Onderzoeks-oproepen en enquêtes
onderzoeker G
25-02-2016 om 11:27
onderzoek voor opleiding Psychologie
Ik ben zeer benieuwd naar jullie mening. Voor mijn opleiding ben ik een onderzoek aan het doen naar het volgende:
In hoeverre is er toestemming nodig van beide ouders voor een psychodiagnostisch onderzoek bij hun kind?
Laat het me weten?
Moni
25-02-2016 om 11:52
Hoezo onderzoek naar een mening?
Deze toestemming is noodzakelijk, omdat de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing is. Voor kinderen onder de twaalf jaar zijn de gezagsdragers (ouders/verzorgers) bevoegd tot toestemming. Voor jongeren tussen twaalf en zestien heeft de jongere samen met de gezagsdragers (ouders/verzorgers) deze bevoegdheid.
Of bedoel je dat je wilt onderzoeken of deze wet zou moeten veranderen?
Leen13
25-02-2016 om 14:14
Informatie
Dochter is onder behandeling en gelukkig was het genoeg dat ik ex op de hoogte stel met een cc naar de behandelaar. Ze is 17 jaar.
Ik begrijp dat het nog weleens eens een probleem kan zijn als ouders van mening verschillen.
Het is vanzelfsprekend dat ouders daar beiden toestemming voor moeten geven. In schrijnende gevallen kun je altijd bij de rechter om vervangende toestemming vragen.
Arienna
25-02-2016 om 17:16
psychologen...
Jaar of 12 geleden: de ex-vrouw van mijn man had hun zoon van toen een jaar of 10 aangemeld bij een psychologenpraktijk. Zij had hem dit meegedeeld, net zoals ze af en toe andere dingen meedeelde zonder overleg - hij had gewoon gezag, maar hij deed zelden moeilijk over het totale gebrek aan overleg of mee-opvoeden. Dit vanwege een combinatie van schuldgevoel (hij was bij haar en hun 3 kinderen weggegaan voor een jonge vriendin) en in de hoop dat de rottige sfeer tussen hen niet erger zou worden. Dat het misschien wel zou helpen.
Hoe dan ook. Mijn man deed dus niet moeilijk over die aanmelding, al vond hij het raar dat de praktijk niet om toestemming vroeg. Het werd hem echter te gortig toen er op een dag een rekening kwam van een paarhonderd euro. Het was de helft van de kosten; moeder had laten weten naar welk adres dat gestuurd moest worden (kind had immers problemen vanwege de scheiding, dus…). Bij de uitleg van de rekening stond behalve 'onderzoek en behandeling' ook: 'gesprek met de ouders' en 'verslag voor de ouders'. Niet dat hij ooit was uitgenodigd voor een gesprek, of het verslag had gezien. Nog ervan afgezien van dat hem geen toestemming was gevraagd voor het onderzoek.
Toen ging er wel een nette, maar boze (zeg maar gerust sarcastische) brief naar de psychologenpraktijk.
Leen13
25-02-2016 om 17:24
Tja
"Toen ging er wel een nette, maar boze (zeg maar gerust sarcastische) brief naar de psychologenpraktijk."
Daar komt dan dus mogelijk de vraag in dit draadje vandaan. Gedoe tussen ex echtelieden waar scholen en hulpverlening de gevolgen van meekrijgen op een vervelende manier.
Arienna
25-02-2016 om 19:33
Ja AnneJ
Klopt AnneJ, het lijkt me ook niet makkelijk als school of bijvoorbeeld psychologenpraktijk.
Aan de andere kant: ze namen zelf een standpunt in.
Waarom, vraag ik me af, onderzoeken ze het kind (dat toen toch regelmatig bij zijn vader kwam), ondervragen ze moeder en nemen blijkbaar alles voor zoete koek aan van de moeder. Nou ja, dan doen ze dat maar, maar waarom dan wel een rekening sturen naar de vader? Daar had ik dan voor gepast als praktijk. Moeder geeft de opdracht, wil dat er geen toestemming aan vader wordt gevraagd, hij mag ook verder niet ondervraagd worden maar ze wil toch maar de halve rekening betalen.
Natuurlijk gaat er dan een sarcastische brief naar de psychologenpraktijk. Hij had nergens een opdracht voor gegeven maar moet een paarhonderd euro dokken? Laat ze dat dan ook met de moeder uitzoeken (wat ze toen ook hebben gedaan natuurlijk).
onderzoeker G
26-02-2016 om 09:07
bedankt
In mijn verslag wil ik ook graag de meningen van ouders vermelden. Bedankt dus in ieder geval voor jullie reactie.
Het is inderdaad zo dat toestemming van beide ouders noodzakelijk (Deze toestemming is noodzakelijk, omdat de Wet Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO) van toepassing is. Voor kinderen onder de twaalf jaar zijn de gezagsdragers (ouders/verzorgers) bevoegd tot toestemming. Voor jongeren tussen twaalf en zestien heeft de jongere samen met de gezagsdragers (ouders/verzorgers) deze bevoegdheid.) Zoals Moni al aangaf.
Mits het nodig blijkt te zijn, ongeacht of één van de ouders niet akkoord gaat:
Wanneer blijkt dat in een"schrijnend"geval één van de ouders niet in het belang van het kind denkt, mag een psycholoog ervoor kiezen het onderzoek en/of de behandeling voort te zetten.
Maar ik ben ook benieuwd naar de meningen van beide ouders ( al dan niet gescheiden)
Vandaar mijn vraag.
Nogmaals bedankt!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.