Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Oproep: respondenten gezocht; onderzoek mantelzorg in stiefgezinnen

Naar aanleiding van mijn masterthesis "mantelzorg in stiefgezinnen" en in opdracht van Movisie te Utrecht, ben ik op zoek naar volwassen stiefkinderen en stiefouders als respondenten. Het doel van het onderzoek is het achterhalen waarom stiefkinderen wel of geen mantelzorg willen verlenen aan stiefouders en wat de verwachtingen van stiefouders hierbij zijn.

Uit ieder gezin wil ik vanaf heden tot half mei interviews van max één uur houden met een volwassen stiefkind en een (stief)ouder. De interviews kunnen bij de gezinnen thuis plaatsen.

Bent u mantelzorger van uw stiefouder, of verleend u mantelzorg binnen een stiefgezin? Of mocht u mij in contact kunnen brengen met stiefgezinnen waar sprake is van mantelzorg, dan zou ik het enorm waarderen als u hierover contact met mij kan opnemen. U kunt contact opnemen via [email protected]

Met vriendelijke groet,
Ozlem Hasip
Master studente Sociologie
Vrije Universiteit Amsterdam

http://www.expertisecentrummantelzorg.nl/em/respondenten-gezocht-mantelzorg-onderzoek.html

Hanne.

Hanne.

05-04-2014 om 21:37

waarom alleen mantelzorgers

Als het doel is om te achterhalen waarom stiefkinderen wel OF GEEN mantelzorg willen verlenen aan stiefouders ...

Waarom wil je dan alleen interviews afnemen in gezinnen waar wel mantelzorg wordt gegeven. Ik denk niet dat die mensen je veel kunnen vertellen over waarom het niet gebeurt.

OzlemHasip

OzlemHasip

06-04-2014 om 14:31 Topicstarter

Stiefkind hoeft niet per se mantelzorg te verlenen

Beste Hanne,

In stiefgezinnen waar mantelzorg in voorkomt hoeft de mantelzorg niet perse door het stiefkind verleend te worden. Een stiefouder kan ook mantelzorg ontvangen van zijn of haar partner. In gevallen waar een stiefkind wél mantelzorg verleend, kan ik achterhalen waarom dit stiefkind mantelzorg wilt verlenen. In gevallen waar het stiefkind geen mantelzorg verleent, kan ik achterhalen waarom dit stiefkind geen mantelzorg wilt of kan verlenen.

De situatie is namelijk anders in gezinnen waar wel sprake is van mantelzorg, dan in gezinnen waar geen sprake is van mantelzorg.

Groeten,
Ozlem

politiek interessant?

Het is een politiek interessant idee? Willen stiefkinderen voor hun stiefouders zorgen? Ik ben best benieuwd daarnaar.
Meer nog dan bij ouders denk ik dat het bij stiefouders de relatie is die je samen hebt.
Omdat mijn stiefouder ons niet opgevoed heeft, we waren al te groot, liggen er hier geen lastige geschiedenissen. Ik zou direct voor mijn stiefouder zorgen, het is een lief mens en mijn vader was dol op haar en wij ook. Het zou zelfs nog een beetje zo zijn alsof ik plaatsvervangend voor mijn vader zorg. Gelukkig kunnen we die zorg delen met veel kinderen uit 2 gezinnen.
Interessante gedachte wel.
Dat neemt niet weg dat veel ouders helemaal niet zo afhankelijk willen zijn van hun kinderen op voorhand. Pas als ze echt hulpbehoevend zijn dan gaat het spelen.

Hanne.

Hanne.

06-04-2014 om 19:24

overheen gelezen

Ah dat maakt het duidelijk ik had niet gied gelezem.

Een interview wil ik niet geven maar mijn ervaring wel.

Hier ook een stiefouder die pas op latere leeftijd intrede deed in het gezin. Maar zodanig snel en beroerd geintroduceerd dat dat volkomen verkeerd is gevallen. En dat is nooit merr goed gekomen.

Toen er mantelzorg nodig was is het ook nooit aan de orde gekomen dat ik dat zou kunnen doen. Ik heb het niet aangeboden en het is me ook nooit gevraagd.

Als het gevraagd was weet ik niet wat ik gedaan zou hebben. Ben zo'n "sukkel" die iemand die hulp nodig heeft nooit in de kou laat staan.

OzlemHasip

OzlemHasip

06-04-2014 om 20:42 Topicstarter

relatie

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Het is inderdaad een heel interessant onderwerp, maar de respondenten zijn helaas heel moeilijk te vinden.

De relatie tussen het stiefkind en de stiefouder is inderdaad de grootste factor waar de keuze om mantelzorg te verlenen van afhangt. Sommige stiefkinderen zorgen inderdaad ook voor hun stiefouder, omdat hun biologische vader of moeder voor diegene heeft gekozen en van diegene houdt. Dus uit respect en genegenheid voor je biologische vader of moeder. Maar er zijn ook genoeg stiefkinderen (vooral in Amerika) die niet voor de stiefouder willen zorgen, omdat er simpelweg geen sprake is van een bloedband en hierdoor de stiefouder ook niet worden gezien als familie. Het is in iedere situatie natuurlijk anders en het hangt van heel veel dingen af, dan alleen de relatie. En dat hoop ik ook te kunnen onderzoeken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.