Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Marinus

Marinus

11-05-2017 om 13:43

stelling rekenonderwijs

Hallo mensen,
Ik ben student aan een lerarenopleiding en momenteel bezig met mijn minor rekenen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties van jullie op de volgende 2 stellingen over cijferend rekenen (het onder elkaar zetten van getallen):

Stelling 1: Cijferend rekenen is overbodig, want overal kan de rekenmachine voor worden gebruikt.
Stelling 2: De staartdeling (manier van cijferend rekenen) moet niet meer worden aangeleerd.

Alvast heel erg bedankt!

Li

Li

11-05-2017 om 13:51

Ha, een onderwerp naar mijn hart!

Ik vind cijferend rekenen juist erg belangrijk. Schattend rekenen is leuk hoor, maar je gaat in het gewone leven pas rekenen als je iets precies moet weten. De staartdeling is wat mij betreft de enige manier om een deelsom op te lossen als je niet xo'n rekenwonder bent (en dat zijn de meesten niet). En om nou elke keer dat je een recept aanpast een rekenmachine erbij te halen vind ik wat apart. Bij Frans kun je er ook steeds een woordenboek bij halen, maar toch moet je ook woordjes leren. Dat geeft op de lange termijn meer inzicht. Datzelfde geldt voor rekenen.

Overigens worden deze methodes momenteel niet aangeleerd op school, toch? Op bijles gelukkig wel.

Half a twin

Half a twin

11-05-2017 om 13:59

juist wel de ouderwetse staartdeling

De huidige kolomsdeling die de kinderen nu leren is zo'n puist werk dat veel kinderen het overzicht kwijt raken.
Rekenmachine gebruiken liever niet, dat bevordert het inzicht niet?

Ad Hombre

Ad Hombre

11-05-2017 om 14:24

Marinus

1. Gelul
2. Gelul

Graag gedaan

Dees

Dees

11-05-2017 om 14:32

Antwoord

1. Natuurlijk moeten kinderen cijferend leren rekenen. Zou een beetje raar zijn als je een potje gaat voetballen en je een rekenmachine nodig hebt om uit te rekenen hoeveel spelers er per team moeten of als je niet weet dat als je voor 5 personen kookt in plaats van 4 hoeveel je nodig hebt.

2. staartdeling vond ik een prima hulpmiddel maar ik weet niet wat het alternatief nu is.

Wel dus

Mijn kinderen kregen dat schatten niet onder de knie. Ze kunnen wel goed rekenen. En ik heb ze de staartdeling geleerd. Ze deden het nog wel heel lang uit het hoofd en het kostte moeite om ze de berekening op papier te laten doen, tot het op school gevraagd werd.
Ik ben niet voor een verbod op de rekenmachine. Gewoon facultatief laten gebruiken van het begin af aan. Zo ging dat hier. Maar kinderen hebben aanleg voor precies en voor rekenen.

Overigens

Lerarenopleiding. Mijn kinderen snappen al snel niets van al die verhaaltjes die er steeds vaker, hoe hoger klas, bij gegeven werden. Al helemaal niet van strikvragen als een vraag in dl vragen en in ml laten beantwoorden. Daar heb ik ze wat mee moeten helpen. Gelukkig gingen die redactiesommen mee naar huis. Gewoon optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen deden ze als vanzelf en worteltrekken en machtsverheffen deden we als een spelletje al op de basisschool.
Misschien dat er meer kinderen goed leren rekenen als er meer nadruk komt op kaal rekene.

Elfje65

Elfje65

11-05-2017 om 15:49

Antwoord

Natuurlijk is cijferend rekenen niet overbodig (zou echt armoe zijn als je overal een rekenmachine voor nodig hebt en de staartdeling moet zeker terug. Die lange kolommen die er nu komen zijn ontzettend tijdrovend en kind raakt het overzicht kwijt.

Triva

Triva

11-05-2017 om 16:56

eens

Natuurlijk moet je ze dat leren maar ik lees dat schatten niet belangrijk wordt gevonden en daar gaat het mijns inziens mis. Dat is wel heel belangrijk en komt juist door de rekenmachine.

Als je bijv je eerste flatje wil inrichten en uit wil rekenen hoeveel emmers verf je nodig hebt, hoeveel laminaat etc en je doet dat met de rekenmachine is het wel fijn dat je meteen ziet als je ergens een komma verkeerd hebt neergezet en je niet tien keer te veel of te weinig koopt.

Lente

Lente

11-05-2017 om 18:23

Schattend rekenen is belangrijk

Dat zorgt dat je gevoel voor hoeveelheden krijgt. Dan weet je tenminste of je iets fout uitrekent of fout intoetst op de rekenmachine.
Daarnaast moet iedereen leren rekenen (cijferen), met en zonder rekenmachine.
De staartdeling is een prima methode die weer ingevoerd moet worden.

Angela67

Angela67

11-05-2017 om 18:36

communicerende vaten

(of is dat meer natuurkunde . .. ).

ik denk dat afhankelijk van je aanleg, je uiteindelijk alledrie in bepaalde mate gebruikt. Dus cijferend rekenen, schatten en rekenmachine. Dus als wij als volwassenen terugkijken, beschouwen we het (ook) vanuit wat wij zelf het prettigste vonden en/of nu baat bij hebben. Overigens zie ik de nieuwerwetse 'staartdeling' als een gedrocht waarmee je kinderen die het van oefenen moeten hebben, teveel werk bezorgt. Ze krijgen er in mijn optiek geen inzicht door en zijn ook nog eens veel tijd kwijt. De kinderen die het makkelijk kunnen hebben het niet nodig als methode.
Dus leer iedereen die staartdeling, dat is sneller.

