Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

wie doet er vrijwilligerswerk?

Hoe vind je het?
Ben je ervoor gevraagd of heb je je aangemeld?

Yeti

Yeti

10-07-2015 om 14:23

Ik heb mezelf aangemeld en ik vind het erg leuk, al kost het soms wel veel tijd.

En jijzelf?

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

10-07-2015 om 14:31 Topicstarter

aangemeld

Ja, en ook leuk en waardevol. Doe eigenlijk al vrijwilligerswerk sinds ik volwassen werd. De ene periode meer dan de andere.

Verschillende dingen, dat wel, en ik denk dat ik er ook mee bezig blijf zolang ik gezond ben.

Doe het al zo lang dat ik het niet meer weet hoe het gegaan is. Vaak als je ergens een vraag stelt of je ergens mee gaat bemoeien dan wordt je vanzelf gevraagd.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

10-07-2015 om 14:43 Topicstarter

gevraagd

Ja, dat kan zo gaan Anne. Je gaat meepraten en ze betrekken je bij de organisatie/club/vereniging.

Ben ooit 12 jaar vrijwilliger geweest bij Ver. Borstvoeding Natuurlijk, niet voor gevraagd, zelf voor gekozen omdat ik de waarde van die club had ondervonden.

Sinds kort schrijf ik - alweer vrijwilligerswerk - voor een plaatselijk blad. Ook erg leuk. Veel nieuwe mensen, nieuwe verhalen, en de voldoening die het geeft dat mensen plezier beleven aan het blad.

Egel

Egel

10-07-2015 om 15:11

leuk

Leuk Bromvlieg, ik ben ook een paar jaar vrijwilliger geweest bij de Ver.Borstvoeding Natuurlijk. Maar ik was te onzeker om echt contactpersoon te worden, dus toen ben ik regelklusjes gaan doen, telefoondiensten indelen en zo. Maar ik kwam wel op die dagen, vaak in Amersfoort. Leuke club mensen over het algemeen!

Noet

Noet

10-07-2015 om 15:34

2 bestuursfuncties, luizenpluizen, organisatie van een badmintontoernooi. En ook afen toe mee met de Zonnebloem voor een dagactiviteit.

Soms denk je dan wel, waarom doe ik dit eigenlijk, maar het is te leuk om het niet te doen allemaal.

Marjoleine64

Marjoleine64

10-07-2015 om 23:14

Penningmeester

Bij de muziekvereniging. Ik ben lid geworden om lekker mee te spelen omdat ik van de kinderen gezien had wat een leuke club het was. Binnen een jaar gevraagd voor de redactie van het clubblad, en een jaar later voor het bestuur. Dat was 4 jaar geleden... Leuke club mensen!
Eerder al in de ouderraad van de kinderopvang meegedraaid, ik denk 8 jaar lang of zo, en ook in mijn studententijd bestuursfuncties gedaan. Ik heb het van huis uit mee gekregen, mijn ouders deden (en doen nog steeds) ook van alles voor allerlei clubs. Mijn moeder van 79 geeft nu nog taalles aan allochtone vrouwen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-07-2015 om 10:45

Collecte lopen

Ik loop twee collectes, één ervan organiseer ik ook in mijn woonplaats. Ik ben er bij beide als het ware ingerold: voor de eerste kwam er jaren geleden iemand collectanten werven aan de deur. Omdat ik verder helemaal niets aan vrijwilligerswerk deed terwijl ik vind dat ik dat wel zou moeten doen heb ik 'ja' gezegd. De tweede ben ik ingerold doordat mijn buurvrouw de organisatie deed. Toen zij daar naar veel jaar mee op wilde houden heb ik het overgenomen.
Eigenlijk vind ik dat ik meer vrijwilligerswerk zou moeten doen, maar heb er te weinig energie voor naast het gezin, mijn 32-urige werkweek en de mantelzorg. Ik kijk wel rond of er iets is dat bij me past.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-07-2015 om 10:46

Eeuh

Naar veel jaar moet natuurlijk zijn na veel jaar...

moreen

moreen

11-07-2015 om 11:36

en ik....

