Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Help de wetenschap en ouderschapscompetenties van ouders te verbeteren!

Goeiedag ouders!

Voor mijn afstuderen van mijn master Sociale Psychologie op de Universiteit van Amsterdam doe ik onderzoek naar ouderschapscompetenties. Ik heb hiervoor een vragenlijst ontwikkeld die door vader en moeders met kinderen tot de 18 jaar ingevuld moet worden. Ik ben zelf nog student en mijn vriendinnen hebben nog geen kinderen dus ik vroeg me af of jullie mij wilden helpen door dit in te vullen! Het duurt ongeveer 10 minuutjes en je kunt er een bon mee winnen voor een webwinkel naar keuze.

Jullie zouden mij en de wetenschap erg helpen door dit in te vullen! Door op onderstaande link te klikken start de vragenlijst.

https://nlpsych.eu.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9sP2acMzmwEa4hn

Alvast super bedankt!!

Angela67

Angela67

21-04-2016 om 19:04

helaas

dit is geen tien minuten . . .sorry. maar dit soort open vragen dat kost echt tijd en nadenken. misschien op een ander moment.

MamavanSenH

MamavanSenH

21-04-2016 om 21:11

Open vragen

12 dingen invullen waaruit blijkt dat ik een goede ouder ben? Misschien heb ik een laag zelfbeeld maar ik kan er niet eens 1 noemen op dit moment. Of ik ben gewoon moe... Maar afgehaakt dus.

sorry

ik ben ook afgehaakt…

Ja, hoe moet je dat zien

"vragen wij u om 4 voorbeelden te noemen die uniek zijn voor u als ouder, waarin u heeft laten zien dat u een goede ouder bent."

Is het nou zo moeilijk om je op de borst te slaan?

Ik kan wel een paar situaties noemen maar dat zou ik toch niet snel benoemen als een 'goede ouder' zijn maar meer dat het mij gelukt is in de puzzel van omstandigheden, geluk, leren van je kind, en op een idee komen vanuit je achtergrond of opgezochtte nieuwe informatie, toeval en geluk.
Dat je als ouder een stumper bent die in het duister tast.

Wat is daar goede ouder aan?

Misschien ben ik wel net zo'n goede ouder als het mij een keer niet lukt. Dan heb je alles gegeven en het werkt (nog) niet, maar je gaat door.

Of ben je een 'goede ouder' als je je kind uit de klauwen van de 'kinderbescherming' hebt weten te houden.

Kortom, wat zijn de criteria voor een 'goede ouder'? Tja, en wie bepaalt dat eigenlijk.
En als je dat zelf bent, uiteraard heeft iedereen daar zelf ook een beeld bij, moet je dat dan niet eerst of bij je voorbeeld expliciteren wat je er 'goede ouder' aan vind?

bieb63

bieb63

21-04-2016 om 21:39

T'is in feite heel simpel

Los van dat 'wij' ouders ook allemaal maar mensen zijn met alle ups en downs, mogelijkheden en onmogelijkheden enz. (hetgeen heel wat impact kan hebben op de opvoeding/verzorging/liefde/aandacht/interesse overigens en niet te vergeten het karakter van je kinderen en alles wat daarmee samenhangt en ook zeker zaken waar je als ouders zeker niet altijd invloed op hebt), kun je stellen dat een 'goede' ouder:
- z'n best doet liefde en aandacht te geven
- z'n best doet het kind naar behoren te verzorgen (voeding, huisvesting, school, sociale contacten)

Meer is het niet

Lijstje competenties

Dus ging ik maar even op internet zoeken naar een lijstje mogelijke oudercompetenties waar je dan SMART formulerend je bewezen effectieve gedrag mee kunt laten zien.
Helaas kom je dan in de artikelen terecht over verstandelijk beperkte ouders en multiproblemgezinnen.
Lijkt me ook niet echt de bedoeling.

http://www.me-to-we.nl/hoe-effectief-jouw-ouderschap-doe-de-quiz/
En toen kwam ik dit testje tegen. Daar spreekt toch een bepaald beeld uit van opvoeding die niet helemaal de mijne is. Dan gaat het weer over consequent zijn, waar het bij mij thuis over voorspelbaarheid gaat en ik geen last heb van kinderen die 'grenzen' opzoeken maar van kinderen die de wereld maar ingewikkeld en energie vretend vinden en jou uitleg, steun en aanmoediging heel goed kunnen gebruiken, zonder 'consequent' te zijn maar juist ruimte te geven. Waar begrenzen net even wat anders betekent dan 'ho' is 'stop'.

Best ingewikkeld hoor.

Goed Bieb

Misschien denk ik wel te moeilijk. Ik ga het maar eens op zijn Biebs invullen.

Digibeet

" U kunt u keuze aangeven door te klikken op de naam van de webshop van uw keuze en deze naar boven of beneden te slepen, al naar gelang de voorkeur die u voor deze webshop hebt, waarbij 1: sterke voorkeur tot 8: minste voorkeur."

Ik wil geen boekenbon, maar toch moet ik een vraag beantwoorden en een keuze maken uit 8 websites en die slepen. Als ik er op klik wordt er een website geopend in een nieuwe link maar slepen ho maar.

krijg het helaas gewoon niet voor elkaar. Snap het niet.
Dus ja, dan gaat de enquete, inmiddels ingevuld ook niet verder. Jammer hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.