om een deelsom op te lossen als je niet xo'n rekenwonder bent (en dat zijn de meesten niet). En om nou elke keer dat je een recept aanpast een rekenmachine erbij te halen vind ik wat apart. Bij Frans kun je er ook steeds een woordenboek bij halen, maar toch moet je ook woordjes leren. Dat geeft op de lange termijn meer inzicht. Datzelfde geldt voor rekenen.

Overigens worden deze methodes momenteel niet aangeleerd op school, toch? Op bijles gelukkig wel.

Half a twin

Half a twin

11-05-2017 om 13:59

juist wel de ouderwetse staartdeling

De huidige kolomsdeling die de kinderen nu leren is zo'n puist werk dat veel kinderen het overzicht kwijt raken.
Rekenmachine gebruiken liever niet, dat bevordert het inzicht niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-05-2017 om 14:24

Marinus

1. Gelul
2. Gelul

Graag gedaan

Dees

Dees

11-05-2017 om 14:32

Antwoord