Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
28-10-2015 om 20:26
Beste forumleden,
Mag ik uw medewerking vragen aan een onderzoek?
Voor mijn studie psychologie aan Open Universiteit doe ik een onderzoek naar partnerrelaties en relaties met de eigen moeder/ vader. De vragenlijst is enkel bedoeld voor mensen in een partnerrelatie en is te vinden via deze link: http://bit.ly/1jAiuEY
U zou me een groot plezier doen als u de vragenlijst kan invullen!
28-10-2015 om 21:49
Gedaan
Leuke enquete alleen soms lastig want het gaat uit van 2 mensen die min of meer hetzelfde vinden/doen. Bijvoorbeeld: 'mijn moeder en ik kunnen elkaar vertrouwen'. Dat is bijzonder subjectief waar mijn moeder bijvoorbeeld 'ja' op zou zeggen terwijl ik dat in twijfel trek. Dus veel 'niet eens/oneens' antwoorden.
28-10-2015 om 22:16
Waarom de geboortedatum?
Ik heb een fake geboortedatum ingevuld. Waarom vraag je daarnaar?
Een geboortejaar snap ik en die wil ik best geven. Maar een geboortedatum is veel persoonlijker.
Verder een goede enquête.
Wat ik persoonlijk lastig vond is dat mijn vader Alzheimer heeft. Ik heb de vragen beantwoord op basis van langer geleden. Anders wordt het beeld wel heel vreemd.
29-11-2015 om 21:29
Dank!
Dank om de tijd te nemen om deze vragenlijst in te vullen!
Ik had 154 bruikbare antwoorden.
Het onderzoek ging na in welke mate intimiteit en onafhankelijkheid in relaties samenhangen. Volgens theorieën zouden de meeste volwassenen pas een evenwicht tussen onafhankelijkheid en intimiteit in de relatie met hun ouders tussen de leeftijd van 35 en 45 jaar bereiken (vandaar de vraag i.v.m. de geboortedatum: om de leeftijd te achterhalen).
Eerder onderzoek toont aan dat naarmate mensen ouder worden, de intimiteit in de relatie met de ouders en in de relatie met de partner afneemt. Tegelijkertijd zou ook onafhankelijkheid in die beide relaties toenemen.
Mijn hypothese van dit onderzoek was dat het krijgen van kinderen en de duur van de partnerrelatie hier een rol in spelen. Mijn resultaten waren niet zo eenduidig.
Ik vond:
- een lagere intimiteit in partnerrelaties die langer duren en bij respondenten met kinderen ten opzichte van partnerrelaties die korter duren en respondenten zonder kinderen.
- een lagere intimiteit in de relatie met de vader bij partnerrelaties die langer duren ten opzichte van partnerrelaties die korter duren
- een samenhang tussen intimiteit en meer onafhankelijkheid in de relatie met ouders: hoe intiemer men is met ouders, hoe onafhankelijker ook is ten opzichte van hen.
- een samenhang tussen de mate van intimiteit in de relatie met de vader en de mate van intimiteit in de relatie met een partner
- een samenhang tussen de mate van onafhankelijkheid in de relatie met de vader en de mate van intimiteit in de relatie met een partner
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.