Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Hoe denkt u over een gezond drinkbeleid op basisscholen?

Hallo moeders en vaders,

Ik doe onderzoek voor Maastricht Universiteit en ben heel benieuwd naar jullie mening over het invoeren van een gezond drinkbeleid op basisscholen in Nederland.

Ik heb een link toegevoegd met een vragenlijst. Zouden jullie deze willen invullen? Het duurt ongeveer 5 tot 8 minuten.

Alvast heel erg bedankt!

https://nl.surveymonkey.com/r/38WZRBZ

Milcham

Milcham

17-06-2017 om 18:32

Goh

Goh, een limonade-enquete. Ik versta onder gezond drinkbeleid iets anders. Wat is er mis met water? Geen suiker, geen zoetstoffen, geen chemische smaakjes maar gewoon heerlijk gezond kraanwater.
Ik zou het prima vinden wanneer de school pakjes verbied en wat er in de beker zit moeten de ouders zelf weten. Wat betuttelend. Zou voor mij reden zijn om een school met een verplichte limonade-afname niet te kiezen als school voor mijn kinderen.

Half a twin

Half a twin

17-06-2017 om 19:06

core business

Laten scholen zich bezig houden met hun enige opdracht: kinderen goed leren lezen, schrijven en rekenen!
Het inzicht over "gezond" pikken de meeste leerkrachten op uit de reclame. Wat een onzin heb ik in de afgelopen 10 jaar gehoord over gezond eten en drinken. Ben blij dat ik de basisschool achter me gelaten heb.
Gezond drinken met zoetstoffen, laat me niet lachen!

Kaaskopje

Kaaskopje

18-06-2017 om 14:06

Half a twin en Milcham

Ik ben al heel lang uit het basisschoolleven, maar is het niet zo dat het schoolbestuur ism de leraren en de MR beslissingen neemt over wat wel en niet toegestaan is, wat men accepteert aan commercie en sponsoring en de leerkrachten niet zomaar op eigen houtje mogen bepalen wat in hun klas de regels zijn over zoiets als het 'drinkbeleid'?

De onzin die je de afgelopen jaren, nou laat ik er mijn levenslange jaren van maken, hoort over eten en drinken, zie je ook terug op scholen. Opvattingen over verstandig eten en drinken zijn nogal vergankelijk. Daarom vind ik dat scholen hooguit richtlijnen kunnen geven, maar geen geboden of verboden. Liever geen snoep, beter een stukje fruit (ik noem maar wat), hun éigen aanbod zo gezond mogelijk moeten maken en daarmee het goede voorbeeld geven van wat op dat moment als verstandig wordt gezien en de inhoud van trommeltjes en meegegeven drinken verder aan de ouders te laten.

Pakjes verbieden, maar de inhoud van bekers toestaan, vind ik best hypocriet. Alleen omdat aan de pakjes zichtbaar is dat dat geen fris schoon kraanwater is, zou het verboden moeten worden, terwijl er hetzelfde in een drinkbeker kan zitten.

Drinken van school moet op vrijwillige basis gebeuren. Verplichte afname gaat mij ook te ver.

Vesta

Vesta

18-06-2017 om 15:30

Kaaskopje

Pakjes verbied je omdat het zo enorm veel afval oplevert, daarom maakt het niet uit wat er in een beker zit.

Milcham

Milcham

18-06-2017 om 16:00

Vesta

Juist. Pakjes geven een enorme hoeveelheid afval. Ik vind dat ouders zelf moeten weten wat ze aan hun kroost meegeven. Op de school van mijn kinderen mochten blikjes niet, voor de rest maakte het niet uit. Met gym namen de kinderen een lege beker mee zodat ze na de gym en voordat ze terugliepen naar school nog wat konden drinken. Deden bijna alle kinderen.

bieb63

bieb63

18-06-2017 om 16:14

precies

In een beker kan ook cola zitten........ Dus alleen pakjes niet toestaan ivm milieu. Dus bekers mee. Wat er in zit is aan de ouders.....

Thursday Next

Thursday Next

18-06-2017 om 16:57

ja vind ik ook

Als je de afvalbakken van een gemiddelde school eens ziet, vol met lege pakjes, echt zonde.
En verder is het idd niet aan school wat mijn kind drinkt. Op dit moment heeft jongste ondergewicht dus wat extra calorieen kunnen dan geen kwaad.

