Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pien

Pien

05-12-2016 om 21:08

Welke nacht hoort bij welke dag?

Van de week had ik het hier met iemand over en we raakten helemaal in de war.

Als er wordt gesproken over 'donderdagnacht', is dat dan de nacht van woensdag op donderdag of die van donderdag op vrijdag? Gevoelsmatig eindigt een dag met slapen, dus met de nacht en zou het dus het laatste zijn. Maar na 0.00 uur is het pas nacht en is de volgende dag begonnen. Wat is het nu?

We hadden het erover, omdat ik een rijtje met temperaturen voor de komende week bekeek. Ook daar vroeg ik me af: bij welke nacht hoort nou de minimumtemperatuur? Bijvoorbeeld (ik noem maar wat):

Woensdag: minimum -4 en maximum 5
Donderdag: minimum -2 en maximum 8
Vrijdag: minimum 1 en maximum 10.

Welke nacht is het nou -4? De nacht van woe op do? Of van di op woe?
De minimumtemperatuur is de laagste temperatuur van die datum, dus van 7 december? Dan zou het de nacht van di op woe zijn?

Je kan het je maar afvragen... :-S

Pien

Pien

05-12-2016 om 21:10

Datum

Sorry ik had eerst data getypt. Die 7 december moet woensdag zijn.

Helena

Helena

05-12-2016 om 22:13

Lekker dan, mijn hele hoofd in de war

Als je strikt naar de dagindeling en datum kijkt, is donderdagnacht de tijd die op donderdag om 0.00 uur begint en eindigt tegen een uur of zes? Dus de nacht na woensdagavond. Maar in het dagelijks gebruik, zeggen we tegen die tijd woensdagnacht.

Als ik aan mijn kinderen vraag: hoe laat was je vrijdagnacht thuis, dan zeggen ze bijvoorbeeld 2 uur en dat is dan in de nacht van vrijdag op zaterdag, maar is het de datum van zaterdag. Als je dan zaterdagnacht zou zeggen, dan zou iedereen denken dat ze anderhalve dag op stap zijn geweest. Tenminste, dat denk ik.

Maar als op diezelfde tijd dat mijn kind thuiskwam een baby wordt geboren, dan zouden we wel zeggen: de baby is zaterdagnacht om 2.59 u geboren en dan lees je het ook in de nacht van vrijdag op zaterdag.

Terugkomend op de eerste alinea. Wanneer begint de ochtend? Zes uur? Vier uur?

Bij jouw temperatuurlijstje lees ik het weer anders. Omdat de dag op de nacht volgt, denk ik dat het in de nacht van dinsdag op woensdag -4 is, dan overdag op woensdag 5, dan in de daaropvolgende nacht (waarin ik op stap ging, hahaha) -2 enzovoort.

Interessante kwestie

V@@s

V@@s

05-12-2016 om 22:26

naar de voorafgaande dag

Dus zaterdagnacht is de nacht die na de zaterdag komt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nacht

Pien

Pien

05-12-2016 om 22:46

Pffff haha

Blij dat ik niet de enige ben die het, als je erover na gaat denken, niet snapt.

Helena, koud was dat, in die nacht dat je ging stappen
Wat betreft het beginnen van de ochtend: om 6.00 uur. En de middag om 12.00, de avond om 18.00 en de nacht om 0.00. En dat is dus raar want dan begint er een nieuwe datum, maar mensen noemen die nacht naar de dag ervoor.

V@@s, ja inderdaad, gevoelsmatig is het zoals het op Wikipedia staat uitgelegd. Maar toch is het raar, qua datum.

Pien

Pien

05-12-2016 om 22:50

Een uitzondering

is dan wel de Nieuwjaarsnacht. Die wordt niet genoemd naar de dag ervoor...

Helena

Helena

06-12-2016 om 07:49

Conclusie

Het kan dus beide.
V@@s verwijst naar een wikipediapagina, maar staat ook maar op wat iemand er op gezet heeft, dat is geen absolute waarheid.

Ik denk namelijk ook dat het ook nog verschilt hoe laat het in de nacht is. Om 1 uur 's nachts zul je eerder de naam van de dag ervoor noemen. Maandagnacht om 1 uur is na maandag overdag. Maar bij maandagnacht 5.30 u, denk ik meer aan de vroege ochtend van maandagmorgen.

En het hangt ook af waar je het over hebt. Zoals bij mijn voorbeeld van de geboorte.

Grappig eigenlijk dat er over zoiets dat we zo veel gebruiken onduidelijkheid bestaat.

Tine Winkel

Tine Winkel

06-12-2016 om 11:12

maar minimumtemperatuur

van een dag wordt meestal gemeten rond 6 of 7 uur 's ochtends. Dus de minimumnachttemperatuur van 4 december is op die dag rond 6 uur 's ochtends geweest.
heel soms is het temperatuurverloop op een dag anders. Ik kan me uit mijn jeugd een dag herinneren dat de temperatuur alleen maar daalde: van 3 graden 's ochtends naar -10 vanaf 20 uur of zo. Dat is best bijzonder.

