Onderzoeks-oproepen en enquêtes
NA Luijt
11-01-2016 om 13:06
Onderzoek TU Delft Kindervervoer poging 2
Beste Ouders,
Na onze eerste poging gaan wij het nog een keer (en hopelijk beter/duidelijker) proberen.
Wel heeft dit ervoor gezorgd dat het voor uw kant meer tijd kost (max 10 min.)
Wij (tweedejaars Industrieel Ontwerpen, TU Delft) onderzoeken de mogelijkheden voor een nieuw idee voor ons project. Dit idee is bedoeld voor kinderwagenproducent JOOLZ, die in onze opdracht op zoek is naar een concept voor in 2025. De bedoeling is dat wij de huidige markt onderzoeken om in te kunnen schatten welke waarde ons idee ouders kan geven in 2025.
Juist omdat het idee voor 2025 bedoeld is houden wij omschrijvingen gering en abstract. Vooralsnog kunnen wij vertellen dat het concept een duidelijke verbetering wordt van de huidige draagzak, waarin een hoger technologisch concept (gewichtsbelasting over lichaam, verstelbaarheid, sluitingssysteem en veiligheid) gecombineerd wordt met een hoogstaand Design (zodat het geheel naast functie ook een uiterlijk belang krijgt, zoals JOOLZ kinderwagens).
Hieronder staat een zogeheten 'storytelling', waarin het concept vooral omschreven wordt door emotionele betrokken gebeurtenissen. In een verhaal wordt het concept 'Cocoon' genoemd. Volgend aan dit verhaal staan een aantal vragen.
Achtergrond van het verhaal: het is 2025 waarin steden vele malen drukker zijn geworden, openbaar vervoer een grotere functie speelt in de huidige maatschappij en ouders.
''Vivian zit thuis met haar drie maanden oude zoontje Tommie. Ze wordt gebeld door haar vriendin Jeske of ze langskomt voor een kop koffie. Jeske woont aan de andere kant van Amsterdam en dus moet Vivian de tram pakken om bij haar te komen.
Wanneer Vivian klaar is voor vertrek pakt ze de Cocoon en bevestigt ze deze aan haar bovenlichaam. Vervolgens plaatst ze Tommie in de Cocoon en vertrekt. Omdat Tommie in de Cocoon zit kan Vivian hem gemakkelijk meedragen (lage gewichtsbelasting) en voelt ze Tommie constant dichtbij haar. Daarnaast ligt Tommie in een veilige en geschikte omgeving.
De tram arriveert en tijdens het instappen botst een medepassagier tegen Vivian aan. Tommie schrikt van de plotselinge nabijheid van de passagier, maar omdaat hij in de Cocoon zit is hij beschermd tegen dit soort situaties. De tram is zodanig vol dat Vivian geen zitplaats kan vinden, maar dankzij het uitgedachte ontwerp en de compactheid van de Cocoon is zij flexibel en kan ze gemakkelijk blijven staan.
De tram stopt en Vivian stapt uit. Op weg naar Jeske’s huis loopt ze even bij de bakker naar binnen om een taartje te halen voor bij de koffie.
Eenmaal in Jeske’s huis aangekomen begroet Vivian haar vriendin en doet ze de Cocoon af. Ze legt de Cocoon met Tommie erin op de stoel naast haar en begint aan haar koffie met taart terwijl ze met Jeske kletst.''
1. Wat is uw eerste reactie?
2. Denkt u dat u zo'n concept zou gebruiken?
3. Welke emotionele betekenis zou dit concept voor u hebben?
(hiermee onderzoek wij hoe groot de vraag is naar een mooi design in plaats van puur functioneel gebruik).
4. Welke factoren zouden voor u cruciaal zijn in het ontwerp van dit product?
(hiermee willen wij uw input van het product krijgen, aangezien u met inzichten kan komen die wij niet kunnen)
5. Wat vindt u van het onderzoek zelf?
(dit kan betrekking hebben op nut, duidelijkheid en graag eventuele verbeter punten)
Leen13
11-01-2016 om 18:16
Ontwerp
Voor mij zou ook belangrijk zijn dat een kind met het gezichtje naar jou toe maar ook met het gezichtje van je af gedragen kan worden.
Ook handig als je er een rugdrager van kunt maken.
Met verstelbare banden zodat je kunt afwisselen met je partner.
Leen13
11-01-2016 om 18:29
En nee
Ik ben niet zo gevoelig voor een charmerend verhaaltje. Tegen eigenlijk, maar misschien als je het in een filmpje laat zien valt het wel mee. Het komt wat te simplistisch over alsof Barbie nu ook te koop is met leuke draagzak voor een barbiebaby.
Magalí
11-01-2016 om 19:06
My two cents
Zo'n verhaaltje vind ik verschrikkelijk. Ik denk dat je dat inderdaad in een filmpje moet laten zien.
Een ding met een baby erin zet of leg je niet op een stoel (ik zie dan zo'n houten keukenstoel voor me). Eventueel wel op een bank of een luie stoel/fauteuil.
Verder vind ik de zin 'Wanneer Vivian klaar is voor vertrek pakt ze de Cocoon en bevestigt ze deze aan haar bovenlichaam' erg raar, of zijn de vrouwen in 2025 uitgerust met gespen o.i.d. aan hun lijf?
