Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

30-09-2009 om 22:33

Wie mag er klagen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

vond ik ook, hoewel niet kon gebeuren, er konden nauurlijk ergere dingen gebeuren, maar dit was het ergste wat er gebeurde, en dat deed niets af aan mijn verdriet. Heb een hoop van haar geleerd!

manonM

manonM

04-10-2009 om 23:15

Ben daar veel mee bezig

de laatste tijd.
Ik heb nu ook weer een, voor mij, moeilijke tijd achter de rug en kon me vreselijk ergeren aan mensen met problemen die in mijn ogen niet te vergelijken waren met de mijne.

Bijvoorbeeld het intense verdriet van mijn moeder tegenover het geklaag van mijn schoonmoeder over spataderen! maar ik heb geprobeerd en niet op in te gaan en er overheen te willen gaan".

Niet iedereen hoeft te weten waar ik onder lijd.

Ik op mijn beurt probeer altijd wel rekening te houden met dingen die in mijn ogen nog veel erger zijn. Gisteren nog sprak ik een moeder wiens dochter van 15 midden in haar chemokuren zit en zij kon er begrip voor opbrengen dat ik ook over mijn dochter inzat.
Aan zo een houding neem ik graag een voorbeeld.

krin

krin

05-10-2009 om 09:07

Komrij over (niet) klagen

Eer maakt men lakens wit met inkt.
Eer speelt men schaak met bezemstelen.
Eer vindt men nog een roos die stinkt.
Eer ruilt men stenen voor juwelen.

Eer breekt men ijzer met zijn handen.
Eer zal men stijgen in valleien.
Eer legt men een garnaal aan banden.
Eer leert men geiten kousen breien.

Eer plant men bomen op de weg.
Eer zal men kakken in zijn hoed,
dan dat ik u mijn ziel blootleg
en zeg wat ik thans lijden moet.

Annie over (niet) klagen: zeuren

ls je moe bent
Als je oud bent
Als je rillerig en miezerig en koud bent
Als je man weer met een juffrouw op de pier zit
Als de echtelijke liefde je tot hier zit
Als je schoonfamilie vraagt om ondersteuning
Als je vader zich weer vasthoudt aan de leuning

Als er sneeuw is
Als er mist is
Als het ijzelt en je minnaar een sadist is
Als dat allemaal je lot is
En je vraagt of er een god is
Sla dan woedend met de deuren
Ga je avondjurk verscheuren
Maar niet zeuren

Huil je in je bed
Bijt je in je laken
Vloek tegen iedereen
Schreeuw van de daken
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Trap om je heen
Wees nooit een dame
En gooi het theeservies
Dwars door de ramen
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Neem een grote schaar en knip in het velours
Scheld de vrouw van de notaris uit voor hoer
Doe dat allemaal
Maak een grof schandaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Als je down bent
Als je ziek bent
Als je kromgetrokken van de rimmetiek bent
Als de regen door het dak lekt op de grond
En je zeven kinders hebben rooie hond
En geen stukje eten in de frigidaire
En de muizen vallen morsdood in de serre

Als je auto op een paal botst
Als de kat weer op de mat van het portaal kotst
Als je arm bent als een kerkmuis
Moet gaan dweilen in een werkhuis
Ja dat alles kan gebeuren
Zelfs in technicolorkleuren
Ga niet zeuren.

Spring in de gracht
Of knip je haar af
Duw oude dametjes
Van het trottoir af
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Gijzel Wim Kok
Ga daag'lijks staken
En dan naar Den Haag
Om het Catshuis te kraken
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Ga naar 't postkantoor en spuug door het loket
Krijg een hartaanval of ga desnoods naar bed
Met de kardinaal
Doe dat allemaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Raak aan de drank
Haat al je vrindjes
Breek in bij Luns
Pik al z'n lintjes
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Ransel je kind
Knijp je parkietje
Zeg tot de generaal
U bent een mietje
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Tjonge jonge jonge, wat een toon
Tjonge jonge jonge, niet gewoon
Doe het allemaal
Wees een kannibaal
Maar zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet
Zeur niet

Massi Nissa

Massi Nissa

09-10-2009 om 21:28

Zorra

Bedankt. Wat een tekst. Je herkent onmiddellijk de hand van de meesteres.
Groetjes
Massi

He?

Van wanneer is deze versie? In het origineel wordt een revolver op Pierre Jansen leeggeschoten, en kwam Wim Kok niet voor.

Groeten,

Temet

Wel klagen

iedereen mag klagen! Klagen lucht soms enorm op. Als luisterd oor hoef je ook niet altijd iets te doen met de klaagstroom, maar gewoon even luisteren en de ander laten spuien. Mensen proberen al zoveel rekening met elkaar te houden.

