Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Wie weet raad of kan helpen

Goedemiddag allemaal,

Zal mij eerst even voorstellen. Ik ben Joyce en ben 31 jaar en heb 2 mooie kinderen.

Nu wil ik jullie iets vertellen en vragen. Het gaat over mijn beste vriendin. Bij haar gaan de zwangerschappen vaak niet goed. Ze heeft al 13 miskramen gehad en heeft een kindje dat veels te vroeg geboren is.
Nu was ze vorig jaar gelukkig weer zwanger en dit keer geen miskraam... zo gelukkig waren ze. Heel de zwangerschap zonder problemen doorgekomen. Dus toen ze eindelijk weeen kreeg, zijn ze vrolijk naar het ziekenhuis gegaan, zo blij dat eindelijk hun lang verwachte baby in hun armen te kunnen sluiten. In het ziekenhuis aangekomen... helaas geen hartslag meer. Het kindje was in de buik overleden. Er is nooit een reden voor dit verlies gevonden.

Nog geen drie maanden later werd haar vader ernstig ziek en drie maanden later overleed hij ook. Nu denken jullie; wat wil ze nou vragen.

In de tijd na het verlies van hun zoontje en haar vader, heeft ze een potje gemaakt van de financien. Ze heeft hier helaas geen hulp voor gezocht. Nu dreigen ze het gezin uit huis te zetten. Dat is natuurlijk sowieso verschrikkelijk, maar omdat haar kindje ook thuis is geweest, is het nog veel moeilijker. Wij zijn daarom een inzamelingsaktie begonnen, om ervoor te zorgen dat ze in het huis kunnen blijven wonen. Wij willen ze het liefst voor kerst geven.

Wij proberen op deze manier zoveel mogelijk mensen te bereiken. Weet misschien hier iemand hoe je zoiets aanpakt? Hebben jullie nog adviezen? Of misschien wil hier iemand helpen?

Voor jullie adviezen en/of meer informatie [mailadres verwijderd door forumbeheer ivm privacy]

Doorpakken

Wat fijn dat je dit voor je vriendin wilt doen. Ik heb zelf weleens gereageerd op financiele verzoeken van familie die ik per mail kreeg. Je kunt ook verzoeken op facebook zetten.
Maar wat natuurlijk ook moet gebeuren is dat je vriendin geholpen wordt met haar financien die waarschijnlijk een hopeloze puinhoop zijn.
Kan iemand met haar samen orde scheppen in de rekeningen en op een lijstje zetten wat achter loopt en nog betaald moet worden?
En dan samen met haar de instanties afbellen waar een achterstand is en daar afspraken mee maken.
Die afspraken kun je pas maken als je een overzicht hebt van wat er binnen komt.
En dan samen met haar even iedere week de rekeningen doorlopen en bellen en overmaken.
Dat is wel even doorpakken.
Als eerste natuurlijk de woningbouw bellen dat je niet zomaar een gezin op straat zet en dat er aan de achterstanden wordt gewerkt. Zij geven je het nummer van het incassobureau. Snel bellen want daar lopen de kosten snel op.
Het vraagt veel en ik vind het ook erg dat het zo moeilijk is om daar bij geholpen te worden. Je kunt haar aanmelden voor schuldhulpverlening maar dat is voor gemeenten een dure voorziening en ze doen dan ook vaak weinig. Dan je terugsturen en zeggen dat je je rekeningen moet betalen en je administratie opruimen. Dat is voor mensen met deze problemen niet genoeg. Als vriendin kun je doorpakken en je niet laten wegsturen.

Raar

Dus wij worden geacht, aan de hand van een zielig verhaaltje van een "vriendin" op een forum om geld over te maken voor iemand die in de financiele problemen zit.

Dat is toch te gek voor woorden. Hoe weet ik dat het geld goed bested wordt, goed terecht komt en of er überhaupt geen sprake is van ordinaire oplichting?

Dit nog los van het feit of zomaar geld geven hoe dan ook iets zou oplossen.

Jee Mark

Ze vraagt ons helemaal niet om geld, ze geeft haar mailadres voor tips en info. Om een huisuitzetting te voorkomen moet er nú wat gebeuren, de rest komt later. Eerst goed lezen voordat je als een lompe boer tekeer gaat.

skik

skik

Ze vraagt wel degelijk om geld. Ze heeft het over een inzamelingsactie en vraag of mensen willen helpen. Het lijkt me klaar als een klontje dat wat echt verlangd wordt geld is.

Noem me maar een lompe boer als je wilt, ik vind het twijfelachtig.

Hadewich

Hadewich

03-12-2014 om 16:23

Eens met Mark

Dit is zeer twijfelachtig. Voor goede adviezen is het forum toch prima? Hoef je niet te gaan mailen!

zebra

zebra

03-12-2014 om 20:54

beide

volgens mij vraagt ze om adviezen om haar vriendin te helpen maar is ze ook een inzamelingsactie gestart. De tips kunnen hier op het forum gegeven worden maar voor mensen van het forum die eventueel willen bijdragen aan de inzamelingsactie was het mailadres bestemd.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-12-2014 om 00:09

Je hoeft niet blind te vertrouwen

op de eerlijkheid van een onbekende, maar dat wil niet zeggen dat je niet verder kunt kijken dan het vooroordeel dat het om ordinaire oplichterij gaat.
Ik kan me eigenlijk best voorstellen dat iemand de ellende van haar vriendin niet kan aanzien en ietwat ondoordacht hulp gaat zoeken. Het lijkt me alleen beter als diegene haar vriendin meesleept naar álle instanties die officieel kunnen helpen. En als de directe familie- en vriendenkring dan sámen kan bekijken of er wat bijgedragen kan worden, zou dat een mooi kerstcadeau zijn.

Vlindertje Dylan, als je oprecht wilt helpen (maar ook als het eigenlijk voor jezelf is), probeer dan eens uit te vissen of er kerkelijke of humanistische instanties in jullie gemeente zijn die bij kunnen springen. Maatschappelijk werk weet soms wegen waar je als gewone burger niet altijd weet van hebt.
Zet je vriendin in je auto, of op de fiets en ga met haar naar de gemeente voor schuldhulp.
Help haar alle schuldeisers te bellen om te kijken of er nog wat te regelen valt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.