Onderzoeks-oproepen en enquêtes
Yurena
09-09-2014 om 20:33
Ouders op leeftijd
Hallo,
Voor mijn opleiding Toegepaste Psychologie ben ik een presentatie aan het maken over de opvoeding van kinderen door ouders die op leeftijd zijn. Ervaren zij het opvoeden van kinderen anders dan ouders die op jongere leeftijd kinderen hebben gekregen? Zijn er veel moeilijkheden ervaren of wordt het opvoeden over het algemeen bewuster meegemaakt? Dit soort vragen zou ik graag willen beantwoorden. Als je zelf een interessant/ leuk/ droevig verhaal wil delen mag dat natuurlijk ook.
Ik hoop dat iemand hier zijn persoonlijke verhaal met mij wil delen die ik mag gebruiken als voorbeeld in mijn presentatie. Namen zullen niet gebruikt worden!
Alvast bedankt.
Annet
09-09-2014 om 21:03
Wat zijn ouders op leeftijd?
Ik dacht eerst dat je mensen zoals mijn ouders bedoelde. Die zijn boven de 80.
Als je ouders bedoelt die relatief laat ouder zijn geworden, dan is een toelichting over wat jij oud vindt wel handig.
En wil je dan dat iemand haar persoonlijke verhaal neerzet? Of heb je ook een mailadres waar iemand wat meer anoniem naartoe kan mailen?
YTP
09-09-2014 om 21:25
Nadere toelichting
Dat klopt inderdaad. Bedankt voor je reactie.
Ik bedoel ouders die rond 40ste en ouder dan wel via ivf behandeling of natuurlijke zwangerschap ouders zijn geworden. Voor de mensen die het wel zouden willen delen, maar liever niet op deze site kunnen mij mailen: [email protected]
dihanne
09-09-2014 om 22:33
tsja..
...de vragen die je stelt zijn niet echt te beantwoorden.
Hoe moet ik nu weten of ik het ouderschap anders ervaar dan 'jongere' ouders?
Ik denk dat je ook (gericht!) de ervaringen van 'jonge' ouders moet vragen, dan de antwoorden analyseren en kijken of er verschillen te vinden zijn.
Maar wat wel direct door mij heen ging: toen onze dochter op de basisschool nog geregeld met luizen thuiskwam, toen dacht ik wel dat een jongere moeder luizen misschien beter kan zien
hartelijke groet,
Dihanne
Temet
10-09-2014 om 20:56
Yurena
"Ik bedoel ouders die rond 40ste en ouder dan wel via ivf behandeling of natuurlijke zwangerschap ouders zijn geworden"
Dit is ontzettend onduidelijk. Het lijkt erop alsof je bedoelt: ouders die rond hun 40e voor het eerst ouder werden tegenover ouders die vroeger ouder werden, en daarnaast kennelijk ouders die na IVF kinderen kregen vs ouders die dat niet nodig hadden. Ik krijg de indruk dat je de IVF groep gemakshalve ook maar als oudere ouders beschouwt. Gezien de berichtgeving in de media niet verwonderlijk, maar vermoedelijk wel fout. Er zijn ook jongere ouders die ouder zijn geworden na IVF.
Daarnaast: heb je het uitsluitend over mensen die hun eerste kind op latere leeftijd kregen? Je kan natuurlijk ook meer kinderen krijgen en dan jong beginnen en oud eindigen.
Dus los van de vraag hoe je beide groepen vergelijkt - je zal flinke aantallen nodig hebben voor een beetje vergelijking, denk ik - moet je wel even helder voor ogen hebben hoe je de verschillende groepen van elkaar afgrenst, anders wordt het een ondoorzichtig verhaal.
Of bedoel je het anders, en vergelijk je oudere met jongere ouders en maak je dan daarbinnen een onderscheid tussen wel en niet IVF?
Groeten,
Temet (1e kind met 37, 2e met 40)
Katniss
10-09-2014 om 21:13
Oud vs jong
In het andere draadje ben je een jong gezin als je kinderen in de basisschoolleeftijd hebt. En hier ben je op leeftijd als je boven de 40 bent.
Ik denk dat hier ouders bedoeld worden die na hun 40e hun eerste kind hebben gekregen, waarbij het dan niet relevant is of dat met of zonder ivf is gebeurd. Of zouden ivf-ouders hun kind ook anders opvoeden?
Leen13
11-09-2014 om 01:45
Ach
Veertig is het nieuwe 25.
Ik had mijn kinderen best vroeger willen hebben maar door 'sociale onvruchtbaarheid', partners wilden niet als ik wel wilde, is het 38 en 40 jaar geworden.
creabea
11-09-2014 om 08:46
en hier
was ik 25 toen ik het eerste kind kreeg en mijn man 40. Dus onze kinderen hebben beide: een jonge ouder en een ouder 'op leeftijd', haha!