Heb enkele jaren vrijwilligerswerk gedaan voor Balans.Hier rolde ik in omdat mijn zoon ADHD en NLD heeft.
En,als dat meetelt, ik heb op de scholen van mijn zoon altijd in de MR gezeten. Nu doe ik al weer een paar jaar vrijwilligerswerk voor de SP.
En ik heb enkele keren als vrijwilliger bij het verpleeg huis van mijn schoonmoeder creatieve dingen gedaan met dementerende mensen. Ik wilde er eigenlijk mee doorgaan toen ze overleed enkele maanden geleden maar merk nu dat ik het gewoon niet op kan brengen. Ik werk zelf ook nog met verstandelijk beperkte kinderen.

Anne Carin

Anne Carin

11-07-2015 om 15:23

Ik doe vrijwilligerswerk in een kattenasiel. Heb mezelf daarvoor aangemeld een paar jaar geleden omdat ik tijd "over" had. Heb wel gezocht naar iets wat ik echt leuk vind (katten dus). Daarnaast collecteren mijn man en ik, om de beurt, ook 5x per jaar voor verschillende organisaties. Vind ik minder leuk maar ja, mijn buurvrouw is wijkhoofd en zit iedere keer weer te springen om collectanten dus dan doen w ehet toch nog maar een keertje!

Barvaux

Barvaux

11-07-2015 om 16:40

Ik zit in het bestuur van de sportvereniging van mijn oudste en verder doe ik de ledenadministratie, de huur van locaties en een deel van het wedstrijdsecretariaat. Zoon gaat er waarschijnlijk mee stoppen (over een jaar is het zeker dat hij stopt) en dat vind ik nu wel lastig. Wat moet ik nu? Ik heb geen binding meer met die sport maar mijn acties beslaan verreweg de grootste kostenpost van de club (huur locaties) en daar wil je niet iemand mee laten rommelen. Mijn voorganger heeft er (daar kwamen we later pas achter) ook een potje van gemaakt en veel meer gehuurd dan nodig was en fouten gemaakt. Ik denk dat ik nog een jaar blijf en aanbied mijn vervanger waar nodig bij te staan? Dan zou ik best wel eens wat anders willen doen, nog geen idee eigenlijk dus ik vind het wel leuk om mee te lezen wat anderen doen.

Toya

Toya

11-07-2015 om 19:33

ja maar in het klein

En daarmee bedoel ik: ik ben geen type om in besturen te zitten.
Ik doe vrijwilligerswerk in de psychiatrie (ontspanning voor clienten), help een vriend met een handicap met solliciteren, stukje mantelzorg als in het schoonhouden van het huis van mijn ouders, pas af en toe op dieren van anderen, ik haak babydekens voor baby's van moeders die het minder goed hebben enz.
In het verleden veel op school geholpen (ja ja ik ben er eentje die dat niet erg vindt), collectes gelopen, onderdeel van een blaadje verzorgd, kinderkampen gedraaid enz.

Toya

Toya

11-07-2015 om 19:34

voor de collectes ben ik gevraagd, de rest was/is aanbieden.

Vogel

Vogel

11-07-2015 om 22:12

Minder dan toen ik nog geen gezin had

Ik heb een half jaar wekelijks voorgelezen in een gezin waar de kinderen niet-Nedelandstalig werden opgevoed. (Na een soort sollicitatiegesprek nadat ik een advertentie in de krant had gezien.)
En wijkcoördinator voor een jaarlijks terugkerende collecte. (Gevraagd omdat ik al jaren collecteerde.)
En ik schrijf af en toe een recensie voor Ouders Online, telt dat ook? (Maar hoe ik daar ingerold ben weet ik niet meer.)

Waarom wil je dat weten?

Op zich ben ik best bereid om te vertellen wat ik doe hoor, maar ik ben benieuwd naar de reden van jouw nieuwsgierigheid hiernaar. Wil je weten wat we zoal doen? Wil je weten of moeders meer vrijwilligerswerk doen dan mensen zonder kinderen? Wil je weten hoe vrijwilligerswerk in Nederland wordt georganiseerd? Wil je zelf een vrijwilligersbank opzetten? Of wil je gewoon zelf laten zien dat je goed bezig bent ?

