Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marlena

Marlena

10-11-2016 om 20:41

Welke sport voor mezelf?

Ik zou meer moeten bewegen. Nu is het zo dat ik al jaren op onregelmatige basis fitness en hardloop maar hoe ik ook mijn best doe, het grijpt me niet. Dit maakt dat ik te makkelijk een training skip.
Eigenlijk zoek ik inspiratie voor een sport, ik ben benieuwd wat jullie doen!

Mountainbiken

In het bos, op een officiele mtb-route. De eerste sport die ik echt heel erg leuk vind en waarvan ik het mis als ik een keer niet kan. Ik heb eerst een clinic gedaan om te kijken of ik het leuk vond en daarna pas spullen aangeschaft. Ik doe het nu al drie jaar twee keer per week (meestal alleen) en sla vrijwel nooit over.

Sinds kort loop ik ook hard, ook dat sla ik nooit over, maar dat komt omdat ik een hond heb die elke dag flink afgemat moet worden

niks (maar toch een tip)

Ik doe niet aan sport, ik fiets al naar mijn werk en dat vind ik wel genoeg. Al is het voor mijn spieren en rug vermoedelijk wel verstandig als ik eens naar de sportschool ga, om het verval wat te vertragen.

Maar ik heb toch een mogelijke tip. Ik heb jarenlang geschermd, en toen ik daarmee gestopt was, een tijdje een sportschooltje bezocht. En toen merkte ik, dat schermen de zinnen heel goed verzet, en fitness niet. Bij schermen moet je voortdurend geconcentreerd blijven, of je hebt een tegentreffer te pakken. Dus waar je ook over aan het piekeren was voor je de zaal in kwam, dat is meestal wel weg als de les erop zit. Op toestellen dingen doen op een sportschooltje daarentegen verzet de zinnen helemaal niet, want je kan op de crosstrainer gewoon blijven doormalen.
Dus: wil je behalve lijf ook je hoofd eens wat anders te doen geven, zoek dan een sport waarbij je op moet blijven letten. Een andere vechtsport lijkt me daar ook prima geschikt voor, maar badminton of (tafel)tennis werkt vast net zo goed.

Wij hadden trouwens bij dat schermen op een gegeven moment een vrij hecht clubje, en als je twee keer op rij niet was geweest gingen mensen bellen of er soms iets was. Dat effect is vast nog sterker bij een teamsport. Dus als je gemotiveerd wilt blijven, zou ik kijken of er iets van een teamsport is die je aanspreekt.

Groeten,

Temet

Roeien

Ik ben van de zomer begonnen met roeien. Zó leuk! Best technisch dus uitdagend, je traint je hele lijf, het is geen blessuregevoelige sport, je doet het in een team dus gezellig, je kan binnen op de roeimachine als het te donker, te koud of te nat is om het water op te gaan maar het allerleukste is roeien op de rivier, lekker buiten. Heel rustgevend ook, je hoort alleen het gesplash van het water en de zitjes over de slidings glijden, na een uurtje roeien ben je al je stress en sores helemaal kwijt.

skik

veronique

veronique

10-11-2016 om 22:24

sport

Ik sport niet echt, in de zin van je in het zweet werken. Ik houd daar niet van en ik heb gemerkt dat dat daardoor niet werkt. Wat bij mij werkt is yoga, daar blijf ik soepel van en ik krijg mijn hoofd leeg. Verder wandel ik zeker 2 x per week. Dat is goed voor bloedsomloop etc

dutske

dutske

10-11-2016 om 22:30

zumba

Ik doe aan zumba. Super leuk om te doen, ook al kun je niet dansen. Je beweegt wat en ik heb wat sociale contacten. en je hoofd gaat leeg.

Marie

Marie

10-11-2016 om 22:36

Paardrijden

Paar jaar geleden met paardrijden begonnen en dat is echt heel leuk. Verder nog fitness en aquajoggen

bieb63

bieb63

10-11-2016 om 22:44

Yoga in combi met thai chi. Ben geen sporter, maar dat is wel lekker.