Dat gezegd hebbend denk ik dus dat je alledrie goed moet aanleren en ook telkens moet laten terugkomen: cijferend, schattend en met rekenmachine. Het loopt ook in elkaar over, min of meer. Dat kun je ook bewust creeëren in je rekenonderwijs. En tot een bepaald niveau streng zijn dat rekenmachine niet atijd gebruikt mag worden. Kinderen zijn gebaat bij 'kilometers maken' als iets moet inslijten en je kunt niet voor ieder kind gaan lopen vaststellen wat ze wel en niet met rekenmachine mogen doen.

gr Angela

Caesar

Caesar

11-05-2017 om 18:44

Geen uitleg

Je geeft geen motivatie bij je stellingen, daarom hier mijn reactie ook zonder motivatie

1) Oneens
2) Oneens

Triva

Triva

11-05-2017 om 18:49

uitleg over de hapmethode:

Google even op 'Staartdelen of happen' dan krijg je 3 pdfpagina linken met uitleg over het waarom van de hapmethode want daar is echt wel over nagedacht. Het gaat pas fout als je de goede en later gemiddelde en nog later de slechte rekenaars geen staartdelingen aanleert. Het voordeel van de hapmethode is dat er minder fouten worden gemaakt en dat je ziet wat je aan het doen bent. De staartdeling is een trucje waar de nul vaak vergeten wordt.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-05-2017 om 21:50

Reactie

1) Zowel cijferend als schattend rekenen is in het dagelijks leven belangrijk, om redenen die al genoemd zijn.
2) de staart deling mag dan een trucje zijn, het werkt wel! Mijn zoons vonden het heel fijn toen we ze dat uitlegden ergens op de basisschool..

mijk

mijk

11-05-2017 om 22:01

diepste frustratie dit

1 schatten is niet voldoende. Je moet ook kunnen rekenen.

2 Lang leve de staartdeling.

Man begeleidt stagiares in bèta stages en leert dus soms zelfs hts of tu studenten rekenvaarsigheden. Diep treurig...

Mijk

bieb63

bieb63

12-05-2017 om 00:14

De grap is

Dat de meeste volwassenen die op de 'ouderwetse' manier hebben leren rekenen weten hoe ze iets uit moeten rekenen met de simpele methodes zoals onder elkasr en staartdelingen. Veel jongeren kunnen dat niet (wel met rekenmachine natuurlijk). Sterker nog, ik had laatst een examen waar ook eea uitgerekend moest worden. Je mocht niet je mobiel meenemen en ook niet je eigen rekenmachine, die kreeg je nl daar. Last dat nou een rekenmachine zijn, waar ik totaal niets van snapte (sowieso al om hem op de juuste stand te zetten,( juiste decimalen enz). Blij dat ik was dat ik prima in staat ben met de mij vroeger aangeleerde rekenwijze op papier....... Anders was ik echt het haasje geeeest....
Kortom leer kinderen eerst rekenbehrip met knoopjes oid en taartpunten, zodar ze begrijpen war optellen, aftrekken, delen en vermenigvuldigen is. Dar is de basis. En vervolgen de onder elkaar methode en staartdeling. Een kind kan de was doen.....

Wilgenroosje

Wilgenroosje

12-05-2017 om 07:47

Lang leve de onder-elkaar-sommen

Mijn dochter had behoorlijk veel moeite met rekenen. Had ze door hoe ze het met een getallenlijn moest doen, kwam er weer een andere manier van uitrekenen om de hoek kijken. Kwam ze huilend uit school. "Ik dacht dat ik eindelijk kon rekenen, moet ik het wéér anders doen". Schattend rekenen was helemaal een drama. Dochter is nogal precies en wilde niet weten hoeveel iets ongeveer kost. Ze wilde het precies weten.

Toen kreeg ze een juf die zei dat ze kinderen eerst getalbegrip (wat zijn eenheden, tientallen, hondertallen enz.) wilden bijbrengen en daarna pas echt lieten rekenen. Ze gaf aan ieder jaar een paar kinderen in de klas te krijgen waarbij dat niet werkt. "Die moet je een trucje leren. Als ze dat trucje doorhebben, komt het begrip op den duur vanzelf".

Dochter werd met nog 2 kinderen uit de klas 2x per week apart genomen om anders te leren rekenen. Op de ouderwetse manier bleek dat te zijn. Alles onder elkaar. Dochter was toen ze dat trucje (want dat is het echt volgens die juf) doorhad dolgelukkig. Bijkomend voordeel was dat de tafels eindelijk geautomatiseerd werden. Bladen vol ellenlange onder-elkaar-keersommen moesten ze maken toen ze wisten hoe het werkte.

Een korte poging om staartdelingen wél op de nieuwerwetse manier aan te leren mislukte en die werden dus al heel snel ook op "onze" manier aangeleerd. Helemaal fijn. Dochter rekent snel en goed. Met dat getalbegrip is het inderdaad goedgekomen. Met schattend rekenen ook. Ze weet wel ongeveer wat ze met haar zakgeld kan doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.