Half a twin

Half a twin

18-06-2017 om 17:04

ja er was algemeen beleid

Stond in de schoolgids. Iedere leerkracht bracht daar eigen nuances in aan. Bij de kleuters wat strenger, ingroep 8 liet de meester de teugels wat vieren.

Bij kleuters streng ging voornamelijk om het geknoei, dus geen chocolade.

Caesar

Caesar

18-06-2017 om 17:32

Kaaskopje, OT

Volgens mij is zulk beleid de verantwoordelijkheid van de directie van de school. Schoolbestuur en MR hebben hier, dacht ik, niet zo veel over te vertellen.

Dees

Dees

18-06-2017 om 21:32

Nou

Hier is het simpel mijn zoon krijgt een bakje fruit/paprika/komkommer mee met een flesje met limonade, welke flrink is aangelengd, maar goed ik bepaal wat mijn kind dan drinkt niemamd anders en kraanwater vindt ik zelf ook alleen lekker als het heel warm is dus hoeft hij van mij niet altijd te drinken. Dan bij de broodmaaltijd krijgt hij een pakje drinken, zolang er geen koelkasten beschikbaar zijn komt er geen karnemelk mee.

Vesta

Vesta

18-06-2017 om 22:05

thermosbeker

voor de melk neemt dochter een thermosflesje van de He.ma mee van 250ml werkt nu al 2 jaar prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2017 om 12:12

Pakjes

Ach ja, bij de troep en daarmee ook milieubelasting, stond ik op het moment van schrijven niet bij stil .

Caesar, de MR praat mee over een schoolreglement, dus als in dat reglement wordt opgenomen wat het drinkbeleid is, wordt wat de MR daarover te zeggen heeft zeker wel meegenomen.

Wat het bestuur betreft heb je me aan het twijfelen gebracht.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2017 om 12:23

afvalbakken

Oh heet mijn tuin zo? )

Omdat ik er nu over nadenk, constateer ik opeens dat het de laatste tijd wel wat minder lijkt met dágelijkse troep. Algemeen gezien is er wel regelmatig troep, maar de hoeveelheid lijkt wel minder. Mogelijk ook doordat het door de school is aangepakt, maar hoe dan ook beter.

Fransien

Fransien

19-06-2017 om 17:56

Jemig

Wat een hoop stellingen, en de vraag over mijn inkomen vul ik absoluut niet in. Ik ben dus halverwege gestopt.

guera

guera

19-06-2017 om 18:55

ja storend

dat suikervrij als gezond wordt gezien. Suikervrije limo ZONDER zoetstoffen bestaat volgens mij niet. Met zoetstoffen koop ik al helemaal niet. Dat is niet gezond. Gezond is water, thee.

Pirata

Pirata

19-06-2017 om 19:51

Alsof ...

Alsof suiker het equivalent van ongezond is. Ingefluisterd door de stroming dat suiker gif is??
Mijn ene ondergewichtige kind neemt een pakje volle chocomel mee. Het andere ondergewichtkind een bidon met water. Vanwege zijn zwakke gebit. En die krijgt ook een bakje noten mee ipv een koek. Koeken mag hij thuis. En de school schrijft hier niets voor behalve 1 groentedag.

Inanna

Inanna

19-06-2017 om 20:17

bidons

Vorig schooljaar hebben de kinderen op de basisschool van mijn dochter allemaal een bidon gehad, deze mogen ze vullen met water en de hele dag op hun tafel hebben staan. Ander drinken mag volgens mij ook nog gewoon, maar mijn dochter was altijd al dol op water, dus die is helemaal gelukkig dat ze de hele dag onbeperkt water mag drinken. Alleen in de bottle flip periode was het superirritant dat ieder kind een bidon op tafel had staan
Ze hebben deze gratis gehad omdat de school in een JOGG wijk staat (zie: http://overopdrinkwater.nl/ )
Nou dronk mijn dochter dus toch al water, maar ook kinderen die voorheen geen water dronken, zijn in ieder geval deels overgestapt, dus het lijkt een succesvolle manier te zijn.
Eerder nam ze ook wel eens thee mee in een thermosfles van de IKEA, maar sinds de bidon wil ze geen drinken meer meenemen van thuis.
Ik ben benieuwd hoe dat gaat als ze volgend jaar naar het vo gaat.

Caesar

Caesar

20-06-2017 om 09:07

Kaaskopje

Ja, je hebt gelijk. Dit soort zaken wordt geregeld via een schoolregelement of schoolgids. En via die weg heeft de MR hier instmmingsrecht over.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.