Mtb

Ook hier sinds twee jaar mountainbiken. Eigenlijk de eerste sport waar ik ook echt van geniet. Lekker buiten, lang uit te houden en als je de verschillende mooie routes in dit land bezoekt kom je ook nog eens ergens waar je anders niet zou komen. Binnenkort doe ik met een vriendin zelfs mee aan een ladies only toertocht.
Wat ik ook leuk vind is dat ik het meestal samen met mijn man doe. Dus ook nog eens quality time samen

Bieb

"Yoga in combi met thai chi".

Niet tegelijkertijd, toch? Of is er een of andere merkwaardige cross-over op de markt gekomen?

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

11-11-2016 om 10:43

Badminton

explosief, snel en ook nog een technisch spelletje.
En je staat tenminste niet in de kou buiten.

Jo

Jo

11-11-2016 om 11:00

Als je van (zwembad) water houdt

En deze lessen ook worden gegeven in een zwembad bij jou in de buurt.

Aquarobic, aquabootcamp, aquapilates, aquazumba, aquajoggen, aquacycling en aquasteps.

Kickbiken is weer leuk als je van een buitensport houdt. Dit kun je ook individueel beoefenen.

Marlena

Marlena

11-11-2016 om 11:38

Tips

Dat zijn al een hoop tips waar ik iets mee kan! Ik denk dat ik het meest een sport zoek die niet als aanvoelt, zodat ik niet kan wachten tot ik weer mag. Een paar jaar geleden zat ik op klassiek ballet voor volwassenen. Het was geweldig, ik keek uit naar de donderdavond. Okee, ik heb niet meer het lijf van toen ik puber was en mijn spitzen zijn al eeuwen geleden weggedaan maar het was zó ontzettend leuk! We werden gevraagd om mee te doen aan de jaarlijkse voorstelling en we waren aan het nadenken of we dat nog wel zouden moeten willen. Een paar dagen later werd ik gebeld door de dansschool dat de balletles niet rendabel was met slechts vier ballerina's en dat daarom per direct met de lessen werd gestopt. In de buurt is nergens anders volwassenenballet, echt jammer.

Paardrijden is ook nog een optie, heb ik vroeger ook gedaan. Dat mountainbiken lijkt me ook wel wat, maar dan zou ik eerst ergens een fiets moeten lenen of huren voor ik van alles ga aanschaffen.

Ik heb in het verleden ook veel geskate en met een groepje tochten gemaakt. Zo'n cursus onder leiding van een schaatsleraar, in zijn tuin de skates onderbinden, veel mannen in van die strakke schaatspakken... Echt zo'n schaatssfeertje. Ik was met een vriendin in de joggingbroek, maar het was wel erg leuk ook al waren we niet zo goed. Mijn skates met vijf wielen pas ik sinds de zwangerschappen niet meer, ik heb nu met vier wielen en dat gaat op zich ook wel. Alleen is de vriendin verhuisd en de schaatsleraar al dik in de tachtig dus ik zou het zelf moeten doen en nu is het niet echt het weer voor.

Zwemmen ga ik niet doen. Ik heb lenzen die echt niet tegen water kunnen en zonder bril of lenzen zie ik werkelijk zo vreselijk slecht dat het niet leuk is. Mijn bril heb ik iets te vaak moeten laten opduiken. Bij het trimzwemmen kon ik de instructie niet zien, ik zie niet goed waar de kant is of het trappetje en van die chloorlucht krijg ik last van mijn longen. Zwemmen is echt geen succes.

Roeien lijkt me ook leuk. Ik heb net even gezocht en er is een vereniging hier in de buurt die ook introductiecursussen geven. Het enige nadeel (vind ik dan) is dat het een vereniging is en dat je dan ook bardiensten moet draaien. Ik geloof dat ik voor het verenigingsleven niet sociaal genoeg ben maar ik ga me wel opgeven voor een introductiecursus van vijf lessen. In maart pas, maar dan kan ik me er vast op verheugen.

Ik heb twee jaar geleden een powerkite gekocht, dat is iets wat ik ook echt geweldig vind maar niet iets dat ik wekelijks kan doen. Helaas, want het is wel enorm genieten. Ik heb enkel de kite en dat gaat nét, ik ga niet met zo'n board eronder het water op. Ken de grenzen van je lichaam heet dat geloof ik.