Verder kan ik me er nog weinig bij voorstellen. Ligt of zit de baby er in? Is het van hard materiaal gemaakt zoals een maxicosi? Zoja, hoe beschermt het dan een hele baby, of steken de beentjes uit zoals bij de draagzakken van nu? Hoe zijn die beentjes dan veilig voor duwende en botsende medepassagiers? Of als de hele baby erin zit of ligt, hoe groot is die Cocoon dan wel niet?
Ik denk dat je voor het design eerst moet kijken naar het praktisch nut, en dat dan wel zo mooi mogelijk uitvoeren. Je koopt toch liever een draagzak die comfortabel is voor ouder en kind, dan een mooi ding dat totaal geen (draag)comfort biedt.
MamavanSenH
11-01-2016 om 19:11
Antwoorden
1. Wat is uw eerste reactie?
Ik vraag me nog steeds twee dingen af: is dit zo'n ding waar hij in ligt ipv rechtop zit? Aangezien ze hem met cocoon en al op een stoel neerlegt en ik zie niet hoe dat met een rechtop te dragen draagzak moet kunnen.
2. Denkt u dat u zo'n concept zou gebruiken?
Nee, ik heb mijn twijfels bij de houding, ook bij de stevigheid (beschermd tegen het botsen van andere reizigers tegen hem, maar het is juist voor de rug van een baby van belang dat de stof soepel is, als een deken). En ik ben meer dan tevreden met de huidige draagsystemen, ik mis niets in de al bestaande ergonomische draagsystemen.
3. Welke emotionele betekenis zou dit concept voor u hebben?
(hiermee onderzoek wij hoe groot de vraag is naar een mooi design in plaats van puur functioneel gebruik).
Een mooi design is natuurlijk altijd leuk, alle dragers die wij hebben zijn gekozen op uiterlijk.
4. Welke factoren zouden voor u cruciaal zijn in het ontwerp van dit product?
(hiermee willen wij uw input van het product krijgen, aangezien u met inzichten kan komen die wij niet kunnen)
Verdiep je in ergonomisch dragen. Geen hard materiaal maar soepel stof, niet liggend naar rechtop.
5. Wat vindt u van het onderzoek zelf?
(dit kan betrekking hebben op nut, duidelijkheid en graag eventuele verbeter punten)
Nutteloos eigenlijk, omdat er oneindig veel keus is op het gebied van babydragen en daar wat mij betreft niets bij hoeft.
Ginny Twijfelvuur
11-01-2016 om 22:52
Maxi cosi draagdoek
Is dit een combi tussen van een maxi cosi en draagdoek?
Dan kan ik me er nog wel wat bij voorstellen. Ik heb bij de kinderen wel wat afgetobd als ik met het openbaarvervoer ging. Zeker omdat er geen lift was op het plaatselijke treinstation. Dat was dus trap op trap af met kind, baby en kinderwagen. Vaak nam ik dan de maxi cosi mee. En deed ik dit in twee etappes. Eerst kinderwagen naar boven en dan de kinderen.
Zou me kunnen voorstellen dat ik dan in zo'n situatie wel blij zou zijn met zo'n ding. Zeker als ie ook nog op wielen zou kunnen.
Hiermee heb ik vraag 1,2 en 4 beantwoord. En 3 en 5? Tja, emotionele betekenis maw... Daar heb ik niet zo heel erg veel mee.
Ginny Twijfelvuur
11-01-2016 om 22:53
Trein in trein uit was ook vaak een drama
Hierin ben blij dat die tijd achter me ligt.
Jamie
12-01-2016 om 08:30
Een baby van 3 mnd schrikt niet van de plotselinge nabijheid van een ander mens. Dikke kans dat baby gewoon slaapt dan. Verder vind ik dat je weinig hebt gedaan met de kritieken die je kreeg en is het alleen maar erger geworden.
Angela67
13-01-2016 om 14:36
klantbeleving
op de een of andere manier moest ik aan dit draadje denken toen ik dit las:
http://speld.nl/2016/01/13/klant-wil-geen-stukje-beleving/
(alert: humor)
Klant wil geen stukje beleving
'Maar het is een heggenschaar'
13 januari 2016 door Jop Eikelboom en Jaap van de Venis
Frits (56) wilde vorige week een heggenschaar kopen bij een ijzerwinkel maar hij kreeg alleen ‘een stukje beleving.’ In de ijzerwinkel was ineens een zithoek waar verschillende toonaangevende magazines op het gebied van ijzer lagen uitgestald. Het winkelpersoneel liep met een schort om. En op de achtergrond klonk The Whitest Boy Alive.Toen Frits een geschikte goedkope heggenschaar had gevonden, wilde hij afrekenen en weer naar huis. Een jonge verkoper hield hem tegen. Frits werd meteen getrakteerd op een latte macchiato, een slaafvrij spelt-havermoutkoekje en twee druiven. De verkoper begon een gesprekje over de Costa Ricaanse herkomst van de arabica-bonen en vrouwenrechten in de Malediven.“Hij twijfelde oprecht of deze heggenschaar wel de juiste was voor mij”, vertelt Frits. “Ik moest goed nadenken over wat ik wil uitstralen met het stuk gereedschap. Hij had het over de totaalbeleving. Maar het is een heggenschaar. Ik wil dit niet.”
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.