Volgens de NS

Ik stelde me laatst dezelfde vraag omdat ik op een voordelig dagretour reisde en ik van te voren wist dat ik niet voor 12 uur weer thuis zou zijn. Bij de NS loopt een dag van vier uur in de ochtend tot vier uur in de volgende ochtend.

Wordt bij zomertijd en wintertijd ook niet ergens rond dat tijdstip de klok verzet?

lieverdje

lieverdje

06-12-2016 om 12:38

heel goed van de NS

ik zou zeggen dat gevoelsmatig de volgende dag ook bij 4 uur begint. Je zegt toch eerder bijvoorbeeld 3 uur 's nachts en 5 uur 's ochtends.

Verder wordt er toch vaak gesproken over de nacht van dinsdag op woensdag, om verwarring te voorkomen. Maar wat het weerbericht betreft; als ze zeggen 'woensdagnacht' dan gaat het m.i. om de nacht van woensdag op donderdag.

Triva

Triva

06-12-2016 om 15:35

grappig

dat in 2016 wikipedia nog steeds met een korrel zout wordt genomen. Als er discussie over is zie je dat op de pagina, het is echt niet zo dat als iemand daar iets neerplempt dat niemand daar verder naar kijkt. Uit onderzoeken is ook al gebleken dat wikipedia betrouwbaar is.

In dit geval leggen ze ook uit hoe het zit: Een precieze definitie van "nacht" is in het Nederlandse taalgebied niet aan te geven. Volgens het woordenboek Van Dale wordt een nacht genoemd naar de voorafgaande dag, bijvoorbeeld zaterdagnacht betekent de vroege zondagmorgen. Daarentegen komt het omgekeerde in het dagelijkse spraakgebruik ook voor. Deze onduidelijkheid wordt ondervangen door te spreken van "in de nacht van dag x op dag y".

Maar wat er hier aan de hand is is dat het aan verschillende dingen ligt. Als je het hebt over 3:30 dan valt dat op een bepaalde datum, vanmorgen was dat dus een dinsdag. Als ik wil zeggen dat ik om half 4 vannacht wakker was was dat dus een dinsdag.

Het wordt pas lastig als je het gaat hebben over nachten. Als je uit gaat op vrijdag van 22:00 tot 2:00 dan wordt het al een stuk lastiger. Je ging vrijdagavond weg maar welke nacht kwam je thuis?

Bij dit soort dingen google ik vaak op een taalsite: https://onzetaal.nl/taaladvies/maandagnacht

Met maandagnacht wordt meestal de nacht van maandag op dinsdag bedoeld.

Volgens onze tijdrekening begint een nieuwe dag om 12 uur 's nachts (0.00 uur). Op zondag om 12 uur 's nachts (direct ná 23.59:59 uur) houdt de zondag dus op en begint de maandag. Het lijkt logisch om de periode die op dat moment begint en tot 6 uur 's ochtends duurt, maandagnacht te noemen: officieel hoort die nacht immers bij de maandag.

De praktijk is echter anders: deze periode wordt juist zondagnacht genoemd, terwijl maandagnacht de nacht van maandag op dinsdag is. Waarschijnlijk beschouwen de meeste mensen de nacht als de afsluiting van de dag en breekt de volgende dag voor hun gevoel pas 's ochtends vroeg aan. Vanuit die redenering is het niet gek dat maandagnacht wordt geïnterpreteerd als 'de nacht na maandag'.

Bij gister(en)nacht is de betekenis minder duidelijk: voor sommigen is dit de nacht na gisteren (= afgelopen nacht), maar voor anderen juist de nacht van eergisteren op gisteren. Uiteraard is ook vannacht dubbelzinnig, maar daarbij kunnen we uit de context of de gebruikte werkwoordstijd wel afleiden welke betekenis er bedoeld is.

Vogel

Vogel

06-12-2016 om 16:42

Minimumtemperatuur

Het weerbericht in de krant heeft twee temperaturen bij elke dag staan: maximum -overdag neem ik aan, en minimum -van de nacht volgend op die dag neem ik aan. Anders zou de minimumtemperatuur wel als eerste genoemd worden. Maar dat is dus de temperatuur die technisch gezien bij de volgende dag hoort.
Om gek van te worden!

Pien

Pien

06-12-2016 om 17:40

Weeronline

In de krant misschien wel, maar op mijn telefoon is het andersom.

Op de app van Weeronline, staan naast de dag twee kolommen: eerst de minimum- en dan de maximumtemperatuur.

Dinsdag 6 december: minimum -4 en maximum 5 graden.
Woensdag 7 december: minimum 1 en maximum 8 graden.

Nu denk ik dat het gedaan is met de nachtvorst en dat het dus komende nacht 1 graad wordt. Dat wil
zeggen dat de minimumtemperatuur van woensdag ook echt vanaf 0.00 uur is, op woensdag.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.