Hmm, als ik zo kijk hou ik met name van dingen die buiten gebeuren. De afgelopen jaren heb ik me bezig gehouden met fitness. Niet gek ook dat ik vaker niet dan wel ga. Waarschijnlijk omdat ik mijn hoofd heb dat sport 'fitness' is of 'voetbal' of 'hardlopen' en de dingen die ik doe vallen voor mijn gevoel meer onder spelen. Ik heb speeldingetjes nodig, haha. Ik ga straks naar een kennis die een ligfiets heeft, die mag ik uitproberen.

Jo

Jo

11-11-2016 om 12:05

Sorry hoor

Maar ik doe mijn aquasporten ook met mijn bril op. In 6 jaar tijd (met gemiddeld 5 lessen per week) heb ik hem 2x van de bodem moeten halen. Alternatief is natuurlijk een koordje aan je bril. Je kunt natuurlijk 1000 uitvluchten zoeken waarom je sport niet geschikt is voor jou, maar je bril excuus is een erge zwakke.

Marlena

Onze roeivereniging is best klein, de bar is alleen in het weekend een paar uurtjes open en wordt gerund door moederlijke maar bazige oudere dames die zich dat klusje echt niet laten afpakken. Geen bardienst voor mij dus. Op overige tijden mag je gewoon zelf thee zetten of een flesje drinken pakken en het geld in een spaarpot doen.

Paardrijden is ook een heerlijke sport, je kan het zowel binnen als buiten doen. Hoewel ik eigenlijk bang ben van paarden heb ik een klein jaartje paardrijles gevolgd omdat mijn dochtertje toen reed, het leek mij leuk om samen strand- of bosritten te maken. Helaas werd zij superallergisch voor paarden waardoor zij gestopt is en ik ook.

Zijn er in de buurt niet andere ballet- of dansscholen? Ik heb tussen mijn twintigste en dertigste balletles (klassiek en modern) gehad en ben halverwege de veertig weer begonnen. Kon mij niks schelen dat ik twintig jaar ouder en dertig kilo zwaarder was dan mijn klasgenoten. Helaas scheurde ik mijn kuit na een dubbele pirouette waardoor ik nu niet meer kan en durf.

Sporten om het sporten vind ik ook niks. Binnen in zo'n tl-verlichte sportschool met stampende muziek een beetje aan die apparaten hangen vind ik vreselijk. Maar als je een sport doet die je echt een leuke bezigheid vindt kost het geen moeite, dan kan je inderdaad niet wachten tot de volgende keer.

skik

Marlena

Marlena

11-11-2016 om 12:13

Iets minder pinnig mag ook wel.
Met mijn lenzen kan en mag niet gezwommen of gedoucht worden. De bril is een oudje en niet op de goede sterkte. Als ik duik zit het ding of compleet ín mijn hoofd of is weg, koordje of niet. Been there, done that. Ik kom niet uit een ei, die dingen had ik zelf ook al bedacht.
Behalve het zichtprobleem speelt ook een longprobleem. Tegen zo'n chloorlucht valt niet op te puffen. Aangezien ik beide problemen al levenslang heb en dit gecombineerd werd met fantastische zwemles met zo'n haak onder mijn nek kan ik echt wel concluderen dat een zwembad en ik nooit vrienden geweest zijn en ook nooit zullen worden.

Marlena

Marlena

11-11-2016 om 12:16

Skik

Voor deze balletschool moest ik 15 kilometer rijden, als ik een ander zou willen moet ik echt naar een grote stad. Halfuurtje met de auto. Dat is me nou net even te veel moeite.

Ik ga inderdaad maar eens oriënteren op paardrijden, roeien en mountainbiken.

Jo

Jo

11-11-2016 om 12:28

Pfff

Weet je er zijn zo veel mensen die niet van zwembad water houden. Daarom had ik dat al in de titel van mijn eerste posting gezet. Nu begin je weer over duiken..... Er zijn nog meer manieren om te water te raken, waarbij je je bril gewoon met beide handen kunt vasthouden. Als je handig bent dan lukt zelfs duiken op die manier....

Je statement over je het chloorwater was voldoende geweest om aan te geven dat sporten in zwembadwater geen optie is.

