Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Monique D*

Monique D*

21-06-2016 om 14:25

Zakkengerold.. maar bij aangifte doen bij politie identiteitsbewijs tonen?

Gisteren was ik met twee boodschappentassen èn een paraplu in een bomvolle tram. Het was er zo vol, dat ik op de trap bij de deur moest staan. Ik kon mij met moeite vasthouden. Als de tram bij een halte stopte moest ik even uitstappen en daarna weer instappen.

Het bleek dat ik nog vergeten was brood te kopen. Later stapte ik uit om op een holletje in de stromende regen naar een andere supermarkt te gaan. Toen ik daar moest afrekenen kwam ik tot mijn verbijstering achter dat mijn portemonnee ontbrak in mijn tas... hoe kan dat? Zal het in een ander vakje zijn? Nee, ik kon hem niet meer vinden... zal het gejat zijn? De cassiëre verzocht mij vriendelijk om mij te wenden tot de service balie. Ik nam mijn niet afgerekende boodschappen mee daar naar toe. Daar was een lange rij en ik zocht overal in mijn tas.... geen portemonnee. Dit had ik nog NOOIT meegemaakt...

In mijn portemonnee waren mijn bankpas, rijbewijs, pasje van de zorgverzekering en bibliotheekpas. De eerste twee passen zijn heel belangrijk. Het eerste wat ik deed was mijn bank bellen om de boel te blokkeren. Gelukkig was er niets van de rekening afgehaald.. maar ik had geen contant geld. Hoe nu verder? Hij zei dat ik contant geld bij de bank kon afhalen met legitimatie(!) maar die bank was nu dicht.. en voor mijn rijbewijs adviseerde hij mij om aangifte te doen voor diefstal bij de politie.
Bij het politiebureau aangekomen zeiden ze dat ze mij niet konden helpen, want ik had geen identitieitsbewijs. Nee, die is net gejat!!
Gelukkig had ik mijn paspoort thuis (ik had het gelukkig voor mijn vertrek uit mijn tas gedaan), dus ik kan de volgende dag contact geld bij de bank en aangifte doen bij de politie.. dat ga ik zo doen.

Maar wat ik mij afvraag: stel ik had mijn paspoort mee en dit was ook gestolen. Kan ik dan helemaal geen aangifte meer doen??? Kan de dief lekker een rondedansje maken???

Elfje65

Elfje65

21-06-2016 om 14:32

Dat zou wel raar zijn

Ik denk dat je dan iets anders moet laten zien waaruit blijkt dat jij jij bent. Ik heb ook wel eens aangifte gedaan van diefstal van tas imcl. Rijbewijs en daar deden ze niet moeilijk over. Dat was wel heel lamg geleden, maar toch.

V@@s

V@@s

21-06-2016 om 15:04

destijds

Al weer lang geleden dat ik al mijn ID bewijzen in 1 keer kwijt was. Destijds was de volgorde als volgt:

- eerst naar de gemeente voor een bewijs van bestaan o.i.d.
- daarmee dan aangifte doen bij de politie

- dan naar de bankt om cash geld op te nemen en een nieuwe bankpas aan te vragen (en als bewijs verklaring van de gemeente en de politie mee nemen)
- dan terug naar de gemeente om een nieuw ID bewijs aan te vragen

Tegenwoordig is het gemakkelijker omdat de meeste gemeentes nu zelf een verklaring van vermissing ID kunnen opmaken, dan hoef je niet eerst naar de politie voor je een nieuw ID kunt aanvragen.

Overigens bewaar ik daarom nooit al mijn ID bewijzen bij elkaar.

Triva

Triva

21-06-2016 om 15:14

Tuurlijk is daar een oplossing voor

ik heb geen eens een paspoort!

Tank

Tank

21-06-2016 om 16:12

Hier

Hier eerst nieuw paspoort aanvragen omdat de aangifte niet kon, daarna een nieuwe poging om de aangifte te doen.
Kosten voor paspoort gemaakt, bleek het paspoort gewoon in het bakje op het politiebureau te hebben gelegen. Was heel netjes teruggebracht.
Klacht ingediend, maar de hoofdcommisaris vond niet dat zijn personeel, dat zelf de fout had toegegeven, verantwoordelijk was voor het kijken in het bakje. Dan had ik namelijk bij de poging tot aangifte meteen mijn paspoort teruggehad omdat dat 3 dagen tevoren was gebracht en het bij de aangifte dus al in het bakje lag.

Monique D*

Monique D*

22-06-2016 om 13:52

Tank

Dat is belachelijk, Tank! Slechte organisatie op het politiebureau. Waarom kan het niet zo zijn, dat het systeem of wat dan ook een hint geeft bij het typen van jouw naam dat het paspoort reeds gevonden is? Of dat ze automatisch zelf even kijken in het bakje?

Ook belachelijk dat de hoofdcommissaris niet de schuld bij zichzelf legt en jij geen klacht kan indienen.. is er geen onafhankelijke klachtencommissie hiervoor?

Monique D*

Monique D*

22-06-2016 om 13:57

Nog geen aangifte kunnen doen

Gisteren naar de bank geweest met mijn paspoort om contant geld af te halen. Dat is gelukt. Dan zou ik naar de politie gaan om aangifte te doen van diefstal van mijn rijbewijs. Dat is een ander politiebureau dan waar ik de eerste keer ben gegaan. Na 20 minuten gewacht te hebben in de wachtkamer kwam toevallig een agent achter de balie die verbaasd was dat ik daar wachtte... bleken ze alleen op afspraak te werken wat ik helemaal niet wist.... zonde van mijn tijd. Ik heb toen een afspraak gemaakt voor vandaag om 7 uur 's-avonds.

Dat betekent dat die dief of dieven tijd hebben om lekker te frauderen met mijn rijbewijs. Ze kunnen dit vervalsen, maar kunnen ze ook bijvoorbeeld auto's nemen op mijn naam? Ik vind het vervelend dat ik niet gelijk kan handelen, maar tegen allerlei bureaucratische zaken aanloop.

poehee wat een toestand!

Als je dus geen paspoort thuis had liggen, had je eerst naar de gemeente moeten gaan voor een bewijs van bestaan. Maar de gemeentesecretarie is lang niet altijd open en ook vaak niet in de buurt, na alle fusies en herindelingen.

Dus als je op vrijdagavond wordt gerold, kun je pas op maandagochtend naar een gemeentehuis.
Rijden zonder rijbewijs, nou ja dat kan, dat is bij een controle uit te leggen.

Succes Monique, hopelijk komt het allemaal weer in orde, en worden de boeven bij een standaardcontrole gepakt.

Tank

Tank

24-06-2016 om 20:14

Bromvlieg

Daarom heb ik een kopie van mijn paspoort bij me en ook op mijn mobiel een foto.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.