Ik geef al vanaf mijn 18e bloed (ik kwam er pas een paar jaar geleden achter (door een enquete van NL Doet) dat dat ook vrijwilligerswerk is). Meegekregen vanuit mijn opvoeding, mijn vader deed het ook.
Via NL Doet sinds 5 jaar ieder jaar een klus bij mijn vorige werkgever (ouderenzorg). Die klussen vond ik via intranet en nu via de nieuwsbrief van NL Doet.
Ik heb een jaar gewerkt in een opvang voor bejaarde honden. Ik wilde vrijwilligerswerk gaan doen en vond deze baan via het vrijwilligerspunt in mijn woonplaats, een advertentie in de krant.
Ik laat iedere woensdag 2 hondjes van bejaarde dames uit via Huvo, via datzelfde vrijwilligerspunt.
Na de vakantie ga ik aan de slag bij een nieuw op te richten kledingbank (zoiets als een voedselbank dus), ook via het vrijwilligerspunt.
Daarnaast loop ik een aantal collectes. Daar ben ik via een vriendin ingerold, en zie er maar weer eens vanaf te komen .

Ik vind (behalve de collectes lopen) het werk allemaal heel erg leuk. Ik leg nieuwe contacten en help mensen die het om wat voor reden dan ook minder makkelijk hebben dan ik. En ik ben gek op dieren, vandaar de klussen in die hoek. Het wandelen met die hondjes kost me ook nauwelijks extra tijd, ik moet toch ook met mijn eigen hond uit. En de beide dames kunnen door de vrijwilligers hun hond houden, anders zou het beestje weg moeten. Dat zou ik zo triest vinden! Ze zijn verder allebei alleen, dus dat hondje is hun enige echte metgezel. Bloed geven is voor mij heel normaal. Als je zelf gezond van lijf en leden bent vind ik het bijna een verplichting om dat te delen met anderen die dat geluk niet hebben. Daarom ben ik ook stamceldonor. En heb ik een donorcodicil.

Tijgeroog

Tijgeroog

13-07-2015 om 13:45

Vanalles

Op school: de MR, flitsen en regelmatig met andere dingen meehelpen.
Ik heb jarenlang bij een Ronald McDonaldhuis gewerkt, de laatste jaren op de administratie. Nu doe ik iets vergelijkbaars bij een vergelijkbare organisatie.
In zit in de regionale jeugdcommissie van een grote landelijke sportvereniging, daar organiseren we een stuk of 15 activiteiten per jaar voor. Soms iets kleins in de buurt, maar ook een paar keer een heel weekend, of grotere evenementen.
Ik geef gastlessen voor 3FM Serious Request, en zit nu ook in een projectgroepen om dat verder te verbeteren.
Ik collecteer.

Voor sommige dingen ben ik gevraagd, voor andere dingen heb ik mezelf aangemeld. En er zit ook wel verloop in, ik heb ook in het bestuur van m'n sportvereniging gezeten, ben ik in het wijkcentrum actief geweest (daar vragen ze nu nog wel eens of ik wil komen schminken) en zelfs op de middelbare school en tijdens m'n studie was ik al bij verschillende dingen (binnen en buiten school) actief.

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

13-07-2015 om 14:32 Topicstarter

veelzijdigheid

Wat ik wilde met deze topic?
Ontdekken hoe veelzijdig vrijwilligerswerk is.

En dat 'zelf gekozen' vrijwilligerswerk waarschijnlijk leuker/beter vol te houden is dan vrijwilligerswerk wat je op een of andere manier wordt opgedrongen - hierbij werd ik getriggerd door de discussie over vrijwilligerswerk op school/bij sportclub.

Daarnaast suggesties geven voor mensen die nog wat vrije tijd willen besteden aan iets zinnigs/leuks.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 17:05

Zinnigs?