Je bril verhaal is dramatisering van je afkeer van een zwembad.

mijk

mijk

11-11-2016 om 13:31

Roeien dacht ik ook

doet mij zoon en die wil echt niet met zijn moeder in dezelfde vereniging maar anders. Hier gaan de hele zomer nog boten met tachtigers het water in... Ziet er zo gaaf uit...

Mijk

Taruh

Taruh

11-11-2016 om 13:41

Marlena

De meeste zwembaden in NL worden al jaren niet meer gechloreerd maar met ozon behandeld. Buitenlandse baden gebruiken vaak nog wel de verouderde chloreer method.

En er zijn zwembrillen op sterkte te koop via de opticien. Kun je zelfs je kleur glas nog kiezen.

Marlena

Er zijn best wat mountainbike cursussen/clinics waarbij je een fiets ter plekke kunt huren. Kijk bijvoorbeeld eens bij mtbclinics.nl
Ook leuk om te doen is start2bike. Is een beginnerscursus van vier lessen waarbij ze techniek en houding e.d. uitleggen en oefenen. Erg betaalbaar en leuk om te doen.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2016 om 15:24

Klimmen

Ik klim. Wekelijks hier in de klimhal, in een trainingsgroep, waardoor je wat structuur hebt en altijd wel mensen hebt om mee samen te klimmen, en verder tussendoor als ik zin heb. Makkelijk, kan altijd, ook als het koud of nat of donker (of allemaal) is.
Daarvandaan, enthousiast gemaakt door m'n klimmaatjes, ben ik ook steeds meer buiten gaan klimmen. Er zijn een paar klimhallen in Nederland waar je ook buiten kunt klimmen, maar ik ga het liefste naar de Ardennen. Een dag of (lang) weekend naar buiten, met m'n gezin of wat vrienden, of allebei. Eventueel gecombineerd met bijvoorbeeld wandelen. En in de zomer naar de Alpen.
Ik ben erg blij dat ik begonnen ben met klimmen, het heeft (het hele gezin) veel gebracht qua buiten zijn, nieuwe dierbare vrienden die ook allemaal van buiten zijn en bergen houden.

Tijgeroog

Tijgeroog

11-11-2016 om 15:30

Temet

Bij ons in de sportschool kon je bodybalance doen, een combi van tai chi en yoga. Zo'n beetje het enige wat ik leuk vond aan die sportschool. het zal op andere plaatsen vast onder andere namen bekend zijn.

Pennestreek

Pennestreek

11-11-2016 om 15:33

Bootcamp?

Ook lekker buiten, met een clubje mensen. Heb ik ook een tijdje gedaan. Door de afwisseling erg leuk en fijn dat je alle spieren in je lijf regelmatig aanpakt.
Roeien heb ik ook gedaan, zalig ja.
Al jaaaaren doe ik aan XCo, staat voor extreme core training. Dus vooral je romp (buik en rug) wordt getraind, maar ook de kleine spiergroepen in armen en benen komen aan bod en er is ook altijd wel een beetje aandacht voor de conditie. In de zomerperiode is er ook een buitenvariant.

boogschutter

boogschutter

11-11-2016 om 16:06

boogschieten

Niet lichamelijk erg inspannend, dus in die zin geen kracht- of conditiesport, maar je loopt aardig wat af om pijlen te halen. Zeker als je buiten wedstrijden doet op grotere afstanden, of het zogenaamde 3D schieten (op nepdieren schieten in het bos). Is ook erg leuk om te doen en gezellig!

Verder hou ik niet van sport, maar beweeg ik wel veel (en dus toch een goede conditie). Ik doe vrijwel alles met de fiets tot een afstand van 7-8 km, neem de trap e.d; korte afstanden te voet i.p.v. met de fiets...scheelt een heleboel!

Mtb

Ik heb ook niet meteen een fiets gekocht. Heb eerst een clinic met leenfietsen gevolgd met wat vrienden. Maar je kunt idd ook aan een zesweekse starterstraining meedoen (volgens mij kun je dan de fiets ook lenen of huren). Je schrijft dat je iets wilt dat voelt als spelen. Nou, dat is het precies! Wij hebben een bosgebied in de buurt met een mooie mtb-route. Dat is fijn, want dan heb je bultjes, bochtjes en smalle paadjes. Dat is echt leuk!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.