Onderzoeks-oproepen en enquêtes Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Onderzoeks-oproepen en enquêtes

Marielle

Marielle

21-10-2015 om 19:13

Gezocht voor onderzoek: ouders waarvan kind (tijdelijk) in pleeggezin woont

Mijn naam is Marielle Strijtveen, student binnen de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpverlening aan Hogeschool Windesheim te Zwolle. Voor mijn afstuderen doe ik onderzoek binnen het Lectoraat Sturing in de Jeugdzorg. Het onderzoek betreft een onderzoek naar Pleegzorg, in opdracht van Stichting Kinderpostzegels.

Het project heet Samen de (sch)ouders eronder. Wij willen toewerken naar het schrijven van een handreiking om sociale netwerken van ouders, pleegouders en pleegkind met elkaar te verbinden, zodat zij kunnen samenwerken, van elkaar kunnen profiteren, elkaar kunnen steunen. Het gaat dan om alle belangrijke mensen in het netwerk, zoals familie, buren, vrienden, kennissen van pleegouders, ouders en kind.

Momenteel vragen wij mensen die mee willen werken aan een interview over dit onderwerp. Wij zoeken specifiek naar ouders, waarvan hun kind of kinderen in een pleeggezin woont/wonen. Dit mag een tijdelijke plaatsing zijn of een langdurige plaatsing. Ook mag het een plaatsing zijn in een bestandsgezin of een netwerkplaatsing.

Mogelijk wilt u uw netwerk benutten om mensen te vragen om mee te werken? Dan mag u mailen naar [email protected]

Gaat niet lukken Marielle

De ouders worden eerst onschadelijk gemaakt met een zorgmelding ' kindermishandeling' daarna gelooft niemand meer dat ze nog iets voorstellen en is het pleeggezin er van overtuigd dat zij het beter weten dan de ouders.
Die ongelijke verhouding leidt tot machtsmisbruik en gebrek aan vertrouwen en gebrek aan samenwerking.
Dus eerst maar eens stoppen met elke hulpvraag om te toveren in een geval van 'kindermishandeling'

Aan de andere kant

http://www.balansdigitaal.nl/media/9945/18-21-DeHaan-BM8-2006%20[1118].PDF
Helaas werkt de nieuwe jeugdwet ook niet mee en zijn ouders tegenover school en hulpverlening vaak in een lastige achterstandspositie. Toch zijn er uiteraard ook auteurs die zoeken hoe je op een goede manier met ouders om kunt gaan. Ouders zijn ook maar mensen al komen ze in soorten en maten.
Dus hopelijk heb je wat gelezen van Alice van der Pas, Herman Baartman, Else de Haan. En er zijn veel meer auteurs die met begrip kunnen schrijven. Maar ook waar ouders tegenaan lopen in de zorg op websites van de stichting KOG, Jeugdzorg Dark Horse, maar ook hier op Ouders Online.
Kinderen hebben hun ouders nodig, dus het is belangrijk om wel dit soort onderzoek te doen.
Ik ben alleen bang dat een paar 'adviezen' niet gaat helpen, maar dat er andere dingen moeten veranderen op het gebied van de rechtspositie van ouders en kinderen, de bejegening van ouders en kinderen, en realistische omgang zonder roddel en achterklap.

MamavanSenH

MamavanSenH

22-10-2015 om 10:49

In het verleden?

Mag het ook iemand zijn van wie in het verleden het dochtertje tijdelijk in een pleeggezin heeft gezeten of moet het echt nu zijn? Want in het eerste geval ken ik wel iemand die kan en misschien ook wel wil meewerken. Zij heeft overigens een hele positieve ervaring ermee, het heeft het gezin echt geholpen en de negatieve spiraal doorbroken waardoor het meisje nu alweer zo'n 2 jaar probleemloos thuis kan wonen.

Marielle

Marielle

22-10-2015 om 19:46

Antwoord

Hallo MamavanSenH,

Zou U mij willen mailen op bovenstaand e-mailadres?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.