Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Arawen

Arawen

13-05-2014 om 11:07

Wie zijn dat toch, die auto's met zwaailicht

Regelmatig kom ik ze tegen op de snelweg (A9), in mijn ochtend woon-werk verkeer. Gewone personenauto's, model 'groot en luxe', meestal zwart met geblindeerde ramen, en met een blauw zwaailicht op het dak. Ze rijden meestal hard, op de linkerbaan, in een groepje van 2 of 3 achter elkaar aan.

Vanochtend stonden we toevallig in de file en het groepje probeerde er tussendoor te komen. Ze kregen niet veel medewerking van hun medeweggebruikers. Wat ik me wel wat kan voorstellen. Ik bedoel; een ambulance of politiewagen met gillende sirenes moet duidelijk mensenlevens redden en die laat je voor gaan. Maar deze.. ze zijn niet duidelijk van een hulpdienst en eigenlijk ziet het er wel wat 'overdreven/arrogant' uit...

Het doet me altijd denken aan die politiefilms, Lethal Weapon-achtig, waarbij de agenten hun raam open draaien en gauw een zwaailicht op hun dak zetten. En dat maakt me nieuwsgierig.. Het is zo geheimzinnig.. Weet iemand wie dit zijn?

Tine Winkel

Tine Winkel

13-05-2014 om 11:15

blik op de weg

Klinkt als 'stillen', die dus controles op de weg doen in burgerauto's. In geval van nood worden zij ook opgetrommeld en willen dan met zwaailicht en toeters alsnog door het verkeer naar de plek des onheils. Volgens mij is het gebruik van die middelen zwaar gereglementeerd en als je daarin regels overschrijdt geeft dat een heel wat hogere boete dan het meenemen van een vluchtstrookje of zo. Ik zou het, als slachtoffer waarnaar zij op weg zijn, dus zeer op prijs stellen als je/men de volgende keer wel aan de kant gaat.

Druif

Druif

13-05-2014 om 11:33

yep

Ik ken iemand met zo'n geblindeerd busje. Hij werkt bij de politie.

Arawen

Arawen

13-05-2014 om 11:46

Hof van Justitie

Mmm... stillen.. het zou kunnen. Maar het is altijd dat stuk snelweg en altijd 's ochtends.. en het zijn er ook altijd 2 of 3. Da's wel erg toevallig voor controle-auto's die acuut worden opgetrommeld.

Een collega riep iets over het Hof van Justitie in Den Haag, waar blijkbaar mensen heen vervoerd worden. Dat klinkt ook nog wel logisch... iemand..??

Ook meegemaakt

Paar jaar geleden ook meegemaakt, later bleek er iets aan de hand te zijn in de plaats waar ik naar toe ging. Daar was toen ook een heli in de lucht. Ik denk dus dat die auto daar ook naar toe ging.
Omdat je niets hoort schrik je wel als zo'n auto ineens achter je rijdt, ben dus wel snel naar de rechterbaan terug gegaan toen dat weer kon.

Opvallende stillen dan

Als je onopvallend een controle wil doen, ga je dan in een grote luxe zwarte auto met geblindeerde ramen zitten? Die trekken zelfs zonder zwaailicht de aandacht.

neteret mut

neteret mut

13-05-2014 om 13:43

paar jaar geleden

kwamen er ook een aantal van die auto's voorbij (groot zwart geblindeerd en met blauwe lichten, hardrijdend en idd alsof je in een politieserie zit), ergens tussen Houten/ Breda. Toen was het niet 's ochtends maar juist laat in de avond. Heb het me altijd afgevraagd wat het nou voor auto's waren.

Melle

Melle

13-05-2014 om 14:05

Kan ook

Het kan ook zijn dat ze iemand van belang vervoeren. Hoe dan ook hebben ze gewoon voorrang en moet je opzij als ze eraan komen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2014 om 14:22

arrestatie teams van de marechaussee

Zijn dat niet de arrestatieteams van de marechaussee? Die worden naar ik weet ook ingezet bij verplaatsingen van zware gevangenen enzo.

Jasmijn

Jasmijn

13-05-2014 om 15:00

misbruik?

Het zou ook nog gewoon een hoge pief kunnen zijn die misbruik maakt van de situatie, je hoeft zo niet in de file te staan. Zeker als het altijd op hetzelfde tijdstip is (begin kantoortijd) en hetzelfde traject.
Maar het kan natuurlijk ook een zware gevangene zijn die naar de rechtbank vervoerd moet worden (maar dan snap ik nog niet helemaal waarom je daar sneller dan andere mensen over moet doen op de snelweg)

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-05-2014 om 15:12

eeehmmm

Misschien wel een kroongetuige waarmee ze gewoon door willen kunnen rijden om klemrijden te voorkomen?

grt Dendy ( die misschien teveel tv kijkt )

lijkt me geen gevangene

"Maar het kan natuurlijk ook een zware gevangene zijn die naar de rechtbank vervoerd moet worden"

Gevangenen, vziw ook de zware, worden vervoerd met witte busjes met zwart Justitielogo. Van de (ik moest even googlen) Dienst Vervoer en Ondersteuning.

Geen gedetineerden dus. Maar wie wel...

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

13-05-2014 om 15:55

nou...

Temet, volgens mij heb Volkert van der G. en Mohamed B. wel eens gezien in zo'n auto (in het nieuws, met zo'n geblindeerde ski-bril op hun ogen) google maar eens.

Jasmijn

Jasmijn

13-05-2014 om 15:56

tegelijk

Oh, we waren tegelijk aan het typen, ja dus hé

neteret mut

neteret mut

13-05-2014 om 19:48

maar

wij zagen ze rond een uur of 10 's avonds

Wilders

Rijdt ook regelmatig hier in de buurt in zo'n auto. Wellicht andere politici ook.

Blauw zwaailicht.

Een voertuig dat een blauw zwaailicht voert is een voorrangsvoertuig. Een blauw zwaailicht voeren geeft bepaalde rechten. Dus als het mogelijk is, graag voorrang verlenen. Ze zijn een belangrijke opdracht aan het uitvoeren. Bommelding? Vervoer gedetineerde? Drugstransport op het spoor? Milieuramp? Of een minister op tijd afleveren bij belangrijke bespreking?
Hulpdiensten met geel zwaailicht hebben geen speciale voorrangsrechten.
Leuk om te googlen op "blauw zwaailicht".

ViaMan

ViaMan

13-05-2014 om 23:51

Arrestatie teams

Heb hier op de bank een oud marechaussee gediende. Antwoord van hem; ofwel arrestatie teams (zwaailicht gaat naar binnen in omgeving van bestemming zodat ze onopvallend aankomen) ofwel de 'belangrijkere' geditineerden vervoer, zoals Volkert etc.

ViaMan

ViaMan

14-05-2014 om 00:12

Arrestatie teams

Heb hier op de bank een oud marechaussee gediende. Antwoord van hem; ofwel arrestatie teams (zwaailicht gaat naar binnen in omgeving van bestemming zodat ze onopvallend aankomen) ofwel de 'belangrijkere' geditineerden vervoer, zoals Volkert etc.

Dalarna

Dalarna

14-05-2014 om 13:09

toch

Toch vertrouw ik niet op al die mogelijkheden, het lijkt er op dat die auto's elke ochtend precies om dezelfde tijd die rit maken....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-05-2014 om 13:13

Misschien

zit er wel een rechter in die naar zijn werk moet, zware strafzaken behandelt en daarom beveiligt over straat moet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.