Ik doe mijn vrijwilligerswerk niet omdat het zinnig is. Ik doe het omdat ik het leuk vind. Een sportclub of hobby, maar dan zonder dat ik contributie hoef te betalen

Ik vind het nogal aanmatigend om te denken dat mensen door dit draadje ineens massaal iets 'zinnigs' met hun tijd gaan doen. Bovendien zijn er heel veel manieren om de samenleving te 'dienen' (als je dat al belangrijk zou vinden), echt niet alleen door secretaris van de voetbalclub te zijn.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 17:06

Veelzijdig

Trouwens, als je had willen weten hoe veelzijdig vrijwilligerswerk is, had je beter kunnen vragen WAT mensen precies doen. Want dat weet je nu van veel mensen nog steeds niet (zoals van mij).

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

13-07-2015 om 19:34 Topicstarter

oké, wat

Vertel eens Yeti!

Wilgenkatje-

Wilgenkatje-

13-07-2015 om 19:35 Topicstarter

niet aanmatigend bedoeld

welnee. Maar in onze kolommen zijn nu en dan mensen te vinden met het 'is that all there is'-gevoel. Wie weet wat voor leuke inspiratie we elkaar kunnen geven.

Yeti

Yeti

13-07-2015 om 19:52

inspiratie

dan kunnen ze beter kijken op een vacaturebank voor vrijwilligerswerk

Enne, ik begeleid verstandelijk en meervoudig gehandicapten bij hun paardrijlessen (en help af en toe mee om de paarden te verzorgen als de verstandelijk gehandicapten van de dagbesteding vrij zijn).

wat ik doe

Vind het nog steeds fijn om naast gewone baan vrijwilligerswerk te doen - alhoewel ik mijn werk altijd leuk heb gevonden en ik met plezier naar kantoor ga, is het nog net even wat leuker om mijn vrijwilligerswerk te doen.
De uitdaging is groter en ik heb de kans om met heel veel verschillende soorten mensen te werken.
Heb de laatste jaren altijd geholpen met diverse taken op de sportclub van dochter, we waren toch op de "baan" dus dan kon dat er prima bij.
Verder geholpen met lessen in het naburige asielzoekerscentrum toen ik tussen banen zat door een verhuizing.
De laatste jaren ben ik weer erg actief voor de uitwisselingsorganisatie waar ik bijna 34 jaar geleden zelf mee op uitwisseling ben geweest. Eerst gastgezin geworden voor een meisje uit Indonesië en dat beviel weer zo goed, dat ik daarna door ben gegaan als vrijwilliger (en ook als gastgezin trouwens - dat blijft het leukst). Het is leuk om mee te maken hoe de scholieren en hun (gast)families een bijzondere jaar mee maken, banden opbouwen en vooral heel erg groeien.

Heb altijd zelf mijn vrijwilligerswerk opgezocht en ben nooit specifiek gevraagd.

Kan me ook goed voorstellen dat ik weer wat anders ga zoeken als we hopelijk dit jaar ons huis kunnen verkopen en naar een nieuwe regio verhuizen. Ideale manier om mensen te leren kennen.

mama2

mama2

20-07-2015 om 12:14

Hier ook

Ik heb enkele jaren vrijwillig (maar wel geschoold) zwemles gegeven. Helaas moest ik daar na mijn hernia mee stoppen. Voor nu "werk" ik vrijwillig voor "waar is onze angel". Een stichting die vermiste honden weer veilig hoopt thuis te brengen. Daar zit natuurlijk en goddank niet wekelijks uren in, maar het kan ook zomaar zijn dat ik weken dagelijks bezig ben zij het met zoeken of flyeren.

Manlief is vrijwillig voorzitter bij onze tennisvereniging.

mama2

mama2

20-07-2015 om 12:14

met

met goddank bedoel ik niet de uren natuurlijk die erin zitten, maar goddank dat we in deze regio niet dagelijks honden kwijt zijn

Vrijwilligerswerk en commentaar op vrijwilligers

Ik collecteer jaarlijks, ga meerderemalen per jaar op luizensafari en ik geef training aan het team van mijn dochter.
In irriteer me trouwens mateloos aan mensen die commentaar hebben op vrijwilligerswerk. Het is iets dat je in je vrije tijd doet en het kan weleens voorkomen dat je een keer niet kunt (ivm gezin of werk of welke reden dan ook). Sommige mensen willen dat maar niet begrijpen (en steken vaak zelf geen poot uit). Daar word ik weleens moedeloos van.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.