Ooit zat er een vriendin tegen mij te klagen en zei toen opeens. Jeetje, wat zit ik nou tegen jou te klagen. Jij hebt een echt probleem (had toen huidkanker). dat vond ik zo'n onzin, want waarom problemen met elkaar vergelijken? Voor iedereen is zijn probleem (klacht/klagen) op dat moment een probleem. Wie maakt uit of het erg genoeg is? Ik ben blij dat ik af en toe over mijn man en kinderen kan klagen. Dat lucht even op. En ik ben nog veel blijer (uhhh, klopt dit woord?) als andere mensen dan mee klagen. Weet ik in ieder geval dat ik niet de enige ben.

Ik zeg, klagen en spuien!

Greetz
Mariska

Onderscheid

Ik vind dat er een groot verschil is tussen klagen en jezelf _beklagen_.
Het eerste kan overal over gaan, het weer, je schoonmoeder, de pedicure, je rotbaan, you name it. Onnodig om steeds te bedenkeen dat het erger kan, dat is immers (bijna) altijd wel zo en dat zou impliceren dat je nooit es lekker zou kunnen mekkeren. Met het tweede "moet" je zorgvuldiger zijn, vind ik. Als je werkelijk je lot beklaagt, is het goed om erbij stil te staan of dat reëel is, of je idd zo onrechtvaardig bedeeld bent in het leven, en een vergelijking met anderen is dan niet altijd misplaatst, maar kan je de ogen openen of jezelf doen relativeren.
Maar goed, ik heb niet de hele draad gelezen dus wellicht is dit een enorme open deur

Massi Nissa

Massi Nissa

10-10-2009 om 12:39

Anneque

Je slaat voor mij de spijker op de kop. Lekker mekkeren moet kunnen. Het lucht op, het geeft soms aanleiding tot tranen en lachbuien, het verbindt en verwarmt. Waar bijna niemand tegen kan, is een stuk chagrijn dat eindeloos doorzeurt. En dan ook nog over hetzelfde. De kunst blij klagen is weten wanneer je moet ophouden.
Groetjes
Massi

MRI

MRI

10-10-2009 om 21:05 Topicstarter

En dat vind ik nu juist vreemd:

"Lekker mekkeren moet kunnen" versus "Waar bijna niemand tegen kan, is een stuk chagrijn dat eindeloos doorzeurt"
Persoon een maakt misschien weinig dramatisch mee in haar leven (getver wat baal ik al de tweede keer griep in een jaar, nag nag ff doormekkeren) terwijl persoon twee misschien met een hele nare ziekte en een gestorven kind in haar leven zit (he, daar heb je haar weer met haar ziekte).

en zeker als persoon een tegen persoon twee mekkert, vind ik het weinig pas hebben.

MR

Massi Nissa

Massi Nissa

11-10-2009 om 08:53

Maar mariarosa

Uiting geven aan je verdriet over een overleden kind is toch niet 'eindeloos doorzeuren' of 'chagrijnig zijn'? Ik vind het welhaast iets oneerbiedigs hebben om woorden als 'zeuren' in verband te brengen met zoiets vreselijks. In zo'n droevig geval (het verlies van een kind) is eerder sprake van 'weeklagen'. Het is moeilijk voor te stellen dat iemand daar geen begrip voor zou hebben. Ik ken trouwens weinig mensen die zoiets hebben meegemaakt die daar de hele dag door over praten.
Chronische ziektes zijn weer van een andere orde/categorie. Natuurlijk mag je daarover eens flink mopperen, waarom niet? Tussen af en toe je hart luchten en 'eindeloos doorzeuren' ligt nogal wat ruimte, lijkt mij.
Bij 'eindeloos doorzeuren over hetzelfde' denk ik bijvoorbeeld aan collega's die hun werk al jaren niet meer leuk vinden. Zij mopperen, zaniken en emmeren de ganse dag door over alles. Het is niet goed of het deugt niet, en het is allemaal de schuld van anderen. Ik heb heel weinig geduld met deze mensen en ontwijk ze actief.
Ik begrijp nog steeds niet waarom je klagers op jouw manier wilt indelen: die mag wel klagen, want die heeft allerlei ernstige dingen meegemaakt, en die niet, want die heeft een te weinig dramatisch leven. En dan mag persoon-met-saai-leven al helemaaaal niet klagen tegen persoon-met-tragisch-bestaan, want dat geeft geen pas. Het wordt zo wel heel ingewikkeld om je mond nog open te doen tegen elkaar, want weet je wel genoeg van iemands achtergrond om te mogen zeuren tegen die persoon? En wie bepaalt dan wanneer je zelf veilig mag klagen, wanneer is een leven dramatisch/tragisch?
Ik maak er nu een beetje een karikatuur van, maar de essentie meen ik echt: je kunt niet gaan bepalen wie er wanneer en hoeveel mag klagen. Dat doe ik voor die collega's ook niet. Ik mag ze wel uit de weg gaan. Dat is mijn goed recht.
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.