Wat denk ik wel vaak opgaat is dat mensen die wat ouder zijn als ze kinderen krijgen wat jonger/jeugdiger overkomen dan mensen van dezelfde leeftijd mét kinderen. Tenminste, dat is mijn ervaring. Verder ken ik zowel oudere als jongere ouders, maar ik kan niet echt een bepaalde zienswijze of opvoedstijl koppelen aan leeftijd. Volgens mij heeft dat meer te maken met persoonlijkheid.
YTP
11-09-2014 om 12:19
uitleg
Ja wat ik inderdaad bedoel zijn ouders die op latere leeftijd dan wel door ivf dan wel op natuurlijke wijze zwanger zijn geworden van een kindje. Het hoeft niet het eerste kindje te zijn. Integendeel. Het zou juist fijn zijn als iemand zijn verhaal kan delen waarbij hij/zij een kind heeft gekregen op leeftijd van 25-40 en daarna nog een kindje gekregen heeft. Ik zou dan graag willen weten of er vanuit de ouders een verschil in opvoeding is geweest. Weet je nu beter wat je te wachten staat? Is de financiele situatie binnen het gezin nu stabieler?
Voor de mensen die hun kindje via ivf gekregen hebben: Ben je voorzichtiger met je kindje omdat je het d.m.v. het vaak lange ivf traject hebt gekregen? Omdat je er waarschijnlijk lang op hebt moeten wachten en zo blij bent dat je een kindje hebt gekregen, ben je er nu voorzichtig mee?
Evanlyn
11-09-2014 om 12:58
Ik dacht ook aan tachtigjaren en verantwoordelijkheid voor de mantelzorg! Dat zegt waarschijnlijk wel iets over zowel leeftijd en bijbehorend wereldbeeld van de vraagsteller als over mij
Maar goed, antwoord op alle vragen is nee. Een kind krijgen is een emotionele achtbaan en elk kind is anders. De rest (financiele situatie, verwachtingen, ivf traject enz) wordt bijzaak zodra dat koppie tevoorschijn is gekomen. Het kind geeft aan wat het nodig heeft en ik probeer daarop in te gaan zoals onze moeder dat in totaal andere omstandigheden bij ons deed. Ik denk niet dat dat op jonge leeftijd anders zou zijn geweest. Behalve misschien als je te jong bent en het gaat om een ongepland kind waar je niet klaar voor bent, dat zou ik niet weten.
Evanlyn
11-09-2014 om 13:04
oude showbizz vaders
Die zeggen altijd dat ze geleleerd hebben van hun eerste drie huwelijken, dat ze er voor dit kind helemaal zullen zijn, enzovoorts. Ik geloof daar eigenlijk nooit wat van. Dat kind is een manier om hun jonge vriendin aan ze te binden, meer niet.
Temet
11-09-2014 om 15:03
ytp
Zie ik het goed, dan heb je dus in feite twee onderzoeksvragen: is er verschil tussen oud en jong, en is er verschil tussen ivf en natuurlijk. Klopt dat?
En zoals iemand al eerder opmerkte: voor diegenen die op latere leeftijd voor het eerst moeder of vader werden geldt dat ze helemaal niet weten hoe ze e.e.a. zouden hebben gedaan of ervaren als ze jonger waren geweest, want toen ze jonger waren hadden ze nou eenmaal geen kinderen.
Verder: als je je eerste kind krijgt op je 25e, en je tweede op je 40e, en je bent bij de tweede relaxter, is dat dan omdat je ouder bent of omdat het je tweede kind is?
Ik zit niet op jouw opleiding, maar ik begin te vrezen dat jij straks dingen gaat opvoeren als algemeen gegeven (oudere ouders dit vs jongere ouders dat, bijvoorbeeld) terwijl er teveel variabelen in het spel zijn om werkelijk zinnige uitspraken te doen.
En wat de persoonlijke verhalen betreft schiet mij een Engelstalige dooddoener te binnen: the plural of 'anecdote' is not 'data'.
Groeten,
Temet
Stenna
19-09-2014 om 00:08
associaties
blijkbaar wekt de vraag bij velen dezelfde associaties. Ook ik dacht eerst dat het over ouders op leeftijd van 80 ging (hoe je daar voor mantelzorgt, met een gezin). Bij het lezen van de vraag dacht ik meteen, net al anderen hier al aangeven: hoe weet ik nou of ik het opvoeden anders ervaar dan een jonge moeder? Ik weet toch niet hoe zij het ervaart? En vervolgens nog dat verwarren van ivf en oudere leeftijd.
En Temet, tot slot, heeft gelijk: wat wil je eigenlijk met een paar anecdotische persoonlijke verhalen in een onderzoek? Hoe ga je daar conclusies uit trekken?
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.